Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    7-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1636
  • دانلود: 

    648
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر باهدف اثربخشی گروه درمانی به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان و افزایش خودکارآمدی دانش آموزان دختر اول دبیرستان انجام گردیده است.روش: روش پژوهش آزمایشی و بر اساس طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری شامل 60 نفر از دانش آموزان دختر اول دبیرستان که در مدارس سیاهکل در سال 94- 93 به تحصیل اشتغال دارند بوده است.نمونه آماری شامل افرادی است که در مقیاس اضطراب حداقل یک نمره بالاتر از میانگین و در مقیاس خودکارآمدی حداقل یک نمره پایین تر از میانگین به دست آوردند، که به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفر (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد. سپس به گروه آزمایش، آموزش شناختی رفتاری که 8 جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه و هر هفته یک جلسه آموزش داده شد به گروه کنترل در این مدت هیچ آموزشی داده نشد، در پایان بر روی هر دو گروه به طور هم زمان و در شرایط یکسان پس آزمون اجرا گردید. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره موردبررسی قرار گرفت و کلیه عملیات آماری به کمک نرم افزار «اس. پی. اس. اس. 20» انجام شد.نتایج: نتایج نشان داد که آموزش گروه درمانی به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر اول دبیرستان اثر معنی دار وجود نداشت (m2=0.001، P=0.867، F(1, 26)=0.03). ولی در افزایش خودکار آمدی دانش آموزان اثر معنی دار وجود داشت (m2=0.001، P=0.002، F (1, 26)=12.13).بحث و نتیجه گیری: گروه درمانی به شیوه شناختی رفتاری برافزایش خودکار آمدی دانش آموزان دختر اول دبیرستان موثر بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1636

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 648 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    15-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2655
  • دانلود: 

    1110
چکیده: 

مقدمه: درمان شناختی رفتاری، به عنوان درمان انتخابی اختلال اضطراب اجتماعی، ضمن حمایت های فزاینده، با نوساناتی نیز همراه بوده است. بر این اساس، هدف تحقیق حاضر، تعیین و مقایسه اثربخشی و ماندگاری سه الگوی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر «مواجهه با خود»، «مواجهه با موقعیت» و «مواجهه با خود- موقعیت» در درمان این اختلال است.روش: در تحقیق شبه تجربی حاضر، 24 آزمودنی مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بر اساس نمره مقیاس پرسشنامه هراس اجتماعی و مصاحبه بالینی بر اساس مصاحبه بالینی ساختاریافته بر اساس چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انتخاب شدند. 18 نفر از مبتلایان به طور تصادفی به 3 گروه آزمایش (در هر گروه 6 نفر) و 6 نفر به گروه کنترل اختصاص داده شدند و چهار گروه از لحاظ ویژگی های جمعیت شناختی همتا بودند. 3 گروه آزمایش، هریک تحت درمان یکی از سه الگوی درمان شناختی رفتاری قرار گرفتند و گروه کنترل در انتظار ماند. آزمودنی ها قبل از شروع و بعد از اتمام، یک ماه و نیم، 4 ماه و یکسال بعد از اتمام مداخله/انتظار، علاوه بر مقیاس پرسشنامه هراس اجتماعی، مقیاس های مقیاس اضطراب اجتماعی لیبویتز، نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی، مقیاس اضطراب تعامل اجتماعی، مقیاس هراس اجتماعی و مقیاس تصویر خود منفی را تکمیل نمودند.نتایج: مقایسه نتایج چهار گروه بر اساس میانگین تفاضل پیش آزمون- پس آزمون، نشان داد که سه الگوی درمان شناختی رفتاری با گروه کنترل تفاوت معناداری داشته اما با یکدیگر تفاوت معناداری نداشته اند. البته میانگین تفاضل گروه مواجهه با خود با گروه کنترل، در تمام متغیرهای وابسته (نمره های 6 مقیاس اضطراب اجتماعی) تفاوت معناداری داشته، درحالی که میانگین تفاضل گروه مواجهه با خود-موقعیت و گروه مواجهه با موقعیت با گروه کنترل، در برخی از مقیاس های شش گانه، تفاوت معنادار را داشته است. یافته ها حاکی از آن است که هر سه الگوی درمانی یادشده دارای ماندگاری اثربخشی بوده اند اما گروه مواجهه با خود، در برخی موارد برتری هایی را نسبت به دو گروه دیگر نشان داده است.بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که هر سه الگوی درمان شناختی رفتاری مذکور می توانند در نمونه بالینی ایرانی به کار گرفته شوند، اما در برخی از شواهد گروه مواجهه با خود نسبت به دو گروه دیگر، وضعیت برتری را در نمونه بالینی ایرانی نشان داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2655

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1110 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    33-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1193
  • دانلود: 

    933
چکیده: 

مقدمه: در مورد ارتباط ابعاد سرشت و منش با بازداری پاسخ در دانش آموزان دارای نشانه های اختلال سلوک، اطلاعات اندکی موجود است. مطالعات اخیر حاکی از آن است که ابعاد سرشت و منش بر بازداری پاسخ دانش آموزان دارای نشانه های اختلال سلوک تاثیر می گذارند. هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط ابعاد سرشت و منش با بازداری پاسخ در دانش آموزان پسر دارای نشانه های اختلال سلوک بود.روش: روش این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر سال اول راهنمایی شهرستان کوهدشت که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تحصیل بودند تشکیل می دهند. نمونه پژوهش شامل 90 نفر از دانش آموزان پسر سال اول راهنمایی بود که از میان (1000= N) دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه ابعاد سرشت و منش، آزمون رنگ- واژه استروپ، مصاحبه بالینی ساختاریافته و چک لیست علائم مرضی کودک استفاده شده است. داده های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری تجزیه وتحلیل شدند.نتایج: نتایج نشان داد که نوجویی، آسیب پرهیزی، پاداش وابستگی، پشتکار همکاری، خود فراروی و خود راهبری با بازداری پاسخ دانش آموزان دارای اختلال سلوک رابطه معنی داری دارند (P<0.05).بحث و نتیجه گیری: این نتایج حاکی است که ابعاد سرشت و منش با بازداری پاسخ مرتبط هستند. این نتایج نیز تلویحات مهمی در زمینه پیشگیری، آسیب شناسی و درمان اختلال سلوک دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1193

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 933 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    43-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1949
  • دانلود: 

    879
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تیپ شخصیتی مادران به ویژه تیپ شخصیتی D در پیش بینی نگرش مثبت و منفی فرزندان به بزهکاری انجام شد.روش: برای انجام این پژوهش توصیفی- همبستگی از بین مادران ساکن در شهر همدان نمونه ای به حجم 100 نفر همراه با 100 نفر از فرزندان نوجوان آن ها با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده و مادران پرسشنامه تیپ شخصیتی A و B فریدمن و روزنمن، مقیاس تیپ شخصیتی C راهه و سولومون و مقیاس تیپ شخصیتی D دنولت را تکمیل نموده و فرزندان پسر آن ها نیز به پرسشنامه سنجش نگرش به بزهکاری پاسخ دادند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.نتایج: نتایج نشان داد که تیپ شخصیتی D مادران با نگرش مثبت نوجوانان پسر آن ها به بزهکاری رابطه مثبت و با نگرش منفی به بزهکاری رابطه منفی دارد و بین تیپ های شخصیتی A و B و نیز تیپ C با نگرش مثبت و منفی به بزهکاری رابطه معنی داری مشاهده نشد.نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که تیپ شخصیتی D، 47 درصد (b=0.47) از واریانس نگرش مثبت به بزهکاری و 23 درصد (b=0.23) از واریانس نگرش منفی به بزهکاری را تبیین می کند.بحث و نتیجه گیری: این نتایج نشان می دهد که فرزندان مادران دارای تیپ شخصیتی D بیشتر از سایر تیپ های شخصیتی در معرض بزهکاری قرار دارند. لذا آگاه سازی والدین و تنظیم و اعمال مداخلات مرتبط برای تعدیل تیپ شخصیتی D مادران می تواند در پیشگیری و کنترل بزهکاری نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1949

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 879 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    51-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4488
  • دانلود: 

    1615
چکیده: 

مقدمه: اضطراب جدایی کودکان یکی از اختلالاتی است که تاثیر منفی در سازگاری اجتماعی، روابط باهمسالان و پیشگویی کننده اختلالات روان پزشکی در دوران نوجوانی است و در صورت عدم درمان این اختلال تا سنین بزرگ سالی ادامه پیدا می کند و ازاین رو مشکلات بسیاری فراروی فرد قرارمی گیرد، بنابراین شناسایی درمان موثر برای این اختلال، ازجمله اثربخشی درمان شناختی-رفتاری متمرکز بر واحد پردازه ای بر اضطراب جدایی کودکان، هدف پژوهش بود.روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری (دو و سه ماهه) همراه با گروه کنترل بود. نمونه آماری پس از غربالگری از بین 388 کودک پیش دبستان و کلاس اول دبستان شهر قم که با علائم اختلال اضطراب جدایی با روش نمونه گیری چندمرحله ای خوشه ای به تعداد 76 نفر بودند، در هر دو گروه آزمایش و کنترل 33 کودک 6 و 7 ساله با روش نمونه گیری تصادفی در دو گروه گمارده شدند. گروه آزمایش تحت درمان شناختی-رفتاری متمرکز بر واحد پردازه ای و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. برای جمع آوری داده ها در چهار مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو و سه ماهه از «پرسشنامه علائم مرضی کودکان» استفاده شد.نتایج: تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تفاوت معنی داری بین دو گروه آزمایش و کنترل نشان داد. علاوه بر این نتایج نشان داد که اثرات متغیرهای جنس و سن و اثرات متقابل روش درمان و جنس و سن معنادار بودند.بحث و نتیجه گیری: به طورکلی نتایج حاصل از پژوهش حاضر موید موثر بودن درمان شناختی-رفتاری متمرکز بر واحد پردازه ای در کاهش علائم اضطراب جدایی کودکان دختر و پسر 6 و 7 ساله هست و با توجه به اثربخش تر بودن این روش درمانی برای پسران، استفاده از این پروتکل را برای ایشان پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4488

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1615 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    65-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    876
  • دانلود: 

    332
چکیده: 

مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو برنامه آموزشی مادری ذهن آگاهانه و نسخه بومی شده آن که توسط محقق طراحی شده، بر کیفیت زندگی زنان باردار بود.روش: نمونه مورد بررسی شامل 36 زن باردار نخست زایمان مراجعه کننده به مراکز بهداشت و متخصصین زنان و زایمان شهر اصفهان بودند که در سه ماهه دوم بارداری قرار داشتند و به شیوه داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار داده شدند. در طول اجرای برنامه یک نفر از گروه آزمایش اول و یک نفر از گروه آزمایش دوم به دلیل مشکلات پزشکی و نیاز به استراحت قادر به ادامه نبودند، همچنین یک نفر از گروه کنترل نیز به دلیل مخدوش بودن پرسشنامه ها حذف و درنهایت 33 نفر دوره آموزشی را به پایان رساندند. کلیه شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخله به پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک و سلامت مرتبط با کیفیت زندگی (اس. اف. سی و شش) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.نتایج: نتایج نشان داد نمره پس آزمون مادران در پرسشنامه سلامت مرتبط باکیفیت زندگی و پنج خرده مقیاس آن (شامل عملکرد جسمانی، محدودیت عملکرد ناشی از مشکلات جسمانی، احساس خستگی یا نشاط، درد بدنی و سلامت عمومی)، در گروه مادری ذهن آگاهانه مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی، در مقایسه با دو گروه دیگر به طور معناداری بهبود یافت.بحث و نتیجه گیری: با توجه به اثربخش بودن برنامه های آموزش مادری ذهن آگاهانه بر کیفیت زندگی زنان باردار، اهمیت پرداختن به این نوع مداخلات روان شناختی در کنار مراقبت های معمول دوران بارداری، بایستی مورد توجه مراکز بهداشتی و متخصصین ذی ربط قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 876

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 332 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

امانی رزیتا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    77-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8332
  • دانلود: 

    5089
چکیده: 

مقدمه: نوجوانی یکی از دوره های بحرانی در مراحل رشد انسان است و با توجه به مدل مک مستر، کارکردهای خانوادگی همچون حل مساله، ارتباط، نقش ها، پاسخ دهی عاطفی، مشارکت عاطفی و کنترل رفتار نقش مهمی در این دوره بحرانی ایفا می کنند، بنابراین هدف از اجرای این مطالعه بررسی نقش کارکرد خانواده در اضطراب و افسردگی نوجوانان بود.روش: در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی، نمونه آماری که از طریق نمونه گیری خوشه ای تعیین گردید شامل 180 نوجوان دختر می شد که در حال تحصیل در مقطع اول، دوم و سوم دبیرستان بودند. فرم اطلاعات جمعیت شناختی، مقیاس ارزیابی خانواده مک مستر، آزمون افسردگی بک و مقیاس اضطراب کتل برای گردآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت.نتایج: یافته های مطالعه نشان داد که دانش آموزان دارای اضطراب و افسردگی در مقایسه با نوجوانان سالم در زیرمقیاس هایی همچون حل مساله، پاسخ دهی عاطفی، مشارکت عاطفی و کنترل رفتار کارکردهای خانوادگی ناکارآمدی را گزارش داده بودند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مشارکت عاطفی و کنترل رفتار بیش ترین نقش را در پیش بینی اضطراب و افسردگی نوجوانان ایفا می کنند (p<0.01).بحث و نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که اضطراب و افسردگی نوجوانان با کارکرد خانوادگی ناکارآمد آنان در ارتباط است، بنابراین روان درمانگران در طول فرایند درمان نوجوانان دارای اضطراب و افسردگی باید از این تاثیر آگاه بوده و اهمیت زیادی برای رابطه نوجوان با خانواده اش قائل باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8332

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5089 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    85-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1005
  • دانلود: 

    959
چکیده: 

مقدمه: کسب هویت از مهم ترین چالش های تحولی است که نوجوان را برای ورود به مرحله های بعدی تحول آماده کند. از همین رو شناسایی حوزه هایی که نوجوان را برای کسب هویت یا شکست در این چالش اساسی روبرو می کند حائز اهمیت است. پژوهش حاضر باهدف پیش بینی سبک های هویت بر اساس ابعاد سبک های دلبستگی، حوزه های طرح واره و تمایزیافتگی خود انجام گرفت.روش: بدین منظور 300 نفر از دانش آموزان پسر سال سوم دبیرستان های شهرستان رباط کریم که در سال تحصیلی 91 – 92 مشغول به تحصیل بودند با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شد و با پرسشنامه سبک های هویت برزونسکی، پرسشنامه تمایزیافتگی خود اسکوورن، نسخه کوتاه پرسشنامه طرح واره یانگ (وای. اس. کیو. – اس. اف.) و مقیاس دلبستگی هازن و شیور مورد آزمون قرار گرفتند. داده های پژوهش از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره گام به گام با کمک نرم افزار اس. پی. اس. اس. هفده تجزیه وتحلیل شد.نتایج: نتایج پژوهش حاضر نشان داد از بین متغیرهای پیش بین، حوزه بریدگی و طرد، سبک دلبستگی ایمن و حوزه خودمختاری و عملکرد مختل، سبک هویت اطلاعاتی را پیش بینی می کند و حوزه دیگرجهت مندی و آمیختگی با دیگران، سبک هویت هنجاری را پیش بینی می کند. همچنین حوزه بریدگی و طرد، سبک دلبستگی ایمن و موقعیت من سبک هویت سردرگم/اجتنابی را پیش بینی می کند و درنهایت موقعیت من و سبک دلبستگی ایمن، تعهد هویت را پیش بینی می کند.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر برای دست یابی موفق به هویت می بایست توجه ویژه ای به محیط های اولیه کودک داشت، بنابراین اغلب اثرات روابط والد و فرزند به دروان نوجوانی و بزرگ سالی انتقال می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1005

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 959 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    97-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1786
  • دانلود: 

    830
چکیده: 

مقدمه: هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی بازی درمانی به شیوه فیلیال بر مهارت های اجتماعی - هیجانی کودکان دختر پیش دبستانی بود.روش: این پژوهش به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. جامعه آماری، شامل کلیه کودکان دختر پیش دبستانی شهرستان اصفهان در سال 93-94 بود. نمونه پژوهش شامل 30 کودک دختر پیش دبستانی بودند که از بین 94 نفر از کودکانی که به پرسشنامه مهارت های اجتماعی-هیجانی پاسخ دادند و کمترین نمره را در این پرسشنامه کسب کرده بودند، به صورت تصادفی چندمرحله ای انتخاب شده و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل گمارش گردیدند. ابزار اندازه گیری مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه غربالگری مهارت های اجتماعی- هیجانی کودکان نسخه ترجمه شده بود. مادران گروه آزمایش در طی 8 هفته، در8 جلسه درمان گروهی دوساعته بازی درمانی به شیوه فیلیال شرکت کردند. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق نرم افزار «اس. پی. اس. اس. هفده» و روش آماری تحلیل کوواریانس انجام گرفت.نتایج: نتایج به دست آمده نشان داد که بازی درمانی به شیوه فیلیال، میزان مهارت های اجتماعی- هیجانی کودکان دختر پیش دبستانی در مرحله پس آزمون را به صورت معناداری افزایش داد (p<0.05)، بنابراین می توان گفت بازی درمانی به شیوه فیلیال مهارت های اجتماعی - هیجانی را افزایش می دهد.بحث و نتیجه گیری: مهم ترین کاربرد این پژوهش اثربخشی آن درزمینه افزایش سطح مهارت های اجتماعی - هیجانی کودکان در مراکز آموزشی و به طورکلی جامعه خواهد بود. این روش می تواند به منظور کاهش مشکلات رفتاری در کودکان و افزایش رفتارهای مورد پسند اجتماعی و کنترل هیجانات در کودکان به کلیه متخصصان دست اندرکار مسائل کودکان پیشنهاد گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1786

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 830 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    105-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1276
  • دانلود: 

    381
چکیده: 

مقدمه: امروزه فیس بوک به عنوان یکی از مطرح ترین تارنماهای شبکه اجتماعی شناخته شده است و عوامل متعددی ازجمله شخصیت و انگیزه های فردی می تواند در نحوه چگونگی و میزان استفاده کاربران از این تارنمای شبکه اجتماعی تاثیرگذار باشد. این مطالعه باهدف بررسی نقش عوامل شخصیتی و انگیزشی کاربران در استفاده از فیس بوک انجام شد.روش: شرکت کنندگان 540 نفر از کاربران عضو فیس بوک بودند که با استفاده از روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند. همه آن ها فرم الکترونیکی پرسشنامه پنج عاملی نئو و پرسشنامه سنجش انگیزه و عملکرد کاربران فیس بوک سمنان را تکمیل کردند. داده ها با روش همبستگی کاننی تحلیل شدند.نتایج: یافته ها نشان داد سطوح بالای روان رنجورخویی و سطوح پایین وظیفه شناسی بیشتر از عملکردهای تبادلی/گروهی و ارتباطی استفاده می کنند.سطوح بالای روان رنجورخویی و سطوح پایین سازگاری با سطوح بالای انگیزه های فرار از واقعیت و عادت مرتبط بود. سطوح بالای انگیزه های خود بیانگری، ارتباطی و فرار از واقعیت با عملکردهای ارتباطی، تبادلی/گروهی و خبری/دریافت اطلاعات مرتبط بود.بحث و نتیجه گیری: انگیزه و ویژگی های شخصیتی کاربران ایرانی می توانند به عنوان عامل های پیش بینی کننده عملکرد آن ها در فیس بوک مطرح باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1276

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 381 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    115-128
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2717
  • دانلود: 

    919
چکیده: 

مقدمه: هدف اصلی نظریه های خانواده درمانی تمرکز بر تعارضات زناشویی بوده است. بااین وجود تعارضات زناشویی، موضوعی پیچیده باقی مانده است. خانواده درمانی ساختاری یک رویکرد اساسی در بین نظریه های سیستماتیک خانواده است که بر ایجاد یک سلسله مراتب سازمانی سالم در سیستم خانواده تاکید دارد. در دیدگاه سیستمی، تعارض را ناشی از هر نوع تنازع بر سر تصاحب پایگاه و منابع قدرت در بین زوج ها می داند. اسناد علی و بهزیستی اجتماعی نیز توجه زیادی را در تحقیقات خانواده درمانی به خود معطوف داشته است.روش: در این تحقیق نیمه آزمایشی، 25 زن با تعارضات زناشویی شدید و با روش جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. متغیر مستقل خانواده درمانی ساختارگرایی مینوچین بود. پرسشنامه های تعارضات زناشویی، سبک اسناد و بهزیستی اجتماعی در مراحل پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری بر روی آزمودنی ها اجرا گردید.نتایج: نتایج آزمون فریدمن و اندازه گیری مکرر نشان داد که رویکرد ساختارگرایی مینوچین به طور موثر و معنادار تعارضات زناشویی را کاهش داد. پیوستگی اجتماعی (که یکی از پنج زیر مقیاس بهزیستی اجتماعی است) را افزایش داد و باعث افزایش معنادار سبک اسناد پایدار و سبک اسناد س. پی. ان. سی. (نمره مثبت ترکیبی منهای نمره منفی ترکیبی) آزمودنی ها گردید.بحث و نتیجه گیری: این نتایج در پیگیری 6 ماه بعد گروه آزمایش برای هر دو متغیر، همچنان تداوم داشت و نشان داد گروه درمانی شناختی وجودگرا می تواند در افزایش سلامت معنوی و ایجاد تصور مثبت از خدا در والدین فرزندان مبتلا به سرطان اثر گذار باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2717

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 919 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    129-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2803
  • دانلود: 

    1559
چکیده: 

مقدمه: یادگیری خودتنظیمی تصور یا عقیده ای است که نشان دهنده یادگیری فرد است و موضوع آن این است که فرد چگونه، چه زمانی و چطور یاد می گیرد.ازاین رو هدف از مطالعه حاضر بررسی روابط بین یادگیری خودتنظیمی و سبک فرزندپروری و سبک یادگیری دانش آموزان و تعیین سهم سبک فرزندپروری و سبک یادگیری در پیش بینی یادگیری خودتنظیمی بود.روش: در این پژوهش 313 دانش آموز دختر به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های سبک یادگیری کلب، پرسشنامه اقتدار والدین و پرسشنامه خودتنظیمی دانش آموز زیمرمن و پونز را تکمیل کردند. داده ها به کمک شیوه آماری همبستگی و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند.نتایج: نتایج تحلیل رگرسیون با روش گام به گام نشان داد که از بین مولفه های مورد بررسی، مولفه سبک فرزندپروری مقتدرانه در میان سبک های فرزندپروری 05%0 واریانس یادگیری خودتنظیمی و سبک یادگیری مفهوم سازی انتزاعی 08% واریانس یادگیری خودتنظیمی را پیش بینی می کند که از میان این مولفه ها، سبک فرزندپروری مقتدرانه قدرت پیش بینی کنندگی بیشتری دارد.بحث و نتیجه گیری: پژوهش حاضر لزوم پرداختن به سبک یادگیری و سبک فرزند پروری را در فرایند یادگیری خودتنظیمی تاکید می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2803

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1559 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    139-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2572
  • دانلود: 

    986
چکیده: 

مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی الگوی ساختاری رابطه شخصیت خودشیفته و دلبستگی آسیب پذیر با زورگویی و سرمایه روان شناختی اجرا شد.روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش را کارکنان شرکت مخابرات تهران تشکیل دادند که از بین آن ها 345 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روان شناختی، پرسشنامه محقق ساخته قلدری، پرسشنامه سبک های دلبستگی آسیب پذیر و پرسشنامه شخصیت خودشیفته بودند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری تحلیل گردید.نتایج: نتایج حاصل از الگوسازی معادله ساختاری نشان داد که دلبستگی آسیب پذیر با زورگویی دارای رابطه مستقیم و معنادار و زورگویی همراه با شخصیت خودشیفته با سرمایه روان شناختی دارای رابطه مستقیم و معنادار هستند. همچنین نتایج نشان داد که زورگویی متغیر واسطه ای کامل در رابطه دلبستگی آسیب پذیر با سرمایه روان شناختی است.بحث و نتیجه گیری: در مجموع نتایج این پژوهش نشان داد که دلبستگی آسیب پذیر همراه با شخصیت خودشیفته و قلدری، می توانند به طور مستقیم و غیرمستقیم موجب تضعیف سرمایه روان شناختی در انسان ها شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2572

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 986 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    151-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2376
  • دانلود: 

    831
چکیده: 

مقدمه: هدف پژوهش حاضر، طراحی پرسشنامه اضطراب هستی (مرگ، آزادی، تنهایی و ناپایداری معنا) و بررسی اعتبار و پایایی آن بود. طرح پژوهشی، مطالعه اکتشافی از نوع ابزارسازی و اعتبارسنجی بود.روش: این پژوهش دارای سه مرحله بوده است. مرحله اول بررسی مبانی نظری و چهارچوب های مفهومی اضطراب هستی، مرحله دوم تدوین پرسشنامه اضطراب هستی و برآورد اعتبار محتوایی آن، و مرحله سوم گسترش اعتباریابی و بررسی پایایی ابزار. به منظور برآورد اعتبار و پایایی ابزار 505 نفر از کارمندان و دانشجویان 5 دانشگاه مستقر در شهر تهران با روش نمونه گیری چندمرحله ای خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های نشانگان افت روحیه و اضطراب مرگ به عنوان ابزارهای برآورد اعتبار هم زمان و همگرا و پرسشنامه اضطراب هستی به عنوان ابزار اصلی، پاسخ گفتند.نتایج: یافته ها نشان می دهد اعتبار محتوای ابزار بر اساس نظر 10 متخصص، به روش آی. سی. سی. برابر 0.95 و اعتبار هم زمان و همگرا به ترتیب 0.82 و 0.55 می باشد و تحلیل عاملی اکتشافی و چرخش عامل ها به شیوه واریماکس، نشان می دهد ساختار نظری پرسشنامه از 4 عامل تشکیل شده که بر این اساس نام گذاری عامل ها طبق مبانی نظری صورت گرفت. تحلیل عاملی تاییدی نیز بیانگر نیکویی برازش عامل هاست. همچنین پایایی ابزار نیز به روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی به ترتیب برابر 0.82 و 0.86 حاصل گشت.بحث و نتیجه گیری: به طورکلی می توان نتیجه گرفت پرسشنامه ای استاندارد با 29 گویه و 4 خرده مقیاس، برای سنجش اضطراب هستی به زبان فارسی، در دست است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2376

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 831 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اصغری مقدم محمدعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    165-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1254
  • دانلود: 

    493
چکیده: 

تا اواسط قرن بیستم میلادی، درد یا دارای منشا جسمی تلقی می شد یا دارای خاستگاه روانی. از این زمان به بعد، حجم وسیعی از پژوهش ها، درستی این مفهوم سازی از درد را مورد آزمون قرار دادند و به تدریج مفهوم انسان از درد تغییر یافت. امروز هم به لحاظ نظری و هم با استناد به منابع پژوهشی می توان گفت درد، صرف نظر از نوع، مدت و شدت آن، پدیده ای زیستی روانی اجتماعی به شمار می آید و حالات هیجانی و انگیزشی، یادگیری، مدارهای مغزی و نیز شکل پذیری عصبی به دنبال تجربه درد در فهم درد به طور عام و در مزمن دارای به طور خاص دارای اهمیت هستند. در سایه این یافته ها دیگر جایی برای نگرش قدیمی که درد را یا دارای منشا جسمی یا روان شناختی می دانست، باقی نمی ماند. نوشته حاضر تلاش دارد تا سیر تاریخی تغییر معنا و مفهوم درد نزد انسان را طی زمان نشان دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 493 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button