هدف از پژوهش حاضر، مقایسه خوداثربخشی، احساس تنهایی، ترس از موفقیت و رضایتمندی از زندگی دانشجویان معلول جسمی و عادی دانشگاه آزاد اسلامی شهر اهواز بود. نمونه شامل 100 دانشجوی معلول جسمی (دختر و پسر) و 100 دانشجوی عادی (دختر و پسر) بود که دانشجویان معلول بصورت تصادفی ساده و دانشجویان عادی بصورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه خوداثربخشی(GSE) ، احساس تنهایی (UCLA)، ترس از موفقیت زوکرمن و آلیسون(FOSS) و رضایتمندی از زندگی داینر و پاوت(SWLS) استفاده شد. تحقیق حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود و داده ها با روش تحلیل واریانس عاملی و چند متغیری (مانوا) در سطح معناداری p<0.05 نشان داد که بین خوداثربخشی، احساس تنهایی، ترس از موفقیت و رضایتمندی از زندگی دانشجویان معلول جسمی و عادی تفاوت معناداری وجود دارد یعنی؛ دانشجویان معلول جسمی از لحاظ احساس تنهایی و ترس از موفقیت بیشتر ولی از خوداثربخشی و رضایتمندی از زندگی کمتری نسبت به دانشجویان عادی برخوردارند. همچنین، دانشجویان پسر معلول جسمی نسبت به دانشجویان پسر عادی از ترس از موفقیت بیشتری برخوردارند.