هدف این پژوهش، بررسی رابطه نحوه نگرش اساتید و دانشجویان انگلیسی با اهداف ویژه به نیازهای یادگیری و فعالیت های آموزشی می باشد. عدم همخوانی میان انتظارات این دو گروه از دوره های آموزشی یاد شده می تواند به نتایج نامطلوبی منجر گردد. در این مطالعه، نگرش 6 استاد آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه و 60 دانشجوی رشته مهندسی نرم افزار به نیازهای یادگیری از طریق یک پرسش نامه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان می دهد که اساتید و دانشجویان انگلیسی با اهداف ویژه افکار مشابهی در مورد کتاب درسی، و استفاده از اطلاعات به دست آمده از تحلیل کلام و تحلیل ژانر در دوره های آموزشی دارند، اما تفاوت های قابل توجهی میان دیدگاه این دو گروه در مورد فعالیت های آموزشی، اولویت بندی مهارت ها و اجزای زبان، و جایگاه تفکر نقادانه دیده می شود. در این مقاله ضرورت طراحی سازوکارهای تعلیمی مناسب برای به کارگیری اصول «حقوق سنجی» و «برنامه ریزی راهبردی» و به کارگیری درست این طرح ها در کلاس های انگلیسی با اهداف ویژه مورد بحث قرار می گیرد.