Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1513
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1513

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2270
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2270

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

زبان پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1958
  • دانلود: 

    771
چکیده: 

از آنجایی که نظریه شبکه های معنایی، یکی از معروفترین نظریه ها پیرامون روابط معنایی بین واژگان است و تلاش های زیادی برای ارایه الگوهای این نظریه به رایانه انجام شده و نتایج مطلوبی حاصل نشده است، و از طرفی به دلیل ایرادهای بنیادی که بر این نظریه و الگوهای ارایه شده توسط آن وارد است، در این تحقیق سعی خواهد شد تا مدلی که بتواند تا حدی این ایرادها را بر طرف کند تبیین شود.در این مقاله، ابتدا تصویری کلی از نظریه شبکه های معنایی ارایه می گردد، سپس مدل سه بعدی کره معنایی به عنوان مدل پیشنهادی جایگزین برای نظریه شبکه های معنایی معرفی می شود. پس از آوردن شواهدی برای فرضیات مختلف این مدل، ایرادهای اساسی مدل های پیشین نظریه شبکه های معنایی و نقاطی که این نظریه قادر به توجیه آنها نبوده است با تکیه بر شواهدی از زبان فارسی مطرح می گردد و در ادامه، توانایی توجیهی بیشتر مدل پیشنهادی کره معنایی، نسبت به مدل های پیشین شبکه های معنایی بررسی می گردد. در پایان به این نکته پرداخته خواهد شد که آیا شواهد و دلایل کافی برای ارایه این مدل به عنوان مدلی پیرامون روابط میان مفاهیم وجود دارد یا خیر ؟ اگر فرض وجود چنین مدلی تایید شود، ممکن است بتوان از نتایج این تحقیق به ویژه در زمینه مدل های پردازش رایانه ای واژگان، شیوه های پیشنهادی برای بازیابی اطلاعات، مهارت های مطالعه و شیوه های به خاطر سپردن آموخته ها و آموزش دروس به کودکان استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1958

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 771 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

زبان پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    35-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2278
  • دانلود: 

    714
چکیده: 

در این مقاله پس از بررسی فعل های معینِ زبان فارسی به عنوان واژه هایی که دستخوش فرایند دستور شدگی شده اند، آنها را با توجه به مختصه های دستوری چون نمود، وجه، جهت و زمان به فعل های معین نمودنما، وجه نما، جهت نما و زمان نما تقسیم می کنیم. همچنین گروه فعل معین را ضمن معرفی مقوله های نمود و جهت و با توجه به فرضیه فعل معین دو جزیی به دو گره نمود و جهت شکسته و برای این مقوله های نقشی گره ای مجزا در سلسله مراتب ساخت جمله ارایه می دهیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2278

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 714 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

زبان پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    51-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1522
  • دانلود: 

    743
چکیده: 

در مطالعه حاضر، تاثیر متغیرهای دانش پیشین و انگیزش خواندن در پیش بینی درک خواندن زبان آموزان غیر فارسی زبان در مورد زبان فارسی مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور، 42 نفر از زبان آموزان سطح پیشرفته مرکز آموزش زبان دانشگاه بین المللی امام خمینی در آزمون درک خواندن زبان فارسی و دانش پیشین و انگیزش خواندن شرکت کردند. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که هر دو متغیر انگیزش خواندن و دانش پیشین رابطه معناداری با درک خواندن داشتند، البته دانش پیشین نسبت به انگیزش خواندن رابطه قوی تری با درک خواندن زبان آموزان داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1522

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 743 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

زبان پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    73-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    790
  • دانلود: 

    605
چکیده: 

تهیه مواد آموزشی به روز برای فراگیری زبان فارسی یکی از عمده ترین مسایل مربوط به آموزش زبان فارسی به دیگرزبانان است. در این زمینه استفاده از کارکردهای اجتماعی زبان در شرایط و موقعیت های متفاوت امری لازم است. هدف اصلی این پژوهش ارایه مرجعی برای به کارگیری کارکردها در تدوین مواد آموزشی برای فراگیران زبان فارسی است. دویست دانشجوی فارسی زبان در رشته های کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی و کارشناسی ادبیات فارسی آزمودنی های این تحقیق را تشکیل می دهند. نخست عناوین حوزه های اجتماعی، عناوین کارکردها و شکل های مربوط به هر یک از این کارکردها از تجربه موجود در زبان انگلیسی استخراج، ترجمه و یا معادل یابی شد که به عنوان داده های پایه این پژوهش از آن استفاده گردید. پس از پالایش این شکل ها، شکل های بسیار دیگری به وسیله پژوهشگر به این فهرست ها افزوده شد که با پالایش گام به گام به شکل فهرستی از حوزه های اجتماعی درآمده، کارکردها و شکل آنها نهایی گردید. در نهایت برای دسته بندی کارکردها الگویی بر اساس الگوهای هلیدی (1973)، ون اک (1976)، و باکمن و پالمر (1996) در دسته بندی کارکردهای زبان تهیه شد تا بتواند نیاز ما را در مقوله بندی کارکردهای اجتماعی برآورده سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 790

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 605 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کرباسچی رزا | درزی علی

نشریه: 

زبان پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    99-141
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1140
  • دانلود: 

    547
چکیده: 

مقاله حاضر درباره ساختار گروه تصریف فارسی نوشته شده است. بر اساس دستورگشتاری، واحد تحلیل نحوی زبان جمله است. هر جمله کمینه زبان، هسته تصریف است. در این مقاله نشان می دهیم که هسـته گروه تصریف فارسی همان هسته مطابقه فاعلی است که در انتهای جمله قرار می گیرد. به عبارت دیگر IP در فارسی هسته انتها است. در سطح بیشینه فرافکن میانی، گروه زمان متمم هسته تصریف است، گروه وجه متمم هسته زمان، گروه نمود متمم هسته وجه و بالاخره گروه فعلی متمم هسته نمود. در فرآیند تبدیل هر گزاره به کنش زبانی (جمله)، فعل از هسته فعلی به ترتیب به هسته های تصریفی مذکور حرکت می کند و در هر مرحله مفهوم یکی ازمقولات دستوری نمود، وجه، زمان و مطابقه فاعلی به آن افزوده می شود. نشانه هایی که حامل این مفاهیم اند عناصر تصریفی اند که به شکل فعل کمکی، وندو یا واژه بست به بن فعل اصلی افزوده می شوند. بر اساس یافته های این مقاله تنها فعل کمکی در فارسی «بودن» است که به سه صورت «است»، «بود» و «باشد» در گره تصریف فارسی ظاهر می شود. دیگر عناصر تصریفی تکواژ زمان، تکواژ وجه و شناسه مطابقه فاعلی هستند. سرانجام تحلیلی برای گروه تصریف فارسی در چهارچوب نظریه ایکس تیره بیان شده است. پیشنهادهایی نیز برای ساخت های آینده، مستمر و مجهول فارسی ارایه گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1140

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 547 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نشریه: 

زبان پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    143-166
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    989
  • دانلود: 

    617
چکیده: 

یک نشانه زبانی نشانه ای «تصویری» است اگر نوعی شباهت صوری بین دال ومدلول (به عنوان دو وجه نشانه) وجود داشته باشد. به اعتقاد پیرس مفهوم تصویر فقط متعلق به حوزه واژگان نیست، بلکه می تواند برای اطلاق به شباهت موجود میان ساختار زبان و ساختار دنیای خارج نیز به کار رود. در زبانشناسی شناختی زبان واقعیتی ذهنی و شناختی است. در چنین رویکردی زبان به مثابه پدیده ای است که در سطحی نمادین برآیند پردازش های پیچیده و انتزاعی است و یا به دیگر سخن بازتاب قوای ذهنی و شناختی است.در حوزه مطالعات زبانی، ساخت های سببی در زبان به منزله نظامی شناختی، یکی از اساسی ترین مقولات ذهنی بشر محسوب می شوند و بنابر قول لیکاف، ساخت سببی مفهومی است که در اندیشه هر انسانی وجود دارد و غالبا در دستور تمامی زبان ها متجلی می شود. لذا، در این پژوهش سببی ها به عنوان مفهومی که دارای نوعی ارتباط دو سویه و نظام مند با دنیای خارجند مورد بررسی قرارمی گیرند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که دو نوع تصویرگونگی ترتیبی و فاصله در سببی ها مشاهده می شود. در تصویرگونگی ترتیبی، توالی و چگونگی آرایش سازه های سببی منطبق با توالی بروز آنها در جهان خارج است و در تصویرگونگی فاصله، انفصال صوری یک ساخت سببی نمایانگر نوعی رابطه غیرمستقیم میان سبب و نتیجه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 989

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 617 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

زبان پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    167-184
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2881
  • دانلود: 

    1111
چکیده: 

روش های ترجمه ضرب المثل ها و کنایات به عنوان بخشی از زبان و فرهنگ، نقش بسزایی را در برقراری ارتباطات ایفا می کند، علی رغم اینکه برخی بازتاب های فرهنگی گاهی در تعابیر یاد شده به دلیل به کارگیری روش های نامناسب در ترجمه مورد غفلت قرار می گیرند.از آنجا که یکی از اهداف ترجمه، ایجاد و ارتقا ارتباط بین فرهنگ هاست نادیده گرفتن جنبه های فرهنگی متون در ترجمه می تواند موجب کاهش ارزش های علمی و فرهنگی آثار ترجمه شده باشد.مقاله حاضر در صدد تبیین این مشکل و ارایه برخی راه حل هاست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2881

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1111 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button