Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

صادقی آرانی زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    1-3
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    117
  • دانلود: 

    429
چکیده: 

بی تردید یکی از مهم ترین عوامل و محرک های نهادینه سازی اخلاق در هر سازمان بهبود وضعیت عدالت سازمانی است. بیشترین نمود و ظهور عدالت سازمانی را می توان در آیین نامه های ارزیابی عملکرد یک سازمان مشاهده کرد. در این نامه به سردبیر سعی شده است تا به بررسی و آسیب شناسی شاخص های عدالت سازمانی در آیین نامه ارتقاء اعضای هییت علمی دانشگاه ها پرداخته شود....

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 117

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 429 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    4-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    316
  • دانلود: 

    462
چکیده: 

مقدمه: تفکر انتقادی مهارتی است که فراگیر با دریافت مطالب کلیدی، طی یک فرآیند، چارچوب های ذهنی را می سازد. با توجه به اهمیت موضوع آموزش موثر و تاثیر تفکر انتقادی بر آن و سابقه اندک مطالعه در این حوزه این مطالعه می تواند با اندازه گیری سطح مهارت تفکر انتقادی، زمینه ای برای افزایش تاثیر آموزش باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین سطح تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گرفت. روش ها: در این مطالعه مقطعی انجام شده در سال 1398، 218 نفر از دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان به روش سرشماری و با کمک پرسشنامه کالیفرنیای B بررسی شدند. داده ها با نرم افزار SPSS در سطح اطمینان 95درصد و آزمون های آنالیز واریانس و Independent t test آنالیز شدند. یافته ها: میانگین نمرات کلی شرکت کنندگان 3/8± 12/5 از نمره کلی 34 بود. نتایج نشان داد که نمرات کلی و زیرمهارت های آنالیز، استنباط و استدلال قیاسی در ورودی سال های مختلف، تفاوت معنی داری دارد (در همه موارد 0/001 >P). همچنین بین نمرات با سن، جنسیت و منطقه کنکور ارتباط معنی دار وجود نداشت. نتایج نشان داد که نمره آنالیز در سهمیه های متفاوت و نمره کل سهمیه آزاد با 25 درصد جانبازان تفاوت معنی دار (به ترتیب: 0/036 =P و 0/011 =P). نمره کلی (0/14-r= و 0/033 =P)، استنباط (0/240-=r و 0/001=P) و استدلال قیاسی (0/17-=r و 0/011=P) با رتبه کنکور همبستگی معنی دار معکوس دارد. بین نمره آزمون علوم پایه و نمره استنباط (0/2=r و 0/012= P) و استدلال قیاسی (0/17=r و 0/035=P) و بین نمره آزمون پیش کارورزی و نمرات ارزیابی (0/35=r و 0/031=P)، استنباط (0/36=r و 0/029=P)، استدلال قیاسی (0/35=r و 0/030=P) و نمره کل (0/4=r و 0/013=P) همبستگی وجود داشت. نتیجه گیری: با توجه به پایین بودن نمره کلی و نمرات زیرحیطه های مهارت تفکر انتقادی الزام آموزش این مهارت در بین دانشجویان ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 316

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 462 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    14-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    239
  • دانلود: 

    451
چکیده: 

مقدمه: امروزه یادگیری ترکیبی در کنار آموزش سنتی جایگاه ویژه ای در دانشگاه های علوم پزشکی پیدا کرده است. اما تاثیرگذاری آن بر روی عواملی چون خلاقیت و هوش معنوی نیازمند بررسی بیشتر است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی هوش معنوی در رابطه باکیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان درسال تحصیلی 98-97 انجام گرفت. روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دکترای حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی زنجان به تعداد 960 نفر بودند که از آموزش ترکیبی در سال تحصیلی 98-97 بهره مند شدند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 275 نفر برآورد گردید و دانشجویان به روش تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های دیدگاه از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی گینس، خلاقیت عابدی و هوش معنوی کینگ (SISRI) بودند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرم افزار SPSS و جهت تعیین نقش میانجی از روش چهار گامی بارون و کنی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی با خلاقیت (0/34=r) و هوش معنوی (0/39=r) رابطه معنی داری وجود دارد (0/00/1=P). همچنین بین هوش معنوی با خلاقیت (0/38=r) نیز رابطه معنی دار وجود داشت (0/001>P). بررسی نقش میانجی هوش معنوی و مولفه های آن نیز نشان داد که این متغیر در رابطه با دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت نقش میانجی جزیی و تعدیل گر دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از مطالعه، می توان بیان کرد که بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی با خلاقیت آنان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد و هوش معنوی نیز توانست رابطه دو متغیر یاد شده را به صورت جزیی تحت تاثیر قرار دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 239

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 451 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    24-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    55
  • دانلود: 

    362
چکیده: 

Introduction: Higher education has a strategic role as a driving force for sustainable development and moving towards an epistemological community. Identifying barriers of international students’ admission is one of the important issues in the field of higher education promotion. Therefore, the purpose of this study is to identify barriers of foreign students’ admission in Iranian public universities. Methods: This research has been done in terms of applied purpose and qualitative method. Participants in this study consisted of all experts in the field of higher education in comprehensive and specialized universities at the level of one Ministry of Sciences, whose field of scientific and executive activity was the internationalization of higher education. Sampling was continued in a targeted manner until reaching the theoretical saturation level, in which 11 people participated in the study. To collect data, Semi-structured interview method was used and data were analyzed by using Brown and Clark (2006) six-step content analysis method. Results: Based on findings, in terms of barriers of international students’ admission in Iranian public universities, 32 basic themes, 6 organizing themes and 3 comprehensive themes were extracted. Political, cultural and social weaknesses of universities as well as weakness of the educational, research and technology authority of universities and research institutes at the regional and international levels also the lack of authority of universities and professors in attracting students and interacting with Foreign professors were identified as the main barriers to the admission of foreign students to Iranian public universities. Conclusion: Identifying Political, cultural and social factors also weaknesses of the educational, research and management as the barriers of international students’ admission It seems that adopting appropriate policy and strong strategy program together proper operational planning and strengthening educational and administrative structure is the best solution.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 55

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 362 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    35-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    338
  • دانلود: 

    127
چکیده: 

مقدمه: پرستاران بخش جدایی ناپذیر از فرآیند بهداشت و درمان کشور هستند و عملکرد آنان نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی تاثیر سرمایه روانشناختی از طریق رضایت و فرسودگی شغلی، بر روی عملکرد پرستاران است. روش ها: تحقیق حاضر، کاربردی و از نوع تحلیلی-مقطعی است. جامعه آماری این تحقیق شامل پرستاران بیمارستان های شهر رشت در سال 1398 به تعداد 3523 نفر است. نمونه ها براساس فرمول کوکران 318 نفر تعیین و به روش نمونه گیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه های استاندارد فرسودگی شغلی، عملکرد شغلی و رضایت شغلی بود. داده ها جمع آوری شده با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و از طریق نرم افزارهای آماری SPSS و SMARTPLS3 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی بر روی رضایت شغلی و فرسودگی شغلی و همچنین عملکرد پرستاران به میزان 0/297، 0/387-و 0/259 تاثیر دارد. همچنین تاثیر رضایت شغلی و فرسودگی شغلی بر عملکرد پرستاران نیز برابر با 0/213، 0/173-بود. در نهایت، براساس نتایج آزمون سوبل، نقش میانجی گر رضایت و فرسودگی شغلی در تاثیر سرمایه روانشناختی بر عملکرد پرستاران نیز برابر با 0/196 و 0/205-تعیین گردید. نتیجه گیری: براساس یافته های این مطالعه، می توان دریافت سرمایه روانشناختی، از طریق افزایش رضایت شغلی و کاهش فرسودگی شغلی، منجر به بهبود عملکرد پرستاران می گردد. بنابراین مدیران بیمارستان های شهر رشت لازم است بیش از پیش بر روی روابط متغیرها تمرکز نمایند تا بتوانند سطح عملکرد پرستاران را حفظ و بهبود دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 338

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 127 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    46-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    301
  • دانلود: 

    514
چکیده: 

مقدمه: انگیزه یکی از مشهورترین مفاهیمی است که مورد توجه دانشمندان قرار گرفته و از مهم ترین عوامل موفقیت در آموزش عالی به حساب می آید. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی روابط ساختاری انگیزه تحصیلی براساس نیازهای روان شناختی با میانجی گری نقش اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی انجام گرفت. روش ها: روش مطالعه همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود و جامعه آماری آن متشکل از کلیه دانشجویان کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی در نیم سال اول سال تحصیلی 99-98 بودند. تعداد 405 نفر از این افراد به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده و به صورت انفرادی به پرسشنامه های انگیزش تحصیلی والرند، اهمال کاری تحصیلی سولومن و نیازهای روان شناختی دسی و همکاران پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون با نرم افزار SPSS و مدل یابی معادله ساختاری با استفاده از نرم افزار Lisrel تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که انگیزه تحصیلی با نمره کل نیازهای روان شناختی(0/35=r) و مولفه های نیاز به شایستگی(0/18=r)، نیاز به خودمختاری (0/34=r) و نیاز به وابستگی (0/34=r) ارتباط مثبت دارد و با نمره کل اهمال کاری تحصیلی (0/24-=r) و مولفه های مطالعه برای آزمون (0/19-=r)، آمادگی حل تکلیف (0/21-=r) و آماده کردن مقاله (0/12-=r) ارتباط منفی دارد. همچنین اهمال کاری تحصیلی با نمره کل نیازهای روان شناختی (0/18-=r) و مولفه های نیاز به شایستگی (0/14-=r)، نیاز به خودمختاری (0/10-=r) و نیاز به وابستگی (0/23-=r) ارتباط منفی دارد. شاخص های برازش مدل نیز، تاثیر نیازهای روان شناختی بر انگیزه تحصیلی با میانجی گری اهمال کاری تحصیلی تایید کرد. نتیجه گیری: با توجه به نقش غیرمستقیم نیازهای بنیادین روان شناختی بر میزان انگیزه تحصیلی، به نظر می رسد اهمال کاری تحصیلی ارتباط بین نیازهای بنیادین روان شناختی با انگیزه تحصیلی را تعدیل می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 301

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 514 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    57-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    187
  • دانلود: 

    90
چکیده: 

مقدمه: توسعه دانشگاه ها در جهت تجاری سازی نتایج تحقیقات در اولین گام نیازمند درک و شناخت مولفه های فرهنگ سازمانی موثر در تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی است. پژوهش حاضر نیز با هدف شناسایی مولفه های فرهنگ سازمانی مطلوب تجاری سازی نتایج تحقیقات در دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است. روش ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد کیفی داده بنیاد گلیزری انجام شده است. گروه هدف مدیران و اساتید دانشگاه علوم پزشکی تبریز و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که با 14نفر از مشارکت کنندگان که تجربه تجاری سازی تحقیقات یا همکاری در شرکت های خصوصی را داشتند، با روش نمونه گیری هدفمند گلوله برفی انجام گرفت. سپس از روش تحلیل مضمون جهت تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: مجموع کدهای استخراج شده از محتوای مصاحبه 166مفهوم کلیدی، 43 مقوله اولیه، 14مقوله ثانویه طبقه بندی و درنهایت در 4 تم اصلی دسته بندی شدند. نتایج نشان داد که مولفه های فرهنگ تجاری سازی شامل مولفه های نیاز سنجی (پاسخگویی اجتماعی)، مولفه های تولید ایده شامل (خلاقیت و نوآوری، ریسک پذیری، تشویق و پاداش و الگوهای ذهنی)، فرهنگ تبدیل ایده شامل (حمایت و پشتیبانی مدیریت، استقلال و آزادی عمل دانشگاه، ساختار توانمند، انعطاف پذیری و تعهد و پیگیری هدف) و فرهنگ ارتباط دهنده شامل (الگوهای ارتباطی، تعامل، کار گروهی و تیمی، خدمات مشاوره ای) است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه، یکی از دلایلی که نتایج تحقیقات در دانشگاه، زیاد تجاری سازی نمی شود عدم توجه کافی سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان دانشگاه به فرهنگ سازی در این زمینه بوده است. بنابراین یافته های این پژوهش می تواند در سیاست گذاری دانشگاه در راستای فرهنگ سازی جهت گسترش تجاری کردن نتایج تحقیقات مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 187

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 90 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    72-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    258
  • دانلود: 

    445
چکیده: 

مقدمه: گستره نقش های پرستاران در مراکز درمانی موجب شده تا نیازهای آموزشی آنان نیز تغییر یابد و در این بین تعیین مستمر نیازهای آموزشی پرستاران ضروری است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین نیازهای آموزشی پرسنل پرستاری بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان طراحی و اجرا گردید. روش ها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی-مقطعی بر روی کلیه پرستاران بیمارستان ها و مراکز آموزشی و درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان بود. تعداد 331 نفر از این افراد به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و سوالات مربوط به دوره های تخصصی استفاده شد. داده ها از طریق شاخص های توصیفی، آزمون t تک گروهی و نرم افزار آماری SPSS نسخه 25 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: از میان 331 نفر شرکت کننده در مطالعه 182 نفر (55 درصد) پرستاران زن و 149 نفر (45 درصد) پرستاران مرد بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان برای زنان 32 سال و مردان 36 سال بود. چهار دوره احیاء بزرگسالان، تهویه مکانیکی، تفسیر ECG و احیاء مادر و پره اکلامپسی به ترتیب با میانگین و انحراف معیار 1/035± 4/68، 0/801± 4/38، 1/70± 4/27 و 0/980± 4/12 دارای بالاترین میانگین در بین سایر دوره ها بودند. نتیجه گیری: نیازسنجی از پرستاران به عنوان جامعه هدف در کنار استفاده از نظر خبرگان و مدیران پرستاری می تواند به اثربخشی بیشتر در تدوین دوره ها بینجامد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 258

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 445 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0