معنویت مفهومی بسیار گسترده است که هر کس با توجه با اعتقادات، باورها و ارزش های شخصی، تفسیری متفاوت از دیگری از آن بعمل می آورد. برخی ریشه ای دین محور برای معنویت قائلند و برخی دیگر معتقدند که معنویت ارتباطی با دین رسمی نداشته و بسیار گسترده تر از آن است. این امر مساله سنجش معنویت را تحت الشعاع قرار داده و بر مشکلات فراروی سنجش معنویت افزوده است. با این وجود، مدیریت معنویت در محیط های کاری در وهله اول مستلزم در اختیار داشتن تعریفی عملیاتی و ابزاری استاندارد جهت سنجش آن است. با توجه به پررنگ شدن نقش معنویت در موفقیت و شکست سازمان ها در سالیان اخیر و تاکید مدیران ارشد کشور مبنی بر تقویت معنویت در محیط های کاری دولتی، در مقاله حاضر ضمن مرور کارهای مهم انجام شده در راستای سنجش معنویت و مشکلات فرارو، سعی خواهد شد ابزاری استاندارد مبتنی بر ارزش های دینی و فرهنگی کشور جهت سنجش معنویت در محیط های سازمانی دولتی ارائه گردد.