Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1594
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1594

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1806
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1806

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3128
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3128

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    9-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3394
  • دانلود: 

    2318
چکیده: 

هدف: از پژوهش حاضر مقایسه جو عاطفی خانواده کودکان بیش فعال و عادی بود.روش: این پژوهش از نوع پس رویدادی بود. جامعه آماری این پژوهش در برگیرنده کلیه کودکان بیش فعال 21-7 سال بود که در سال 1389 تحت پوشش بخش اعصاب و روان بیمارستان روزبه قرار داشتند و همچنین کلیه کودکان عادی که از نظر سن و جنس با آنان مشابه بودند. 54 کودک بیش فعال و 54 کودک عادی به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه موس و موس استفاده شد. داده های بدست آمده با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیری (AVONAM) تحلیل شد.یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که در بین 6 مولفه جو عاطفی خانواده فقط مولفه ابرازگری بین دو گروه بیش فعال و عادی تفاوت معنادار وجود دارد (p<0.50). همچنین در مورد اثرات تعاملی وضعیت (بیش فعال و عادی) و جنسیت در جو عاطفی خانواده، تنها تفاوت در مولفه تعارض معنادار بود (p<0.50). اما اثر جنسیت به تنهایی معنی دار نبود، به عبارت دیگر بین مولفه های جو عاطفی خانواده در دو گروه از دختران و پسران بیش فعال تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3394

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2318 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
نویسندگان: 

جعفری اصغر

نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    27-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    643
  • دانلود: 

    600
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین نقش واسطه ای کارآیی خانواده در تبیین رابطه سبک هویت یابی و گرایش به مد های نامتعارف در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش 180 آزمودنی بوسیله روش نمونه برداری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای از میان دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی- واحد ابهر انتخاب شدند.روش: با استفاده از روش پژوهش همبستگی و بوسیله پرسشنامه های کارآیی خانواده، سبک های هویت یابی و گرایش به مد داده ها جمع آوری شدند و بوسیله آزمون های آماری رگرسیون چند متغیری و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین کارآیی خانواده و سبک های هویت یابی با گرایش به مد رابطه معناداری وجود دارد. همچنین یافته های حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که رابطه معناداری بین کارآیی خانواده و سبک هویت وجود ندارد و کارآیی خانواده در رابطه بین سبک هویت و رفتار مدگرایی نقش تعدیل کنندگی ندارد.نتیجه گیری: نتایج پژوهش شواهدی را ارائه کرد که پیشنهاد می کنند کارآیی خانواده (%18.49) و سبک های هویت یابی (6.25%) از واریانس گرایش به مد را در دانشجویان تبیین می کنند. کارآیی خانواده و سبک های هویت یابی از طریق مکانیزم های تقویت ارتباط موثر، ارضاء نیازهای روانی در دوران کودکی و نوجوانی، کمک به تحول خودپنداره و یکپارچه سازی شخصیت گرایش به مد را در دانشجویان تحت تاثیر قرار می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 643

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 600 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    43-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3147
  • دانلود: 

    1887
چکیده: 

تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین خلاقیت کارکنان و اثربخشی آموزش و پرورش استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه کارکنان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی شامل 45 اداره و استان اردبیل شامل19 اداره و در مجموع 64 اداره، در سال 1389 می باشد. با استفاده از جدول مورگان و به روش طبقه ای نسبتی 56 اداره (29  و 17 اداره) شامل 297 کارمند (179 و 118 نفر) به روش تصادفی ساده برای هدف تحقیق انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو نوع پرسشنامه که پایایی و روایی آنها تایید شده بود، استفاده گردید به طوری که پرسشنامه خلاقیت را کارکنان ادارات و پرسشنامه اثربخشی سازمانی را نیز مدیران ادارات آموزش و پرورش پر نموده اند. در تحقیق حاضر برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. در نهایت نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد که بین خلاقیت کارکنان و اثربخشی آموزش و پرورش استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل رابطه معنی داری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3147

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1887 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    61-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1064
  • دانلود: 

    658
چکیده: 

هدف: عوامل مختلفی میتوانند با اضطراب امتحان،که شیوع آن بخصوص در دانش آموزان دختر مورد تایید است، رابطه داشته باشند. از بین این عوامل پژوهش حاضر، به بررسی رابطه اسنادهای علی مذهبی و غیرمذهبی با اضطراب امتحان پرداخته است.روش: نمونه 341 نفری پژوهش متشکل از دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستانهای عادی شهر تبریز، "پرسشنامه راهیابی در حوادث و رخدادهای زندگی" و "مقیاس اضطراب امتحان اهواز" را پاسخ دادند. تحلیل داده های حاصل از این ابزارها با استفاده از شاخص های توصیفی متغیرها و روش همبستگی پیرسون انجام یافت.یافته ها: طبق یافته های توصیفی، بیشتر نمرات اضطراب امتحان فراگیران حول میانگین پراکنده بودند، اسنادهای مذهبی نسبت به اسنادهای غیرمذهبی در تبیین رخدادها بیشتر بکار برده شدند. بر اساس تحلیل استنباطی داده ها هیچکدام از مولفه های اسنادی با اضطراب امتحان رابطه معنادار نداشتند، طبق یافته های جانبی پژوهش هم بین میانگین های نمرات فراگیران چهار رشته تحصیلی در مولفه های اسنادی، فقط در مولفه اسنادی عوامل طبیعی تفاوت معنادار دیده می شود.بحث: علیرغم اشاره یافته های پژوهش به فقدان وجود رابطه معنادار بین اضطراب امتحان و اسنادهای علی، امکان دارد عوامل میانجی در این زمینه دخیل باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1064

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 658 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 17
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    81-105
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1600
  • دانلود: 

    829
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تبیین گرایش های فمینیستی و رابطه آن با انگیزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار بود. در مبانی نظری، از تلفیق دیدگاههای نظری ریتزر، کاستلز، گیدنز، و پارسونز در بحث فمینیسم استفاده، و چارچوب و مدل نظری تدوین گردید. روش از نوع زمینه یابی یا پیمایش بود و ابزار پژوهش، پرسشنامه حضوری محقق ساخته بود که مورد اعتباریابی و پایایی سنجی قرار گرفت و به وسیله آن داده ها گردآوری شد. حجم نمونه 327 نفر از دانشجویان دختر دو دانشکده علوم انسانی و فنی-مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار برآورد شد، و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. یافته ها نشان داد که؛ میزان گرایش فمینیستی در نمونه مورد مطالعه در سطح متوسط رو به بالا است و این گرایش در میان دانشجویان علوم انسانی بیشتر از دانشجویان فنی و مهندسی است. همچنین باور به وجود نابرابری جنسیتی در خانواده، نابرابری در حقوق و قوانین جامعه، اعتراض به نقش زن به عنوان خانه دار صرف، نابرابری در مزایای اقتصادی زنان نسبت به مردان در سطح متوسط رو به بالا بدست آمد. نتیجه دیگر این که انگیزه های اقتصادی و انگیزه های اجتماعی-فرهنگی در گرایش فمینیستی یادشده سطح بالایی را نشان داد که با رویکردهای نظری موجود در مکاتب فمینیسم های سوسیال، رادیکال و لیبرال قابل تبیین و تفسیر است. می توان گفت افراد با توجه به موقعیت های متفاوت خود تمایل به گرایش خاصی در این زمینه داشته و علت اصلی نابرابری های جنسی را در همان موضع خلاصه می کنند و همین باعث می شود که نظرات افراد در مورد نابرابری های جنسیتی با یکدیگر متفاوت و منجر به گرایش های مختلف فمینیستی شود. ضمنا مقادیر مدلسازی لیزرل، معرف برازش مدل پیشنهادی پژوهشگر بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1600

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 829 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قادری داوود

نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    107-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1815
  • دانلود: 

    1207
چکیده: 

به منظور بررسی و مقایسه رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیتی، شادکامی و موفقیت ورزشی در ورزشکاران تیمهای ملی، و رزشکاران حرفه ایی و غیر حرفه ایی آذربایجان شرقی تعداد 27 ورزشکار (شامل 12 ورزشکار عضو تیم ملی، 52 ورزشکار حرفه ایی و 62 ورزشکار غیر حرفه ایی) به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. تمامی آزمودنیهای مورد نظر پرسشنامه های پنج عاملی شخصیت (IFF-OEN کاستا و مک کرا، 2991)، شادکامی (آرجبل، 2000) و موفقیت ورزشی (بشارت، 1831) را تکمیل نمودند. برای تحلیل داده های بدست آمده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون همزمان، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. نتایج نشان داد ورزشکاران تیم ملی و ورزشکاران حرفه ایی از روانرنجورخویی کمتری نسبت به ورزشکاران غیر حرفه ایی برخوردارند (P<0.1)، ورزشکاران تیم ملی از دو گروه دیگر برونگراترند و ورزشکاران حرفه ایی هم نسبت به ورزشکاران غیر حرفه ایی برونگراترند، ورزشکاران تیم ملی از دو گروه دیگر گشوده تر و شادکامترند و ورزشکاران حرفه ایی هم نسبت به ورزشکاران غیر حرفه ایی گشوده تر و شادکامترند (P<0.1). در مورد دو عامل وظیفه شناسی و توافق جویی نتایج نشان داد که ورزشکاران تیم ملی نسبت به گروه ورزشکاران حرف هایی و غیر حرفه ایی از وظیفه شناسی و توافق جویی بیشتری برخوردارند (P<0.1). همچنین مشخص ساخت که در ورزشکاران تیم ملی و ورزشکاران حرفه ایی بین عامل روانرنجورخویی و موفقیت ورزشی همبستگی منفی و معنی داری وجود دارد (P<0.5). همچنین بین پنج عامل برونگرایی، گشودگی، وظیفه شناسی، توا فق جویی و شادکامی با موفقیت ورزشی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد (P<0.1). تحلیل نتایج بوسیله آزمون آماری رگرسیون همزمان نشان می دهد که از بین شش عامل مورد بررسی فقط دو عامل توافق جویی و وظیفه شناسی به طرز معنی داری پیش بینی کننده موفقیت ورزشی در ورزشکاران تیم ملی و ورزشکاران حرفه ایی می باشند. مطالعات بیشتر در این حوزه می تواند داده های روشنگرانه تری را در این حوزه بدست دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1815

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1207 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    137-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1838
  • دانلود: 

    1043
چکیده: 

هدف: امروزه تلاش زیادی برای درک بهتر ارتباط بین استفاده از تنباکو و اختلال اضطرابی انجام می شود. تمامی تحقیقات رابطه دو طرفه بین استفاده از تنباکو و اضطراب، اختلالات اضطرابی را متذکر شده اند. حساسیت اضطرابی به ترس از اضطراب و حساسیت انگیخته شده مرتبط با آن است که به عنوان زمینه ساز شناختی برای اضطراب و آسیب شناختی مرتبط با استرس مفهوم سازی شده است. هدف از تحقیق حاضر مقایسه هراس اجتماعی و حساسیت اضطرابی با مصرف سیگار در دانشجویان بود.روش: نمونه پژوهش شامل 50 دانشجوی پسر سیگاری، 50 دانشجوی پسر غیر سیگاری بود که به شیوه در دسترس از بین دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامه هراس اجتماعی کانورو همکاران (2000)، شاخص تجدید نظر شده حساسیت اضطرابی تیلور و کاکس (1998) و ابزار خود گزارش دهی رفتار سیگار کشیدن پاتریک و همکاران (1994) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل مانوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که تفاوت معناداری در میزان حساسیت اضطرابی و هراس اجتماعی افراد سیگاری و غیر سیگاری وجود دارد. همچنین تحلیل داده ها نشان داد بین نمره کلی هراس اجتماعی و حساسیت اضطرابی با مصرف سیگار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.نتیجه گیری: یافته ها پیشنهاد می کند که هراس اجتماعی و حساسیت اضطرابی به عنوان عامل های شناختی مهمی برای درک بهتر فرآیندهای روان شناختی/بالینی سیگار کشیدن می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1838

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1043 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
نویسندگان: 

نوری روح اله

نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    155-175
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2415
  • دانلود: 

    1283
چکیده: 

ویلهلم دیلتای یکی از فیلسوفان هرمنوتیک دوره کلاسیک است که نقش بسیار مهمی در بسط علم هرمنوتیک داشته است. بیشترین سهم دیلتای در فلسفه، تحلیل معرفت شناسانه وی از علوم انسانی و دفاع از ارزش و جایگاه آن است. بررسی علل توجه دیلتای به علوم انسانی نشان می دهد که دوران دیلتای مقارن بود با طرد کامل علوم انسانی و رشد و بسط بی سابقه دانش تجربی یا علوم طبیعی. بنابراین دیلتای در واکنش به سیطره علوم طبیعی کوشید تا مقدمات عینیت بخشی به علوم انسانی را فراهم نماید و ارج و اعتباری همانند علوم طبیعی برای آن پیدا نماید. این مساله سبب طرح پرسش بنیادین در اندیشه دیلتای گردید و آن این که فهم و شناخت قطعی، عینی و معتبر چگونه در علوم انسانی آن چنان که در علوم طبیعی وجود دارد، امکان پذیر است؟ دیلتای پس از تامل بسیار به این نتیجه رسید که علت کامیابی علوم طبیعی به این خاطر است که آنها برای خود پایه و اساس محکم و روش درست اختیار کرده اند. در حالی که علوم انسانی نه پایه و اساس محکمی دارد و نه روش درستی اختیار کرده است. لذا دیلتای رسالت خود را پایه گذاری علوم انسانی از یک سو و تهیه و تدوین روش مناسب برای آن از سوی دیگر می دانست. به همین دلیل و برای رسیدن به این مقصود دیلتای کار خود را از سال 1883 آغاز و تا پایان عمر در پی انجام آن بود. حاصل این تلاش بی وقفه نگارش و چاپ چندین کتاب ارزشمند است که کتاب "مقدمه بر علوم انسانی" اولین و کتاب "تشکل جهان تاریخی در علوم انسانی" آخرین آن است. دیلتای در کتاب "مقدمه بر علوم انسانی" در اصل پدیدار بودن یا امور واقع متعلق به آگاهی، منشاء هر چیزی که وجود دارد (اشیاء و احساسات) را به یک حالت روانی یا درونی فرو کاست و بنیاد و اساس علوم بویژه علوم انسانی را بر آن بنا نمود و طریق خود اندیشی یا درون نگری را برای دریافت و یا شناخت آن برگزید. اما بعدها متوجه شد که با این تحلیل نمی تواند مشکل عینیت علوم انسانی را بر طرف نماید. لذا با تغییر نگرش خود، بحث عینیت یافتگی روح را جایگزین امور واقع متعلق به آگاهی نمود تا شاید به این طریق هم مشکل فهم را حل نماید و هم از اعتبار و عینیت علوم انسانی دفاع نماید. هدف این مقاله بررسی فراز و فروددیلتای در این راه ناهموار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2415

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1283 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button