مقدمه: اتونومیک دیس رفلکسی مجموعه علائمی است که ناشی از فعالیت رشته های اعصاب سمپاتیک در افراد با آسیب نخاعی بالاتر از T6 روی می دهد.هدف: این مطالعه با هدف بررسی تاثیر دو روش آموزشی بر ارتقای میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مراقبین آسیب نخاعی از سندروم اتونومیک دیس رفلکسی در جانبازان نخاعی انجام شده است.مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 73 پرستار زن و مرد که به روش مبنی بر هدف انتخاب و آگاهی، نگرش و عملکرد مراقبین با پرسشنامه محقق ساخته پس از کسب روایی و پایایی (r=0.6) سنجیده شد که شامل سوالات دموگرافیک و سوالات مربوط به آگاهی، نگرش و عملکرد از اتونومیک دیس رفلکسی بود. بعد از اجرای دو روش آموزش حضوری (سخنرانی) و غیرحضوری (کتابچه - یادآوری reminder) مجددا KAP مراقبین از اتونومیک دیس رفلکسی با همان پرسشنامه مورد ارزیابی و پاسخ سوالات دو گروه با هم مقایسه و یافته ها با برنامه آماری (SPSS 11) و آمار توصیفی، آزمون t مستقل و t زوجی تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میانگین سابقه کاری پرستاری در گروه غیرحضوری 11±8.6 و در گروه حضوری 15±8 سال و میانگین سابقه کار با بیماران آسیب نخاعی در گروه غیرحضوری 6.8±3.6 و در گروه حضوری 7.4±5.5 سال و میانگین نمرات آگاهی واحدهای پژوهشی در هر دو گروه قبل از مداخله ضعیف و بعد از مداخله در هر دو گروه خوب و میانگین نمرات نگرش و عملکرد واحدهای پژوهشی در هر دو گروه قبل از مداخله در حد متوسط و بعد از مداخله در هر دو گروه در حد خوب می باشد. آزمون تی مستقل نشان می دهد که تفاوت معنی داری به جز در قسمت نگرش (p<0.001) بین نمرات در روش حضوری و غیرحضوری وجود ندارد.نتیجه گیری: روش حضوری و غیرحضوری سبب ارتقاء KAP پرستاران از اتونومیک دیس رفلکسی شده و هر دو روش آموزشی تاثیر یکسانی در KAP مراقبین دارد.