هدف کلی پژوهش حاضر اعتبارسنجی بیرونی الگوی ارائه شده برای تدریس مبتنی بر وب با تاکید بر نقش معلم است. الگوی ارائه شده بر اساس نظریه خودتعیین گری و شامل سه مقوله اصلی (حضور اجتماعی، درگیر شناختی، و مدیریت) و نه خرده مقوله است. جامعه آماری پژوهش کل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه خوارزمی تهران (واحد پردیس کرج) در سال تحصیلی 94-95 می باشند. نمونه 44 نفری این تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی برای اعتبار سنجی بیرونی انتخاب شدند و از روش پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. 44 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه خوارزمی که به صورت داوطلبانه در دوره «آموزش مهارت های ارتباطی» شرکت کردند به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. برای بررسی نتایج تاثیر الگو بر میزان انگیزش یادگیرندگان از پرسشنامه «مقیاس انگیزش موقعیتی1» هالر استفاده شد که چهار سازه نظریه خودتعیین گری(انگیزش درونی، تنظیم همانند سازی شده، تنظیم بیرونی، و بی انگیزگی) را می سنجد. بررسی نتایج فرضیه مطرح شده نشان می دهد الگوی حاضر می تواند باعث بهبود انگیزش درونی یادگیرندگان در محیط یادگیری مبتنی بر وب شود که مطلوب الگوی ارائه شده می باشد و می تواند مبنایی برای آموزش جهت بهبود مهارت های تدریس معلمان مجازی در ایران باشد.