زمینه و هدف: پرستاران بزرگترین گروه در میان کارکنان بهداشتی، درمانی هستند و از دیدگاه قانونی و اخلاقی باید پاسخگوی کیفیت مراقبت های ارائه شده باشند؛ بنابراین دیدگاه آنان در تعیین و بررسی کیفیت مراقبت های بهداشتی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات پرستاری از دیدگاه صاحب نظران پرستاری و پرستاران شاغل در بیمارستان الزهرای اصفهان انجام شد و ضمن معرفی مدل سروکوال به مراکز بهداشتی و درمانی، عملکرد کنونی و عملکرد مورد انتظار پرستاران در قالب این مدل، بررسی شد.روش تحقیق: در این مطالعه کاربردی که به روش توصیفی - پیمایشی انجام شد، جامعه پژوهش شامل تمامی کارکنان پرستاری شاغل در بیمارستان الزهرای اصفهان در سه نوبت کاری صبح، عصر و شب بود و از بین این جامعه، 94 نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد سروکوال که بر مبنای پنج بعد تجهیزات و امکانات (ملموسات)، اعتماد، (علاقه مندی و توجه)، تضمین و دلسوزی تهیه شده است، جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون آماری تی مستقل و در سطح معنی داری a=0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: بین انتظارات و ادراک پرستاران از نظر مدرک تحصیلی، نوع استخدام و سابقه خدمت رابطه وجود داشت؛ اما سایر عوامل (جنس و سن)، ارتباط معنی داری با آن نداشتند. بین انتظارات و ادراک پرستاران از نظر کیفیت خدمات تفاوت معنی داری وجود داشت (P<0.05). بزرگترین و کوچکترین شکاف به ترتیب مربوط به بعد ملموسات (-29.3) و بعد همدلی (-06.2) بود.نتیجه گیری: مدیران مراکز خدمات درمانی، با استفاده مدل های تحلیل کیفیت خدمات، قادر خواهند بود تا شکاف های ایجادشده بین دو وجه ارائه خدمت، یعنی بیماران و کارکنان مراکز درمانی را بشناسند و به برنامه ریزی جهت تقویت و اصلاح نابسامانی ها بپردازند.