چکیده فارسی:هدف از این تحقیق، بررسی فقهی مبالغ دیه و تخییر جانی، در پرتو مقتضیات زمان است، که آیا امور ششگانه دیه (شتر، گاو، گوسفند، درهم، دینار، حله یمانی) موضوعیت دارند؟ و آیا تخییر جانی در انتخاب اعیان شش گانه منطقی است؟ با توجه به فتاوی فقهای شیعه و روایات، دیه قتل مرد مسلمان، یکی از امور شش گانه (شتر، گاو، گوسفند، دینار، درهم و حله یمنی) بیان شده است. همچنین مشهور فقهای شیعه معتقدند که جانی در انتخاب هر یک از اعیان مذکور مخیر است، اما نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از این است که اولا امور ششگانه مقادیر دیه در حال حاضر موضوعیت ندارند، بلکه پرداخت مقداری از مال که توسط حاکم اسلامی، با عنایت به منابع شرعی و مقضیات زمان تعیین و جهت جبران خسارت وارده به مجنی علیه یا اولیا دم مورد نظر شارع بوده است تا از ضایع شدن خون مسلمان جلوگیری شود ثانیا در وضعیت کنونی اختیار جانی در پرداخت دیه منطقی نمی باشد. از این رو، پیشنهاد می شود که با اجتهاد فقهی و با توجه به مقتضیات زمان، مساله مقادیر دیه و تخییر جانی در پرداخت دیه از سوی فقهای شیعه مورد بازبینی قرار گیرد. روش این پژوهش، توصیفی تحلیلی است که با مطالعه روایات و بررسی آرای برخی از فقهای عظام شیعه در مورد دیه قتل، اطلاعات لازم گردآوری شده است.
چکیده عربی:اِنّ الهدف من هذا البحث، دراسة فقهیة عن ثمن دیة القتل فی ضوء متطلبات العصر علی أنّه هل للأعیان السّت (الابل و البقر و الغنم و الدرهم و الدینار و الحلة الیمانیة) فی الدیة شأنً فی متطلّبات العصر؟ و هل سلطة القاتل فی اختیار الأعیان السّتّ أمرٌمنطقیٌّ؟ بالنظر إلی فتاوی فقهاء الإمامیة و الروایات، قد تَعَیَّنت دیةُ المسلم المقتول فی واحدٍ من الأعیان الست. و الفقهاء المشاهیر یعتقدون بأنَّ القاتل مختارٌ فی کلٍّ من الأعیان المذکورة، لکنَّ الدراسة هذه تستنجُ أولاً: أن الأعیانَ الّستّ لا تُناسِبُ مقادیرَ الدیة فی عصرنا الراهن، بینما یَتَعیَّنُ ثمنُ الدیة مِن «قِبَلِ الشارع مُعتنیاً بالمصادر الشرعیة و متطلبات العصر مُعوَّضاً عن الاضرار اللاحقة إلی المجنی علیه أو عائلته لِمَنع فقدان دماء المسلمین. ثانیاً: فی الوضع الراهن لیست سلطةُ القاتل فی دفع الدیة منطقّیةً. فیَقتَرِحُ الدراسون أنَّه علی فقهاء الإمامیه أن یُعیدوا النَّظَرَ فی مسألة دفع الدیة و سلطة القاتل فیها. و البحث علی الأسلوب الوصفی التحلیلی مع ذکر الروایات و آراء بعضٍ من الفقهاء فی دیة القتل.