یکی از اساسی ترین رسالت های دانشگاه جامع علمی کاربردی انتقال، ارتقای دانش، فناوری کار و ایجاد مهارت و توانایی در افراد، به منظور تصدی مشاغل و رفع نیاز بازار کار است. این نوع آموزش ها از سال 1375 در استان مازندران با پذیرش دانشجو آغاز به فعالیت و تا پایان سال 1384 با 1673 نفر دانش آموخته در مقطع کاردانی ادامه یافته است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی وضعیت اشتغال این نوع از دانش آموختگان است. علاوه بر این سعی شده نظرات کارفرمایان و دانش آموختگان نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. نتایج این تحقیق نشان داد 78.5 درصد دانش آموختگان، شاغل و 21.5 درصد آنان، بیکار هستند. اطلاعات حاصله حاکی از آن است که تحصیل در دانشگاه جامع علمی کاربردی موجب ارتقای شغلی دانش آموختگان سهمیه شاغل و ایجاد فرصت های شغلی برای دانش آموختگان سهمیه آزاد شده است. همچنین میان رشته تحصیلی و نوع شغل دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی ارتباط معنی داری وجود دارد. مطالعه و بررسی نظرات کارفرمایان در این تحقیق بیانگر این نکته بود که میان انتظارات کارفرمایان با سطح مهارت دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی رابطه معنی داری وجود ندارد.