شناخت تجربیات و راه های طی شده دیگران نه تنها راهنمای کار برنامه های آتی قلمداد می شود، بلکه بسیاری از نقاط شروع و تکیه گاه های بهره گیری از فرایندها، فنون و روش ها را همراه ضعف ها و قوت ها برای طراحی و استقرار مدیریت دانش نشان می دهد.هدف مقاله، ارایه روش هایی است که شرکت ها، مدیریت دانش را در سازمان خود مستقر کرده و از آن استفاده کنند. نگرش شناخت روش ها، محک زنی است تا شرکت ها و سازمان های ایرانی بتوانند از این تجربیات و دستاوردها به نحو مطلوب استفاده کنند. مباحث مقاله بر اساس چارچوب مدیریت دانش روی محورهای اولویت های راهبردی و تعهدات مدیریت با بررسی و تحلیل موردها، تعریف و درک دانش سازمانی و دانش فردی، اصول مدیریت دانش و راهکارهای اجرایی، گردآوری، ارایه، توزیع و سنجش مدیریت دانش، تبیین محیط دانش به منابع و انواع دانش تنظیم و تدوین شده است. در تبیین هر یک از این مباحث، روش های شرکت های مطرح در سطح دنیا ارایه می شود.