Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2503
  • دانلود: 

    1195
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی تاثیر سواد اطلاعاتی اینترنت بر رشد مهارت های حل مساله دانشجویان بود. در این پژوهش روش تحقیق از نوع شبه تجربی بود. جامعه آماری تحقیق 230 نفر از دانشجویان کارشناسی رشته علوم تجربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 89-88 بودند. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده و تعداد افراد نمونه نیز 50 نفر بودند که 22 نفر در گروه آزمایش و 28 نفر در گروه کنترل قرار داشتند. در این پژوهش جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مهارت های حل مساله هپنر (1988) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از نرم افزارSPSS 16  و آزمون تی گروه های مستقل استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از نظر مولفه های حل مساله (اعتماد به نفس در حل مساله، استقبال ا اجتناب از فعالیت های حل مساله، کنترل رفتار و هیجانات خود حین حل مساله و حل مساله به طور کلی) تفاوت معنی داری وجود دارد و گروه آزمایش عملکرد بهتری از نظر مولفه های حل مساله نشان دادند. از نتایج این تحقیق می توان برای بهبود مهارت های حل مساله دانشجویان استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2503

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1195 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سلیمانی نادر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    23-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1578
  • دانلود: 

    506
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر مطالعه و مقایسه سلامت سازمانی مدارس شهرستان های استان تهران در سال تحصیلی 87-86 بود. پژوهش به شیوه توصیفی (پیمایشی) انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان شاغل به تدریس در مدارس شهرستان های استان تهران به تعداد 31000 نفر بودند. حجم نمونه 704 نفر برآورد گردید. شیوه نمونه گیری خوشه ای و تصادفی طبقه ای بود. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه سلامت سازمانی OHI هوی و همکاران (1998) استفاده شد. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون های ناپارامتریک نظیر آزمون نسبت (دو جمله ای)، آزمون U مان – ویتنی، آزمون کروسکال – والیس و آزمون رتبه ای فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که: 1- سلامت سازمانی مدارس از نظر معلمان در حد مناسب است. 2- مدارس متوسطه نسبت به سایر مدارس از سلامت سازمانی پایین تری برخوردار هستند. 3- مدارس غیرانتفاعی نسبت به مدارس دولتی از سلامت سازمانی بالاتری برخوردار هستند. 4- مدارس دخترانه نسبت به مدارس پسرانه از سلامت سازمانی بالاتری برخوردار هستند. 5- بین شهرستان های استان از لحاظ سلامت سازمانی مدارس تفاوت معنادار وجود دارد. 6- بین مدرک تحصیلی معلمان و ارزیابی آنان از سلامت سازمانی مدارس رابطه معکوس و معنادار وجود دارد. 7- معلمان زن مدارس را سالم تر از مردان ارزیابی نموده اند. 8- معلمان رسمی و غیررسمی (حق التدریس و پیمانی) سلامت سازمانی مدارس را یکسان ارزیابی نموده اند. 9- سابقه تدریس معلمان تاثیری در ارزیابی آنان از سلامت سازمانی مدارس نداشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1578

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 506 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    45-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1616
  • دانلود: 

    554
چکیده: 

نظر به اهمیت نقش کارآفرینی در رابطه با خلاقیت در سازمان ها، این پژوهش با هدف بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی با خلاقیت در سازمان فنی و حرفه ای شهرستان گچساران انجام شد. در این پژوهش که از نوع همبستگی بود در نیم سال تحصیلی 1389-1388 انجام گرفت. آزمون های کارآفرین سازمانی (پرسشنامه 121 سوالی دکتر هومن) و خلاقیت (پرسشنامه 28 سوالی رندسپیت) بر روی کلیه کارکنان رسمی، قرار دادی و حق اتدریس سازمان فوق با مدرک تحصیلی (دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس) که به روش سرشماری ( (N:96انتخاب شده بودند؛ انجام و به کمک روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد فراوانی) و هم چنین روش های آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغییره و ضریب همبستگی ماتریس، تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین کارآفرینی سازمانی با خلاقیت در سطح ( (P:0.05همبستگی مثبت معنادار وجود دارد و هم چنین بین ابعاد کارآفرینی سازمانی با خلاقیت در سطح ( (P:0.05و ( (P:0.05همبستگی مثبت معنادار وجود دارد که این نتایج با نتایج یافته های قبلی هماهنگ و هم سو است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1616

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 554 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    63-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2505
  • دانلود: 

    2530
چکیده: 

این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر استرس شغلی کارشناسان شهرداری شیراز انجام شد. روش پژوهش حاضر، روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با دوگروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری این پژوهش، کارشناسان شهرداری شیراز بودند که از بین آنها به طور تصادفی و به روش خوشه ای ک مرحله ای، 46 نفر از کارشناسان به عنوان نمونه (22 نفر گروه آزمایش و 24 نفر گروه کنترل) انتخاب شدند. دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک (جنسیت، تحصیلات، سن، وضعیت تاهل، سابقه کار) همتاسازی شدند. سپس در هر دوگروه پیش آزمون اجرا گردید و پس از مداخله آموزشی که شامل برگزاری کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی در گروه آزمایش بود، پس آزمون و به فاصله یک ماه بعد نیز آزمون پیگیری برگزار گردید. برای اجرای آزمون ها، از پرسشنامه استرس شغلی HSE با روایی و پایایی مناسب استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از کاهش معنادار استرس شغلی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل پس ازمداخله آزمایشی درسطح p<0.05 بود در زیر مقیاس های استرس شغلی فقط در دو بعد «حمایت همکار» و «ارتباط» در سطح p<0.05 کاهش معنادار مشاهده شد، در سایر زیرمقیاس ها (تقاضا، کنترل، حمایت مسوول، نقش و تغییرات) تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2505

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2530 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    81-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2161
  • دانلود: 

    883
چکیده: 

هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی مدیران و معلمان مدارس شهرستان خوانسار با تعهد سازمانی آنان بود. فرضیات تحقیق با در نظر گرفتن پنج ویژگی شخصیتی (روان رنجورخویی، برون گرایی، هم سازی، تجربه پذیری و وظیفه شناسی) و سه بعد تعهد سازمانی (عاطفی، مستمر و هنجاری) مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از روش توصیفی و از نوع همبستگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و معلمان مدارس شهر خوانسار بالغ بر 266 نفر در سال تحصیلی 89 - 88 بود که با استفاده از شیوه سرشماری، کلیه مدیران (30 نفر) و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم (140 نفر) از معلمان به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه پنج عاملی شخصیت مک کرا و کاستا با ضریب اعتبار 0.79 و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر با ضریب اعتبار 0.75 استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش، از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافته های تحقیق آشکار ساختند که بین ابعاد پنج گانه شخصیت مدیران و معلمان با تعهد سازمانی آنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج تحلیل رگرسیون به روش مرحله ای نشان داد که از میان ابعاد پنج گانه شخصیت، ابعاد (روان رنجورخویی، برون گرایی، هم سازی و وظیفه شناسی) از توان پیش بینی بعد عاطفی تعهد سازمانی، ابعاد (روان رنجورخویی و وظیفه شناسی) از توان پیش بینی بعد مستمر تعهد سازمانی و بعد (وظیفه شناسی) از توان پیش بینی بعد هنجاری تعهد سازمانی برخوردار می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2161

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 883 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    107-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2067
  • دانلود: 

    581
چکیده: 

هدف اصلی این تحقیق بررسی سطح کیفیت زندگی فرزندان شاهد و ایثارگر و مقایسه آن با دانش آموزان عادی جامعه و هم چنین شناخت رابطه و تاثیر متغیرهایی چون استرس، سرمایه اجتماعی، عزت نفس و کانون کنترل در کیفیت زندگی فرزندان شاهد و ایثارگر بود. بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 296 دانش آموز انتخاب شد که از میان این تعداد 248 دانش آموز عادی و 46 دانش آموز شاهد و ایثارگر از بین دبیرستان های شیراز، کازرون و مرودشت بودند. از روش های آلفای کرانباخ برای پایایی و تحلیل ماده و نظر متخصصان برای محاسبه روایی پرسشنامه های پژوهش استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که میزان کیفیت زندگی دانش آموزان خانواده های شهدا و ایثارگر در حد متوسط قراردارد؛ عنی حدود 62.2 درصد این افراد از کیفیت زندگی متوسطی برخوردار هستند و تنها 15.6 درصد از کیفیت زندگی پایینی برخوردارهستند. آزمون تی برای گروه های مستقل نشان داد بین کیفیت زندگی دانش آموزان خانواده های شهدا و ایثارگر و دانش آموزان عادی تفاوت معنی داری وجود ندارد. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین متغیرهای کیفیت زندگی، عزت نفس، کانون کنترل و سرمایه اجتماعی همبستگی مثبت و معنی دار؛ و بین متغیرهای کیفیت زندگی و استرس رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. همگی این روابط در سطح p<.05 و کمتر معنی دار بودند. رگرسیون چند متغیره نشان داد که از میان متغیرهای عزت نفس، کانون کنترل، سرمایه اجتماعی و استرس، کانون کنترل با بتای (.36) سهم بیشتری در مقدار کیفیت زندگی دانش آموزان خانواده های شاهد و ایثارگر دارد. یعنی در سطح اطمینان 95 درصد؛ هر مقدار کانون کنترل درونی تر باشد افراد کیفیت زندگی بالاتری دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2067

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 581 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    125-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1568
  • دانلود: 

    489
چکیده: 

هدف از انجام مقاله حاضر، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با مولفه های مدیریت بر اساس ارزش های سازمانی و ارایه مدلی برای پیش بینی مدیریت بر اساس ارزش ها در سازمان آموزش و پرورش آباده بوده است. در فرضیه های پژوهش رابطه ابعاد فرهنگ سازمانی شامل: ریسک پذیری، نوآوری، انگیزش، ارتباطات، کار گروهی و کنترل با مدیریت بر اساس ارزش ها مورد توجه قرار گرفته است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی– همبستگی است و در آن برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته (پرسشنامه فرهنگ سازمانی و مدیریت بر اساس ارزش ها) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان (600 نفر) و کارکنان اداری (55 نفر) سازمان آموزش و پرورش آباده در سال تحصیلی 89-1388 تشکیل می دهند که با روش نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم از جامعه معلمان تعداد 234 نفر انتخاب و هم چنین همه 50 نفر کارکنان آموزش و پرورش انتخاب گردیدند. برای تعیین روایی، از نظرات متخصصان مدیریت و سنجش همسانی درونی و برای پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که برای پرسشنامه فرهنگ سازمانی و مدیریت بر اساس ارزش ها به ترتیب 0.96 و 0.94 محاسبه گردید. هم چنین برای آزمون فرضیه ها، روش های آمار استنباطی (آزمون همبستگی، رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر) به کار رفته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در سازمان مورد مطالعه بین همه مولفه های فرهنگ سازمانی با مدیریت بر اساس ارزش ها رابطه معناداری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1568

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 489 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    149-167
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2843
  • دانلود: 

    1184
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی تاثیر عملکرد مدیران بر سلامت سازمانی بوده است. نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و لحاظ روش زمینه یابی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و مدیران خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (77 نفر) است که بر اساس جدول مورگان تعداد 66 نفر به عنوان نمونه مشخص و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای این تعداد از بین جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته سنجش عملکرد مدیران و شکل اصلاح شده ابزار سلامت سازمانی (OHI) هوی و فیلدمن (1996) بوده است. روایی این ابزارها پس از انجام مطالعات اولیه و تهیه چهارچوب نظری تحقیق با استفاده از نظرات متخصصان و اساتید راهنما و مشاور به دست آمد و برای محاسبه پایایی آنها روی نمونه 30 نفری از جامعه آماری اجرا و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای پرسشنامه اول 0.948 و پرسشنامه دوم 0.96 به دست آمد. پس از جمع آوری داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی چون شاخص های مرکزی و پراکندگی و آمار استنباطی چون آزمون کالموگروف- اسمیرنوف (k-s) برای اطمینان از نرمال بودن توزیع داده ها، همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون t تک گروهی برای تحلیل استنباطی داده ها در ارتباط با فرضیه های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که: ارتباط معنی داری بین «هر یک از مولفه های عملکرد مدیران» و «سلامت سازمانی» وجود دارد. عملکرد مدیران در زمینه وظایف ارتباطی و تصمیم گیری بالاتر از متوسط می باشد. اما در زمینه وظایف اطلاعاتی در حد متوسط است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2843

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1184 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0