هدف از این تحقیق، شناسایی ترجیحات مردم از زیبایی و هویت مکان زندگی شان است. در این راستا، ترجیحات ساکنین منطقه نواب (شامل طرح بازسازی و بافت قدیم اطراف آن) با استفاده از یک آزمون بصری و دسته بندی کیفی نتایج مورد ارزیابی قرار گرفته است. تحلیل مناظر انتخاب شده و متغیرهای ذکر شده در هر انتخاب، نشان می دهد که از نظر ساکنین ارتباط تنگاتنگی بین مناظر زیبا و مناظر باهویت وجود دارد. علاوه بر آن، در قیاس با بافت موجود و قدیمی نواب، طرح بازسازی نواب، بافتی زیباتر و با هویت تر تلقی می گردد. اگرچه در انتخاب مناظر با هویت، جنبه های شناختی مکان بیش از سایر ابعاد هویت مکان، نقش داشته است، با این حال چنین ترجیحی می تواند چالشی در طراحی شهری ایجاد کند، و بر تاثیری که محصول یک کار تخصصی طراحی در باور و فرهنگ عمومی جامعه دارد، تاکید نماید.