استفاده ازفن آوری ها اخیرا باعث شده که آموزش زبان دستخوش تغییرات زیادی شود. یادگیری زبان دوم و زبان خارجی با استفاده از رایانه افزایش قابل توجهی داشته است. از این رو، پژوهش حاضر سعی در بررسی تاثیر استفاده از چند رسانه ای در بهبود دانش دستور زبان دانش آموزان دبیرستانی ایران و همچنین بررسی نگرش آنها نسبت به حالت چند رسانه ای مبتنی بر آموزش کرده است. برای این کار، سه کلاس دست نخورده از دانش آموزان با سطح زبانی متوسط در دبیرستانی در تهران به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: گروه چند رسانه ای (تعداد= 28), گروه چند رسانه ای + کتاب درسی (تعداد = 29) و گروه شاهد (تعداد = 33). بعد از همسان سازی گروه ها از طریق آزمون تعیین سطح آکسفورد، یک پیش آزمون گرفته شد و نتایج نشان داد تفاوت معنی داری بین گروه ها در مورد دانش دستور زبان مقصد وجود نداشت. آموزش در 8 جلسه صورت گرفت، گروه اول از طریق عناصرچند رسانه ای مختلف از جمله کارتون, متون, پاورپوینت وغیره آموزش داده شدند، گروه دوم از طریق ترکیب چند رسانه ای و کتاب درسی آموزش دیدند در حالی که به گروه شاهد به طور سنتی با استفاده از کتاب درسی آموزش داده شد. مقایسه نمرات این گروه ها در پس آزمون با استفاده از آزمون ANOVA برتری گروه چند رسانه ای + کتاب درسی بیش از گروه های دیگر را در عملکرد تست دستور زبان نشان داد. نتایج پرسشنامه نیز تمایل مثبت تر از دانش آموزان در این گروه در مقایسه با گروه فقط چندرسانه ای به سمت استفاده از برنامه های چند رسانه ای در زمینه یادگیری زبان را نشان داد. نتایج حاصل از این مطالعه میتواند روش جدیدی برای کمک به زبان آموزان باشد تا با موفقیت دانش دستور زبان خود را افزایش دهند.
متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.