مدیریت پژوهش و برنامه ریزی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در راستای انجام ماموریت های ذاتی خود در سال 1394اقدام به تعریف طرح پژوهشی آینده پژوهی خدمات فرهنگی نمود. در این خصوص با تشکیل تیم متخصص آینده پژوهی، روش سناریونویسی به عنوان یک روش آینده نگرانه مطلوب در تسهیل تحقق اهداف و ماموریت های برنامه ریزی معاونت انتخاب شده و با حجم زیادی از مطالعات مبنا، مرور ده ها مقاله و سند اجرایی و مصاحبه، مطالعات کتابخانه ای و میدانی توسط محققان به پایان رسید. پس از احصاء عوامل کلیدی و بررسی پیشران های موضوع، نظریه های خبرگانی برآمده از تعاملات و مشارکت آنان در چهار پنل تخصصی PEST، باعث اعتباربخشی شده و کم وکاست های احتمالی مرتفع گردید. سپس مبتنی بر شناسایی وضعیت موجود، یافته ها و تحلیل اثر متقابل، دو مولفه «وضعیت اقتصادی» و «مدیریت یکپارچه فرهنگی» به عنوان عدم قطعیت های بحرانی و تشکیل دهنده محورهای سناریونویسی به روش GBN در نظر گرفته شد. با در نظر گرفتن دو سطح مدیریت یکپارچه مطلوب (سازمانی و فراسازمانی) مجموعا شش سناریوی استقرایی 5 ساله مشتمل بر سناریوهای مطلوب، محتمل و ممکن توصیف شده و شاخص های راهنما و همچنین نکات توصیه ای در ضمن مواد شرح یافته، به سیاست گذاران و تصمیم گیران ارائه شد.