هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر مستقیم و غیرمستقیم هوش نظری بر هوش تربیتی در مراکز تربیت معلم ایران بود. روش تحقیق همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدرسان مراکز تربیت معلم ایران در سال تحصیلی 88 - 87 بودند که از بین آن ها به روش نمونه گیری چند مرحله ای تعداد 200 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده اند. داده ها به وسیله چهار پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به وسیله صاحبنظران و روایی سازه آن به روش تحلیل عاملی تاییدی، تایید شد. ضریب پایایی پرسشنامه هوش نظری (0.86)، هوش نظام مند (0.83)، هوش تاملی (0.873) و هوش تربیتی (0.866) بدست آمد. یافته های پژوهش نشان می دهد که هوش نظری به صورت مستقیم (b=0.4) و غیرمستقیم 0.22 بر هوش تربیتی تاثیر دارد (P=0.000). نتایج تحقیق نشان دادکه هوش های نظری، نظام مند و تاملی بر هوش تربیتی تاثیر مستقیمی دارند. این متغیرها 44.5 درصد از واریانس هوش تربیتی را تبیین می کنند (P=0.000). هوش نظری بالاترین و پس از آن هوش نظام مند بیشترین تاثیر را بر هوش تربیتی داشته است.