هدف این پژوهش مطالعه اثر جنسیت، تخصص و تحصیلات هوش هیجانی مدیران است. در این تحقیق میزان هوش هیجانی مدیران دوره های مختلف تحصیلی و ارتباط آن با خصوصیات جمعیت شناختی آنها بررسی شده است.روش پژوهش توصیفی است. نمونه آماری این پژوهش تعداد 140 نفر از مدیران دوره های مختلف تحصیلی آموزش و پرورش ساری هستند که به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای از بین جامعه آماری، بر اساس جدول تعیین حجم نمونه از روی حجم جامعه یا جدول کرجسی و مورگان، انتخاب شدند. از پرسشنامه جهت گردآوری داده ها استفاده شد. پرسشنامه شامل دو قسمت بود: مشخصات جمعیت شناختی مدیران و پرسشنامه هوش هیجانی. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که: 1- هوش هیجانی مدیران دوره های مختلف تحصیلی، متفاوت نیست. (p، 0.774=مf)، -2هوش هیجانی مدیران با تجارب مدیریتی مختلف، متفاوت نیست. (p>5%، =1.305م(f -3هوش هیجانی مدیران زن و مرد متفاوت است. (p>5%، 2.851=م(f -4هوش هیجانی مدیران متخصص با مدیران غیرمتخصص متفاوت است. (p>5%، 3.148=م(f -5هوش هیجانی مدیران با تحصیلات مختلف متفاوت نیست. (5%، 0.185=م(f-6 هوش هیجانی مدیران با سنین مختلف متفاوت نیست. (p>5%، 0.347=مf)بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان گفت که هوش هیجانی از مولفه های ضروری مدیریت و رهبری است. آموزش، تخصص و گذراندن دوره های آموزش هوش هیجانی در رشد و استفاده مناسب از آن در محیط کار موثر است.