بازی در عین این که وسیله سرگرمی است، جنبه آموزندگی و سارندگی نیز دارد در برخی موارد اشتغال کودک به بازی بیش از ارزش خواندن کتاب است. کودکان در خلال بازی ها به ویژه بازی های آموزشی، به مفاهیم جدیدی دسترسی پیدا می کنند و مهارت بیشتر و بهتری را کسب می نمایند. در حین بازی مطالب آموختنی، بدون فشار و با میل و رغبت فرا گرفته می شود.هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر بازی ها بر پیشرفت تحصیلی در درس زبان آموزی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 86-1385 بوده است. روش پژوهش، روش آزمایشی بوده و نمونه گیری با روش - خوشه ای تصادفی صورت گرفته است و پس از گردآوری، داد ه ها با نرم افزار spss پردازش شده اند.از سه فرضیه پژوهش، دو فرضیه تایید و یک فرضیه رد شده شد.