Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    2-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1406
  • دانلود: 

    302
چکیده: 

ایجاد پایگاه اطلاعاتی برای دریافت ایده های نخبگان و خبرگان در خصوص حل مشکلات مختلف جامعه باعث کارآیی سرمایه گذارهای دولتی روی پروژه ها می شود. در این مقاله یک نظریه مبتنی بر روانشناسی ذهنی خبرگان (نخبگان) به نام فریمینگ برای ایجاد همکاری بهینه آنها با بانک ایده معرفی خواهد شد. برای این منظور مدل ذهنی خبرگان از طریق مصاحبه با آنها مبتنی بر روش فریمینگ استخراج شد. سپس شبیه سازی قالب مسایل فریمینگ در مورد نخبگانی که توانایی ارایه ایده در بانک ایده الکترونیکی را دارند، با استفاده از پرسشنامه انجام شد. یافته ها صحت وجود اثر فریمینگ را بر نخبگان تایید کرد. نتایج نشان دهنده قابل پیش بینی بودن رفتارهای خبرگان بر مبنای اثرات فریمینگ است. استفاده از نتایج این مقاله برای قالب بندی پاداش های افراد با نظریه فریمینگ، باعث کاهش هزینه های بانک ایده الکترونیکی خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1406

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 302 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    9-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5646
  • دانلود: 

    1931
چکیده: 

هدف اصلی مقاله بررسی نقش نیروهای پنج گانه پورتر در انتخاب مدل کسب و کار الکترونیک در صنعت خودرو میباشد. در این تحقیق پنج نیروی رقابتی پورتر که عبارتند از تهدید رقبای تازه وارد، تهدید محصولات یا خدمات جایگزین، قدرت چانه زنی خریداران، قدرت چانه زنی تامین کنندگان و رقابت در میان شرکت های موجود در صنعت خودرو، در میان دو شرکت ایران خودرو و سایپا که دارای بیشترین سهم بازار در کشور هستند، مورد ارزیابی قرار گرفته اند. بعد از پیمایش صورت گرفته و شناسایی عوامل مهم (همه عوامل در انتخاب کسب و کار الکترونیک در صنعت خودرو نقش داشتند)، به صورت موردی به اندازه گیری این نیروها در شرکت ایران خودرو پرداخته شد تا قدرت این شرکت از نظر محیط صنعتی در انتخاب مدل کسب و کار الکترونیک مورد بررسی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5646

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1931 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مهدیه امید

نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    15-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1045
  • دانلود: 

    344
چکیده: 

شیوه تدوین و طراحی راهبرد که در ده یا پنج سال قبل استفاده می شد، دیگر کارایی نخواهد داشت. این پدیده تا حد زیادی به علت تغییراتی است که در جهت افزایش اهمیت اطلاعات و دانش به وجود آمده است. شرکت ها با تغییر جهت رقابت در بازار به سمت افزایش نرخ نوآوری دریافتند که دانش، دارایی کلیدی آنها است. دراکر به درستی خاطر نشان ساخت که ارزشمندترین دارایی شرکت ها در قرن بیست و یکم، دانش و دانشگران آنها می باشند. در چنین محیطی، توانایی شرکت در بهره گیری از دارایی های ناملموس، بسیار مهم تر و حیاتی تر از توانایی اش در مدیریت و سرمایه گذاری پیرامون دارایی های ملموس و فیزیکی میباشد. پیش فرض اصلی مدیریت دانش این است که اقدامات آن موجب خلق نوعی مزیت رقابتی می شود. اما این موضوع چگونه تحقق می یابد؟ یک احتمال این است که شرکتها نیاز به نوعی راهبرد مدیریت دانش دارند که به تحقق این هدف کمک کند. اما ماهیت راهبرد مدیریت دانش چیست و چگونه در طی زمان تغییر می کند؟ دو قطب اصلی مدیریت دانش، فناوری و منابع انسانی هستند. چه ترکیبی از این دو عامل می تواند منجر به اثربخشی چنین راهبردهایی شود؟ این وضعیت، مبهم و نامشخص است. زیرا مبانی و چارچوب نظری مربوط به راهبرد مدیریت دانش، نسبتا جوان و نوپا بوده و طی چند سال اخیر توسعه یافته اند. در این مقاله ابتدا به طور مختصر به راهبرد مدیریت دانش پرداخته ایم و سپس رابطه میان راهبرد رقابتی و راهبرد مدیریت دانش را با استفاده از مرور مبانی نظری و تئوری نقاط مرجع راهبردی مورد بررسی قرار داده ایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1045

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 344 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    28-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1597
  • دانلود: 

    431
چکیده: 

ادبیات موجود در سنجش نوآوری را از دو طریق میتوان بررسی کرد: 1) سنجش نوآوری در سطح شرکت 2) سنجش نوآوری در سطح ملی. سنجش نوآوری در سطح شرکت جهت تصمیم گیری در مورد مقدار تخصیص منابع به فعالیت های نوآوری و برای انتخاب حوزه هایی که نوآوری نوید بخش بازده اقتصادی بالایی است، و همچنین مدیریت راهبردهای نوآوری درون بنگاهی، مورد نیاز میباشد. در سطح ملی نیز سیاست گذاران برای شناخت وضعیت موجود، روند تحولات آینده، دریافت بازخورد از تاثیرات مثبت و منفی سیاست های موجود و تدوین سیاست های مناسب به اطلاعات حاصله از سنجش نوآوری نیازمند هستند.در مقاله حاضر سعی شده است تا مستند به مرور ادبیات موضوعی مربوط به عنوان تحقیق، با استفاده از بررسی تطبیقی برخی تحقیقات انجام شده در مورد سنجش نوآوری، به شباهت ها و تفاوت های آنها اشاره شود. در بخش شباهت ها به دو مورد فرایند نوآوری، سنجش تغییرات فناورانه و در بخش تفاوت ها نیز به دو مورد: سطح تحلیل و ارایه شاخص ها برای سنجش هر سه حوزه فرایند سیستمی نوآوری اشاره شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1597

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 431 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    34-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2123
  • دانلود: 

    463
چکیده: 

در دنیای کنونی توجه به امر توسعه مبتنی بر دانایی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه رو به افزایش است و از آنجا که آموزش، پژوهش و فناوری اجزای اصلی این توسعه می باشند، تدوین طرح و برنامه ای مدون در عرصه های مختلف علوم، تحقیقات و فناوری امری ضروری است. خوشبختانه این حرکت در سال های اخیر مورد توجه سیاست گذاران و برنامه ریزان کلان کشور قرار گرفته است و تدوین سند چشم انداز بیست ساله که ایران را در افق 1404 کشوری رشد یافته با جایگاه اول علمی و فناوری در بین کشورهای منطقه تصویر می کند، گام نخست در فرایند برنامه ریزی در سطح ملی است. از سوی دیگر برای دستیابی به این چشم انداز، چهار برنامه پنج ساله در نظر گرفته شده است که نخستین آنها برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از سالهای 1384 تا 1388 بوده است. بخشی از این برنامه به توسعه مبتنی بر دانایی اختصاص یافته و در این میان آموزش عالی، تحقیقات و فناوری محور قرار گرفته است. در همین راستا لایحه برنامه پنجم توسعه کشور نیز به مجلس شورای اسلامی ارایه شده که بخشی از این برنامه نیز به علوم و فناوری اختصاص یافته است. اما آنچه کمتر در این برنامه ها به چشم می خورد، توجه به امر فناوری و تدوین راهبردهای دقیق برای توسعه فناوری می باشد; حال آنکه تولید علم در جامعه هنگامی وافی به مقصود است که در نهایت بتواند به ثروت تبدیل شود و در این زمینه انجام تحقیقات کاربردی و توسعه فناوری از اهم اقداماتی است که تولید علم سودآور را ممکن می سازد. در این مقاله ضمن تشریح اهمیت تدوین برنامه های توسعه ای در زمینه علوم، تحقیقات و فناوری، وضعیت فناوری در برنامه های پنج ساله سوم و چهارم توسعه کشور مورد بحث قرار می گیرد. سپس با بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه کشور و جایگاه فناوری در این لایحه، پیشنهاداتی در این زمینه برای افزایش اثربخشی برنامه های توسعه ای بیان می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2123

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 463 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بندریان رضا

نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    39-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1723
  • دانلود: 

    308
چکیده: 

سازمان های پژوهش و فناوری مستقل سازمان های غیر انتفاعی هستند که فعالیت های تحقیق و توسعه را به منظور کمک به بهبود رقابت پذیری شرکت ها از طریق ارتقا توانمندی های نوآورانه و فناورانه آنها انجام می دهند. این سازمان ها اگرچه به طرق مختلفی تحت تاثیر و حتی پیگیر اجرای سیاست های دولتی هستند اما یکی از اهداف آنها کسب درآمد و فعالیت در بازار و در بستری تجاری است تا ضمن داشتن انعطاف لازم با کارایی بالایی به ایفای نقش خود بپردازند.بر اساس جهت گیری های کلان کشور در زمینه علم و فناوری، سازمان های پژوهش و فناوری در حال تبدیل شدن به یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد کشور می باشند. از این رو برای شکوفایی اقتصادی کشور مدیریت کارآمد و صحیح آنها در سطح راهبردی ضرورت دارد. بنابراین آشنایی با این سازمانها و مطالعه ویژگی های آنها از ابعاد مختلف یک الزام است.در این مقاله مروری بر ادبیات موضوع سازمانهای پژوهش و فناوری شامل تعریف و انواع آنها، تاریخچه، ماموریت و فلسفه وجودی، الگوی مالکیتی، الگوی کسب و کار و... خواهد شد. سپس با استفاده از رویکرد سیستمی به تجزیه و تحلیل ویژگی ها و چرخه عمر این سازمان ها پرداخته می شود و در ادامه به عنوان سازمان های خدماتی دانش محور مورد بررسی قرار می گیرند. در نهایت به جمع بندی و ارایه پیشنهادات پرداخته می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1723

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 308 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    55-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2327
  • دانلود: 

    1036
چکیده: 

امروزه دانش به عنوان سرمایه سازمانی تلقی می شود و مدیریت آن از اهمیت روزافزونی برخوردار است. توسعه دانایی محور، سرلوحه برنامه توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور قرار داده شده است. بنابراین انتظار میرود سازمان های آموزشی نیز دانش را به عنوان سرمایه سازمانی تلقی کنند و نسبت به مدیریت آن اقدام نمایند. در مقاله حاضر که بخشی از یافته های یک طرح تحقیقاتی در سطح دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و مدیریت دانشگاه الزهرا (س) را گزارش مینماید، تلاش شده است تا وضعیت موجود مدیریت دانش در این دانشکده بررسی گردیده و نشان داده شود. بررسی وضعیت موجود مدیریت دانش، می تواند افق های روشنی را برای برنامه ریزی های آتی در حوزه مدیریت دانش، به ویژه در دانشگاه الزهرا (س) ترسیم کند.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2327

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1036 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    64-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3746
  • دانلود: 

    2395
چکیده: 

هدف این مقاله بررسی رابطه KM1 و BI2 میباشد. نوعی ابهام در مورد ارتباط بین KM و BI وجود دارد. BI بر روی دانش صریح تاکید دارد، درحالی که KM هم بر دانش صریح و هم دانش ضمنی تاکید دارد. هر دو نگرش یادگیری، تصمیم گیری و ادراک را توسعه می دهند. KM بر BI تاثیرگذار می باشد، چرا که تاثیرگذاری KM بر BI در ارتباط با ایجاد دانش سازمانی، انتقال دانش و یادگیری می باشد. بنابراین این مقاله با بررسی اهمیت همبستگی KM و BI، BI را به عنوان زیر مجموعه ای از KM مطرح نموده است. این رابطه از این نظر حایز اهمیت است که باعث تصمیم گیری درست در سازمان ها می شود. چرا که در دنیای پرتلاطم امروز شرکت ها بیش از پیش می بایستی مزیت رقابتی خود را از طریق سیاست ها و راهبردهای سازمانی، واکنش مناسب به رقبا، مصرف کنندگان، تامین کنندگان خود حفظ کنند. اطلاعات به عنوان مهم ترین عامل برای شرکت ها و سازمان ها شناخته شده است. بنابراین ترکیب KM و BI نه تنها باعث ذخیره اطلاعات مفید برای شرکت ها می شود، بلکه عملکرد سازمان ها و شرکت ها و فرایندهای آنان را بهبود می بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3746

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2395 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button