خانه، محل نمایش رفتار های شخصی افراد است؛ زیرا افراد می توانند اصلاحاتی را در خانه شخصی شان به وجود آورند و بدین وسیله آن مکان را به مکانی برای نمایش ارزش ها و اعتقادات خود تبدیل کنند. شخصی سازی عبارت است از تغییراتی که مردم در جهت تأمین نیازها بنا به روش زندگی خود در فضای مورد استفاده انجام می دهند که بیشترین میزان شخصی سازی در خانه افراد بروز می کند. این تحقیق بر آن است تا چگونگی و میزان «شخصی سازی» را در مسکن مهر پاکدشت مورد بررسی قرار دهد. براین اساس با استفاده از روش توصیفی-پیمایشی و با انجام مطالعات میدانی گسترده به بررسی نحوه شخصی سازی، محل و هدف از انجام آن در واحدهای مسکونی سایت کارگران شماره دو پاکدشت پرداخته شده است، به صورتی که براساس جدول مورگان 165 واحد از 288 واحد مسکونی این سایت، به روش نمونه گیری خوشه ای از بلوک ها انتخاب شده و به بررسی تغییراتی که کاربران برای تأمین نیاز های خود در فضاهای داخلی واحد مسکونی انجام داده اند، اقدام شده و سپس در راستای شخصی سازی میزان پاسخگویی مسکن مهر به دو متغیر اصلی عملکردی و زیباشناسی در تمام فضاهای واحدهای مسکونی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق در بردارنده حقایق جالبی درباره جایگاه این دو متغیر و شخصی سازی صورت گرفته در واحدها می باشد. از جمله این که ساکنین از عملکرد آشپزخانه، پذیرایی و ورودی واحدها ناراضی هستند و اکثر فضاهای خانه به لحاظ زیباشناسی در وضعیت ناپسندی از دیدگاه ساکنین قرار دارد. هرچند اکثر ساکنین وجود برخی فضاها مانند تراس را از دیدگاه زیبایی شناسی مطلوب تلقی می کنند، ولیکن به دلیل مشکلات و کمبودهایی که در پلان اولیه وجود دارد، لذا به ناچار از چنین فضاهای مطلوبی استفاده های دیگری صورت گرفته که باعث مخدوش شدن کاربری اولیه آن شده است.