Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    935
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 935

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عظیمی گرکانی هادی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    7-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1674
  • دانلود: 

    669
چکیده: 

چکیده فارسی:واژه Tolerance به معنای بی قیدی و رهاسازی است که متاسفانه معادل تساهل و تسامح تعبیر شده است. هستی شناسی، معرفت شناختی، اومانیسم، مدرنیسم و قرائت های مختلف از دین از مبانی مشروعیت بخشیدن به تساهل و تسامحی است که مورد ادعای پاره ای از متفکران غربی است. با این بیان، اهمیت بحث درباره این موضوع روشن می شود؛ زیرا اولا این واژه هیچ شباهتی به تسامح و تساهل دینی ندارد و ثانیا مبانی آن، یارای مشروعیت بخشیدن به آن را ندارد. با توجه به آنکه پاره یی از متفکران اسلامی در صددند تا نوعی پیوند میان این واژگان برقرار سازند و به آن، صبغه شرعی بدهند بحث، در مورد مبانی این واژه و بیگانه بودن آن از مبانی شرعی و دینی ضروری است . اهمیت بررسی در این مورد، بدان علت است که مکاتب دوران مدرنیسم با مدد سکولاریسم، بر این باورند که اصلی ترین مبانی اومانیسم، تسامح و تساهل است و نتیجه می گیرند که با مبانی تعالیم ادیان آسمانی پیوند خورده است. از دست آوردهای این تحقیق، میتوان به اثبات تضاد میان این مبانی و اصول شریعت اشاره نمود و دیگر اینکه اصول اسلامی به هیچ وجه تساهل به معنای پذیرش عقاید، رفتار و فرهنگ غلط و تسامح به معنای مدارا کردن با زورگویان و حق ستیزان را تجویز نمی کند. آموزه های دینی تسامح و تساهل را به صورت مشروط و محدود، مشروع دانسته است. تسامح اسلامی به معنای همزیستی مسالمت آمیز با پیروان سایر ادیان الهی و رافت اسلامی نسبت به خطا کاران با هدف ایجاد تنبه و ارشاد است. تسامح دینی به معنای چشم پوشی از حقوق شخصی و مسائل فردی است و به هیچ وجه در حقوق اجتماعی و حاکمیت الهی جایگاهی ندارد.   چکیده عربی:التولرنس یعنی اللامبالاة والاسترخاء مع أنه للأسف قد فسر بالتساهل و التسامح. جودی، المعرفیة والإنسانیة، الحداثة والتفسیرات المختلفة للدین تکون لإضفاء الشرعیة علی مبادئ التسامح، التی یطالب بها بعض المفکرین الغربیین. مع هذا التعبیر، فمن المهم لمناقشة هذه المسألة فی الفصل الدراسی الأول والثانی لایوجد أی تشابه فی مبادئ التسامح الدینی و أنه لا یمکن إضفاء الشرعیة علیه. فمن الضروری المناقشة فی هذا البحث لان من علماء الدین الإسلامی تریدون جعل الاتصال فی هذه الکلمات. البحث فی هذه القضیة مهمة، و ذلک لأن المدارس الحداثة مع مساعدة من العلمانیة یعتقد أن المبادئ الأساسیة للإنسانیة هی التساهل و التسامح و یستنتج أن هذه المبادئ ترتبط بتعالیم الأدیان. و یمکن الاستشهاد نتائج هذا البحث لإثبات التناقض بین هذه المبادئ و اصول الشریعة و الاخری ان اصول الشریعة یکذب التساهل بمعنی القبول أی أفکار و سلوک و ثقافة و التسامح بمعنی التعامل مع الفتوات والطغاة. التسامح و التساهل فی الشریعة مشروطة و محدودة باصول. التسامح هو الرحمة و التعایش مع أتباع الادیان الأخری و اللطف مع المقترفین لوضع المعاقبة و الارشاد. التسامح الدینی هو التنازل عن الحقوق الشخصیة والقضایا الفردیة و لیس له مکان أبدا فی سیادة الله و الحقوق الاجتماعیة..

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1674

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 669 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

قربانی قدرت اله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    29-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1591
  • دانلود: 

    680
چکیده: 

چکیده فارسی:انسان شناسی عرفانی از مهم ترین ویژگی های اندیشه مولوی در مثنوی معنوی است. از این رو یکی از تلاش های او بررسی دو بعد اساسی مادی و معنوی انسان، بالاخص بعد روحی و معنوی و تاثیر آن در آینده و سرنوشت وی است. به همین دلیل مولوی انسان را بواسطه داشتن صفاتی چون عقل، اختیار، آزادی و عشق از دیگر موجودات امتیاز می دهد و این را نشانه عظمت وی در جهان هستی دانسته و او را اشرف مخلوقات و خلیفه خدا می داند که یکی از ویژگی های اساسی وی کمال جویی است. در انسان شناسی عرفانی مولوی، انسان کامل، بالاخص با نظر به ویژگی های کمال جویی انسان، مرکزیت می یابد. از این رو او ابعاد گوناگون وجودی، معرفتی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی انسان کامل را بررسی می کند. از جهت وجودی، انسان کامل کسی است که به کمال حقیقی نائل شده، فانی در حق، باقی به حق، بی نیاز مطلق از غیر، دارای قدرت تصرف در جهان، صاحب مرتبه وساطت و شناخت، و دارای حق و وظیفه دستگیری و نجات بشر است؛ چرا که به امر حق می تواند در سرنوشت آدمی دخالت کند. از جهت معرفتی قوای شناسائی او به تکامل رسیده، از حکمت و عقل بحثی گذشته و به عقل شهودی و کلی رسیده، به اسرار الهی رسیده است. و نیز در چهارچوب معیارهای شریعت گام در طریقت الهی نهاده تا به حقیقت نهایی رسیده است. از این رو موفق به رهبری و هدایت آشکار و نهان در قالب نبوت، ولایت و امامت در هر زمانی است تا واسطه فیض حق با خلق باشد و آنها را به سعادت حقیقی برساند.   چکیده عربی:و من هنا نری انه یسعی فی تحلیل بعدی الانسان المادی و الروحی والترکیز علی بیان اثر البعد الروحی علی مقدرات الانسان. ذهب المولوی الی ان الانسان بوصفه عاقلا مختارا حرا و عاشقا یمتاز عن سایر الموجودات و یری ان هذه المیزه تدل علی عظمته فی الکون و تجعله اشرف المخلوقات و خلیفة لله بمقتضی طلبه للکمال. اما الانسان الکامل فانه یقع فی مرکز المنظور العرفانی للانسان عند المولوی. لذلک یرکزتحلیله علی مختلف الابعاد للانسان من الوجودیة والمعرفیة الی الخلاق والسیاسة والاجتماعیة. فالانسان الکامل من البعد الوجودی قدوصل الی الغایة القصوی وله التصرف فی مادة الکائنات و یعد برزخا و واسطة بین الله و الخلق فی فیضان المعارف و یحمل لواء الاخذ بید الخلق وایصالهم الی ساحل النجاة بالقدرة علی التصرف فی المقدرات بامر من الله سبحانه و تعالی. و اما من البعد المعرفی فان قوی الانسان الکامل قد کملت الی غایتها و تجاوزت آفاق العقل و الحکمة النظریتان الی وادی الشهود والوصول الی الی الاسرار الالهیه بفضل العمل بالشریعة و هذا ما یجعله هادیا للبشر فی مظهر النبوة حینا و فی مظهر الولایة والامامة حینا آخر ولکل الازمان.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1591

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 680 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اسدالهی خدابخش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    51-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8699
  • دانلود: 

    634
چکیده: 

چکیده فارسی:ارائه دین اسلام به شکلی نو، پویا و جذاب همواره منتهای تلاش و کوشش اندیشمندان و صاحب نظران جهان اسلام بوده است. در این میان، نقش عارفان بزرگ مسلمان به ویژه «عین القضاه همدانی» که به واسطه تجربیات ذوقی و شهودی و با توسل به آیات، احادیث و روایات اسلامی، حقایق و دقایق مهم و برجسته ای برای دین مبین اسلام قائل اند، شایان توجه است.این تحقیق که به روش کتابخانه ای و اسنادی تدوین شده، پس از مقدمه، به پنج قسمت با پنج مولفه اصلی تقسیم شده است. در مولفه «شهادت»، سالک توصیه می شود «لا اله» را واگذارد و به حقیقت «الا الله» برسد. در مولفه «نماز»، ضمن تقسیم آن به «نماز خدا با بنده» و «نماز بنده با خدا» تاکید شده که در نماز نوع دوم، بنده با شروطی نظیر توجه به نیت، تامل در اسرار فاتحه الکتاب، طهارت ظاهری و باطنی به راز و نیاز با معبود بپردازد. در مولفه سوم نیز «زکات» به گنج رحمت الهی تعبیر شده که از سوی پیامبران الهی به خاصان می رسد. در رکن «روزه» هم، تنها روزه جان و معنی به حق تعالی اختصاص یافته و افطار آن نیز لقا الله معرفی شده است. در رکن پنجم نیز، تاکید شده که حج راستین از هر گونه جهات مبراست و راه حق نیز در یک قدمی دل قرار دارد. نهایت اینکه، طبق تعالیم عین القضاه، مومنان ضمن رعایت ظاهر شرع، با توجه و غور در باطن اعمال، باید تسلیم قلبی و ایمان کامل خود را به معبود نشان دهند و به گونه ای او را ستایش کنند که گویی او را می بینند.   چکیده عربی:الإسلام یوفر طریقة جدیدة و دینامیکیة والانخراط أفضل جهود العلماء والخبراء من العالم مسلم. الصوفیون الإسلام العظیمة، و خاصة «عین القضاة الهمدانی» الجدیر بالذکر. الصوفیون معتقدون أن الإسلام هو الحقیقة و دقیقة الغالبة من خلال التجربة، هوایة، بدیهیة و جذابة للقرآن و الحدیث والتقالید الإسلامیة.و قد تم تطویر أسالیب البحث فی المکتبة و المحفوظات و بعد إدخال یتم تقسیم المفتاح الحقیقی إلی خمسة أقسام مع خمسة عناصر هی: و طالب من «لا إله» یذهب إلی «إلا الله» فی مکون الشهود. و مع تقسیمها إلی نوعین من الصلاة: «صلوه الله الی العبد»، و «صلوه العبد إلی الله» أکد أن النوع الثانی من الصلاة، والعبد تأمل فی أسرار الإیمان والصلاة لأحکام هذا الکتاب، والنقاء ظاهرا و باطنا إلی الله سرا، و تحتاج إلی دفع. تفسیر العنصر الثالث من «لزکاة» کنز من الرحمة الإلهیة التی یأتی الانبیاء الی الخواص من الناس. تم التعیین الصوم الحقیقی لله تعالی فقط فی عنصر «الصوم» و قد أدخلت لقاء الله تعالی إفطارا أیضا. الحج هو الرکن الخامس أصر أیضا أن الحج الحقیقیة لا علاقة لاتجاهات. و یقع الطریق الله تعالی فی قلب من متر واحد. و اخیرا وفقا لتعالیم الهمدانی المؤمنون یجب أن تتوافق مع ظهور القانون الشرعیه و یجب علیهم أیضا الاستسلام قلبه، و الإیمان فی الله لإظهار کامل له. و أثنوا علیه هکذا کأنهم یریهم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8699

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 634 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فاریاب محمدحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    71-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1018
  • دانلود: 

    640
چکیده: 

چکیده فارسی:مساله حدوث و قدم زمانی عالم، پرسش از آن است که آیا عالم از ازل موجود بوده یا آنکه ابتدای زمانی داشته است؟ این مساله از دیرباز مورد بحث میان عالمان مسلمان و غیر مسلمان بوده است. این تحقیق به بررسی تاریخی این مساله در تاریخ علم کلام و با تکیه بر نظریات مهم ترین متکلمان مکاتب مختلف مسلمان می پردازد. به نظر می رسد، پیشینه بحث از این مساله به دوران یونان باستان برگشته، در تاریخ علم کلام نیز این مساله از همان آغاز پیدایش این علم مطرح بوده است. اگر چه تصور می شود، متکلمان یکصدا بر حدوث زمانی عالم تاکید کرده اند، واکاوی تاریخی این مساله بیان گر رویکردهای مختلف متکلمان در این خصوص است.   چکیده عربی:السؤال فی مسئلة الحدوث و القدم الزمانی للعالم هذا: هل العالم کان موجودا ازلا أم کان له ابتداء زمانی؟ من الزمن القدیم هذه المسئلة کانت مورد الحوار بین متفکری المسلمین و غیر المسلمین. هذا التحقیق یبحث بحثا تاریخیا عن هذه المسئلة فی تاریخ علم الکلام و تأکیدا علی نظریات أهم المتکلمین من المکاتب الکلامی للمسملین. یبدو عقبة هذا البحث راجعة الی زمن قدماء یونان، و کذلک کانت تبحث هذه المسئلة فی تاریخ علم الکلام فی بدایة ظهور هذا العلم. یبدو فی بادی الامر أن المتکلمین بالاتفاق أکدوا علی فکرة الحدوث الزمانی للعالم، لکن الفحص التاریخی یخبر عن وجود نظریات مختلفة بینهم بهذا الخصوص.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1018

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 640 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسینی سید معصوم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    93-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3060
  • دانلود: 

    1120
چکیده: 

چکیده فارسی:دگرگونی اندیشه ها و عقاید لازمه تفکر انسان است که اگر معیار معینی نداشته باشد، این دگرگونی می تواند همچنان ادامه پیدا کند.هنوز چند دهه از پیدایش دین اسلام نگذشته بود که اختلافات درون دینی آغاز شد و تشخیص فرقه و مذهب صحیح از غیرصحیح کار دشوار بود. لذا نیاز به تدوین علم فرق و مذاهب احساس شد تا بتوان اسلامی بودن یک فرقه را به راحتی تشخیص داد. عوامل مختلفی در پیدایش فرق و مذاهب نقش داشته اند که می توان به تعصب های کور قبیله ای، بدفهمی و کج اندیشی، منع از تدوین حدیث، اجتهاد در برابر نهی، و را نام برد. در ادامه به تاریخچه پیدایش فرق و مذاهب در ایران پرداخته شد و عواملی مانند؛ ناآگاهی و خردگریزی، باورهای غیرمبین، تکلیف گریزی و نابسامانیهای اجتماعی و اقتصادی در شکل گیری فرق در ایران نقش داشته اند.   چکیده عربی:التحول من الافکار و الاراء، امر ضروری لتفکیر الانسان. اذا کان المعیار لیس من المؤکد ان هذا التحول لا یمکن ان تستمر. لا لعقود قد مرت منذ ظهور الاسلام و بدأت الخلافات الدینة و کان التشخیص الفرقة و المذهب الصحیحة من غیر الصحیحة صعب. و لذلک کان هناک شعور بالحاجة لتطویر العلوم الفرق و المذاهب المختلفة - المعترف بها بسهولة طائفة من الاسلام.هناک العدید من العوامل التی یمکن ان تسهم الفرق و المذاهب المختلفة، التحیزات القبیلة العمیاء، سوء الفهم، المنع لتدوین الاحادیث، الاجتهاد فی مقابلة النص، و غیرهنذکر فی طول المباحث، تاریخ الفرق و المذاهب فی الایران. کاالجهل و النفور من الحکمة، و العقاید غیر مبین، النفور التکلیف، و المشکلات الاجتماعیة و الاقتصادیة، فی معرفة الفرق فی الایران.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3060

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1120 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    113-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    939
  • دانلود: 

    572
چکیده: 

چکیده فارسی:در برخورد با عرفا، حداقل دو نگرش افراطی و تفریطی وجود دارد. برخی سخنان آنها را چون وحی منزل می دانند و گاهی تنها دلیلشان بر یک ادعا سخنی یا بیت شعری از یک عارف است. برخی نیز به شدت با آنها مخالفت کرده و عرفایی مانند مولوی، حافظ، عطار و را مورد توهین و انکار قرار داده و دلیل خود را برخی روایات وارده در مذمت صوفیه دانسته اند. این نوشتار در پی پاسخ این پرسش است که آیا ملتزم بودن به سخنان و بینش اهل بیت (ع) مستلزم کنارنهادن بخش عظیمی از میراث ایرانی اسلامی است؟ آیا محتوای سخنان عرفا در کلام اهل بیت (ع) سابقه ای دارد؟ اهمیت و ضرورت بررسی این مساله از آنجاست که از سویی بحث روز است و مورد اختلاف مراجع معاصر و از سویی نه بی توجهی به سخنان اهل بیت (ع) قابل قبول است و نه کنار نهادن بخش عظیمی از میراث ایرانی اسلامی کار آسانی است. هدف این نوشتار بررسی احادیث صادره از اهل بیت (ع) و بررسی میزان انطباق آنها با اهم سخنان عرفاست و در پایان پس از بررسی و انطباق سخنان اهل بیت (ع) با احوال و مقامات عرفانی با روش کتابخانه ای و توصیف و تحلیل داده های مطالعاتی نتیجه گرفته ایم که بیشتر سخنان عرفا با معارف اهل بیت (ع) مشترک است و در نتیجه قابل قبول و استفاده است و روایات وارده از سوی اهل بیت در مذمت صوفیه ناظر به انحرافات وارد شده در این جریان فکری است.   چکیده عربی:فی مواجهة العرفاء علی الاقل رأیان مختلفان: افراطی و تفریطی. بعض یتلقی کلامهم کالوحی المنزل و قد اکتفی علی ادعاعهم بکلام واحد اوبیت من عارف و بعض یخالفوهم بشدة وانکرعرفاء کالمولوی و الحافظ و العطار بدلیل بعض الروایات الواردة فی مذمة الصوفیة.هذا المقال یفحص بجواب هذا السؤال: هل الالتزام بالنصوص الواردة من اهل البیت (ع) یستلزم التغافل و عدم التوجه بقسم عظیم من التراث الایرانی - الاسلامی؟ او یوجد خلفیة من نصوص أهل البیت فی کلام العرفاء؟ یوضح اهمیة هذه المسألة من جهه حیث إن هذه مسألة الخلاف بین العلماء المعاصرین و من جهه اخری لیس عدم التوجه بالنصوص الواردة من اهل البیت (ع) مقبول و لیس عدم التوجه و التغافل بقسم عظیم من التراث الایرانیط - الاسلامی امر صحیح. هدف هذا المقال فحص الاحادیث الواردة من اهل بیت و میزان انطباقهم مع اهم کلام العرفاء و فی النهایة یستنتج أن اکثر کلام العرفاء یشبه بمعارف اهل البیت (ع) و الروایات الواردة من اهل البیت (ع) تشهد بانحرافات هذه القضیة. و منهج البحث فی هذا المقال وصفی تحلیلی مع الرجوع إلی الکتب الحدیثة المعتبرة و الکتب العرفانیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 939

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 572 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button