در این مقاله تلاش شده است تا چارچوب کلی رویکرد جدیدی با عنوان «رویکرد دانش محور در شناخت کارآفرینان» ارایه گردد. این چارچوب شامل چهار عنصر ساختار دانشی، فرآیندها و سبک فکری و عوامل پیش زمینه ای است. با در دست داشتن چنین چارچوبی امکان طراحی ابزارها و برنامه های مساعدت فکری به کارآفرینان میسر خواهد بود. به عنوان مثال طراحی محتوا و فرآیند دوره های آموزش کارآفرینی را می توان با هدف بهبود و ارتقای ساختار دانشی مخاطبین در حوزه تشخیص و عمل روی فرصتها بنا نهاد. به علاوه ارزیابی برنامه های آموزش کارآفرینی را می توان بر مبنای میزان تغییر و بهبود در چنان ساختار دانشی و یا بهبود در استفاده توامان از ساز و کارهای دوگانه پردازشی و نیز تاثیرگذاری روی عوامل پیش زمینه ای انجام داد.این مقاله فقط با هدف ارایه چارچوب کلی بحث نوشته شده است و نگارنده امیدوار است در مقالات آتی هر یک از حوزه ها را به طور مفصل تر مورد بررسی قرار دهد.