Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

باعزت فرشته

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    7-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2442
  • دانلود: 

    1200
چکیده: 

هدف این پژوهش تعیین تاثیر مداخله های نوروسایکولوژی در کارآمدمی خواندن و نوشتن دانش آموزان نارساخوان تحولی نوع زبان شناختی بود.روش: پژوهش شیوه تک آزمودنی بود و 4 نفر از دانش آموزان نارساخوان نوع زبان شناختی که در پایه های سوم و چهارم دبستان مشغول به تحصیل بودند، به طور تصادفی از میان مدارس ابتدایی پایه های سوم و چهارم منطقه سه شهر تهران انتخاب شدند. ابتدا به منظور تعیین بهره هوشی، آزمون هوشی و کسلر کودکان به صورت انفرادی و سپس به منظور تشخیص و تعیین سطح توانایی خواندن و نوشتن آنان، آزمون های اختلال خواندن و نوشتن اجرا شد. سپس چهار آزمودنی نارساخوان به صورت تصادفی، دو نفر در گروه آزمایشی و دو نفر در گروه گواه قرار داده شدند. آزمودنی های آزمایش در طی 20 جلسه تحت مداخله با روش های درمانی نوروسایکولوژی قرار گرفتند. آزمودنی های گواه مداخله ای دریافت نکردند. پس از پایان مداخلات، از آزمودنی های هر دو گروه آؤمایشی و گواه، پس آزمون و آزمون پیگیری به عمل آمد.یافته ها: نشان داد که اولا مداخله ای نوروسایکولوژی بر مبنای مدل تعادل خواند بیکر موجب افزایش میزان دقت و درک خواندن آزمودنی های گروه آزمایشی نسبت به آزمودنی های گروه گواه شده و میزان سرعت خواندن و تعداد خطاهای املایی آنان نیز کاهش یافته است. تانیا، کاربرد این شیوه های درمانی موجب پایداری اثرات درمان (پس از گذشت 4 ماه) در این گروه از کودکان شده است.نتیجه گیری: استفاده از بسته آموزشی نوروسایکولوژی (HAS) می تواند میزان کارآمدی خواندن و نوشتن دانش آموزان نارساخوان تحولی نوع زبان شناختی را افزایش دهد. بر مبنای نتایج این پژوهش می توان به متخصصان اختلال های یادگیری و روان شناسان پیشنهاد نمود که با استفاده از این روش ها در جهت بهبود عملکرد خواندن و نوشتن دانش آموزان نارساخوان نوع زبان شناختی بکوشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2442

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1200 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    20-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1272
  • دانلود: 

    655
چکیده: 

هدف: پژوهش سنجش دو خصیصه شخصیتی مراقب / تفکر پارانویایی و انزواطلبی / تفکر اسکیزوییدی و ساخت ابزاری بر مبنای نظریه تهییج و بازداری هیجانی آیزنک برای آن است.روش: پژوهش از نوع توصیفی و آزمون سازی است. پس از تهیه مقیاس پنج درجه ای کرج و اطمینان از روایی و پایایی آن، تعداد 567 نفر دانش آموز دختر و پسر مراکز پیش دانشگاهی شهرستان اردبیل آن را تکمیل کردند. با روش تحلیل عوامل پاسخ های آزمودنی ها، از 200 ماده پرسشنامه اولیه، 63 ماده استخراج و فرم 63 سوالی، مقیاس شخصیتی کرج I نامگذاری شد.یافته ها: روایی صوری و محتوایی مقیاس از طریق پرسشنامه اولیه مورد تایید صاحبنظران روان شناسی قرار گرفت و اعتبار و پایایی آن با دو روش بازآزمایی و برآورد ضریب همبستگی بین خرده مقیاس های آزمون های مواز از جمله «میلون III»، «SLC90-R»، «وودورث»، «پرسشنامه آیزنک» و با آزمون همتای آن، مقیاس شخصیتی کرج II بررسی و پایایی درونی با ضریب آلفای کرونباخ نیز محاسبه شد که رضایت بخش و در سطح P<0.001 معنی دار بود.نتیجه گیری: اجرای مقیاس تفاوت هایی را بین ویژگی های شخصیتی دختران و پسران و رشته تحصیلی آزمودنی ها نشان داد. «مقیاس شخصیتی کرج» برای کاربرد در پژوهش های روان شناختی و تشخیص بالینی برای افراد 18 و بالای 18 سال واجد شرایط است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1272

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 655 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    35-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3475
  • دانلود: 

    1756
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر تعیین وضعیت تحصیلی و رفتاری دانش آموزان دیرآموز مرزی بود.روش: پژوهش توصیفی و جامعه آماری پژوهش دانش آموزان مرزی مشغول به تحصیل در مداری عادی شهرستان خمینی شهر بودند که از میان آنها 58 پسر و 42 دختر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. علاوه بر مراجعه به سوابق و کارنامه های تحصیلی دانش آموزان، از پرسشنامه رفتاری کودکان راتر (فرم معلم، 1967)، آزمون هوشی ریون (فرم کودکان، 1974) و (پرسشنامه سنجش وضعیت اجتماعی، اقتصادی خانواده، 1982) و برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده گردید.یافته ها: نشان داد دانش آموزان پسر دیرآموز مشغول به تحصیل در مدارس عادی از نظر تحصیلی نسبت به دانش آموزان دختر دیرآموز در وضعیت ضعیف تری قرار دارند. همچنین تفاوت بین وضعیت تحصیلی و رفتاری دانش آموزان مرزی و متغیرهای جمعیت شناختی (پایه، جنس، تحصیلات پدر و مادر و وضعیت تحصیلی و رفتاری دانش آموزان اجتماعی، اقتصادی خانواده) معنادار نبود.نتیجه گیری: اگرچه دانش آموزان مرزی در سالهای اولیه ورود به دبستان، نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارند ولی از نظر تحصیلی در پایه های اول تا پنجم ابتدایی تفاوت معناداری در این زمینه از خود نشان نمی دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3475

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1756 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    48-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1431
  • دانلود: 

    835
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر تعیین و مقایسه شیوه های مقابله در دانش آموزان دارای هوش هیجانی بالا و پایین در طبقات اجتماعی اقتصادی بالا و پایین بود.روش: پژوهش پس رویدادی و نمونه شامل 356 نفر از دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران است که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه شیوه های مقابله راجر و نجاریان (1385)، پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز (2004 به نقل از گنجی، 1384) پاسخ دادند. با استفاده از تحلیل واریانس یکراهه، همبستگی پیرسون، آزمون تعقیبی توکی و تحلیل واریانس بلوکی و آزمون t داده ها تحلیل شد.یافته ها: نشان داد استفاده از شیوه های مقابله عقلانی و انفصالی در دانش آموزان دارای هوش هیجانی بالا بیشتر از دانش آموزان دارای هوش هیجانی پایین است. میزان استفاده از شیوه مقابله اجتنابی در دانش آموزان دارای هوش هیجانی بالا و پایین تفاوتی نداشت. میزان استفاده از شیوه مقابله هیجانی در دانش آموزان دارای هوش هیجانی پایین بیشتر بود. هوش هیجانی در دانش آموزان طبقه بالای اجتماعی اقتصادی بیشتر از طبقه پایین اجتماعی اقتصادی و استفاده از شیوه مقابله عقلانی در دو طبقه اجتماعی اقتصادی بالا و پایین تفاوتی نداشت. استفاده از شیوه مقابله انفصالی در طبقه بالا و استفاده از شیوه مقابله اجتنابی و هیجانی در طبقه پایین بیشتر بود. طبقه اجتماعی اقتصادی بر رابطه بین هوش هیجانی و شیوه های مقابله اثر نداشت.نتیجه گیری: در مجموع می توان نتیجه گرفت عوامل برون فردی نظیر وضعیت اجتماعی اقتصادی و عوامل درون فردی نظیر هوش هیجانی، بر شیوه های مقابله فرد اثر گذارند و این متغیرها با یکدیگر و با پایگه اجتماعی اقتصادی ارتباط تنگاتنگ دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1431

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 835 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    60-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2566
  • دانلود: 

    1228
چکیده: 

هدف: پژوهش تعیین و مقایسه ویژگی های معلم از دید دانش آموزان نابینا، کم بینا و عادی بود.روش: پژوهش پس رویدادی و جامعه شامل تمامی دانش آموزان عادی، کم بینا و نابینا در شهر تهران، در مقطع دبستان بود. حجم نمونه، 240 نفر به تفکیک گروه (عادی، نابینا و کم بینا) و جنس (دختر و پسر) بود که بر اساس روش نمونه برداری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه پژوهشگر ساخته ای که توسط کامکاری و عسکریان در سال 1385 تدوین شده است، استفاده گردید که دارای 30 گویه و از ضریب اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است.یافته ها: نشان داد دیدگاه کودکان کم بینا و نابینا، در مقایسه با کودکان عادی در شاخص های عاطفی، لحن گرم، صوت دلنشین، عشق به معلمی و مورد تبعیض قرار نگرفتن، تفاوت معناداری دارد.نتیجه گیری: افراد نابینا در مقایسه با دو گروه دیگر نسبت به لحن گرم معلم و افراد نابینا و کم بینا در مقایسه با افراد عادی، نسبت به عشق به معلمی حساسیت دارند و آن را در امر خطیر معلمی جزو ویژگی های ضروری معلم می دانند. از این رو گزینش مربیان کودکان نابینا و کم بینا لازم است به شاخص های لحن گرم، صوت دلنشین، عشق به معلمی و تبعیض نگذاشتن تاکید شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2566

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1228 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    74-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1827
  • دانلود: 

    1569
چکیده: 

هدف: پژوهش تعیین تاثیر به کارگیری الگوی طراحی آموزشی «ای دی دی آی ایی» بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان دختر سال دوم راهنمایی بود.روش: پژوهش آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره راهنمایی شهر کرج بود که به صورت تصادفی از دو مدرسه به عنوان نمونه انتخاب و به صورت جایگزینی تصادفی 29 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه جایگزین شدند. ابتدا پیش آزمون پیشرفت ریاضی در مورد دو گروه آزمایش و گواه انجام شد. بعد محتوای درسی گروه آزمایش که مبحث اعداد گویا بود. بر اساس الگوی طراحی آموزشی ای دی دی آی ای طراحی و در هشت جلسه به آنها آموزش داده شد. گروه گواه همان محتوا را با شیوه معمول آموزش دیدند. بعد از اتمام تدریس آزمون پیشرفت تحصیلی نهایی در مورد هر دو گروه انجام شد.یافته ها: نشان داد گروه آزمایش در آزمون نهایی عملکرد بهتری نسبت به گروه گواه دارند.نتیجه گیری: استفاده از الگوی آموزشی «ای دی دی آی ایی» به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی منتهی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1827

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1569 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    85-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1284
  • دانلود: 

    855
چکیده: 

هدف: این پژوهش تعیین رابطه بین سبک های دلبستگی با پایگاه های هویت در زندانیان بود.روش: پژوهش از نوع همبستگی است. 50 زندانی زن و 50 زندانی مرد 15-30 ساله با نمونه گیری مقطعی و در دسترس در زندان و کانون اصلاح و تربیت شهر قزوین انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه سنخ های هویت بنیون و آدامز 1989 و مقیاس دلبستگی بزرگسالان 1987 بود.یافته ها: نشان داد رابطه بین سبک های دلبستگی و نوع هویت معنادار است. زندانیان دارای سبک دلبستگی ایمن به ترتیب دارای پایگاه های هویت موفق و در حال تعلیق بودند، در صورتی که زندانیان با سبک دلبستگی ناایمن (اجتنابی و مضطرب – دوسو گرا) بیشتر دارای پایگاه های هویت آشفته و زودرس بودند. در عین حال زندانیان زن بیشترین میزان دلبستگی را به مادر و زندانیان مرد بیشترین میزان دلبستگی را به همسالان داشتند. در بین زندانیان دارای سبک دلبستگی به مادر بیشترین درصد در پایگاه هویت زودرس، در بین زندانیان دارای سبک دلبستگی به پدر بیشترین درصد در پایگاه هویت آشفته و در بین زندانیان دارای سبک دلبستگی به همسالان بیشترین درصد در پایگاه هویت آشفته مشاهده گردید.نتیجه گیری: تفاوت های جنسی، پیوندهای عاطفی و بازخوردهای مادر، پدر و همسالان در سبک های دلبستگی و پایگاه هویت نقش مهمی ایفا می کند. بنابراین لازم است برای پیشگیری از بزهکاری آموزش های لازم قبل از ازدواج درباره شیوه های فرزندی و رابطه آن با سبک های دلبستگی، پایگاه هویت و رفتارهای سازگارانه و بزهکارانه ارایه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1284

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 855 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button