هدف تحقیق حاضر تعیین اثر بخشی مشاوره گروهی به روش عقلانی – عاطفی بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان پسر مقطع متوسطه بود. برای انجام تحقیق حاضر پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون بر روی دانش آموزان دو دبیرستان دولتی که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از بین دبیرستانهای موجود شهر ابهر انتخاب شده بودند اجرا و 30 نفر از آنها که دارای اضطراب بالا بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس آزمودنی های گروه آزمایش به تعداد هفت جلسه در مشاوره گروهی شرکت کردند و مداخله در مورد آنها انجام گرفت و گروه کنترل هیچ نوع مداخله ای دریافت نکردند. پس از پایان جلسات پس آزمون برای هر دو گروه اجرا و داده های بدست آمده با استفاده از آزمون آماری t تجزیه و تحلیل و فرضیه تحقیق مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت دو گروه معنی دار است و مشاوره گروهی به روش عقلانی – عاطفی اضطراب امتحان دانش آموزان را کاهش می دهد.