Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

درزی علی | کرم پور فاطمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    23-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    543
  • دانلود: 

    170
چکیده: 

از آنجائی که مطالعات چند دهه اخیر در خصوص معنای محمول با نگاشت مستقیم ساخت رویدادی در نحو و معنا قادر به توجیه پدیده های زبان شناختی بسیاری گردیده است، در مقاله حاضر نیز به پیروی از دیدگاه های تجزیه محمولی به بررسی ساخت های سببی ساختواژی می پردازیم و با بهره گیری از آزمون قید تکرار «دوباره» نشان خواهیم داد که بر خلاف برخی مطالعات پیشین که شکل گیری این گونه محمول ها را به حوزه واژگان محدود ساخته اند و قائل به ساخت نحوی ساده ای برای محمول های سببی ساختواژی شده اند؛ این گونه ساخت ها همگی در حوزه زایای نحو شکل گرفته اند و حاوی ساخت رویدادی پیچیده ای می باشند. بر اساس واقعیت مرتبط با قید «دوباره» می توان نتیجه گرفت که سببی ساختواژی ساده قابل تجزیه به دو رویداد علت و نتیجه است. آزمون مبتنی بر این قید نشان می دهد که شکل گیری تمام سببی های ساختواژی با تکواژ آشکار «- ان» در نحو صورت می پذیرد. علاوه بر آن عدم رفتار یکپارچه این ساخت ها در خصوص قیدهای حالت به اندازه ساختی برمی گردد که هسته سبب به عنوان متمم خود برگزیده است که خود منجر به تمایز میان ساخت های سببی عاملی و غیرعاملی می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 543

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 170 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    43-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    760
  • دانلود: 

    184
چکیده: 

در این مقاله به بررسی همنوایی در زبان ترکی آذربایجانی می پردازیم. اولین بار کیسبرث (1970) همنوایی را مطرح کرد. گاهی یک زبان یا زبان های متعدد به شیوه های متعدد از پذیرش یک ساخت در برون داد اجتناب می کنند. یا بالعکس در یک ساخت معین در برون داد مشترک هستند. در واقع یک زبان یا زبان های متعدد به دنبال یک هدف ساختاری معین هستند که این هدف عبارت است از پذیرش یا عدم پذیرش یک ساخت در برون داد. در این مقاله ابتدا به توضیح این فرآیند و ذکر مثال هایی از زبان فارسی می پردازیم. بعد نشان می دهیم که فرآیند درج و حذف در زبان ترکی آذربایجانی در جهت اجتناب از التقای مصوت ها با هم همنوا می شوند و محدودیت های حاکم بر آن ها را بیان می کنیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 760

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 184 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صادقی وحید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    57-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    356
  • دانلود: 

    96
چکیده: 

این مقاله به بررسی آزمایشگاهی همگونی محل تولید همخوان خیشومی تیغه ای /n/ با همخوان انسدادی لبی بعد در دو مرز هجایی و واژگانی می پردازد. مقادیر فرکانس های دوم و سوم در سه ناحیه مرکز واکه، پایان واکه و محدوده بست خیشومی توالی های آوایی Vnb و Vmb که از کلمات طبیعی زبان فارسی استخراج شده بودند محاسبه شده و با یکدیگر مقایسه شدند. فرکانس همین سازه ها در کلمات مختوم به خیشومی تیغه ای /n/ در بافت مجزا بدون حضور انسدادی لبی /b/ محاسبه شدند تا مبنای مقایسه با صورت های همگون شده قرار بگیرند. نتایج نشان داد مقادیر فرکانس ها برای توالی های مورد نظر در مرز هجایی اختلاف معناداری ندارند که نشان می دهد الگوی تیغه ای به طور کامل با الگوی لبی مجاور همپوشی می یابد یا فعالیت آن توسط الگوی لبی پوشیده می شود ولی در مرز واژگانی، مقادیر فرکانس دوم در پایان واکه و محدوده بست خیشومی توالی های Vnb و Vmb با یکدیگر به طور معناداری متفاوت است که نشان می دهد هر دو الگوی تیغه ای و لبی به هنگام تولید خیشومی تیغه ای /n/ در Vnb فعال می شوند. بر این اساس، همگونی خیشومی تیغه ای با همخوان انسدادی لبی در زبان فارسی فرایند مدرجی است که میزان آن در مرز هجا قوی و در مرز واژه در حد متوسط است. این نتایج نظریه واجشناسی تولیدی را در مورد همگونی تایید می کند که بر اساس آن همگونی محل تولید همخوان ها لزوما به معنای تغییر الگوی ساختاری بازنمود واجی نیست بلکه حاصل تعامل پیوسته اندام های گویایی و تغییر در زمان بندی فعالیت الگوهای تولیدی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 356

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 96 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    77-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    485
  • دانلود: 

    118
چکیده: 

در این مقاله به بررسی و تحلیل ساخت بندهایی در زبان فارسی می پردازیم که در آن ها گروه فعلی (گزاره) محذوف/ مفقود است. این بحث، به لحاظ نظری در قالب دو دیدگاه ساختاری و غیرساختاری مطرح می گردد. با بهره گرفتن از داده ها و شواهدی از زبان فارسی و با اعمال آزمون های نحوی مستقل و استانده، به طور مشخص استدلال خواهد شد که در جایگاه حذف، ساخت نحوی متداول وجود دارد اگر چه در صورت آوایی زبان دارای بازنمون آوایی نیست. پیامد تحلیل مذکور تفوق نظری رویکرد ساختاری بر رویکرد غیرساختاری در حوزه حذف می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 485

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 118 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    95-109
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    532
  • دانلود: 

    258
چکیده: 

اکتساب زبان دوم به معنای فراگیری زبان در جامعه ای است که متکلمان بومی آن زبان در آن زندگی می کنند. این مقاله ده کودک فارسی زبان که زبان انگلیسی را در محیطی نسبتا طبیعی و متناسب با شرایط فراگیری زبان دوم فرا می گرفتند، مورد بررسی قرار داد. هدف تحقیق بررسی حضور یا عدم حضور مقولات واژگانی - دستوری و میزان تداخل زبان اول در مراحل آغازین فراگیری زبان خارجه بود. همچنین دو نظریه عمده پیرامون فراگیری مقولات واژگانی - دستوری یعنی فرضیه درخت کمینه/ ساختار بنیادین اثر وینیکا و یانگ شولتن (1996) و نظریه دسترسی/ انتقال کامل اثر شوارتز و اسپراوز (1996) بررسی شد. در پایان با بررسی میزان کاربرد صحیح فعل ربطی be، این نتیجه حاصل شد که بر خلاف مقولات واژگانی، مقولات دستوری در مرحله اولیه زبان آموزی حضور ندارند و بدون تکیه فراگیر بر زبان اول - هم راستا با نظرات درخت کمینه/ ساختار بنیادین - ظاهر می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 532

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 258 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    111-129
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    369
  • دانلود: 

    120
چکیده: 

فعل در زبان های ایرانی باستان بر مبنای زمان، نمود، شخص، شمار و دو جهت اکتیو و میانه بررسی می شود. بنا بر دیدگاه رایج، جهت میانه وسیله تبدیل ریشه های گذرا به ناگذر است. این دیدگاه با مشاهده ریشه هایی فعلی شکل گرفته است که در جهت اکتیو، گذرا و در جهت میانه ناگذر هستند، در حالی که بررسی دقیق تر متون بازمانده از زبان های باستانی ایران، ویژگی های دیگری را آشکار می کند که اعتبار نظریه فوق را به چالش می کشد. این مقاله به تحلیل ساختار افعال میانه می پردازد و مقدمه ای است برای بررسی و بازنگری در طبقه بندی فعل های میانه در زبان اوستایی که در مقاله دیگری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 369

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 120 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button