مهم ترین محور این پژوهش، بررسی شخصیت قهرمان اول و قهرمانان اصلی داستان «مدیر مدرسه» از منظر اخلاقی، رفتاری و اعتقادی است که برای هر یک از این سه شاخص، نمونه هایی از متن کتاب به عنوان شاهد بیان شده است؛ اما این که چرا از بین شخصیت های پر شماری که در داستان حضور دارند، تنها به بررسی همین دو گروه بسنده شده، مهم ترین دلیل، به رنگ نقش پررنگ و عمیق قهرمان اول و نیز قهرمانان اصلی بازمی گردد که در سازوکار طولی و حاشیه ای داستان، حضوری فعال و موثر داشته اند، به گونه ای که می توان بدون گزاف ادعا کرد، استخوان بندی داستان را شکل می دهند؛ ولی سایر قهرمانان در حکم سایه این دو گروه می باشند. موضوع مهم دیگر، این است که در تحلیل قهرمانان داستان، از روش تفسیر متن به متن بهره گرفته شده؛ یعنی به آرا و نظریه های منتقدان ادبی و مفسران دیگر استناد نشده و این مقاله، فقط بازتاب دهنده تحلیل های خود نویسنده در خصوص قهرمانانش است. این شیوه، به خواننده اطمینان می دهد، پژوهشی را می خواند که از شائبه حب و بغض منتقدان ادبی خالی است و تحلیل هر قهرمان از نویسنده ای است که خود خالق آن ها بوده است.