افزایش سریع هزینه های بخش بهداشت و درمان، گسترش رقابت بین موسسات ارایه خدمت و رشد فناوری در این بخش موجب پیچیدگی نظام های ارایه خدمت می شود. مدیریت صحیح نظام های بهداشتی و درمانی، نیازمند بهره گیری از منطق تصمیم گیری مناسب است. شبیه سازی، ابزار مناسبی برای تصمیم گیری های دقیق و مبتنی بر شواهد است و نتایج بی نظیری را برای بررسی و برنامه ریزی نظام های پیچیده و غیرقطعی فراهم می کند. این پژوهش یک مطالعه توصیفی است. جامعه پژوهش، شامل مراجعان سرپایی بیمارستان های آموزشی ـ عمومی تهران است. در این پژوهش، با هدف درک جزییات فرآیند معاینه و تشخیص بیماران سرپایی و بررسی زمان انتظار بیماران سرپایی، مدلی از شبیه سازی از درمانگاه های سرپایی طراحی گردید. به این منظور، ابتدا توزیع ورود بیماران سرپایی به بیمارستان های جامعه پژوهش با کمک نرم افزار Dynamics Enterprise تعیین و بیمارستان ها بر اساس توزیع ورودی ها گروه بندی شدند. سپس یک درمانگاه به صورت تصادفی از هر گروه انتخاب گردید و به منظور به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز در زمینه میانگین زمان ارایه خدمت، مسیر حرکت بیماران و سایر اطلاعات مورد نیاز برای طراحی مدل شبیه سازی، زمان ورود و خروج 357 بیمار سرپایی به ایستگاه های مختلف ارایه خدمت به ثبت رسید. پس از ارزیابی اولیه داده ها با نرم افزار SPSS، یک مدل شبیه سازی از مسیر حرکت بیماران در درمانگاه با کمک نرم افزار AweSimطراحی شد. پس از طراحی و تکمیل مدل، اعتبار داده ها و مدل شبیه سازی اثبات گردید.خروجی های مدل شبیه سازی در ارتباط با زمان انتظار بیماران برای معاینه نشان دادند که میانگین زمان انتظار بیماران برای معاینه به وسیله دستیار سال اول و دوم حدود 58 دقیقه، برای معاینه به وسیله دستیار سال سوم و چهارم حدود 52 دقیقه و برای معاینه به وسیله استاد آموزشی حدود 53 دقیقه است. مقایسه زمان انتظار بیماران پی گیری (بیمارانی که قبلا در بیمارستان بستری شده بودند و اکنون برای پیگیری بیماری و روند درمان به درمانگاه مراجعه می کنند) و بیماران غیر پیگیری (بیمارانی که برای درمان بیماری های سرپایی خود به درمانگاه مراجعه می کنند) نشان داد که تفاوتی بین این دو گروه وجود ندارد. بررسی جزییات فرآیند معاینه حاکی از آن بود که با توجه به نوع پزشک معاینه کننده، حدود 42 تا 62 درصد از کل زمان انتظار بیماران برای معاینه، پیش از شروع به کار اتاق معاینه است. فاصله زمانی بین شروع کار پذیرش و فعالیت اتاق معاینه از دلایل اصلی بروز این مساله است. با کاهش این فاصله زمانی می توان سهم عمده ای از زمان انتظار بیماران را حذف کرد.