خرابی های ناشی از اصطکاک در یاتاقان یکی از عمده ترین عوامل از کار افتادن ماشین آلات از جمله موتور می باشد. تشخیص به موقع این نوع خرابی می تواند در کاهش هزینه های تعمیرات و نیز جلوگیری از توقف پیش بینی نشده موثر واقع گردد. استفاده از روش نشر فرا آوایی به علت حساسیت بالایی که دارد، در پایش وضعیت ماشین آلات مورد توجه محققان قرار گرفته است. در این تحقیق با استفاده از مجموعه آزمایش، فرآیند اصطکاک شبیه سازی شده و در عین حال نشر فرا آوایی ناشی از آن مورد بررسی قرار گرفته است تا مکانیسم های اثر گذار بر تولید سیگنال نشر فرا آوایی مورد شناسایی قرار گیرند. نتایج نشان می دهد که با بروز خرابی در سطح، شکل موج سیگنال تغییر کرده و می توان شروع فرآیند تخریب را در همان مراحل ابتدایی تشخیص داد. علاوه بر این عواملی چون جنس فلز، سرعت حرکت، نیروی اصطکاک و روانکار، که بر تشکیل خرابی موثر هستند، روی سیگنال نشر نیز تاثیر می گذارند و می توان با پایش و تجزیه و تحلیل آنها وضعیت اصطکاک را مورد ارزیابی قرار داد.