Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2111
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2111

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5289
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5289

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    6-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1538
  • دانلود: 

    817
چکیده: 

مقدمه: سرطان کولورکتال شایع ترین سرطان گوارشی محسوب می شود. اگر چه علت آن ناشناخته است، اما شناخت عوامل خطرآفرین مربوطه در جهت اقدامات پیشگیری کننده منجر به کاهش زیادی در میزان بروز بیماری می گردد. این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین برخی مشخصات فردی، اجتماعی، سبک زندگی و میزان مواجهه با رویدادهای استرس زا با سرطان کولورکتال انجام گرفته است.روش: در این مطالعه مورد شاهدی تعداد 150 بیمار مبتلا به سرطان کولورکتال از مراکز آموزشی درمانی شهر رشت به روش نمونه گیری در دسترس و 150 فرد سالم به روش تصادفی خوشه ای انتخاب گردیدند. ابراز جمع آوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش زیر بود: 1- مشخصات فردی اجتماعی 2- داده های مربوط به سبک زندگی 3- مقیاس درجه بندی سازگاری مجدد اجتماعی هولمز و راهه. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.یافته ها: یافته های مربوط به مشخصات فردی اجتماعی نشان می دهد که ارتباط معناداری میان شاخص توده بدن (p<0.001)، سابقه پولیپ روده (p<0.001) بیماری التهابی روده (p<0.001)، دیابت (p<0.01)، سابقه سرطان کولورکتال در فامیل درجه یک (p<0.001) و سرطان کولورکتال وجود دارد. در خصوص متغیرهای مربوط به سبک زندگی نتایج نشان می دهد که بین دو گروه مورد مطالعه از نظر استعمال سیگار (p<0.01)، مصرف میوه جات (p<0.001)، سبزیجات (p<0.001)، محصولات لبنی (p<0.025)، مصرف گوشت قرمز (p<0.001)، وضعیت اجابت مزاج (p<0.001) و ورزش (p<0.001) اختلاف آماری وجود دارد. همچنین اختلاف معناداری بین سبک زندگی کلی دو گروه مشاهده می شود (p<0.001). تجزیه و تحلیل رویدادهای استرس زای زندگی حاکی از آن است که میانگین نمرات در گروه مورد به میزان قابل توجهی بیشتر از گروه شاهد بوده و این اختلاف از نظر آماری معنادار است (p<0.001 و t=14.73).نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان می دهد که اختلاف معناداری از نظر متغیرهای فردی اجتماعی، سبک زندگی و میزان مواجهه با رویدادهای استرس زا بین دو گروه مبتلا و غیر مبتلا به سرطان کولورکتال وجود دارد. نتایج حاصل از این تحقیق و پیشنهادات آن برای افراد تیم بهداشتی و عموم مردم به خصوص افراد مستعد ابتلا اهمیت بسزایی دارد، تا اطلاعات بیشتری درباره عوامل خطر ابتلا و پیشگیری از آن کسب کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1538

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 817 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    16-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2437
  • دانلود: 

    738
چکیده: 

مقدمه: از نظر روان شناسی شادمانی بر ابعاد روانی، اجتماعی، فرهنگی افراد جامعه تاثیر همه جانبه دارد. لذا توجه به شادمانی و نشاط به عنوان معیاری از وضعیت روانی دانشجویان که جزو نیروهای جوان و آینده ساز کشور هستند، بسیار مهم است. در این میان، بررسی وضعیت شادمانی دانشجویان پرستاری به دلیل ماهیت شغلی و مواجهه با تنش های متعدد موجود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این پژوهش با هدف تعیین میزان شادمانی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری ابهر و همچنین بررسی ارتباط آن با متغیرهای سن، جنس، وضعیت تاهل، وضعیت مسکن، نمره معدل تحصیلی، ترم تحصیلی و تعداد اعضای خانواده انجام پذیرفت.روش: این پژوهش به صورت روش مقطعی صورت گرفته و جامعه آماری مورد نظر را دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری ابهر در سال 87-86 تشکیل می داد. در این پژوهش پس از نمونه گیری برای تعیین وضعیت شادمانی دانشجویان از ابزار سنجش میزان شادمانی آکسفورد استفاده گردید. پس از کسب رضایت نامه کتبی، پرسشنامه مذبور میان 75 نفر از دانشجویان توزیع شد که به علت عدم عودت 11 مورد از پرسشنامه ها، نهایتا 64 نفر (47=دختر، 17=پسر) مورد بررسی قرار گرفتند. پس از جمع آوری داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.11.5 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی شامل تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه، اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که %12.7 دانشجویان از سطح شادمانی خیلی خوب، %69.8 قابل قبول و %17.5 از سطح پایین شادمانی برخوردار بودند. طبق نتایج مابین میزان شادمانی و جنسیت (P=0.7)، وضعیت تاهل (p=0.4) و سن (p=0.2)، ارتباط معناداری وجود نداشت. اما بین میزان شادمانی و ترم تحصیلی ارتباط معناداری وجود داشت (p=0.01).نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش درصد کمی از دانشجویان (%12.7) سطح نشاط خیلی خوب داشته و در گروه های جدیدالورود و سال آخر پایین تر بود. لذا ضروری است که با بررسی این وضعیت اقدامات برنامه ریزی شده ای جهت ارتقا و حفظ شادمانی و به تبع آن بهبود سلامت روانی دانشجویان صورت پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2437

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 738 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    23-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2057
  • دانلود: 

    788
چکیده: 

مقدمه: انگیزش عامل اصلی ترغیب دانشجویان به یادگیری بالینی است و فقدان آن یادگیری دانشجویان را با مشکل مواجه می کند. آموزش بالینی در کسب مهارت آموزی دانشجویان نقش اساسی دارد، بنابراین توجه به نقش انگیزش آموزش بالینی اهمیت ویژه دارد. هدف از این مطالعه تبیین درک دانشجویان و مربیان پرستاری از چگونگی نقش مربی در انگیزش آموزش بالینی دانشجویان پرستاری است.روش: این پژوهش با رویکرد کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی انجام شد. در این مطالعه شانزده دانشجوی کارشناسی و چهار مربی پرستاری به صورت هدفمند از دانشکده های پرستاری و مامایی تهران و زنجان انتخاب شدند و سپس مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. داده های به دست آمده از مصاحبه ها به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: مضامین این مطالعه عبارت بود از: 1- شایستگی علمی و عملی مربی (با مضامین فرعی سواد علمی، نحوه انتقال دانش، مهارت عملی مربی)، 2- رفتار مربی (با مضامین فرعی حمایت، تشویق، ارتباط مربی با دانشجو، اقتدار و گفت و گوهای غیر رسمی)، 3- نگرش مربی به پرستاری.نتیجه گیری: بر اساس تجربیات مشارکت کنندگان، در فرآیند آموزش بالینی، این سه مضمون از ویژگی های مهم مربی در انگیزش دانشجویان است. این ویژگی ها می تواند دانشجویان را به کار بالین و حرفه پرستاری جذب کند و یا آنها را از کار بالین و حرفه پرستاری رویگردان کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2057

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 788 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    34-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    725
  • دانلود: 

    502
چکیده: 

مقدمه: برای پرکردن شکاف بین شواهد علمی و مراقبت از بیمار لازم است تا موانع موجود به دقت درک و شناسایی شود. هدف مطالعه حاضر تعیین موانع به کارگیری تحقیقات از نقطه نظر پرستاران فارغ التحصیل شاغل در بخش های مراقبت ویژه زنجان بود.روش: در این مطالعه داده ها با استفاده از مقیاس موانع عملکرد مبتنی بر شواهد «فانک» جمع آوری شد. بر اساس فرمول های آماری نمونه مطالعه را 64 پرستار فارغ التحصیل و شاغل در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های آموزشی زنجان تشکیل می داد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های آماری استنباطی (فریدمن، کروسکالوالیس و من ویتنی یو) استفاده شد.یافته ها: مطابق با نتایج طرح، سه مانع اصلی و اول در به کارگیری نتایج تحقیقات از دیدگاه واحدهای پژوهش عبارت بودند از: «نبود تسهیلات کافی»، «نبود وقت کافی برای مطالعه پژوهش ها»، و «نبود وقت کافی برای اجرایی کردن ایده های جدید». در ضمن اختلاف معناداری بین متغیرهای زمینه ای از قبیل جنس، سابقه، مدرک و سمت در بخش با نمره کل مقیاس موانع دیده نشد.نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه توصیه می شود که سیستم بیمارستان های آموزشی زنجان باید برای تامین تسهیلات و در اختیار گذاشتن وقت لازم به منظور مطالعه و به کارگیری نتایج تحقیقات توسط پرستاران، تغییر یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 725

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 502 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    45-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2126
  • دانلود: 

    681
چکیده: 

مقدمه: داده پردازی استاندارد نقش مهمی در مراقبت از بیمار ایفا می کند. داده های پرستاری، سطح اولیه انفورماتیک پرستاری را تشکیل می دهند. این داده ها، ابزار اصلی مورد استفاده برای ثبت شرح دقیق فرایند پرستاری از طریق روش شناسی ارزشیابی، تشخیص ها، مداخلات، پیامدها، مستندسازی و ارزیابی مراقبت بیمار هستند. همچنین نخستین اقدام برای استاندارد کردن جمع آوری داده های یکسان و ضروری پرستاری برای استفاده در بین مراکز و گروه های بیماران، مجموعه حداقل داده های پرستاری می باشد. این پژوهش با هدف مقایسه عناصر داده ای مجموعه حداقل داده های پرستاری در کشورهای منتخب و ارایه پیشنهاداتی برای ایران انجام گرفته است.روش: این پژوهش مطالعه توصیفی - مقایسه ای می باشد که در سال 1388 انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل کشورهای آمریکا، تایلند، بلژیک، فنلاند، کانادا، هلند و سوئیس می باشد که از طریق جستجوی کتب، نشریات و اینترنت عناصر اطلاعاتی مجموعه حداقل داده های پرستاری آنها مورد بررسی قرار گرفت و در قالب چک لیست گردآوری شدند. با مطالعه مجموعه حداقل داده های آنها، هر یک از عناصر بررسی و وضعیت آنها در چک لیست وارد شد. مهمترین معیار برای انتخاب این کشورها دارا بودن مجموعه حداقل داده پرستاری ملی بوده است.یافته ها: یافته ها نشان داد که تمام کشورهای منتخب دارای مجموعه حداقل داده پرستاری ملی می باشند. در تمام مجموعه حداقل داده های پرستاری، عناصر پرستاری به سه گروه تقسیم شده اند: عناصر پرستاری مربوط به مراقبت پرستاری، بیمار و ارایه خدمات. در آمریکا مجموعه داده ای خاص مدیریت پرستاری نیز ایجاد شده است. در ایران مجموعه حداقل داده پرستاری وجود ندارد.نتیجه گیری: از آنجایی که هر کدام از کشورهای مورد مطالعه، مجموعه حداقل داده های پرستاری بومی شده ای داشتند و با توجه به این که در ایران استانداردی برای این که چه اقلام اطلاعاتی باید در پرونده الکترونیک سلامت در خصوص پرستاری ذخیره شوند وجود ندارد و با توجه به اهمیت داده های پرستاری در ارایه مراقبت، ایجاد یک مجموعه حداقل داده های پرستاری ایرانی ضروری می باشد. در خصوص تعیین مجموعه حداقل داده های پرستاری ایرانی پیشنهاد می شود که نهاد یا سازمانی که به لحاظ تخصصی و قانونی در زمینه پرستاری صاحب نظر می باشد، متولی تهیه عناصر داده ای مجموعه حداقل داده های پرستاری باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2126

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 681 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    53-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1616
  • دانلود: 

    731
چکیده: 

مقدمه: بتا تالاسمی یک بیماری مزمن می باشد که موجب بروز مشکلات روانی اجتماعی در بیماران و اعضای خانواده آنها می شود. این مطالعه جهت تعیین مشکلات روانی اجتماعی کودکان مبتلا به تالاسمی و خواهران و برادران آنها در مقایسه با گروه شاهد انجام شده است.روش: پژوهش حاضر مطالعه توصیفی مقایسه ای است که با استفاده از مصاحبه ساختاری و چک لیست نشانه های رفتاری کودکان انجام شد. جامعه پژوهش شامل دو گروه، کلیه بیماران مبتلا به تالاسمی در محدوده سنی 4 تا 16 سال که به مرکز بیماری های خاص شهر کرمان مراجعه می کردند و خواهران و برادرانشان بودند و گروه دوم شامل کودکان در همین سن در مدارس شهر کرمان بودند. نمونه این مطالعه 572 کودک، شامل 167 کودک مبتلا به تالاسمی با محدوده سنی 4 تا 16 سال و 166 خواهر و برادر این کودکان بدون ناخوشی مزمن، در همین گروه سنی به عنوان گروه مورد و 239 نفر کودک سالم با همین شرط سنی به عنوان گروه شاهد بودند. تجزیه و تحلیل داده ها استفاده از آزمون های مربع کای، آنالیز واریانس و تی انجام شد.یافته ها: از مجموع کودکان مورد بررسی، %20.4 از کودکان مبتلا به تالاسمی، 12% از خواهر و برادران سالم آنها و %7.9 از کودکان سالم، دچار مشکلات روانی اجتماعی بودند. این اختلاف از لحاظ آماری معنادار بود (p=0.000). نتایج نشان داد در گروه خواهر و برادر بیماران مبتلا به تالاسمی میزان اختلال در پسرها بیشتر از دخترها بود. در گروه مبتلا به تالاسمی و خواهر و برادر آنها در گروه مبتلا به اختلالات روانی اجتماعی سابقه نیاز به درمان و نیاز به درمان دارویی بیشتر بود.نتیجه گیری: علاوه بر کودکان مبتلا به تالاسمی، سایر کودکانی که در خانواده با آنها زندگی می کنند، نسبت به سایر کودکان سالم، دچار مشکلات روانی اجتماعی بیشتری می باشند. این امر می طلبد که خواهران و برادران کودکان مبتلا به تالاسمی هم در برنامه های مراقبتی مورد توجه قرار گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1616

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 731 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    62-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1614
  • دانلود: 

    632
چکیده: 

مقدمه: دانشجویان پرستاری به انواع وسیعی از اطلاعات بهداشتی نیازمندند تا نیازهای آموزشی و بالینی خودشان را برآورده نمایند. این مطالعه قصد دارد از طریق رویکرد نیاز اطلاعاتی دریابد کدام جنبه از فرآیند پرستاری اورژانس مورد توجه بیشتر دانشجویان قرار می گیرد. و آنها کدامیک از منابع اطلاعاتی را ترجیج می دهند. انتظار داریم انجام چنین مطالعه ای روی شناسایی نیازهای اطلاعاتی موثر بوده و منجر به بهبود کیفیت آموزش درمانگاهی و مهارت های دستیابی دانشجویان به منابع اطلاعاتی در برآورده ساختن نیازهای اطلاعاتی خود و مدیریت بهتر بیماران توسط دانشجویان گردد.روش: این مطالعه توصیفی تحلیلی روی 131 نفر از دانشجویان پرستاری در سال 88-87 انجام شد. کلیه دانشجویان پرستاری ترم های 8-7 دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی سمنان که در واحدهای اورژانس بیمارستان های تابعه در حال انجام کارآموزی بوده اند انتخاب گردیدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. داده ها از طریق روش های آمار توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون دو متغیری و دوطرفه در سطح معنادار یک درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که کارکنان پرستاری (%65.6)، بیمار یا همراه وی (%64.9) و پزشک سرپرست (%52.7) بیشترین منابع اطلاعاتی بودند که روزانه توسط دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت. اکثر جامعه آماری نیاز زیادی به اطلاعات درمانی و تشخیصی داشتند. آزمون همبستگی دو متغیری و دوطرفه بین نیازهای اطلاعاتی تشخیصی و درمانی رابطه معناداری را نشان داد (r=0.340، p=0.00). از طرفی تنها %35.1 دانشجویان به اطلاعت مدیریتی نیاز داشته اند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که دانشجویان در فرایند اورژانس بیشتر به موارد درمانی توجه زیادی داشتند و از جنبه های قانونی و چارچوب های سازمانی غافل بودند و اکثر آنان از بین منابع متعدد اطلاعاتی، منابع انسانی را ترجیح می داند. لازم به ذکر است که در تصمیم گیری های مبتنی بر شواهد، دسترسی به منابع اطلاعاتی و درک چگونگی استفاده موثر از آنها ضروری است. با توجه به کمبود استفاده از منابع اطلاعاتی به روز بایستی امکانات استفاده از این منابع نظیر دسترسی به سیستم های کامپیوتری مجهز و کتب مورد نیاز در محیط اورژانس فراهم گردد. ضمن این که آموزش تکمیلی در خصوص نحوه بهره گیری از این موارد ارایه گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1614

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 632 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    72-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5422
  • دانلود: 

    2102
چکیده: 

مقدمه: ترجمان دانش یکی از مفاهیمی است که با کاربرد دانش در بالین ارتباط نزدیک دارد و امروزه به کرات در مقالات علوم سلامت به چشم می خورد. با این حال در تعریف و خصوصیات این مفهوم ابهام و عدم توافق وجود دارد. تحلیل مفهوم ترجمان دانش محققین را در دستیابی به یک تعریف یکسان، روشن و قابل درک که کاربرد دانش پرستاری را تسهیل خواهد کرد یاری خواهد داد. مطالعه حاضر در سال 1386 با هدف واضح سازی و کاهش ابهامات معنایی موجود در مفهوم ترجمان دانش و افزایش ثبات در کاربرد آن در مقالات مربوطه، صورت پذیرفت.روش: در این مطالعه به منظور تحلیل مفهوم از مدل هشت مرحله ای واکر و اوانت (2005) استفاده شد. بدین ترتیب که پس از مرور گسترده منابع تا سال 2009، 29 مقاله مرتبط با مفهوم وارد مطالعه شد و بر آن اساس تعریف، کاربردها، ویژگی ها، مقدمات، پیامدها و ارجاعات تجربی مفهوم ترجمان دانش استخراج شد.یافته ها: طبق تحلیل انجام شده ویژگی های اصلی مفهوم ترجمان دانش شامل، تاکید بر کاربرد دانش تحقیقات در عمل، مشارکت مداوم تولیدکنندگان و کاربران دانش و در نهایت تعاملی و غیر خطی بودن است. بر اساس یافته ها، ترجمان موفقیت آمیز دانش پیامدهایی چون ارتقای سطح سلامت جامعه، ارایه موثرتر خدمات سلامت، بهبود عملکرد بالینی و تقویت نظام مراقبت سلامت، را به دنبال خواهد داشت.نتیجه گیری: با توجه به این که ترجمان دانش در کشور ما پدیده ای نسبتا ناشناخته و جدید است، تحلیل مفهوم حاضر می تواند با واضح سازی مفهوم راه را برای انجام فعالیت های گسترده تر تحقیقاتی و ساخت ابزارهای پژوهشی در جهت شناسایی موانع، تسهیلگرها و مقدمات اجرایی لازم هموار سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5422

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2102 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button