هدف از انجام این تحقیق، ارائه مدل معادله ساختاری خودراهبری، شایستگی های فنی، زمینه ای و رفتاری و ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیات علمی است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی فن آوری اطلاعات و ارتباطات دانشکده آموزش های الکترونیکی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 91-92 که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 162 دانشجو انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسش نامه خودراهبری ویلیامسون، پرسش نامه محقق ساخته مبتنی بر مدل چشم شایستگی و پرسش نامه ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیات علمی تاگومری و بیشاپ بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. با استفاده از روش های تحلیل مسیر و تحلیل رگرسیون چند متغیره، داده ها تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مهارت خودراهبری دانشجویان پیش بینی کننده مثبت و معنی دار ادراک آنان از کیفیت عملکرد اعضای هیات علمی و پیش بینی کننده مثبت و معنی دار شایستگی های فنی، زمینه ای و رفتاری ایجاد شده در دانش آموختگان است. همچنین شایستگی های فنی، زمینه ای و رفتاری ایجاد شده در دانش آموختگان به طور مستقیم پیش بینی کننده مثبت و معنی دار متغیرهای ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیات علمی است. به طور کلی نتایج تحقیق حاکی از این است که شایستگی های فنی، زمینه ای و ادراکی نقش واسطه گری معنی داری در ارتباط بین خودراهبری با ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیات علمی دارند.