Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2 (79)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1272
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1272

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2 (79)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2039
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2039

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2 (پی در پی 79)
  • صفحات: 

    108-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1348
  • دانلود: 

    672
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: با توجه به شیوع بالای عارضه زخم پا در بیماران مبتلا به دیابت و صرف هزینه های فراوان در جهت مراقبت و خدمات مربوط به مراقبت از این زخم ها، استفاده از برنامه های خود مراقبتی نظیر الگوی خود مراقبتی اورم می تواند موثر باشد. این مطالعه باهدف تعیین تاثیر برنامه خود مراقبتی بر اساس الگوی اورم بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی مراجعه کننده به مرکز آموزشی- درمانی آیت اله طالقانی شهر ارومیه انجام شد.مواد و روش کار: پژوهش حاضر، مطالعه ای نیمه تجربی می باشد. 60 نفر از بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی آیت اله طالقانی شهر ارومیه که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به صورت در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه مساوی 30 نفره کنترل و مداخله تخصیص داده شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه های جمعیت شناختی، سنجش رفتار خودمراقبتی و نیازسنجی بر اساس الگوی اورم بود که در دو مرحله قبل و بعد از اجرای برنامه خودمراقبتی اورم سنجیده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های کای دو و تی مستقل انجام شد.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین نمره رفتار خودمراقبتی قبل از مداخله در دو گروه کنترل و مداخله ازنظر آماری تفاوت معنی داری ندارد (p=0.11). اما آزمون تی مستقل بیانگر اختلاف آماری معناداری بین دو گروه در رفتار خودمراقبتی بعد از مداخله بود (p<0.001).بحث و نتیجه گیری: اجرای برنامه خودمراقبتی اورم موجب افزایش رفتارهای خودمراقبتی در این بیماران می شود. بنابراین توصیه می شود که پرستاران با استفاده از این الگو همراه با ارزیابی نیازها باعث بهبود و پایبندی بیمار در انجام رفتارهای خودمراقبتی گردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1348

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 672 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2 (پی در پی 79)
  • صفحات: 

    100-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2052
  • دانلود: 

    794
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: ترخیص با رضایت شخصی یا ترخیص علی رغم توصیه های پزشکی با قطع نابهنگام درمان توسط بیمار یا همراهان شروع و در برخی موارد منجر به بستری مجدد و یا حتی فوت بیمار می گردد و می تواند نشانگر نارضایتی بیماران و یک مشکل با اهمیت جدی باشد. این مطالعه با هدف بررسی میزان و علل ترخیص با رضایت شخصی در بیماران بستری و سرپایی بیمارستان شهید مدنی خوی در سال 92 انجام شده است.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 92 در بیمارستان شهید مدنی خوی انجام گردید که نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد و شامل کلیه بیماران (1663 نفر) بستری در بخش ها و مراجعین سرپایی بود که در طی دوره پژوهش، بیمارستان را با میل شخصی ترک نمودند. جمع آوری داده ها بر اساس چک لیست بوده و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری spss و روش های آماری توصیفی استفاده گردید.یافته ها: بیماران مرخص شده با رضایت شخصی 6.82 درصد از کل بیماران بستری و 19.65 درصد از کل مراجعین بخش سرپایی را تشکیل می دادند. بیشترین علت آن (47.8 درصد) طولانی شدن مدت بستری بیماران بود. سایر علل به ترتیب شامل احساس بهبودی، تمایل به بستری در مرکز درمانی مجهزتر، عدم قبول روند درمانی، نارضایتی از پزشک، کمبود امکانات، نارضایتی از ارئه خدمات و end stage بودن بیمار بود.بحث و نتیجه گیری: از آنجایی که ترخیص با رضایت شخصی ایجاد اختلال در روند درمانی بیماران می نماید لذا بهتر است با راه کارهایی مانند افزایش آگاهی بیماران از عوارض احتمالی بیماری، طراحی برنامه درمانی برای بیماران، استقرار مددکاران بالینی جهت شناسایی و ارزیابی مشکلات بیماران، ایجاد فضای مناسب برای استراحت بیماران و همراهان، طراحی فضای سبز و ایجاد محیطی خوشایند، از افزایش میزان ترخیص با رضایت شخصی و آسیب های ناشی از آن پیشگیری کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2052

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 794 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2 (79)
  • صفحات: 

    108-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    721
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background & Aims: Due to the chronic nature of diabetes and its long process and the high prevalenceof foot ulcer complications in patients with diabetes and spending a lot finance and service of for healthcare providers related to the care of wounds, using self-care programs such Orem's self-care programcan be effective. This study aimed to determine the effect of self-care program based on Orem's modelon self-care behaviors of patients with diabetic foot ulcers referred to Ayatollah Taleghani Hospital inUrmia.Materials and Methods: The present study is a quasi-experimental study.60 patients with diabetic footulcers referred to Ayatollah Taleghani hospital in Urmia were selected by available sampling approach. All the patients had inclusion criteria, and they were randomly divided into two equal groups controland intervention, each having 30 members. Data collection tools were demographic, measure of selfcare and assessment based on Orem's model questionnaires that were completed In two stages, beforeand after the implementation of Orem's self-care program. The data were analyzed via SPSS software v.16, using descriptive and statistical testes.Results: The results showed that mean score of self-care status before intervention in the interventionand control groups was not statistically significant (P=0.11). But the t-test indicates a statisticallysignificant difference between the two groups in self-care status after the intervention (P<0.001).Conclusion: Implementing Orem's self-care program can cause the increase of self-care behaviors indiabetic patients. Therefore, it is recommended to improve the patient’s knowledge and adherence toself-care behaviors. The nurses should use different patient-centered communication approaches toimprove it.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 721

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2 (پی در پی 79)
  • صفحات: 

    118-127
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2098
  • دانلود: 

    1063
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: آموزش خانواده محور در بیماران مبتلا به دیابت می تواند نقش مهمی در کنترل این بیماری داشته باشد و موجب کاهش عوارض این بیماری گردد. این مطالعه باهدف تعیین تاثیر آموزش خانواده محور بر خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام گردید. مواد و روش کار: پژوهش حاضر، مطالعه ای تجربی از نوع قبل و بعد می باشد. 60 نفر از بیماران مبتلا به دیابت که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به صورت تصادفی انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه کنترل (30 نفر) و مداخله (30 نفر) تخصیص داده شدند. آموزش خانواده محور در گروه مداخله، به مدت سه ماه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه فعالیت های خودمراقبتی در دیابت بود که به روش مصاحبه قبل و بعد از مداخله در دو گروه تکمیل گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 21 و با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی انجام گردید.یافته ها: یافته های مطالعه نشان داد که بعد از آموزش خانواده محور، میانگین نمرات خودمراقبتی و ابعاد آن (تغذیه، فعالیت جسمانی، کنترل قند خون و مراقبت از پا) بین دو گروه کنترل و مداخله تفاوت معنی داری ازنظر آماری داشت (p<0.001) میانگین نمرات بعد تبعیت از رژیم دارویی بعد از مداخله بین دو گروه کنترل و مداخله تفاوت آماری معنی داری نداشت (p>0.05).بحث و نتیجه گیری: آموزش خانواده محور توسط پرستار می تواند اثرات مهمی را در خودمراقبتی و ابعاد آن (تغذیه، فعالیت جسمانی، کنترل قند خون و مراقبت از پا) در بیماران مبتلا به دیابت ایجاد نماید. لذا پیشنهاد می شود پرستاران، خانواده بیماران مبتلا به دیابت را هم آموزش دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2098

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1063 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2 (پی در پی 79)
  • صفحات: 

    128-135
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    942
  • دانلود: 

    686
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: خطاهای زیادی در خصوص اجرای دستورات دارویی غذایی از طریق لوله های تغذیه ای وجود دارد. عملکرد مناسب پرستاران می تواند باعث ارتقا ایمنی بیماران و پیشگیری از عوارض شود. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر آموزش در گروه های کوچک بر عملکرد پرستاران در اجرای دستورات دارویی غذایی بود.مواد و روش کار: این یک مطالعه تجربی بود که در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه انجام شد. 80 پرستار به صورت سرشماری وارد مطالعه شده و به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله به چهار گروه 10 نفره تقسیم شده و برای هر گروه چهار جلسه آموزشی یک و نیم ساعته با ایجاد موقعیت یادگیری متفکرانه برگزار گردید. دانش و عملکرد پرستاران در ارتباط با اجرای دستورات دارویی غذایی قبل و یک ماه بعد از برنامه آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: یافته ها نشان دادند که سطح دانش پرستاران قبل از آموزش در هر دو گروه کنترل (90.6 درصد) و مداخله (80 درصد) ضعیف بود. بعد از اجرای آموزش دانش پرستاران گروه مداخله (97.1) به سطح خوب ارتقا یافت. قبل از آموزش اکثر پرستاران هر دو گروه عملکرد مناسبی نداشتند. اجرای آموزش برای گروه مداخله، باعث بهبود عملکرد پرستاران گردید.بحث و نتیجه گیری: در هنگام اجرای دستورات دارویی غذایی از طریق لوله های تغذیه ای خطاهایی وجود دارد که می تواند باعث عوارض نامطلوب گردد. ازاین رو، بهبود و استفاده از فن های صحیح در اجرای دستورات دارویی غذایی می تواند باعث افزایش اثربخشی دارو و تغذیه، افزایش ایمنی بیماران و کاهش تعداد انسداد لوله های تغذیه ای شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 942

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 686 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

عطادخت اکبر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2 (پی در پی 79)
  • صفحات: 

    136-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1096
  • دانلود: 

    889
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: کیفیت مطلوب خواب برای رسیدن به بهداشت جسمی و روانی ضروری بوده و با پیامدهای منفی زیادی ارتباط دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط آسیب شناسی عادت ها و مشکلات خواب دانشجویان با استفاده مفرط از تلفن همراه بود.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی همبستگی، از بین دانشجویانی که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1391-92 در دانشگاه محقق اردبیلی مشغول به تحصیل بودند، نمونه ای به حجم 400 نفر (200 نفر پسر و 200 نفر دختر) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها نیز از پرسشنامه جمعیت شناختی محقق ساخته، مقیاس استفاده مفرط از تلفن همراه (COS) و شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ ( PSQI) استفاده شد. داده های جمع آوری شده با آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که ناتوانی در به خواب رفتن شایع ترین مشکل خواب دانشجویان (69.75 درصد) بوده و استفاده مفرط دانشجویان از تلفن همراه با متغیرهای ساعت معمول خواب وبیداری، بیداری قبل از خواب، کیفیت خواب ذهنی، تاخیر در خواب، آشفتگی خواب و بدکارکردی روزانه رابطه معنی دار مستقیم دارد (P<0.05). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که استفاده مفرط از تلفن همراه، 12 تا 29 درصد از واریانس عادات و مشکلات خواب دانشجویان را تبیین می کند.نتیجه گیری: این نتایج ضرورت توجه جدی مسوولین را در راستای پیشگیری از پیامدهای مخرب استفاده مفرط از تلفن همراه، به عنوان یک عامل خطرساز بهداشت خواب و ارتقاء سلامت روانی، اجتماعی و جسمانی نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1096

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 889 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2 (پی در پی 79)
  • صفحات: 

    145-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1015
  • دانلود: 

    652
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: سنجش محیط آموزش بالینی و آکادمیک کلید ارائه برنامه های آموزشی با کیفیت مطلوب و دانشجو محور است. محیط آموزش بالینی را می توان ارزیابی کرده و تغییر داد و به این منظور لازم است از ابزارهای مناسب استفاده کرد، اما استفاده از ابزاری که از روایی و پایایی خوبی برخوردار باشد، بخصوص اگر در فرهنگ و کشور دیگری طراحی شده باشد، می تواند مشکل باشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی ویژگی های روان سنجی ابزار سنجش محیط آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی ( UCEEM) در بیمارستان های دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران است.مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی، بر روی 215 دانشجوی پرستاری و مامایی مقطع عرصه صورت گرفت. ابزار بومی سازی شد. پس از ترجمه و ترجمه معکوس و اطمینان از صحت ترجمه، روایی صوری و روایی محتوی ابزار تعیین شد. روایی سازه ای ابزار با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی شد. آنالیز یافته ها با استفاده نرم افزار 17 spss صورت گرفت.یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و همبستگی های پیرسون از روایی سازهای ابزار حمایت کرد و چهار حیطه را نشان داد. محاسبه آلفای کرونباخ نشان دهنده پایایی مطلوب آن بود (0.93).بحث و نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان می دهد، که نسخه فارسی UCEEM از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می تواند در دانشکده های پرستاری و مامایی ایران برای سنجش محیط آموزش بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1015

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 652 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2 (پی در پی 79)
  • صفحات: 

    151-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1289
  • دانلود: 

    844
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: ازجمله نگرانی های اصلی زنان در معرض خطر زایمان زودرس، سلامت نوزاد و پیامدهای ناشی از آن می باشد، که می تواند موجب اضطراب آنان گردد. برخی مداخلات می توانند در کاهش میزان اضطراب موثر باشند. پژوهش حاضر باهدف تعیین تاثیر مشاوره حمایتی بر میزان اضطراب زنان در معرض خطر زایمان زودرس طراحی شد.مواد و روش ها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است که بر روی 88 زن (43 نفر در گروه مداخله و 45 نفر در گروه کنترل) در معرض خطر زایمان زودرس بستری در بخش زنان و مامایی بیمارستان افضلی پور شهر کرمان در سال 1393-1394 انجام شد. مداخله شامل ارائه یک برنامه مشاوره حمایتی بود، که پس از تعیین میزان اضطراب مادران توسط پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگر، انجام شد. مجددا پس از مداخله، میزان اضطراب زنان هر دو گروه اندازه گیری و اطلاعات با استفاده از آزمون های فیشر، من ویتنی و آزمون های تی و با استفاده از نرم افزار SPSS22 تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: نتایج نشان داد که در گروه مداخله، مشاوره حمایتی سبب کاهش معنی دار اضطراب خصیصه ای و موقعیتی گردید (p-0.0001). در گروه کنترل، اضطراب خصیصه ای افزایش مختصری را نشان داد، ولی اضطراب موقعیتی کاهش یافت، و تفاوت نمره اضطراب موقعیتی در دو گروه معنی دار بود (p=0.0001). بین اختلاف نمره اضطراب و سن ارتباط مستقیم و معنی دار آماری وجود داشت (p=0.01).بحث و نتیجه گیری: مشاوره حمایتی نمره اضطراب مادران در معرض خطر زایمان زودرس را به طور چشمگیری کاهش می دهد. بنابراین توصیه می شود که مراقبین بهداشتی جلسات مشاوره حمایتی را در ساعات اولیه پس از بستری این زنان در نظر بگیرند، تا با کاهش سطح اضطراب آنان شرایط زایمان ایمن را فراهم آورند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1289

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 844 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2 (پی در پی 79)
  • صفحات: 

    159-169
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    778
  • دانلود: 

    707
چکیده: 

 رضا بشارتی، پوران رئیسی، امیراشکان نصیری پور، جمال الدین طبیبی، محمدرضا ملکی صص 159-169 متن چکیده مشاهده متن پیش زمینه و هدف: برای موفقیت در برنامه ریزی عملیاتی باید به ابعاد مختلف آن توجه شود. یکی از مشکلات موجود در مدیریت بیمارستان ها عدم سازمان دهی صحیح و به موقع تشکیلات اجرایی و هدایت آن ها برای برنامه ریزی عملیاتی می باشد. این پژوهش به منظور بررسی میزان تاثیر عوامل «سازمان دهی و هدایت عملیات»بر برنامه ریزی عملیاتی در بیمارستان های ایران در سال 1392-93 انجام گرفته است.مواد و روش ها: در این پژوهش کاربردی که در مراحل مختلف آن از روش های مروری، تطبیقی و کمی برحسب ضرورت استفاده شده است، الگوهای تئوری و عملی برنامه ریزی عملیاتی با روش مطالعات کتابخانه ای بررسی شدند و پس از تعیین متغیرهای الگوهای مختلف برنامه ریزی عملیاتی، پرسشنامه ای تدوین و با نظرخواهی از 176 نفر از خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی و اجرایی بیمارستان ها، داده ها جمع آوری و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی انجام شد.یافته ها: تاثیر عامل «سازمان دهی تیم برنامه ریزی» بر برنامه ریزی عملیاتی در بیمارستان ها بر اساس محاسبه ضریب رگرسیونی تحلیل عاملی مقدار 0.761 و تاثیر عامل «هدایت عملیات برنامه ریزی» مقدار 0.916 برآورد شد. همچنین در نتایج حاصل از نظرخواهی از خبرگان متغیرهای «تشکیل تیم برنامه ریزی عملیاتی و تعیین وظایف آنان» با میانگین 4.60 و «شناسایی مسایل استراتژیک و اولویت بندی آن ها» با میانگین 4.31 بیشترین امتیاز و در تحلیل به روش چرخش واریماکس متغیرهای «جمع آوری، حفظ و تحلیل داده های لازم مربوط به برنامه ریزی عملیاتی» و «تشکیل تیمی که فرایند اجرای برنامه ها را هدایت و بر آن نظارت کند» به ترتیب با بار عاملی 0.628 و 0.797 بیشترین اهمیت را داشته اند.نتیجه گیری: «سازمان دهی و هدایت عملیات برنامه ریزی» بطور صحیح می تواند منجر به بهبود عملکردی برنامه ریزی عملیاتی در بیمارستان ها گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 778

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 707 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2 (پی در پی 79)
  • صفحات: 

    170-182
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    941
  • دانلود: 

    690
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: دانش اندکی در مورد ویژگی های ارتباطی ماما-مادر در موقعیت ها و محیط های مختلف، جایی که ماما از سطوح متفاوت مسوولیت در شرایط بارداری نرمال و پرخطر برخوردار است، در دسترس است. لذا این مطالعه باهدف طراحی ابزاری روا و پایا جهت ارزیابی ارتباط ماما- مادر در اتاق زایمان انجام گرفته است.مواد و روش ها: این مطالعه یک پژوهش روش شناسی است که در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. شرکت کنندگان این مطالعه، 480 مادر بستری در بخش بعد از زایمان طبیعی، یکی از بیمارستان ها وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اراک، در سال 1393 بودند. گویه ها بر اساس بخش کیفی پژوهش و مروری بر متون طراحی شدند. روایی ابزار، از طریق محاسبه شاخص تاثیر آیتم توسط گروه هدف، محاسبه نسبت و شاخص روایی محتوا و روایی صوری با نظرخواهی از 20 نفر از خبرگان و انجام تحلیل عامل اکتشافی ارزیابی شد و پایایی ابزار تحقیق با تعیین همسانی درونی، مورد تایید قرار گرفت.یافته ها: در بخش کیفی، 66 گویه استخراج شده، پس از محاسبه شاخص امتیاز تاثیر آیتم با مقادیر بالاتر از 1.5، نسبت روایی محتوای بیشتر از 0.42 و شاخص روایی محتوای بالاتر 0.79، 48 مورد انتخاب شدند. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، گویه ها به 43 مورد کاهش یافته، با چهار عامل، به طور مشترک 60.4 درصد از واریانس مشاهده شده را به خود اختصاص دادند. آلفای کرونباخ، پایایی درونی پرسشنامه را عالی و در حد 95 درصد گزارش کرد.بحث و نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که پرسشنامه طراحی شده یک ابزار معتبر و قابل اعتماد برای اندازه گیری ارتباط ماما-مادر در اتاق زایمان می باشد. این یک ابزار آسان برای استفاده بوده و شامل مهم ترین ویژگی های ارتباط ماما- مادر در اتاق زایمان می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 941

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 690 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2 (پی در پی 79)
  • صفحات: 

    183-190
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1335
  • دانلود: 

    644
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: گفته شده که APACHE IV می تواند میزان مرگ ومیر و مدت اقامت بیماران بستری در ICU را پیش بینی نماید. در این مطالعه میزان مرگ بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان آیت ا... روحانی بابل با مرگ پیش بینی شده بر اساس APACHE IV مقایسه خواهد شد.مواد و روش ها: در یک مطالعه مقطعی از اردیبهشت 1391 لغایت اردیبهشت 1392 بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه داخلی بیمارستان آیت اله روحانی موردبررسی قرار گرفتند. معیارهای خروج عبارت اند از: بیماران زیر 16 سال، باردار، بعد از احیای قلبی ریوی، بیمارانی که قبل از 24 ساعت در ICU فوت کردند. روش گردآوری داده ها بر اساس پرسشنامه APACHE IV بود. تمام داده ها در 24 ساعت اول بستری بیماران در ICU جمع آوری شد. در این مطالعه میزان مرگ مشاهده شده با مرگ پیش بینی شده و مدت بستری با مدت بستری پیش بینی شده مقایسه گردید.یافته ها: این مطالعه بر روی 106 بیمار بستری در ICU انجام شد. 54 نفر (50.9 درصد) مرد و 52 نفر (49.1 درصد) زن بودند. میانگین سنی 64.43±18.62 و میانگین تعداد روزهای بستری 19.3±17.54بود. طی این مطالعه 56 نفر (53.8 درصد) از ICU به بخش منتقل شدند. و 50 نفر (47.2 درصد) فوت کردند. میانگین مرگ پیش بینی شده بر اساس 34.58±24.76 APACHE IV درصد و مدت زمان بستری پیش بینی شده 4.76±1.59 روز بود. در این مطالعه مرگ ومیر واقعی و پیش بینی شده ازنظر آماری مرتبط بودند (P<0.001) ولی همبستگی ضعیف بین مدت زمان بستری واقعی و پیش بینی شده یافت شد ( P=0.002 و همبستگی=0.298).نتیجه گیری: میزان مرگ واقعی شبیه مرگ پیش بینی شده توسط معیار APACHE IV بود ولی طول مدت بستری بیشتر از حد انتظار بود. یافته ها حاکی از کیفیت قابل قبول خدمات درمانی ارائه شده در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان آیت اله روحانی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1335

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 644 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button