پیش زمینه و هدف: جهت ایجاد تحول در آموزش پرستاری، بهره گیری از الگوهای نوین آموزشی ضروری می نماید، در همین راستا یکی از الگوهای نوین آموزشی که در آن رسیدن به عملکرد مطلوب بالینی مدنظر است، الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی می باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر اجرای الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بر عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری کارآموز در بخش مراقبت های ویژه قلبی بود.مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع شبه تجربی با طرح پس آزمون بود که در آن 34 نفر از دانشجویان ترم 8 پرستاری که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به صورت تمام شماری انتخاب و به دو گروه مداخله (18 نفر) و کنترل (16 نفر) تقسیم شدند. دوره 4 هفته ای کارآموزی پرستاری مراقبت های ویژه قلب برای دانشجویان گروه کنترل بر اساس الگوی آموزش مرسوم و برای دانشجویان گروه مداخله نیز بر اساس الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی اجرا شد. جهت ارزیابی عملکرد بالینی دانشجویان از 3 ابزار جمع آوری داده ها (چک لیست بررسی عملکرد بالینی، پرسشنامه خود گزارشی و آزمون چندگزینه ای) استفاده گردید. داده های جمع آوری شده پس از واردکردن در نرم افزار SPSS(16) با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تی مستقل و من ویتنی) تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که عملکرد بالینی دانشجویان گروه مداخله که دوره خود را بر اساس الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی سپری نمودند، هم ازنظر عملکرد بالینی اختصاصی (P<0.001) و هم از نظر عملکرد بالینی عمومی (P=0.001) به طور معنی داری بهتر از دانشجویان گروه کنترل بود.بحث و نتیجه گیری: الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بیش از الگوی مرسوم منجر به ارتقا عملکرد بالینی اختصاصی و عمومی دانشجویان گردید. بنابراین پیشنهاد می شود مسوولین آموزش پرستاری با بهره جویی از این الگوی آموزشی و سازمان دهی برنامه درسی رشته پرستاری بر اساس راهبردهای نوین آموزشی، کارایی و اثربخشی دوره های آموزش بالینی را بهبود بخشند.