در این پژوهش، اثربخشی دو روش آموزش مهارت ابراز وجود و حل مساله بر میزان سازگاری و پرخاشگری دانش آموزان بررسی و مقایسه گردیده، برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه شخصیتی آیزنگ و پرسشنامه سازگاری AISS ویژه دانش آموزان دبیرستانی بهره گیری شده و نمونه آماری شامل 45 نفر از دانش آموزان دختر سال اول شهر رامسر که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، متناسب با حجم جامعه انتخاب شده اند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس استفاده شده و یافته های پژوهش نشان می دهند که اثربخشی آموزش ابراز وجود و حل مساله که بر سازگاری و پرخاشگری دانش آموزان موثر بوده اند.