Archive

Year

Volume(Issue)

Issues

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Issue Info: 
  • Year: 

    1395
  • Volume: 

    8
  • Issue: 

    26
  • Pages: 

    0-0
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    884
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

این پژوهش با هدف تعیین اعتبار سازه و پایایی نسخه فارسی مقیاس شجاعت اخلاقی حرفه ای و سنجش آن با توجه به ویژگی های جمعیتشناختی (سطح تحصیلات، سابقه شغلی، جنسیت، وضعیت تاهل و سن) به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش را کارمندان شرکت مخابرات شهر اصفهان در سال 1390 تشکیل دادند که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده 141 نفر برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند و نسخه فارسی مقیاس شجاعت اخلاقی حرفه ای را تکمیل نمودند. نتیجه ساختار عاملی یا اعتبار سازه با استفاده از تحلیل مولفه های اصلی با چرخش واریماکس، پنج عامل بود. این عوامل عبارت بودند از: عامل اخلاقی، ارزش های متعدد، تحمل خطرات یا تهدیدها، فراتر رفتن از اطاعت و هدف اخلاقی. پایایی این مقیاس و پنج عامل آن از طریق آلفای کرونباخ برآورد شد که همگی رضایت بخش بودند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که میانگین شجاعت اخلاقی حرفه ای کارمندان در سطح مطلوبی است و نتایج آزمون تی و تحلیل واریانس یک راهه نیز نشان داد که شجاعت اخلاقی حرفه ای و ابعاد آن با سطح تحصیلات، سابقه شغلی، جنسیت و وضعیت تاهل ارتباط معنی داری نداشته اما با سن ارتباط معنی داری دارد به طوری که آزمون تعقیبی شفه نشان داد که در عامل فراتر رفتن از اطاعت، بین گروه های سنی 30- 20 و 60- 51 سال تفاوت معنی داری وجود دارد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 884

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1395
  • Volume: 

    8
  • Issue: 

    26
  • Pages: 

    0-0
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    996
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدلی برای تاب آوری شغلی معلمان بر اساس سبک مقابله ای با نقش واسطه ای باورهای مذهبی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس عادی استان مازندران که در سال تحصیلی 1393-1394 در مدارس اشتغال داشتند را شامل شد که از بین آنان 200 معلم مدارس عادی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه تاب آوری شغلی معلمان آموزش ویژه (سوتومایور، 2012)، پرسشنامه مقابله با موقعیت استرس زا (اندلر و پارکر، 1990) و پرسشنامه دینداری نسخه 15 (هوبر و هوبر، 2012) به کار گرفته شد. یافته های پژوهش نشان داد سبک مقابله مساله مدار به صورت مثبت و سبک مقابله ای هیجانی به صورت منفی بر تاب آوری شغلی معلمان موثر بوده است و بین باور مذهبی (ابعاد شناختی، عقیدتی و اعمال عمومی) و تاب آوری ارتباط مثبت و معنادار بوده، همچنین تمام ابعاد باور مذهبی با سبک مقابله ای (مساله مدار) رابطه مثبت و معنادار داشته است. همچنین یافته نشان می دهد که باورهای مذهبی توانسته است نقش واسطه ای بین سبک مقابله ای و تاب آوری ایفا کند. در نتیجه بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان با آموزش سبک مناسب مقابله با استرس و ایجاد باور مذهبی قوی تر، آگاهی بیشتری به معلمان داده تا این روند بر تاب آوری آن ها و نهایتا بر بهزیستی آنان و بالطبع دانش آموزان آن ها اثر مطلوبی بجا بگذارد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 996

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    2016
  • Volume: 

    8
  • Issue: 

    26
  • Pages: 

    50-67
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1943
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

The purpose of present study was to determine relationship between emotional self regulation and marital burnout and intimacy in onecareer and dual-career couples in governmental offices. It is correlation and comparative-casual research.181 couples (362 Persons) with one-career and dual-career couples in Kermanshah's governmental offices have been selected by Multi-stage cluster sampling and have completed relevant questionnaire. Findings have been analyzed by Pearson correlation, stepwise regression and MANOVA and SPSS software. The results indicate that there is relationship between emotion regulation strategies and marital intimacy and marital burnout. There is significant difference between mean of emotion regulation strategies, marital burnout and intimacy in one-career and dual-career couples. Dualcareer couples have less positive emotion regulation strategies, marital intimacy, more negative emotion regulation strategies and marital burnout than one career couples. Also there is significant relationship between emotion regulation strategies, marital burnout, emotion regulation strategies, marital intimacy, marital intimacy and marital burnout. According to the results it is suggested that preventive, educational and therapeutic interventions in governmental and nongovernmental organizations and agencies can be done by concentration on emotion regulation strategies (in order to effect on marital intimacy and marital burnout) for dual-career couples.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1943

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    2016
  • Volume: 

    8
  • Issue: 

    26
  • Pages: 

    68-84
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1152
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

This research investigates educational need of post graduate students of humanities in scope of labor market employability competencies with Entrepreneurship Approach in University of Esfahan and Islamic Azad University of Khorasgan. The research' s method is based on exploratory-mixed. Statistical population included all of students in University of Esfahan and Islamic Azad University of Khorasgan that 331 of the students were chosen as the research sample according to Morgan's table. The tools were interview with industrial managers of Esfahan province and researcher made questionnaire which was based on province's market employability skills that was conducted among students. Its reliability through Cronbach's alpha coefficient was obtained 0.83. Data were analyzed by ANOVA, one sample T test and Bonferroni post hoc test with SPSS software (version 17). Due to results of the research, students of University of Esfahan and Islamic Azad University of Khorasgan had different view point in terms of Entrepreneurial skill were significantly different from the default group society And the difference indicates lower scores of students to expectations of managers. The results showed gender and college don’t have significant effect on rate of students with Entrepreneurial skill, but there was significant difference in the field and level of education.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1152

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    2016
  • Volume: 

    8
  • Issue: 

    26
  • Pages: 

    85-103
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1791
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

In order to examine relationship between 5 dimensional model of time perspective and work hope an convenience-random sample of 514 junior high school students (240 boys, 274 girls) was selected and demographic questionnaire, work hope scale and Zimbardo's time perspective inventory were performed. Results of structural equation modeling showed that five dimensions of time perspective explained 47% (R=0.69) of variance of work hope. Results of canonical correlation analysis showed that in frame of 1 canonical variant by canonical correlation of 0.65, pattern of low scores in future, present-hedonistic, positive past, high scores in negative past and present-fatalistic represented the best combination in accordance to low levels in 3 dimensions of work hope (by 42% of variance). In sum, results supported utility of time perspective particularly balanced time perspective in career development practices. Other findings would be discussed.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1791

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button