در صورتی می توان آموزشی را اثربخش دانست که از مبنای طراحی آموزشی مناسبی برخوردار باشد. در واقع بدون طراحی آموزشی مناسب، هیچ آموزشی اثربخش نخواهد بود. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر طراحی آموزشی تلفیقی مبتنی بر اصول سازنده گرایانه بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس زیست شناسی بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه سوم متوسطه شهر البرز در سال تحصیلی 95-94 بود. از این جامعه آماری تعداد 30 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش گماشته شدند. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری تی زوجی به کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که درس زیست شناسی را بر اساس الگوی طراحی آموزشی تلفیقی مبتنی بر اصول سازنده گرایانه آموزش دیدند، بیش تر از میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی بود که درس زیست شناسی را به روش متداول آموزش دیدند. با توجه به نتیجه پژوهش مبنی بر تاثیر الگوی طراحی آموزشی تلفیقی مبتنی بر اصول سازنده گرایانه در درس زیست شناسی، به مجریان آموزش توصیه می شود که از اصول طراحی آموزشی سازنده گرایانه در فرآیند یاددهی - یادگیری درس زیست شناسی استفاده نمایند.