Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    52
  • شماره: 

    210
  • صفحات: 

    1-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1774
  • دانلود: 

    617
چکیده: 

پل تیلیش (1965-1886) متکیم مسیحی آلمانی-آمریکایی است که زبان دین را نمادین می داند. به این معنا که حوزه دین سرشار از نمادهای دینی است. این نماد ها دارای ویژگی هایی هستند که آنها را برای بیان آموزه ها و مقاصد دینی توانمند می سازد. از جمله ویژگی های نمادها بازنمایی است که همچون نشانه ها به امری ورای خود اشاره می نمایند. اما نمادها (بر خلاف نشانه ها که اموری قراردادی و اختیاری هستند) اموری هستند که از ناخودآگاه جمعی انسان ناشی شده اند واز قدرت و معنای متعالی امر نمادین بهره مند هستند.نمادهای دینی در قالب های مختلف، مانند اشیا و اشخاص و رویدادهای طبیعی ظهور می کنند وتنها قابلیت آنها برای موقعیت دینی است که به آنها معنای نمادین می بخشد. بنابراین نماد دینی باید در معنای متناهی نفی گردد تا معنای اصیل آن در اشاره به امر متعالی اثبات گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1774

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 617 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ایمان پور منصور

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    52
  • شماره: 

    210
  • صفحات: 

    27-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2151
  • دانلود: 

    752
چکیده: 

یکی از مباحث مهم و تاثیر گذاری که در فلسفه اسلامی وجود دارد و امروزه، تحت عنوان «معرف شناسی» قابل طرح است، مساله بدیهیات در حوزه تصورات و تصدیقات است.  این مساله با وجود اهمیت فراوان و نقش بی بدیلش در نظام معرفتی فیلسوفان ما، از زوایای مختلف و به نحو کامل مورد بحث قرار نگرفته است به گونه ای که به جهت ابهامات نهفته در ملاک تفکیک آنها از ادراکات نظری، گاهی یک قضیه نظری به جای یک قضیه بدیهی می نشیند و گاهی یک قضیه بدیهی در جای قضیه نظری قرار می گیرد و مورد چون و چرا واقع می شود. تبیین جایگاه بدیهیات در نظام فکری فیلسوفان اسلامی و ارایه و تشریح و ارزیابی ملاک های اصلی مرزبندی بدیهیات از غیر بدیهیات مساله ای است که این مقاله به عهده گرفته است. پاسخ اجمالی این مقاله به مساله فوق آن است که اولا، بدیهیات، اساس و خمیرمایه نظام معرفت یقینی را تشکیل می دهند و درغیاب آنها هیچ شناخت یقینی و قابل  وثوقی حاصل نخواهد شد. ثانیا، گر چه در زمینه تفکیک آنها از معارف غیر بدیهی، ملاک هایی در کتب متفکران اسلامی مطرح شده است، لکن اصلی ترین ملاک در تشخیص بدیهیات تصوری ، بساط این مفاهیم در حوزه بدیهیات عقلی است و اصلی ترین ملاک در تشخیص قضایای بدیهی نیز، تصدیق پذری الزامی و بی درنگ آنها توسط عقل بدون نیاز به تصدیقات و استدلال های خارجی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2151

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 752 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

پیک حرفه شیرزاد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    52
  • شماره: 

    210
  • صفحات: 

    47-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2111
  • دانلود: 

    675
چکیده: 

«میزان مطا لبه اخلاق» یکی از مباحث جدیدی است که با وجود سابقه پیشین در فلسفه اخلاق، در دهه های آخر قرن بیستم به صورت مبحثی جدی و مستقل در فلسفه اخلاق مطرح شد.این مفهوم، غالبا بر اساس سه مولفه شمول، اولویت و شدت سنجیده می شود  و سه رویکرد کلی مطالب اساسی آن وجود دارند که عبارتند از اخلاق حداکثر گرا، اخلاق اعتدال گرا و اخلاق حداقل گرا. این مقاله، علاوه بر تحلیل «میزان مطالبه اخلاق » بر اساس آن سه مولفه و تبیین مطالب اساسی این سه رویکرد به آن، با توجه به قرابت اخلاق اعتدال گرا با اخلاق رایج و متداول، سعی می کند با تبیین تحلیل و نقد دلایل اصلی این رویکرد اخلاقی نشان دهد که آنچه بشر امروز  از آن با عنوان اخلاق یاد می کند، ممکن است بسیار آسان گیرانه تر از مطالبات واقعی اخلاق، در این روزگار باشد. اخلاق اعتدال گرای رایج با چالش های جدی ای مواجه است که در صورت عدم پاسخ گویی به آن ها داعیه معصومیت و اخلاق بودن  بشر در دوره جدید فرو خواهد ریخت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2111

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 675 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    52
  • شماره: 

    210
  • صفحات: 

    75-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1486
  • دانلود: 

    657
چکیده: 

فلسفه شوپنهاور، تا آنجا که به جهان به عنوان باز نمود، نحوه شناخت و رابطه میان فاعل شناسا و متعلق شناخت می پردازد، هم سو با فلسفه نظری کانت و شناخت شناسی اوست. هم رساله دکترای شو پنهاور و هم بخش اول اثر مشهور جهان به عنوان اراده و بازنمود او صبغه شناخت شناسی کانتی دارند.خود شوپنهاور نیز اذعان کرده است که فلسفه اش مبتنی بر فلسفه کانت است. وی در حوزه شناخت شناسی انقلاب کپرنیکی کانت را می پذیرد. هر چند جنبه شناخت شناسی (جهان به عنوان باز نمود ) فلسفه او مبتنی بر فلسفه کانت است، اما او از پیروی صرف اندیشه کانت اجتناب می کند. یکی گرفتن علیت با ماده تقلیل مقولات دوازده گانه فاهمه به یک مقوله، زمان و مکان و علیت را صور اصل جهت کافی دانستن و... نمونه های ابتکاری وی در برابر دیدگاه کانتی  هستند.لذا می توان گفت او در صدد گذر از فلسفه کانت است.از طرف دیگر . فلسفه شو پنهاور ایدئالیستی است. وی متعلق شناخت را باز نمود و تصور فاعل شناسا می کند. اما جنبه ایدئالیستی فلسفه وی تنها در ساختار جهان به عنوان بازنمود مطرح است، نه جهان به عنوان اراده. بیان دیگر ایدئالیسم تنها جنبه برون ذاتی و پدیداری جهان را در بر می گیرد. این نوشتار در صدد تا جایگاه شناخت شناختی و ایدئالیستی فلسفه شوپنهاور را از دریچه فلسفه نظری کانت نشان دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1486

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 657 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عبداله نژاد محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    52
  • شماره: 

    210
  • صفحات: 

    93-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    886
  • دانلود: 

    425
چکیده: 

مقاله حاضر از سه بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول با پرسشی آغاز می شود که کل ساختار این مقاله، بر آن بنا شده است. پرسش این است که «آیا متا فیزیک توصیفی استراوسن یک آموزه است یا نه؟» به نظر می رسد برخی از مشکلات درباره فهم صحیح متافیزیک توصیفی و چگونگی ارتباط آن با متافیزیک اصلاح گرا هنگامی به وجود می آید که متافیزیک توصیفی همچون یک آموزه در نظر گرفته شود. تحقیق درباره این مطلب، با این پرسش ادامه می یابد که «چگونه متافیزیک توصیفی به توصیف ساختاری مفهومی کلی ما و پیوند میان آنها می پردازد؟» در بخش دوم توضیح داده می شود که استراوسن از طریق تحلیل زبانی پیوند گرا به توصیف این ساختارها می پردازد.بنابرین، با مشخص شدن ماهیت رویکرد تحلیلی استراوسن و ترسیم ارتباط آن با این پرسش که «چگونه تحلیل مقتضی متافیزیک است؟»، این ادعای مقاله بیشتر تایید می گردد که «متافیزک  توصیفی یک آموزه نیست، بلکه رویکردی است تحلیلی نسبت به مسایل و آموزه های متافیزیکی مطرح شده در هر برهه و جامعه » در بخش سوم، که هدف اصلی آن جمع بندی مطالب و اثبات مدعا است، به برخی پرسش ها و ابهاماتی اشاره می شود که می توانند موجب خلل در ادعای ما باشند.مهمترین آنها این پرسش است که «اگر متافیزیک توصیفی یک آموزه نیست، پس دلیل استراوسن برای تحقیق در عناصر ساختاری و ارتباط متقابل میان آنها چیست؟ » با پاسخ به این پرسش، ادعای مطرح شده در مقاله نیز تکمیل می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 886

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 425 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عبدل آبادی علی اکبر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    52
  • شماره: 

    210
  • صفحات: 

    119-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    627
  • دانلود: 

    119
چکیده: 

یکی از پرسش های بسیار اساسی درباره شهود گروی اخلاقی مور این است که گسترده و دامنه شهود گروی اخلاقی وی تا کجاست. آیا شهود گروی اخلاقی وی صرفا ناظر به مفاهیم اخلاقی ارزشی و احکام یا قضایای اخلاقی مشتمل بر آنهاست یا اینکه به مفاهیم اخلاقی ناظر به الزام  و تکلیف و احکام یا قضایای اخلاقی مشتمل بر این مفاهیم نیز مربوط می شود؟ در این مقاله خواهیم کوشید تا با روشی تحلیلی–انتقادی نشان دهیم که بر خلاف رای برخی مفسران/ منتقدان مور، گسترده و دامنه شهود گروی اخلاقی وی هرگز مفاهیم اخلاقی ناظر به الزام و تکلیف و احکام یا قضایای اخلاقی مشتمل بر این مفاهیم را در بر نمی گیرد، بلکه صرفا به مفاهیم اخلاقی ارزشی و احکام یا قضایای اخلاقی مشتمل بر آنها محدود می شود. در عین حال، نشان خواهیم داد که از میان مفاهیم اخلاقی ارزشی و احکام یا قضایای اخلاقی مشتمل بر آنها نیز فقط و فقط مفهوم وصفی «خوب» مشمول شهود گروی اخلاقی مورند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 627

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 119 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    52
  • شماره: 

    210
  • صفحات: 

    131-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1277
  • دانلود: 

    262
چکیده: 

در این مقاله پس از بیان مطالبی مقدماتی درباره «نظام اشتراکی» و رابطه میان ارسطو و افلاطون(دربند)، ابتدا گزارش ارسطو درباب اشتراک خانواده و دارایی در نظرافلاطون (بند2) و نقد او از این نظریه را (در بندهای3و4) به اختصار نقل می کنیم. سپس این نظریه افلاطون را بدانگونه که در محاوره جمهوری او مطرح شده است (در بند5) باز می گوییم. و سرانجام (دربند6) بر پایه آنچه لب پیام افلاطون است به داوری درباره گزارش و نقد ارسطو از او می پردازیم. دراین قسمت درعین حال که صحت سخنان ارسطو را درساحتی خاص می پذیریم، سعی می کنیم افلاطون را نیز از اتهام های ارسطو تبرئه کنیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1277

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 262 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0