Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    1-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3212
  • دانلود: 

    600
چکیده: 

شهرت حافظ شیرازی به عنوان شاعر عارف مسلکی که در قرن هشتم هجری میزیسته، بر کسی پوشیده نیست. شاه نعمت اله ولی کرمانی نیز شاعر عارفیست که همعصر خواجه حافظ شیرازی به حساب می آید. نکته مشترک میان این دو شاعر هم دوره، گرایش آنها به ادبیات عرفانیست و به مفهوم رندی نیز به عنوان یکی از شاخه های اصلی عرفان، در شعر این دو شاعر عارف، بسیار توجه شده است. با این حال، این نکته که مفهوم رندی در شعر حافظ نسبت به شعر شاه نعمت اله با اقبال بیشتری مواجه شده و بیشتر مورد پسند مخاطبانش قرار گرفته، این پرسشها را به ذهن می آورد که چرا رند حافظ شهرت بیشتری نسبت به رند شاعر همعصرش کسب کرده و چرا رند شاه نعمت اله نسبت به او کم اقبالتر بوده است؟ ما برای رسیدن به پاسخ پرسشهای مذکور، دیوان اشعار این دو شاعر گرانقدر - را به صورت مقایسه ای - از لحاظ مضامین رندانه موجود در آنها بررسی و تحلیل نمودیم و سرانجام دریافتیم که حافظ بخوبی از این امر آگاه بوده که هرچقدر مختصات یک رند واقعی را در شعر خود ترسیم کند، طیف گسترده تری از مخاطبان را شیفته شعر خود میسازد، لذا مساله مرموز بودن رند را در شعر حافظ بخوبی میتوان احساس کرد. اما در شعر شاه نعمت اله، رند چندان رازناک نیست، علتش هم تفسیرها و توضیحاتیست که شاه نعمت اله درباره ویژگیهای رندانه کلام خویش ارائه میدهد و همین میتواند موضوع اساسی باشد که سبب کم اقبالی رند شاه نعمت اله نسبت به رند شاعر همعصرش، حافظ شیرازی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3212

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 600 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

برهانی چنور

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    15-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5523
  • دانلود: 

    793
چکیده: 

در این مقاله ویژگیهای سبکی کتاب «پریشان» در سه سطح زبانی، ادبی و فکری مورد بررسی قرار میگیرد. در سطح زبانی استفاده قاآنی از لغات و ترکیبات عربی متعادل (21 درصد) است اما استفاده از لغات و مفردات و ساختارهای نحوی کهن باعث ناهمگونی زبانش شده است. در این اثر ابداع و ترکیب سازی و تاثیرپذیری از زبان عامه مشهود نیست و بسامد کلمات رکیک و مستهجن فراوان است. مهمترین ویژگی نحوی اثر کاربرد وجه وصفی و حذف افعال به قرینه لفظی است.در سطح ادبی استفاده از صنایع بدیع لفظی مانند جناس، سجع، ازدواج، تضمین المزدوج، ترصیع و موازنه و در میان صنایع بدیع معنوی به ترتیب تضاد و مقابله، تلمیح و مراعات النظیر فراوان است. استشهاد به آیات و احادیث و ارسال المثل نیز وجود دارد. کاربرد تشبیه فراوان است که در اغلب این تشبیهات طرفین تشبیه از نوع محسوس به محسوس و از لحاظ افراد و ترکیب تشبیهات مقید به مرکب یا مرکب به مرکب هستند.در سطح فکری عدم پایبندی به اخلاق و عفت کلام، پریشانی در تبویب و ساختار حکایات، تظاهر به عرفان، جبرگرایی، افراط و تفریط از مهمترین ویژگیهای این اثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5523

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 793 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

پویان مجید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    35-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    7327
  • دانلود: 

    1637
چکیده: 

شمس الدین محمدحافظ شیرازی از شاعرانی است که آشنایی ژرف او به موسیقی موجب شده است که شعر او از موسیقایی ترین سروده های زبان فارسی باشد و به همین دلیل از دیرباز مورد توجه نغمه گران و تصنیف سازان بوده است. به نظر می رسد در شعر حافظ پیوندی تنگاتنگ میان کاربرد مصوتها و صامتهای خاص و تداعی مفاهیم و معانی متناسب با بار عاطفی کلام وجود دارد.بررسی ویژگی های زبانی متن از جمله مواردی است که هنگام سبک شناسی اثر ادبی به آن توجه می شود. این ویژگی ها، خود نیز، در سه سطح آوایی، لغوی و نحوی مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. در این مقاله کوشش می شود با توجه به دامنه متنوع عاطفی شعر حافظ، سروده های او از چشم انداز دیدگاه های موریس گرامون، زبان شناس نامدار فرانسوی، مورد بررسی قرار گیرد.پرسش کلان در این مقاله این است که بر اساس دیدگاه های گرامون چه تناسبهایی میان عناصر موسیقایی شعر حافظ با مفاهیم و معانی و طیف عاطفی ارائه شده در شعر این غزلسرای برجسته فارسی وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7327

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1637 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    49-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    811
  • دانلود: 

    349
چکیده: 

شاعران و گویندگان برای ادای مقصود خود، از مضامین و اصطلاحاتی استفاده می کنند که کلام خود را در عین ایجاز، هنریتر و آهنگین بر خواننده عرضه کنند.از جمله این اصطلاحات، استعاره هایی هستند درباره معشوق که متناسب با موقعیت، در کلام شاعر جلوه گری می کنند.برای دستیابی به مفاهیم مورد نظر شاعر، شناختن این تعبیرها از نظر مفهوم و نقش و ساختار، ضروری می نماید. لذا برآنیم تا در این مقال در مثنوی های پنجگانه امیر خسرو دهلوی، تعبیرهای استعاری که بیانگر یار و معشوق هستند، از نظر ساختار آن، در کلام شاعر و از جهت ویژگی های سبکی بخصوص در سبک عراقی بررسی کنیم و به این نتیجه برسیم که شاعر پارسیگوی هند، با هنرمندی خاص خود، توانسته از این عروسان سخن در به نمایش گذاشتن پرده های زیبای کلام بخوبی بهره برده، کلامی همپای نظامی از خود به یادگار گذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 811

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 349 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    63-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1764
  • دانلود: 

    495
چکیده: 

عبداله هاتفی، نظیره گوی مشهور عهد تیموری، به تقلید از «خمسه» نظامی و «شاهنامه» فردوسی، چهار مثنوی سروده است، این مثنویها همانند اکثر آثار قرن نهم به لحاظ زبانی از ویژگی به اصطلاح «دو شخصیتی سبکی» برخوردارند.اگر از «شخصیت عاریتی و تقلیدی» این آثار بگذریم، «شخصیت واقعی» آنها تمامی خصائص زبانی و سبکی عصر خود را از قبیل: مضمون آفرینی، ادبیات کوچه بازاری، تمثیل، رواج فرهنگ و لغات ترکی و مغولی، باریک اندیشی و گسترش افکار مربوط به تشیع که مقدمات ظهور سبک بعدی (هندی) را نشان می دهد، انعکاس داده است.وجود «بنمایه های» جدید مثل: واژه «عینک» و تصاویر بدیع و منحصر بفرد، که حاکی از نگاه های تازه است، در کنار واژه های نادر و نایابی مثل «کیبر»، «کت» و «غرنبش» ... ارزش این آثار را به لحاظ ادبی و لغوی قوت بخشیده است.مقاله حاضر با نقد و تحلیل آثار هاتفی و تقسیم آنها به لحاظ ارزشی به سه ساحت «تاریک»، «خاکستری» و «روشن»، سعی دارد ضمن اشاره به برخی کاستیها، به برجستگی های ادبی، لغوی و بالاخص سبکی آنها بپردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1764

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 495 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    81-95
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1552
  • دانلود: 

    612
چکیده: 

اطناب در کنار ایجاز و مساوات، یکی از سه شیوه بیانی است که در علم معانی از آن سخن به میان آمده است. چنان که میدانیم این شیوه از بیان، خود دارای دو گونه هنری و ممل میباشد. اطناب هنری برخلاف اطناب ممل (که از ارزش اثر ادبی می کاهد) در واقع از مهمترین و موثرترین شگردهای سخن پردازی است که شاعران از رهگذر آن به آثار خویش جلوه ای ادبی و شاعرانه می بخشند.یکی از آثاری که هر دو گونه اطناب کم و بیش در آن کاربرد دارد، مخزن الاسرار حکیم نظامی گنجوی است. البته با توجه به بررسی های انجام شده باید گفت، اگرچه در این منظومه از اطناب ممل - که بیشتر در حوزه معنایی و تکرار موضوعات به چشم میخورد - نیز میتوان نشانی جست، اما قدر مسلم اطناب هنری - که بیشتر با شگردهایی همچون: تمثیل، تکرار و توصیف همراه است - از بسامد و کاربرد بیشتری برخوردار می باشد.لذا ما در این مقاله با بررسی این منظومه از این دیدگاه، سعی بر آن داریم تا به تحلیل یکی از برجسته ترین شاخصه های سبکی نظامی بپردازیم تا میزان قدرت و خلاقیت این شاعر بزرگ ادب فارسی را در این عرصه وانماییم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1552

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 612 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    97-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4628
  • دانلود: 

    1824
چکیده: 

صادق هدایت یکی از نخستین نویسندگان و پژوهشگرانی است که با فرهنگ عامه مردم ایران برخورد علمی و دقیق داشت. وی ضمن پژوهش در فرهنگ عامه (فولکلور) در داستانهای خود نیز از این عناصر استفاده کرد و تصویری روشن از فرهنگ و آداب و رسوم سرزمین خود در آن ارائه داد. کاربرد این عناصر در میان نویسندگان معاصر هدایت (به غیر از جمالزاده در «یکی بود یکی نبود» و دیگر داستانهایش) دیده نمی شود و می توان گفت هدایت جزو اولین نویسندگانی بود که از این عناصر در داستانهای خود استفاده کرد و این امر به گونه ای سبک شخصی هدایت تلقی می شود. این مقاله تلاش دارد تا عناصر فولکلوریک بکار رفته در داستان های هدایت و چگونگی استفاده از آنها را که باعث تشخص سبکی آثار هدایت شده، مورد بررسی قرار دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4628

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1824 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

حسنی کندسر احمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    117-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1767
  • دانلود: 

    423
چکیده: 

ادبیات در ارتباط با محیط اجتماعی خود حالتی دو سویه و متقابل داشته است. گاهی تاثیرگذار بوده و گاهی در مقابل جریانهای اجتماعی عصر، حالت انفعالی و ایستا داشته است. قرن ششم یکی از دوره های پر آشوب ایران است. روزگاری است که دوره تجدید حیات سامانی از مدتها پیش به پایان آمده و خاندانهای شریف ایرانی نژاد برانداخته شده است و غلامان ترک نژاد سلجوقی و برکشیدگان به دور از فرهنگ و متعصب آنها با دست به دست هم دادن خلفای بغداد، با معجونی از قدرت حکومتی و قداست مذهبی، بر هستی و تفکر و مقدرات ما چیره شده و با تجاوز و حق کشی، انحطاط دامنه داری را در ایران بنیاد نهاده اند. در این مقاله اوضاع عمومی شعر و شاعری در قرن ششم بررسی شده و نشان داده شده است که این گسیختگی اجتماعی و فرهنگی، چگونه فکر و اندیشه شاعران ما را در معرض تندباد فرهنگ سوز خود گرفته و لغزشهای اندیشه ای را در آثار شاعران ما به وجود آورده و آنان را به سوی افراط و تفریط، تزلزل شخصیت، تناقض گویی، عدم انسجام فکری، خرد ستیزی، تقلید و جمود فکری، و تسلیم و جبرگرایی، تملق و چاپلوسی، گرایش به نوعی ادبیات درباری و تبلیغ دستگاه های جاهل حکومتی و ... سوق داده است. بدین ترتیب نوعی نقد محتوایی و آسیب شناسی شعر و شاعری در قرن ششم انجام پذیرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1767

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 423 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    135-155
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1413
  • دانلود: 

    1117
چکیده: 

امین فقیری در میان نویسندگان معاصر، نویسنده ای دقیق و وسواس است که شیوه نویسندگی او نتیجه تجربیات مختلف در دوره های زندگیش در شهر و روستاست. سبک ساده و واقع گرایانه و زبان تصویری و صادقانه در داستانها و رمانهایش، باعث میشود که خوانندگان آثارش به درک تجربه فضاهایی تازه دست یابند، فضاهایی مملو از عناصر فرهنگی گذشته که به مدد زبان فرهیخته، لایه به لایه در رمانهایش گسترده میشوند. مکتب امین فقیری در رمانهایش واقع گرایانه و رئالیسم است و علاوه بر آن نویسنده از سبک و سیاقی خاص برای نگارش استفاده کرده است در این مقاله سعی بر آن است که با توجه به مبنا قرار دادن متن رمانهای «رقصندگان»، «پلنگهای کوهستان» و «زمستان پشت پنجره» سبک و شیوه نویسندگی وی بررسی و تحلیل شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1413

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1117 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    157-173
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1449
  • دانلود: 

    933
چکیده: 

یکی از دلایل تاثیرگذاری و همچنین ظرافت کلام سعدی در گلستان بواسطه طنز موجود در آن است، که در مقاصد گوناگون و با شگردهای متفاوت ایجاد می شود. در این راستا، کاربرد بلاغت، یکی از روشهاییست که موجب برجسته سازی طنز در گلستان میشود. در این پژوهش پس ارائه تعریف، نیز بیان هدف و فایده طنز، پیشینه مختصری از آن در ادبیات فارسی آورده شد. سپس طنز بکار رفته در گلستان مورد ارزیابی قرار گرفت. چگونگی استفاده سعدی از صنایع مختلف بلاغی، بخصوص صنایع بدیعی و فنون بیانی، محور اصلی کار است که در این راستا حکایتها و نمونه های مورد نظر گلستان را که از لحاظ طنزآمیز بودن برجسته تر بودند و بلاغت و صنایع ادبی در ایجاد آنها نقش موثرتری ایجاد میکند، مورد ارزیابی قرار گرفت و در خاتمه نیز پس از نموداری که نشان دهنده میزان استفاده از صنایع مختلف بلاغی مختلف است، به هدف استفاده سعدی از فنون بلاغی و ادبی برای ایجاد طنز اشاره شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1449

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 933 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    175-193
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1168
  • دانلود: 

    580
چکیده: 

شاعران سبک آذربایجانی، علاوه بر نقش مهمی که در تغییرات سبکی و روی کار آمدن مختصات جدید سبکی در شعر داشتند، آراء و دیدگاه های خود را در ارتباط با شعر و شاعری و حتی نقد ادبی در بین آثار و تولیدات ادبی خود مطرح کرده اند.این مقاله به طرح و بررسی این نظریات اختصاص دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1168

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 580 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    195-214
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2269
  • دانلود: 

    1223
چکیده: 

تعلیم و تربیت، در قالب یک رشته یا معرفتی از معارف بشری از یک پشتوانه نیرومند عقلی - فکری برخوردار است. ادبیات فارسی نیز در قالب آثار ماندگار اعم نظم و نثر به تعلیم و تربیت عنایت داشته است تا جایی که شاخه ای از ادبیات را ادبیات تعلیمی نامیده اند. ادبیات تعلیمی متون زیادی را شامل می شود اما در این مقاله کوشش شده است تا با تمرکز بر چند اثر محدود، مطلب بهتر واکاوی شود، لذا از میان آثار منثور تعلیمی فارسی، چهار اثر (قابوسنامه، اخلاق ناصری، کلیله و دمنه و مرزبان نامه) انتخاب و بازتاب مولفه های تربیتی در آنها به شیوه توصیفی - تحلیلی، بررسی شده است. این مقاله حاوی پیامهای تربیتی گذشتگان برای نسل امروز است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2269

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1223 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سلطانی منظر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    215-232
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1152
  • دانلود: 

    546
چکیده: 

فرخی یزدی از جمله نویسندگان و شعرای نادر دوره مشروطه است که متفاوت از جریان حاکم دین ستیزی و تجددگرایی اغلب شاعران و روشنفکران، دارای بنیان فکری مذهبی و ایدئولوژیک است و با دیده احترام به مذهب می نگرد و مضامین و بنمایه های مذهبی و دینی فراوانی را در شعر خود به کار گرفته و از این مضامین در آگاهی بخشی و بیدار کردن جامعه و اهداف ظلم ستیزی و عدالت پروری بهره می برد. این جستار بر آن است تا با بررسی و تحلیل اشعار و ارائه شواهد از دیوان فرخی، این خصیصه فکری او را نشان دهد و ضمن پاسخ به سوال درباره سبک کاربرد مضامین و بنمایه های دینی در شعر او، با بررسی آثار محققان ادبیات صد سال اخیر خاطرنشان کند که این مساله کمتر مورد توجه آنان قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1152

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 546 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

فضیلت بهبهانی محمود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    233-253
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    4636
  • دانلود: 

    1602
چکیده: 

بررسی تحول نثر از آن روی که بازتابی از زمینه های اجتماعی، تاریخی و احوال شخصی نویسندگان و سیر تحول علم و ادبیات است، می تواند سودمند باشد. اما پژوهش در این زمینه دشواری ها و ناهمواری های چندی نیز دارد. نخست اینکه آثار نوشتاری که از گذشته به ما رسیده، همه آن چیزی نیست که وجود داشته است و از این روی بررسی ما استقراء تامی نخواهد بود. دوم اینکه در برخی از دوره ها، صد و پنجاه تا دویست نویسنده وجود دارد که گاه هرکدام آثار متنوعی دارند که شرح آنها در حوصله این گفتار نمی گنجد و سوم اینکه در هر دوره، موضوعات مختلف - بیش و کم - در نثر وجود دارد. ولی در برخی دوره ها، به یک موضوع، توجه ویژه ای شده است که انگیزه های آنها را که می توانند غیر زبانی و غیر ادبی باشند، می بایست بررسی کرد. چنانکه در عصر مغولان و تیموریان به تاریخ نویسی توجه خاصی شده، یا در روزگار صفویان نگارش کتابهای آیینی رواج یافته است. ولی با همه این دشواری ها، نمی توان از جستجو، در آثار بر جای مانده از نثر کهن باز ایستاد و یا نثر گذشته و معاصر را، گسسته از پیشینه آن بررسی کرد. از این روی نگارنده کوشیده است دگردیسی متون نثر را با تکیه بر روند زنده و تاثیرگذار یا تاثیرپذیر آن بکاود و کتابهای هر دوره را طبقه بندی موضوعی کرده، با جدولها و نمودارها، بررسی آماری نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4636

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1602 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    255-270
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2149
  • دانلود: 

    288
چکیده: 

مجدالدین همگر شیرازی (607-686 ه.ق)، از شعرای معروف ایران در سده هفتم هجری است. او شاعری را در دربار اتابکان فارس آغاز کرد و پس از برافتادن سلغریان، چندی را در خدمت قراختاییان کرمان به مداحی سپری کرد و در آخر به خاندان جوینی در اصفهان پیوست و پس از زوال آنان در تنهایی درگذشت. دیوان چاپی او حاوی 6201 بیت و شامل قصاید، غزلیات، ترکیب بندها، قطعات و رباعیات است.سوال اصلی این پژوهش آن است که جایگاه و نقش مجد همگر در تغییر و تحولات سبکی قرن هفتم چیست و شعر او در کدامیک از تقسیم بندی های متداول سبک شعر فارسی جای می گیرد. برای پاسخ به این سوال، ویژگی های شاخص ادبی شعر مجد همگر که به نوعی تعیین کننده سبک شخصی اوست، برای بررسی انتخاب شده و مباحثی مانند صور خیال، صنایع بدیع معنوی، تصویرسازی ها و قالب های شعری دیوان مجد همگر مورد تجزیه و تحلیل سبکی قرار گرفته است. به طور کلی در پاسخ به سوال پژوهش، میتوان شعر مجد همگر را ادامه سبک دوره سلجوقی دانست که در قرن هفتم نیز به حیات خود ادامه داده و جنبه هایی از شعر او مثل غزل و رباعیاتش در تکوین شعر فارسی موثر بوده است. سبک سلجوقی، سبک بینابین خراسانی و عراقی است که هم در دوره سلجوقیان و هم در دربارهای ملوک الطوایفی پس از فروپاشی سلاجقه، مورد توجه و اهتمام شعرای مدیحه سراست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2149

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 288 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

کوپا فاطمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    271-279
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    637
  • دانلود: 

    174
چکیده: 

«گلشن معانی» مجموعه اشعار «شیخ محمد کازرونی» متخلص به «ایزدی» در قرن سیزدهم هجری است. بسامد کاربردی قوالب شعری در این مجموعه «مثنوی، قصیده، غزل، حکایات، تمثیلات و ...» بیانگر توجه ویژه شاعر به قالب غزل است.آرکائیسم یا کهن گرایی، بهره گیری از موسیقی درونی به منظور ایجاد هارمونی و هماهنگی میان واژه ها، نظم و توالی در تکرار واژه و بافت عبارت، کاربرد واژه های عربی، افعال و قیود خاص، جهش ضمیر و... از خصایص سروده های اوست.به جز این بهره گیری کامل از تمامی امکانات مجازی و استعاری کلام، به دلیل آشنایی زدایی از زبان و تبدیل زبان عادی و هنجار به بیانی هنری و تاثیرگذار، مجال تامل و تدقیقی تازه را برای مخاطب فراهم می آورد.درونمایه های شعری «ایزدی» بویژه در بخش مدایح مشتمل بر انگاره های اعتقادی و درون یافتهای عرفانی او از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 637

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 174 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    281-300
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1794
  • دانلود: 

    1055
چکیده: 

با توجه به ایهام های تعبیر «راه عراق» اعم از معنای موسیقائی و معنای راه و طریق عراق و کارکرد غم انگیز مقام «عراق» در موسیقی، «راه عراق» با چند معنی به شعر حافظ راه یافته است. محققان به ایهام های چندگانه تعبیر «راه عراق» در شعر حافظ اشاره نموده اند اما از معنای کنایی آن غفلت کرده اند. با توجه به ساختار و مفهوم غم و سوگواری در دو غزلی که تعبیر «راه عراق» در آنها درج است و با استناد به تصریح مورخان درباره وجود قبرستانی مشهور بر دروازه عراق، «راه عراق» کنایه ای است از این قبرستان. این معنای کنایی روشن می سازد که تعبیر «غزل عراقی» نیز در شعر حافظ، بیانگر غزل مرثیه و غم انگیز است نه اشاره به سبک عراقی یا شعر فخرالدین ابراهیم عراقی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1794

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1055 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    301-320
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2002
  • دانلود: 

    1594
چکیده: 

غزلیات مصلح الدین سعدی شیرازی فراتر از مضامین عاشقانه، حامل مفاهیم برجسته ای در عالم عرفان است که جلوه برخی از این مفاهیم را باید در واژه های خاص و پرکاربرد اشعار وی جست، یک از این واژه ها که بسامد قابل توجهی در غزلیات سعدی دارد، «آب» ست. این واژه به همراه واژه های دیگری چون آتش، تشنگی، آبگینه، غرقه، کنار ... و نیز در معنای اشک که در تقابل با آتش تبدیل به نماد می شود، یکی از خاصترین ویژگی های سبک شخصی سعدی را می سازد. واژه «آب» به همراه سایر واژه هایی که در ارتباط با آن مورد بررسی قرار می گیرند، غزلیات سعدی را از اینکه در حد عشقی زمینی در جهان ظاهر باقی بمانند، فراتر برده و عشقی حقیقی و متعالی در عالم باطن را تصویر می کنند. آرایه هایی چون انواع ایهام، تضاد، تشبیه حسی، تشبیه تمثیلی، تشبیه مفرد و مرکب، لوازم این تصویرسازی برای نمودن مفاهیم پنهان این واژه ها هستند که در این میان، تضاد میان آب و آتش، و آب و تشنگی، برترین معانی عرفانی را تصویر می کنند، زیرا نتیجه مقاله نشان می دهد که «آب» در غزلیات سعدی و در تقابل با تشنه، نماد معشوق، تشنه نماد عاشق و آتش در تقابل با آب، نماد عشق قرار گرفته است. در این مقاله سعی می شود با نظر به سقایت سعدی در سلاسل جوانمردان و با توجه به جایگاه ویژه «آب» در غزلیات وی، با تحلیل این واژه پرکاربرد و واژه های مرتبط با آن، به مفاهیم پنهان واژه «آب» و در نهایت معنای نمادین آن به عنوان یکی از ویژگی های سبک شخصی سعدی در غزلیات، دست یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2002

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1594 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مشهدی محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    321-336
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1094
  • دانلود: 

    401
چکیده: 

در قرن دهم هجری، میان شعر دوره تیموری و سبک هندی، سبکی حد واسط و نوین در غزل فارسی پدید آمد که سبک وقوع نامیده شده، شعر این سبک، حالات عشق عاشق و معشوق را بطور واقعی بیان می نمود و جزئیات عشق زمینی را به زبانی ساده، بازتاب می داد. میلی مشهدی، شاعر قرن دهم هجری است. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که آیا میلی مشهدی در غزلهایش، وقوعی سراست و آیا نشانه ها و ویژگی های سبک وقوع را در اشعارش می توان مشاهده نمود؟ پاسخ این پرسش را در این پژوهش می یابیم، زیرا همه ویژگی ها و نشانه های سبک وقوع، بطور برجسته و فراوان در غزل های میلی، نمایان است. از جمله: سادگی زبان شاعر، زمینی بودن عشق، بیان جزئیات در روابط عاشقانه، کمبود آرایه های ادبی و تصاویر شاعرانه، فراوانی مضمونها و درونمایه های متناسب با عشق زمینی و ... سبک وقوعی میلی مشهدی را به اثبات می رساند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1094

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 401 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

وجدانی فریده | ولی زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    337-354
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1628
  • دانلود: 

    960
چکیده: 

این مقاله به معرفی عباس خان افشار متخلص به «پریشان» و آثار و شیوه شاعری وی می پردازد که تاکنون کوششی در زمینه سبک شاعری او صورت نپذیرفته است.عباس خان افشار (پریشان) از شاعران پارسیگوی استان زنجان است که در دوره قاجار - عصرناصرالدین شاه - میزیسته و مهمترین اثر وی «جهانشاه نامه» که آخرین حماسه تاریخی زبان فارسی است، نمایانگر اوضاع اجتماعی بخشی از ایران، در زمان زندگانی شاعر می باشد.این مقاله کوشیده است تا ضمن معرفی اجمالی احوال و آثار «پریشان» از جمله جهانشاه نامه، دیوان، فراقنامه و برخی دیگر از اشعار وی، جامعه ادبی ایران را با سروده هایی که نمونه ناشناخته ای از بقایای شعر دوره بازگشت ادبی در عصر مشروطه است، آشنا سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1628

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 960 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پی در پی 17)
  • صفحات: 

    357-374
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3408
  • دانلود: 

    632
چکیده: 

در بیشتر آثار ادبی جهان اعم از ادب غنایی، نمایشی و حماسی زنان حضوری چشمگیر داشته و نقش های متفاوتی را ایفا کرده اند. امروزه اندیشمندان جهان بر این باورند که بایستی مرزهای نگرش های یکسویه را درهم شکست و از طریق مقایسه بستر مناسبی برای یافتن معیارهای سنجش و شناخت هرچه دقیقتر آثار خودی فراهم کرد. بدین ترتیب، بدیهی است که بررسی نقش زن در قالب ادبیات تطبیقی می تواند به بهترین صورت، بیانگر نوع نگرش به زن در فرهنگ ملل مختلف و اهمیت حضور وی در زمینه های فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی باشد.مقاله حاضر به توصیف زنان در دو حماسه ایرانی و آلمانی - شاهنامه و نیبلونگن - می پردازد. برای این منظور، پس از ارائه چکیده ای موجز از حماسه نیبلونگن با دیدی موشکافانه ساختار این دو اثر را مقایسه می کند و می کوشد تا نمودهای متفاوت شخصیت زن یعنی مادر، همسر، جنگاور و شهربانو بودن را بررسی و تحلیل کند. در این راستا شباهت ها و تفاوت های نقش زن در دو اثر به طور مشروح و با ذکر مثال بیان می شود. برای هرچه روشنتر شدن مطالب، نمودارهایی آورده می شود که به کمک آنها خواننده می تواند نگاهی اجمالی به توضیحات یادشده داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3408

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 632 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button