Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

اخویان محمدعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    7-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1452
  • دانلود: 

    735
چکیده: 

چکیده فارسی:توحید و مساله خداپرستی رکن اساسی دین مبین اسلام است؛ مساله ای که تمام مسلمانان در اصل آن با هم هیچ اختلافی ندارند. اما مشکل، تعبیرات و تعریفات مختلفی است که بعضی از مذاهب از آن دارند؛ در این میان فرقه ای به نام وهابیت عقایدی را برای خود برگزیده که اساس این عقاید در توحید عبادی است. در این مقاله معنی توحید، شرک، توحید عبادی و معانی مختلف عبادت و اینکه در دین اسلام چه چیزی شرک است بررسی شده و منظور واقعی اسلام بدون هیچ نظر و برداشت شخصی و با تکیه بر آیات قرآن کریم و احادیث نبی مکرم اسلام آورده شده تا به واسطه فهم صحیح شریعت نبوی به عبودیتی که منظور خداوند متعال است نائل شویم و اختلافات گذشته از بین برود.   چکیده عربی:التوحید و عبادة الرب هی الحجر الأساس للإسلام ولا یختلف فیها المسلمون. إلا أن المشکلة أثارتها التعابیر التی اختارها بعض المذاهب الإسلامیة و من بینها الوهابیة التی اختارت عقائد مبنیة علی توحید العبودیة و نحاول فی هذا المقال تبیین معنی التوحید والشرک و توحید العبودیة والمعانی المختلفة للعبادة و مایعتبره الإسلام شرکا و غیره مما یحاول أن یبین المعنی الحقیقی للإسلام دون الإعتماد علی الرأی الشخصی بل بالإعتماد علی آیات القرآن والأحادیث النبویة الشریفة لنتعبد بما أراده الله سبحانه ونوحد الأمة ونترک الخلاف بمعرفة جلیة و صحیحة للشریعة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1452

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 735 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    33-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1600
  • دانلود: 

    668
چکیده: 

چکیده فارسی:وجود رابطه ذهن و عین یا عدم رابطه و مطابقت و یا دوگانگی آندو، همواره یکی از دغدغه های فکری فیلسوفان در طول تاریخ فلسفه و زیر بنای اندیشه بشر و همه علوم، بوده و هست. اندیشمندان شرق و غرب موضع های متفاوتی در قبال این امر اتخاذ کرده اند. تحقیق حاضر به شکل مقایسه ای و تطبیقی، دیدگاه دو فیلسوف بزرگ شرق و غرب (ملاصدرا و هگل) را در حل این معمای بزرگ می کاود. این دو فیلسوف، هر یک با روشهای خاص خود بر وحدت ذهن و عین صحه گذاشته و معتقدند با روش عقلانی و فرا رفتن از سطح ظاهری پدیده ها، می توان با عین برتر آنها متحد شد و این اتحاد وجودی است که دوگانگی ذهن و عین را از میان برمی دارد.   چکیده عربی:الترابط بین الوجود الذهنی والعینی أو عدمها أم مطابقتهما أو التباین بینهما، مسئلة بحث بها فلاسفة الشرق والغرب مدی التاریخ و قد کانت هذه المسئلة أساسا للفکر البشری وللعلوم جمیعا، اتخذ کل منهم موقفا مختلفا منه یقارن البحث هذا محاولة اثنین من کبار فلاسفة الشرق والغرب (صدرالدین الشیرازی (ملاصدرا) و هیجل) فی حل هذا اللغز التاریخی. و قد أید کلاهما وحدة الوجود الذهنی والعینی و اعتبرا الطریقة العقلیة و اجتیاز مرحلة ظواهر الأعیان والأحداث الخارجیة، السبیل إلی الإتحاد مع العین المطلقة أوالمتعالیة و هو اتحاد وجودی یزول به ما یری من الإختلاف بین الوجود الذهنی والعینی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1600

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 668 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    49-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    871
  • دانلود: 

    592
چکیده: 

چکیده فارسی:عرفان، شناخت شهودی حق و اسمای حسنای او از راه تزکیه نفس و طهارت باطن با مکانیسم سیر و سلوک یا طی منازل و مقامات است. عرفان شیعی نیز عرفانی برگرفته از متن کتاب و سنت در دو ساحت علمی و عملی می باشد که علامه طباطبائی در عصر حاضر نماد و نماینده چنین عرفانی است. در نوشتار حاضر از مفهوم و ماهیت عرفان شیعی و مختصات عارفان شیعی توام با نکات کلیدی و کلان عرفان متخذ از ثقلین بر محور و مدار اندیشه های علامه طباطبائی بحث و تحلیل صورت گرفته است. در واقع به پرسش عرفان شیعی چیست و عارفان شیعی دارای چه ویژگی هائی هستند پاسخ داده شد. و اثبات و تبیین فرضیه قرآن و سنت و سیره معصومین (ع) بهترین منبع معرفت عرفانی، سلوک معنوی و رفتار و عمل جامع عرفانی است هدف مقاله فراروی می باشد.   چکیده عربی:العرفان هو معرفة الحق و أسماؤه الحسنی بالشهود بزکیة للنفس و طهارة للباطن عبر السیر والسلوک العرفانی. والعرفان الشیعی مدرسة منه، أخذت معارفها العلمیة والعملیة من الکتاب والسنة الشریفین والعلامة الطباطبائی هو الرمز لهذه المدرسة فی عصرنا. یتطرق هذا المقال الی التعریف بالعرفان الشیعی و ماهیته و کذلک إلی خصائص العارف الشیعی إلی جانب المعالم الأساسیة للعرفان المستفادة من الکتاب الشریف والسنة النبویة و یبحث خلالها ویحللها بناءا علی آرا العلامة الطباطبائی. مبینا ماهیة العرفان الشیعی و صفات العارف الشیعی لبیان أن القرآن والسنة وسیرة المعصومین (علیهم السلام) خیر مصدر للمعرفة والسلوک العرفانی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 871

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 592 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سیدی بنابی سیدباقر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    77-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1064
  • دانلود: 

    696
چکیده: 

چکیده فارسی:عالم مثال، که در متون دینی از آن به برزخ یاد شده است، مرتبه ای از هستی است که، از یک سو به دلیل داشتن آثار ماده (کم، کیف، وضع و ...) شبیه عالم جسمانی طبیعی است و از سوی دیگر، به خاطر تنزه از ماده، شبیه عالم مجردات محضه است. این عالم به خاطر رتبه بالاتری که از عالم ماده دارد، بر آن اشراف و علیت دارد و از این جاست که حقایق و موجودات عالم مثال، به مراتب از موجودات عالم ماده، قوی تر و بزرگ تر است؛ این رابطه بین موجودات عالم عقل و موجودات عالم مثال نیز برقرار است.از مهمترین و جدی ترین مسائل عوالم پس از مرگ مساله تکامل نفوس بعد از ارتحال از این نشائه و انقطاع از بدن طبیعی عنصری است و زیربنای این بحث مساله وجود زمان و عدم آن در عالم برزخ می باشد تکامل برزخی از جهت نقل و منطق وحی امری محقق و مسلم است و متون اسلامی مربوط به نظام های اخروی و عوالم بالاتر که در بازگشت انسانها پیش روی آنهاست پر از اشاراتی و نکاتی است که دلالت بر تکامل روح در آن نظام دارد.   چکیده عربی:عالم المثال الذی هو مذکور فی النصوص الدینیه و یعبر عنه بعالم البرزخ مرتبه من الوجود یشبه من جهه وجود آثار الماده (الکم و الکیف و الوضع ...) بالعالم المادی الطبیعی و من جهه تنزهه عن نفس الماده یشبه عالم المجردات المحضه، تلک العالم بماله من المزیه للعالم المادی عله له و من اجل ذلک ان الحقایق و الموجودات المثالیه اقوی من الموجودات المادیه و اکبر منها، کما ان تلک الرابطه موجوده بین عالم العقل و المثال، من المباحث المهمه و الجدیه فحول عوالم بعد الموت، مساله تکامل النفوس بعد ارتحالها من النشاته المادیه و انقطاعها من البدن الطبیعی العنصری و مبنی هذا البحث مساله وجود الزمان و عدمه فی عالم البرزخ و التکامل البرزخیه امر معلوم و مسلم من جهه النقل و العقل و المتون الدینیه مملوء بالاشارات و النکات حول النظامات الاخرویه و العوالم العالیه تدل علی تکامل الروح فی ذاک النظام.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1064

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 696 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    91-121
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    840
  • دانلود: 

    570
چکیده: 

چکیده فارسی:تحلیل صدوری و متنی روایات تفسیری پیامبر اکرم (ص)، موضوعی پویا و از جهت ضرورت، دربین موضوعات، علوم قرآنی و حدیث و نیز تفسیر قرآن، شاخص ترین است. در این تحقیق سعی شده، روایات تفسیری پیامبر (ص) با رویکردی جدید، واز جهاتی چون: تحلیل و بررسی صدوری این روایات بر اساس معیارهای موجود، بررسی فقه الحدیثی این روایات و شناخت کمی و کیفی و نیز توجه به نقش و جایگاه آنها در تفسیر و نقد و تحلیل روشهای تعامل مفسران فریقین و توجه به جهات افتراق و اشتراک هر یک از آنها، در برخورد با این روایات تفسیری، مورد پردازش قرار گیرد. لذا در این راستا به معیارهای مهمی دست یافتیم که ما را در شناخت بیشتر روشهای تعامل مفسران رهنمون می نماید. علاوه بر معیار، پرهیز مفسران از پیش داوری در تعامل با روایات تفسیری نبوی؛ که بدان اشاره و پرداخته شده، به برخی معیارهای مهم دیگری چون: استناد در روایات تفسیری، تحلیل صدوری و متنی روایات تفسیری پیامبر، پرهیز از اسراییلیات، نیز در این تحقیق پردازش شده است.   چکیده عربی:البحث حول الروایات النبوی التفسیریه، صدورا و نصوصا، هذا من المواضیع الباحثه و تعد ضروریا من ابرز المواضیع للعلوم القرآنیه و الحدیثیه و التفسیریه ایضا. نحن قد اردنا ان نبحث الروایات النبوی التفسیریه مع الفحص الحدیث و قد اردنا ایضا ان نبحث الموضوع من جهات عدیده. منها کانت: البحث حول الروایات النبویه صدورا موکدا الاحتفال بمعاییر الموجوده، البحث حول الروایات مع امعان النظر من جانب علم فقه الحدیت، البحث حول کمیه و کیفیه الروایات النبوی التفسیریه، البحث حول الروایات التفسیریه و دورها فی تفسیر القرآن الکریم، الفحص فی الطرق المواجهه من جانب المفسری الفریقین، موکدا التوجه الی جهات الافتراقیه و الاشتراکیه ازاء الروایات التفسیریه. لذلک نحن فی هذا التحقیق، احتصلنا الی معاییر المهمه التی ترشدنا الی الحصول الاکثر، حول طرق المواجهه للمفسری الفریقین. اضافه الی التوجه الی معیار، حذر المفسرین من اثر العصبیه منهم، التی تشکل موضوع تحقیقنا الاصلیه هذا، لذلک قد اتیح لنا فی هذا المجال فرصه التوجه الی سائر المعاییر. منها: الاستناد فی الروایات التفسیریه، البحث صدورا و نصوصا للروایات التفسیریه الحذر من الاسرائیلیات.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 840

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 570 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    123-141
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    780
  • دانلود: 

    539
چکیده: 

چکیده فارسی:دولت عباسی که پیدایش خویش را مرهون بهره برداری زیرکانه از احساسات ضد اموی جامعه اسلامی و به ویژه دوستداران اهل بیت می دید، طراحی خاصی برای تثبیت حکومت و گسترش سیطره بر همه جغرافیای جهان اسلام در پیش گرفت. آنان در دوره اول حیات حکومتشان با استفاده از ابزارهای متعددی، همه گرایش های سیاسی و فکری پرطرفدار آن روز را به سمت خویش متمایل ساختند و از به کار بستن همه ابزارهای ممکن برای مشروعیت بخشی و تحکیم جایگاهشان دریغ نورزیدند. مجموعه اقدامات سیاسی، عقیدتی و فرهنگی ایشان در دوره شکل گیری و تثبیت، شبهاتی را پیرامون مساله امامت و حوزه های پیرامونی آن پدید آورد. این مقاله به بازخوانی ابزارهای عباسی در چالش آفرینی مسیر امامت شیعه برای نیل به اهدافشان پرداخته است.   چکیده عربی:اتخذت الدولة العباسیة التی تدین نشأتها للظروف المناهضة للأمویین فی المجتمع الإسلامی وخاصة بین محبی أهل بیت النبی (علیه و علیهم أفضل الصلاة والسلام) منهجا لتثبیت الدولة وبسط السیطرة علی العالم الإسلامی بأسره ضمن مراحل کانت الأولی منها استمالة القوی السیاسیة والفکریة ذات الشعبیة إلیها بشتی الأسالیب لفرض الشرعیة علی حکمها. أثارت أسالیبهم السیاسیة والعقائدیة والثقافیة فی مرحلة التأسیس لدولتهم شبهات حول الإمامة یبحث فیها المقال الحاضر بقراءة جدیدة لهذه الأسالیب والسیاسات.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 780

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 539 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    143-159
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1198
  • دانلود: 

    640
چکیده: 

چکیده فارسی:سیمای پیر در عرفان اسلامی دارای جایگاه ویژه ای است. کتاب های عرفانی نیز کم و بیش، به ترسیم و توصیف سیمای پیر پرداخته اند و اهمیت و لزوم آن را به روشنی برشمرده اند که در این میان حدیقه سنائی، منطق الطیر عطار، مثنوی مولوی و دیوان حافظ دارای اهمیت خاص و نقش بنیادی بوده اند. با نگاهی عمیق به واژه پیر و بررسی تجلی شخصیت عرفانی او و وجودش در ادبیات عرفانی در ابتدا و سپس در آثار این شاعران و عارفان بزرگ می توان به اهمیت و تاثیر سیمای پیر در هر یک از آثار فوق و جامعه آن زمان دست یافت، در این مقاله در فصل های مختلف به صورت مجزا و به تفصیل به توضیح و بررسی سیمای پیر در هر یک از این آثار پرداخته شده است، و باید توجه داشت که این بزرگان با آفرینش این آثار به فهم هر چه بیشتر اوضاع و احوال عرفانی شاعران بزرگ از ورای آموزه های عرفانی و تجربیات شخصی آنان کمک شایانی کرده اند. مقایسه سیمای پیر در این چهار اثر در روشن شدن هر چه بهتر برخی از زوایای اعمال و رفتار پیر و درک صحیح این متون بی تاثیر نخواهد بود.   چکیده عربی:معرفة شیخ الطریقة و سیماه فی العرفان الإسلامی تتمع بأهمیة بالغة قد اهتمت الکتب العرفانیة فی ترسیمها و بیان أهمیتها. تحضی حدیقة سنائی و منطق الطیر للعطار والمثنوی للرومی و دیوان حافظ بدور أساسی فی بیان خصائص شیخ الطریقة. نتعرف خلالها عل مصطلح الشیخ و تجلی شخصیته العرفانیة وحضوره فی الأدب الفارسی ابتداءا و فی الآثار المذکورة ثانیا و تأثیر سمات الشیخ فی کل منها و فی مجتمع ذلک العصر. تتمع کل من هذه بدور عظیم فی بیان أحوال الشاعر العارف عبر التعالیم العرفانیة والتجارب الشخصیة لکل منهم. و یتضح خلالها بعض دواعی الطریقة التی یملیها الشیخ علی المرید والفهم الصحیح لها.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1198

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 640 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button