فیلم یکی از بهترین ابزارها برای شناخت شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه است و با مطالعه آن می توان به ایدئولوژیها و باورها و سنن حاکم برآن آشنا شد و مطلوب و نامطلوب جامعه را شناخت. این پژوهش با هدف بررسی مضامین تساوی طلبانه جنسیتی در فیلم های تهمینه میلانی، همچنین تصویری که از زن بابت شکستن کلیشه های جنسیتی در فیلم هایش ارائه می دهد، انجام یافته است. برای دستیابی به این اهداف از نظریات لورا مالوی، استوارت هال، تاچمن جهت استفاده از موضوعاتی همچون: لذت بصری، فمینیست و سینما، خود و دیگری، جامعه مرد سالار و فنای نمادین زنان است. برای تحلیل جامعه آماری که شامل تمامی فیلم های تهمینه میلانی می باشد، از روش تحلیل محتوا بوسیله جداول یک بعدی و دو بعدی و انتخاب 6 عدد از فیلم های کارگردان به عنوان نمونه، از طریق نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که میلانی به عنوان کارگردان زن سعی در نشان دادن برابری بین زن و مرد در زمینه های مختلف می باشد که بازتاب این مساله در فیلم هایش به صورت تساوی دو جنس در اجتماع، خانواده، فرهنگ، قدرت، مهارت و فعالیت به تصویر کشیده است. قهرمانان داستان آثار او برعکس بسیاری از فیلم های سینمایی، زنانی هستند که از لحاظ تحصیلات، شغل، سلطه و موضوع دیالوگ و واکنش به خشونت متفاوت با مردان نیستند. میلانی در آثارش اعتراض خود را به حقوق نابرابر زن و مرد و به حاشیه راندن زنان و نادیده گرفتن آنها و در نهایت با رواج کلیشه های جنسیتی که برساخته از شرایط اجتماعی و فرهنگی است به انحاء مختلف نشان می دهد.