Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    15381
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 15381

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1167
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1167

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مومنی مهمویی محسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    117-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    902
  • دانلود: 

    228
چکیده: 

مقدمه: منابع انسانی محدودتر از منابع غنی طبیعی نیستند. در عین حال، همان طور که منابع طبیعی میزان معینی دارند و باید با برنامه ریزی های دقیق علمی مورد بهره برداری قرار گیرند، منابع انسانی نیز نامحدود نیستند و در بهره گیری کارآمد از آنها باید کمال مراقبت به عمل آید. پیشرفت هر جامعه، پیش از امکانات مالی به تولید و نوآوری افراد و نه تقلید و استفاده از راهنمای مکشوف و تقریبا منسوخ بستگی دارد. اولین شرط اجرای چنین سیاستی ایجاد زمینه های مناسب برای پرورش خلاقیت ها است. برای انجام این مهم باید برنامه های درسی آموزش عالی به صورت مساله محور و تلفیقی تدوین شوند. هدف این مقاله، بررسی ضرورت و مزایای بهره گیری این رویکردهای برنامه درسی در دانشگاه ها برای پرورش خلاقیت و نوآوری در دانش آموختگان بود.نتیجه گیری: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی باید زمینه های لازم برای استفاده از رویکردهای یادگیری عمیق را فراهم آورند. به این منظور، استفاده از شیوه های فعال تدریس که مستلزم توجه به فرآیند یادگیری و تحقق آن (و نه صرفا افزایش اطلاعات) و درگیری مداوم دانشجویان در یادگیری و تعامل بیشتر آنان با یکدیگر و با معلمان خود است پیشنهاد می شود تا روحیه و مهارت خلاقیت، نوآوری و حل مساله در دانش آموختگان پرورش یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 902

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 228 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمودی فر یوسف

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    95-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1203
  • دانلود: 

    152
چکیده: 

اهداف: تنظیم خانواده به عنوان راهکاری برای مقابله با افزایش جمعیت از سوی اکثر کشورها پذیرفته شده است. یکی از عوامل موفقیت برنامه های تنظیم خانواده، آموزش اهداف آن به دانشجویان است. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر آموزش درس "جمعیت و تنظیم خانواده" بر آگاهی و نگرش دانشجوی ان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد انجام شد.روش ها. این مطالعه، نیمه تجربی و از نوع قبل و بعد است. روش نمونه گیری غیرتصادفی ساده و در دسترس بود که 200 پسر مشغول به تحصیل در رشته های مختلف در مقاطع کاردانی و کارشناسی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه در دو مرحله جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 13 و روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله آزمون T و ضریب همبستگی استفاده شد.یافته ها: 3% دانشجویان سابقه انتخاب مجدد این واحد درسی را داشتند. میانگین نمره آگاهی دانشجویان قبل از آموزش 3.12 از 15 امتیاز قسمت آگاهی پرسش نامه بود که بعد از آموزش به 67/9 افزایش یافت (p=0.001).همچنین میانگین نمره نگرش دانشجویان قبل از آموزش 4.75 از 15 امتیاز قسمت نگرش پرسش نامه بود که بعد از آموزش به 8.29 افزایش یافت (p=0.002) .بین سن، وضعیت تاهل، نوع رشته تحصیلی، سابقه انتخاب این درس، سال ورود به دانشگاه، مدرک تحصیلی والدین، مدرک و رشته تحصیلی همسر با آگاهی و نگرش دانشجویان اختلاف معنی داری وجود داشت (p<0.05).نتیجه گیری: ارایه خدمات تنظیم خانواده به واسطه آموزش واحد درسی "جمعیت و تنظیم خانواده" در دانشگاه ها برای ارتقای سطح آگاهی و نگرش دانشجویان و در نتیجه بهبود عملکرد آنان نسبت به تنظیم خانواده موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1203

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 152 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    103-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1190
  • دانلود: 

    373
چکیده: 

اهداف: همزمان با تغییرات سریع فنون و مهارت ها و ظهور پدیده های نوین در فناوری اطلاعات، وجود شبکه های ارتباطی بسیار گسترده از جمله اینترنت و ابزارها و امکانات آموزشی پیشرفته، روش های آموزشی متحول شده اند و این امکان فراهم آمده که طیف وسیعی از جویندگان علم و دانش در نقاط مختلف جهان و از فاصله های دور تحت پوشش شبکه آموزشی از راه دور درآیند و با روش هایی متفاوت از روش های سنتی و معمول، آموزش ببینند. در آموزش از راه دور، امکان یادگیری مادام العمر بدون محدودیت مکانی و زمانی برای هر فرد وجود دارد. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر در پذیرش "آموزش الکترونیک" توسط دانشجویان روی دانشجویان رشته پرستاری به انجام رسید.روش ها: این پژوهش مطالعه توصیفی، همبستگی است. جامعه پژوهش، دانشجویان پرستاری بودند که براساس روش نمونه گیری آسان، 33 نفر از آنها به عنوان نمونه وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه سه بخشی بود که پرسش های آن براساس سازه ها و عوامل تشکیل دهنده "مدل پذیرش فناوری" تنظیم شد. روایی پرسش نامه با روش اعتبار محتوی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تعیین شد.یافته ها: میزان درک از سهولت، همچنین درک از مفید بودن یادگیری الکترونیکی در سطح خوب بود. در حدود نیمی از افراد پژوهش نگرش و تمایل به یادگیری به شیوه الکترونیکی را متوسط بیان نمودند.نتیجه گیری: دو عامل درک از سهولت استفاده و درک از مفید بودن با پذیرش یادگیری به شیوه الکترونیکی همبستگی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1190

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 373 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمودی فر یوسف

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    109-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1025
  • دانلود: 

    290
چکیده: 

اهداف: شیوع بیماری ایدز در جوامع مختلف در حال افزایش است و دانشجویان به علت عدم آگاهی کافی در این زمینه در معرض خطر ابتلا به ایدز قرار دارند. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش در زمینه بیماری ایدز بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد انجام گرفت.روش ها: این مطالعه، نیمه تجربی و از نوع قبل و بعد است. روش نمونه گیری غیرتصادفی ساده و در دسترس بود که 200 پسر مشغول به تحصیل در رشته های مختلف مقاطع کاردانی و کارشناسی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه در دو مرحله جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 13 و روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله آزمون T و ضریب همبستگی استفاده شد.یافته ها: 60% دانشجویان، آگاهی درباره بیماری ایدز و راه های پیشگیری از آن را از طریق رادیو و تلویزیون و 3% آنها از خانواده، دوستان و اطرافیان به دست آورده بودند. میزان آگاهی دانشجویان بعد از آموزش نسبت به قبل از آن افزایش قابل توجهی یافت و براساس آزمون T این اختلاف معنی دار بود (p<0.001) .85% نمونه ها دارای نگرش منفی و 15% دارای نگرش مثبت نسبت به بیماری بودند. بعد از آموزش، نگرش مثبت به 81% ارتقا و نگرش منفی به 19% کاهش یافت.نتیجه گیری. در حال حاضر، بسیج مبارزه با گسترش بیماری ایدز ضرورتی اساسی است و دانشگاه ها باید به عنوان یکی از کانون های اصلی در استراتژی کاهش بیماری ایدز مدنظر قرار گیرند و آموزش های لازم درخصوص جنبه های بیماری در تمامی دانشگاه های کشور به دانشجویان ارایه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1025

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 290 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    117-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1016
  • دانلود: 

    220
چکیده: 

مقدمه: فعالیت های پژوهشی در پرستاری روندی رو به رشد دارد. جمع آوری داده ها با بهره گیری از پرسش نامه، یکی از مراحل مهم پژوهش است. تاکنون پرسش نامه های فراوانی به زبان های رایج دنیا طراحی شده و در سایر کشورها مورد استفاده قرار گرفته است. معمولا پرسش نامه ها برحسب نیاز، به صورت فردی تهیه یا ترجمه می شوند و هنوز رعایت اصول استاندارد برای هدایت فرآیند ترجمه از سوی پژوهشگران ضروری شناخته نشده است.متخصصان روان سنجی ابزارهای پژوهشی، به طور مرتب بر فرآیند صحیح ترجمه پرسش نامه ها تاکید می کنند، زیرا در صورت عدم توجه به این مهم، نمی توان یافته های داخلی و خارجی را با یکدیگر مقایسه کرد. دست یابی به استانداردهای مورد توافق برای ترجمه مناسب، کیفیت ترجمه ابزار را بالا می برد و منجر به افزایش همکاری و مشارکت بین محققان از فرهنگ های متفاوت و بهبود نتایج مشترک می شود. پژوهشگران و طراحان پرسش نامه ها گام های متعددی درخصوص ترجمه پرسش نامه و انطباق فرهنگی آن برداشته اند. هدف این مقاله معرفی گام های مهم فرآیند ترجمه بر مبنای حفظ برابری های فرهنگی بود.نتیجه گیری: کیفیت ابزار استفاده شده در مطالعات بین فرهنگی، با توجه به کیفیت روش ترجمه ابزار در تحقیقات مختلف متفاوت است. بنابراین، توافق و اجماع بین محققان در مورد چگونگی دستیابی به کیفیت ابزار ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1016

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 220 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MOUMENI MAHMOUEI MOHSEN

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    121-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    250
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction. Human resources are not more limited than rich natural resources. However, as natural resources have a certain amount and must be used with precise scientific programs, human resources are not infinite and must be used carefully for efficient utilization. Progress of any society before the financial possibilities depended on production and innovation of people and not on the imitation and usage of revealed and nearly obsolete guide. The first implementation of performing this policy is to create conditions suitable for breeding creativity. To do this important, curriculum of higher education must be designed problem-based and integrated. The purpose of this article was to review the necessity and benefits of utilizing these approaches for curriculum development at the University to breed the creativity and innovation in graduates. Conclusion. Universities and higher education institutions should provide the needed texture of using the deep learning approaches. For this purpose, the use of active teaching methods that require paying attention to learning process and its realization (and not just increasing the information) and continuous involvement of students in their learning and more interaction with each other and their teachers are suggested to breed the spirit and skills of creativity, innovation and problem solving in the graduates. 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 250

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خاقانی زاده مرتضی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    127-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    15825
  • دانلود: 

    5019
چکیده: 

مقدمه: با پیشرفت هایی که امروزه در روش های آموزشی به وجود آمده، این روش ها بسیار به هم نزدیک شده اند و آن چه در حال حاضر دراین باره بیشتر مورد توجه و بحث قرار می گیرد، نقش رسانه های آموزشی در پیشرفت سیر آموزش است. ضرورت و اهمیتی که استفاده از رسانه ها دارند، این مقوله را به تخصص تبدیل کرده است و متخصصان بسیاری برای چگونگی استفاده مطلوب از این ابزار به تحقیق و بررسی مشغولند و همواره چگونگی استفاده از آنها را زیرنظر دارند تا وظیفه ای که این وسایل به عهده دارند، به درستی انجام شود. بنابراین اگر مفهوم وسایل آموزشی درک نشده و جایگاه آنها در روند فعالیت های تدریس یادگیری شناخته نشوند، هیچ گاه نمی توان به صورت علمی و تجربی از آن چه این امکانات عرضه می دارند، در حل مشکلات آموزشی استفاده کرد. به همین جهت، این مطالعه به تعریف و تحلیل وسایل آموزشی می پردازد.نتیجه گیری: به طور یقین یکی از موثرترین فعالیت ها در بهره گیری از رسانه و وسایل کمک آموزشی جلب مشارکت یادگیرندگان در تولید آنهاست. بر همین اساس با توجه به امکانات و شرایط موجود می توان درصدد تهیه و تدارک مواد آموزشی لازم برای ارایه آموزش موفق و اثربخش تر بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 15825

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5019 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

پنجه پور مجتبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    131-135
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1421
  • دانلود: 

    362
چکیده: 

مقدمه: شما، به ویژه اگر در مقطع دانشگاهی مشغول تدریس هستید، چگونه تدریس می کنید؟ آیا از تکنولوژی های موثر و مدرن وابسته به کامپیوتر (مثل برنامه پاورپوینت) یا از روش قدیمی "گچ و تخته" استفاده می کنید؟ کاربرد روزافزون نرم افزار پاورپوینت در تدریس کلیه مقاطع تحصیلی و ارایه سمینارها، ضرورت نگاهی جامع و حرفه ای برای بررسی این نوع تدریس را ایجاب می کند. این مقاله به مرور مزایا و معایب این روش آموزشی پرداخته و در ادامه براساس تجارب شخصی نگارنده درخصوص استفاده از این دو روش، نحوه تعامل و استفاده بهینه از آنها در درس تخصصی بیوشیمی، راه کارها و راهبرد های عملی مبتنی بر فن تدریس را عرضه کرده است. اهمیت نقش تلفیقی روش های مدرن آموزشی در کنار سیستم های سنتی با تاکید بر مقایسه روش قدیمی گچ و تخته و روش مدرن پاورپوینت (در مقایسه با کاربرد منفرد هر کدام) نشان داده شده است.نتیجه گیری: نوع تکنولوژی آموزشی مورد استفاده در کلاس درس، روند یادگیری دانشجویان را متاثر می سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1421

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 362 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دیباواجاری طلعت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    137-142
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1048
  • دانلود: 

    665
چکیده: 

مقدمه: بین المللی کردن برنامه درسی (IOC) مفهومی جدید و در حال تحول است که به طور ویژه از اوایل قرن بیست ویکم در ادبیات برنامه درسی مورد توجه قرار گرفته است. علیرغم اهمیت و جایگاه چنین ایده ای، برداشت ها و تفسیرها از این واژه در بسیاری از ممالک به ویژه ایران توأم با ابهام، سردرگمی و عدم شفافیت است. مقاله حاضر در راستای بررسی این مفهوم در ادبیات برنامه درسی تلاش کرده تا برداشت های مختلف از این واژه و حدود و دامنه آنها را مفهوم پردازی کرده و در این راستا 3 برداشت متفاوت از IOC تحت عنوان بین المللی کردن دروس و رشته های دانشگاهی، بین المللی کردن رشته مطالعات برنامه درسی و بین المللی کردن حرفه برنامه درسی را شناسایی و معنی مؤلفه های آنها را معرفی کند.نتیجه گیری: توجه به توسعه دانش، مهارت و ارزش های بین المللی در برنامه های موجود دانشگاه به منظور افزایش سواد بین المللی دانشجویان ضروری است و اشاعه برنامه های درسی دانشگاهی به فراتر از مرزهای جغرافیایی و تجاری سازی برنامه درسی و محصولات آن لازم به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1048

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 665 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button