چکیده فارسی:در خصوص مبنای مسوولیت در قوانین ایران و فرانسه، به تئوری تقصیر به عنوان قاعده و تئوری خطر به عنوان استثنای این قاعده اشاره شده است. امروزه مسوولیت مدنی تابع قاعده واحدی نیست و مبنای مسوولیت در زمینه های متعدد به ویژه در حوزه حمل و نقل دارای تحولاتی بوده است؛ حوزه مذکور یکی از مهمترین عرصه هایی است که زمینه ساز شروع تحولات در مبانی مسوولیت بوده است. به نحوی که برخی در زمینه حقوق حمل و نقل از عنوان «رژیم خاص مسوولیت مدنی» یاد نموده اند. از سوی دیگر در این که آیا مسوولیت متصدی حمل کالا، مسوولیت قراردادی است یا قهری، اختلاف است، بر حسب اتخاذ یکی از این آراء، مبنای مسوولیت متفاوت می شود؛ در این نوشتار شیوه تطبیقی این امر بررسی شده است.
چکیده عربی:جری الإشارة فی اسس المسؤولیة فی القوانین الایرانیة و الفرنسیة الی نظریة التقصیر باعتبارها القاعدة، و الی نظریة الخطر باعتبارها استثناء تلک القاعدة. حالیا لاتتبع المسؤولیة المدنیة قاعدة واحدة، فقد شهدت اسس المسؤولیة فی المجالات المختلفة لا سیما فی قطاع الشحن و النقل عدة تقلبات، و کان هذا القطاع واحدا من أهم المجالات التی ابتدأت منها التغییرات فی اسس المسؤولیة، الی درجة أطلق بعض المهتمین بمجال قانون الشحن و النقل علیها عنوان «النظام الخاص للمسؤولیة المدنیة». من جانب آخر هناک خلاف حول هل إن مسؤولیة مباشر شحن البضاعة، مسؤولیة تعاقدیة ام قهریة؟ و یختلف أساس المسؤولیة بحسب اعتماد أحد هذه الآراء. اتبعت المقالة الاسلوب المقارن لدراسة هذه المسألة.