Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    956
  • دانلود: 

    557
چکیده: 

مذهب به عنوان عامل ارتباط انسان با مبدا آفرینش و فرهنگ تبلور یافته، عامل ارتباط انسان با انسان و انسان با خویشتن می باشد. همزیستی این دو عامل به نحوی در شهرهای سنتی دیده می شود و این نکته اثبات می شود که خویشتن انسان همواره ارتباطی مستمر با جامعه و خدا دارد.از آنجا که مخاطب هنر معماری همچون هنرهای دیگر انسان است، سازنده و مجری آنها نیز انسان، پژوهشی در این زمینه هرچند به اجمال برای شناخت انسان و در مرحله بعد دریافت و نوع پیامهایی که این نوع معماری به انسان منتقل می کند، ضروری می نمود.حال این سوال مطرح می شود که معماری با تمام ویژگی هایی که از آن یاد شد در انتقال پیام های مذهبی به مخاطب یا مخاطبان خود چه نقشی دارد؟در این پژوهش از روش پیمایشی و جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه به عنوان ابزاری برای سنجش نظرات نمونه مورد بررسی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه بازدیدکنندگان و صاحب نظران بناهای مذهبی (دانشگاهی و غیردانشگاهی) که با نوع معماری مورد پژوهش آشنا بودند در نظر گرفته شد.اگر مخاطب بتواند پیامهای مذهبی را بیان کند به معنی آن است که این پیامها توانسته اند در مخاطب نفوذ پیدا کند و اگر باعث انجام کار و اعمال دینی شود به معنی آن است که پیامهای توانسته اند در مخاطب تغییر بوجود آورند و اگر نفوذ و تغییر با هم انجام شود به معنی انتقال پیامهای مذهبی در مخاطب است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 956

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 557 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    11-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    997
  • دانلود: 

    807
چکیده: 

هدف کلی از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی مدیران روابط عمومی سازمان های شهر تهران است. نمونه آماری این پژوهش را 93 نفر از مدیران روابط عمومی سازمان های شهر تهران واحد های دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در تهران، وزارتخانه ها، سازمان ها و ادارات دولتی و غیر دولتی سازمان های شهر تهران که در سال 1391 در این مراکز مشغول به کار می باشند، تشکیل می دهند.در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شده است و ابزار اندازه گیری این پژوهش را آزمون 17 سوالی سنجش صفات کارآفرینی مدیران بر حسب دیدگاه 5 عاملی لامپ کین ودس و میشل هیت ساخته شده استتشکیل می دهد. در این پرسشنامه پنج بعداز صفات کارآفرینان شامل نوآوری، ریسک پذیری، رفتار اثرگذار، استراتژی مبتنی بر رقابت و استقلال مورد ارزیابی دارد. پرسشنامه مورد استفاده به وسیله مقیاس لیکرت کاملا مخالفم، مخالفم، تاحدودی موافقم، موافقم و کاملا موافقم) درجه بندی گردیده است. اعتبار پرسشنامه بر پایه آلفای کرونباخ برای تمامی مواد پرسشنامه (17 سوال) کارآفرینی مدیران برابر با 0.855 دست آمد. که این میزان بیانگر هماهنگی درونی پرسشنامه در حد قابل قبولی است. همچنین در برآورد روایی پرسشنامه مشخص گردید که تمامی سوال ها، همبستگی معناداری با کل تست دارند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از جدول فراوانی و جدول توافقی مجذور کای تحت نرم افزار Spss استفاده گردید.یافته های پژوهش نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین مولفه های نوآوری، ریسک پذیری، استراتژی مبتنی بر رقابت و استقلال و جنسیت با کارآفرینی وجود دارد اما بین مولفه رفتار اثرگذار و سابقه کاری با کارآفرینی رابطه معنی داری وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 997

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 807 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

ناطقی پور بهارک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    35-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    945
  • دانلود: 

    605
چکیده: 

پژوهش حاضر پنج پیامد اساسی را به همراه خواهد داشت: اول اینکه، توضیحی نظری در مورد این که چرا مدیریت ارتباط با مشترکان در به دست آوردن پیامدهای مطلوب از رابطه میان مشترک و ارائه دهنده خدمات تاثیرگذار است، ارائه می دهد. دوم اینکه، ارزیابی کامل تری از نقش فن آوری اطلاعات در فعالیت های مدیریت ارتباط با مشترکان ارائه می دهد. سوم اینکه، چندین دسته از مقیاس های اندازه گیری را که برای آزمودن مدل مفهومی پیشنهادی لازم هستند، توسعه داده و تعیین اعتبار می کند. چهارم اینکه، با بررسی پدیده مدیریت ارتباط با مشترکان مبتنی بر رویکرد ارتباطی به پررنگ کردن قدرت توضیحی و تفسیری نظریه ارتباطات بازاریابی می پردازد و نهایتا، این مطالعه به این دلیل که شاهدی تجربی در مورد ارزش مدیریت ارتباط با مشتری برای مدیران و کارشناسان سازمان ها فراهم می کند و مجموعه ای از معیارها و مقیاس های مشتری محور را ارائه می دهد که مدیران را قادر می سازند تا بهتر وضعیت تلاش های مدیریت ارتباط با مشتری سازمان خود را ارزیابی نمایند و علت ریشه ای اقدامات ناموفق را تشخیص دهند، دارای ارزش بالایی می باشد. چارچوب نظری این پژوهش، یک مدل مفهومی مبتنی بر روابط تئوریک میان نه بعد مطرح شده در این مدل می باشد که در قالب ده فرضیه مطرح شده اند. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده و با آزمون مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی، با کمک نرم افزار لیزرل، مدل مفهومی آزمون شد و با توجه به نتایج بدست آمده، تمامی فرضیه های این پژوهش تایید شدند. با توجه به نتایج بدست آمده از تحقیق، می توان نتیجه گیری نمود که مدل مفهومی تحقیق در دو جامعه آماری این پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بوده است و برازش مدل تایید شده است و با مقایسه سنجش مدل مفهومی پژوهش در دو جامعه آماری می توان دریافت که میزان تاثیر متغیرهای مدل بر یکدیگر به طور تقریبی در جامعه آماری مربوط به سردبیران و روزنامه نگاران نسبت به مشترکان بیشتر است که این بیانگر این است که سردبیران و روزنامه نگاران نشریه های تخصصی غیردولتی شهر تهران در مقایسه با مشترکان این نشریه ها، دیدگاه های موافق تری با روابط حاکم بر اجزای این مدل دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 945

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 605 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    53-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1357
  • دانلود: 

    809
چکیده: 

تحقیق حاضر، به منظور بررسی تاثیر تبلیغات تلویزیونی شرکت آبفای استان تهران، بر میزان صرفه جویی آب آشامیدنی توسط شهروندان تهرانی، انجام شده است. علاوه بر این، تاثیر تبلیغات تلویزیونی بر ارتقای سطح دانش شهروندان در زمینه وضعیت آب آشامیدنی شهر تهران، تاثیر دانش آنها بر نوع نگرش نسبت به بهینه سازی مصرف آب و تاثیر نگرش آنان بر رفتارشان برای صرفه جویی آب، در قالب تلفیقی از الگوی اقناعی فیش بین و آیزن و الگوی ارتباطی کی. ای. پی. بررسی شده است.روش این تحقیق، پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه است و 385 نمونه آن به روش خوشه ای از مناطق شش گانه آبفای تهران انتخاب شده اند. داده های تحقیق حاکی از آن است که شهروندان تهرانی نظر مثبتی نسبت به تبلیغات تلویزیونی دارند و ارتقای دانش آنان، سبب ایحاد تغییر در نگرش و در نتیحه رفتارهای مناسب در رابطه با آب آشامیدنی شهر تهران شده است.نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که با وجود نگاه مثبت نمونه های تحقیق به تبلیغات تلویزیونی، فرضیه اصلی تحقیق یعنی وجود رابطه بین تبلیغات تلویزیونی و میزان صرفه جویی آب آشامیدنی، معنادار نبوده است. رابطه بین تبلیغات تلویزیونی و میزان دانش شهروندان تهرانی در مورد کمبود آب آشامیدنی نیز معنادار نبوده است. بین دانش، نگرش، رفتار و میزان صرفه جویی آب توسط نمونه ها، همبستگی وجود داشته ولی این متغیرها تابعی از تبلیغات تلویزیونی نبوده است. علاوه بر فرضیه های یاد شده رابطه چند متغیر مستقل دیگر با میزان صرفه جویی آزمون شد که تنها میزان صرفه جویی ساکنان مناطق شش گانه آبفای تهران تفاوت معناداری با یکدیگر داشته است. داده های پژوهش نظریه فیش بین و آیزن و الگوی ارتباطی کی. ای. پی را پشتیبانی کرده است. تایید الگوی تحلیلی پژوهش به معنای آن است که دانش فرد می تواند نگرش او را تحت تاثیر قراردهد و نگرش فرد می تواند به رفتاری هم جهت با نگرش او منجر شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1357

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 809 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صدری نیا حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    65-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    612
  • دانلود: 

    555
چکیده: 

بر مبنای جهان بینی توحیدی همه اجزای نظام هستی به اقتضای خلقت خود و به طور تکوینی قابلیت های ارتباطی گوناگونی دارند که این قابلیت ها در انسان به دلیل برخورداری از روح به اوج خود می رسد و ظرفیت های ارتباطی مادی و فرامادی بی انتهایی در اختیار او قرار می دهد. در همین حال به دلیل ماموریت و مسئولیتی که بشر به عنوان اشرف مخلوقات دارد علاوه بر هدایت تکوینی -که تمامی موجودات را در برگرفته- از هدایت تشریعی نیز بهره مند شده است تا بر مبنای رهنمودهای انبیاء (ع) و کتب آسمانی که سرآمدشان پیامبر مکرم اسلام (ص) و قرآن کریم است به بهترین نحو ممکن بتواند از عهده برقراری ارتباطات لازم برای دستیابی به اهداف و انجام وظایف خود برآید. کلام وحی نه تنها چهار عرصه ارتباط تکوینی و تشریعی انسان در هستی یعنی ارتباط با خداوند، ارتباط با خویشتن، ارتباط با همنوعان و ارتباط با مخلوقات (محیط زیست و طبیعت) را از نظر دور نداشته و دستورالعمل های جاودانه ای برای آنها ارائه کرده، بلکه در موارد لازم نظر آدمی را به نکات قابل تامل دیگری در حوزه ارتباطات معطوف ساخته است که از جمله آنها تبیین تفوق و برتری ارتباطی- مفهومی واژه «نبأ» بر«خبر» است نکته ای که به ویژه در خبرپراکنی های کنونی تدبر در آن برای انسان گم گشته در آشفته بازار ارتباطات، راهگشا و نجات بخش خواهد بود. آن چه که در این مقاله ملاحظه می شود تاملی بر مفاهیم مترتب بر این دو عبارت ارتباطی از منظر مفسران و لغتنامه نویسان کلام وحی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 612

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 555 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ملایی نوشهر حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    77-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1241
  • دانلود: 

    653
چکیده: 

در این پژوهش، نقش شبکه های مجازی در ابعاد مختلف رضایت مندی (انتشار اخبار، ارتقاء سطح اطلاع و آگاهی، استفاده اجتماعی و اعتماد به رسانه های اجتماعی) از دیدگاه کاربران اینترنتی شهر تهران مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - پیمایشی و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد. برای تعیین پایایی، پرسشنامه بین 25 نفر از کاربران توزیع و با استفاده از نرم افزار SPSS و با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ، مقدار 0.859 بدست آمد. با توجه به نامشخص بودن حجم جامعه آماری و بر اساس قاعده کفایت 100 نفر نمونه برای تحقیقات پیمایشی، تعداد 149 نفر از کاربران اینترنت در شهر تهران از طریق نمونه گیری دردسترس انتخاب و اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید.برای تحلیل آماری فرضیه های پژوهش از آزمون های آمار استباطی T و ANOVA استفاده شد. به طور کلی نتایج بدست آمده نشان داد بین دیدگاه کاربران و رضایت مندی در ابعاد انتشار اخبار، اطلاع و آگاهی، استفاده اجتماعی و اعتماد به رسانه های اجتماعی تفاوت وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1241

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 653 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    89-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3623
  • دانلود: 

    2058
چکیده: 

عصر اطلاعات با مولفه هایی چون رشد معجزه آسای فناوری اطلاعات و ارتباطات، زمینه ساز تحول در همه جنبه های حیات بشری گردیده است. در این میان، مقوله دیپلماسی که با قدمتی به بلندی تاریخ همواره بر دو عنصر اطلاعات و ارتباطات استوار بوده است، بیش از سایر حوزه های اجتماعی در معرض تاثیرپذیری از مشخصه های عصر ارتباطات است. اتصال دورترین دولت ها به یکدیگر از طریق شبکه های الکترونیکی، تسهیل ورود بازیگران جدید به عرصه روابط بین الملل، چرخش آزاد اطلاعات، حاکمیت بر فضای اینترنت و ... حاکی از روندی است که محتوا و شکل دیپلماسی را متحول و نیازمند بازتعریف و تغییرات ساختاری نموده و اشکال نوینی چون دیپلماسی دیجیتال را با توجه به نقش آن در مناسبات میان دولت ها و سازمان های بین المللی تبدیل به مساله ای پراهمیت نموده است.دیپلماسی دیجیتال در یک تعریف کلی به معنی حل مشکلات سیاست خارجی از طریق استفاده از فضای مجازی است و ضمن توجه ویژه به بعد فنی پیشرفت های ارتباطی و نقش رسانه را در خدمت دیپلماسی می بیند. نوشتار حاضر به اثبات این مدعا می پردازد که فضای مجازی در حال تغییر چارچوب های دیپلماسی و سیاست بین الملل است. برای این منظور ابتدا به ارائه شواهدی از این امر می پردازد که رسانه ها و شبکه های پرنفوذ بین المللی با به کارگیری امکانات گسترده فضای مجازی ضمن عملیاتی کردن اهداف سیاست خارجی خود در کشورهای غربی، به طور خاص در امریکا هستند. در گام بعدی استدلال می شود که این رسانه ها از یک سوی با به کارگیری چرخه رسانه ای کارآمد و اتخاذ دیدگاه تعاملی به جذب مخاطب فعال می پردازند و از سوی دیگر با بسیج افراد در شبکه های اجتماعی به همسو کردن اهداف و نمادین کردن آرمان های گروه ها و جماعت ها پرداخته و بر روند تحولات جهانی تاثیرگذار هستند. این چنین است که قابلیت رسانه های بین المللی و شبکه های اجتماعی در شکل دهی به تحولات و حرکات های اجتماعی فرهنگی توسط بسیاری از اصحاب سیاست درک شده و بخش مهمی از اولویت های دیپلماسی را تشکیل می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3623

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2058 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

دیندارفرکوش فیروز

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    101-112
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1541
  • دانلود: 

    658
چکیده: 

با توجه به تاثیر روزافزون رسانه ها به ویژه مطبوعات بر مخاطبان، مطالعه و بررسی ذائقه مخاطبان برای جذب هر چه بیشتر آنها ضروری به نظر می رسد لذا در این تحقیق بر آن شدیم تا میزان رضایتمندی مخاطبان دو روزنامه پر تیراژ "ایران" و "همشهری" را مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم و پس ازاین بررسی رسانه ها قادر خواهند بود در جذب مخاطبان خود با قدرت بیشتری به فعالیت بپردازند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1541

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 658 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    113-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1366
  • دانلود: 

    859
چکیده: 

مطالعات تروریسم، همانند هر رشته دانشگاهی تا اندازه زیادی توسط مجموعه معین و سازگاری از فرضیه ها، روایت ها و طبقه بندی های مشترک درباره موضوع آن و همچنین رویه های تولید دانش در این خصوص شکل گرفته است. دراین راستا، کارکرد این روایت ها، فرضیه ها و رویه های تولید دانش، تعریف مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی، روش شناختی و هنجاری- اخلاقی است که در نوشته های اولیه بسیاری از دانشمندان برجسته حوزه تروریسم دیده می شوند. بر این اساس، امروزه دانش بیشتری در مورد ابعاد متفاوت تروریسم وجود دارد که لازم است به لحاظ تحلیلی و ابعاد میان رشته ای آن بیشتر مطالعه شود. در این بین می توان به شکل گرفتن مطالعات تروریسم انتقادی اشاره کرد که با اتخاذ یک رویکرد انتقادی سعی در توضیح پدیده تروریسم دارد. لذا سوال اصلی این مقاله آنست که آیا رویکرد انتقادی برگرفته از مکتب فرانکفورت که در حوزه مطالعات اجتماعی به پیشرفت های زیادی منجر شده است، می تواند چارچوب جامعی را برای تبیین پدیده تروریسم و مطالعات آن فراهم کند که فراتر از محدودیت های رویکرد سنتی قرار گیرد. برای این منظور، این مقاله با اتخاذ رویکرد انتقادی به پدیده تروریسم در دو مرحله تعمیق بخشیدن و گسترش دامنه مطالعات تروریسم، نشان می دهد که چنین رویکرد انتقادی نه تنها رویکرد سنتی حاکم بر مطالعات تروریسم را نقد می کند بلکه کمبودهای موجود در داخل رویکرد سنتی از جمله؛ عدم خود انعکاسی، عدم بافت نگری، غیرتاریخی بودن، تعصب دولت- محور، سانسور رسانه ای، انجام نگرفتن کارهای میدانی و غیره را بیان می کند و چارچوب جامع تری را برای مطالعه تروریسم فراهم می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1366

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 859 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    127-135
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    919
  • دانلود: 

    599
چکیده: 

پژوهش حاضر تحت عنوان "بررسی میزان رعایت اخلاق رسانه ای در روزنامه همشهری از دیدگاه دانشجویان رشته علوم ارتباطات و روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبایی" در سال تحصیلی 1392-1393 انجام گرفته است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی است. روش تحقیق در این پژوهش پیمایش است و تکنیک جمع آوری داده ها نیز پرسشنامه می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته علوم ارتباطات و روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبایی تهران که در طول سال تحصیلی 92-93 در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند، که تعداد آنها 1280 نفر است. در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است، برای برآورد حجم نمونه از فرمول نمونه گیری کوکران استفاده شده که حجم نمونه برابر 384 نفر می باشد.بررسی نتایج تحقیق نشان داد که بین پایگاه اقتصادی اجتماعی و رضایت از آزادی بیان همبستگی منفی و ضعیف (0.144) وجود داشته و این رابطه در سطح 95 درصد اطمینان تایید شده است، بین میزان رعایت آزادی بیان و رعایت اخلاق رسانه ای در این روزنامه در بین پاسخگویان رابطه معنادار وجود دارد، با ضریب همبستگی شدیدی (0.736) و معنادار وجود داشته است، رابطه بین میزان صحت اطلاعات روزنامه همشهری و رعایت اخلاق رسانه ای با ضریب همبستگی شدید (0.774) و سطح معناداری 99 درصد اطمینان تایید شد، بین میزان رعایت حریم خصوصی توسط روزنامه همشهری و رعایت اخلاق رسانه ای با شدت همبستگی (0.427) و 99 درصد اطمینان تایید شده است. همچنین بین کیفیت اطلاع رسانی، توجه به هویت دینی و ملی، میزان پرهیز از تضاد منافع و رعایت اخلاق رسانه ای رابطه معنادار وجود داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 919

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 599 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    137-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3300
  • دانلود: 

    1032
چکیده: 

امروزه ظهور و گسترش رسانه های جدید و تاثیر انکارناپذیر آنها بر جامعه، بالاخص جنبه ارتباطی آن که بر تمام ابعاد زندگی بشری تسری یافته است، از دیدگاه جامعه شناسی ماهیتی اجتماعی پیداکرده است. رویکردها و رهیافت هایی که مبین نقش این رسانه ها در میزان تعاملات و ارتباطات اجتماعی هستند، آنها را مبنای کلیدی بهبود روابط اجتماعی و تعامل بین افراد جامعه و نهادها قرار می دهند. در این بین اینترنت به عنوان اصلی ترین رسانه نوین ارتباطی نقشی اساسی را در این تعاملات ایفا می کند. از آنجایی که دانشجویان از جمله اولین گروه هایی بودند که فرصت استفاده از این رسانه را به دست آوردند و با توجه به نقش بی بدیل و انکار ناپذیر این قشر از جامعه در تحولات اجتماعی و سیاسی معاصر، ایجاب می کند نسبت به آنها و تاثیراتی که این رسانه در روابط اجتماعی آنها دارد تا حدی حساس بود.در تحقیق حاضر قصد داریم تا با دیدی جامعه شناختی، به بررسی نقش رسانه اینترنت در روابط اجتماعی دانشجویان بپردازیم. از این رو در این پژوهش اینترنت متغیر مستقل و روابط اجتماعی متغیر وابسته است. روش تحقیق از نوع پیمایش و جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران است که از میان آنها 368 نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شده اند. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه که دارای سوالات مرتبط با متغیر مستقل و متغیر وابسته بود، به دست آمد. اطلاعات مندرج در پرسشنامه ازطریق آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در پایان از سه فرضیه مطروحه درباره میزان روابط اجتماعی (در سطوح خانواده، دوستان و افراد جامعه) که به ترتیب با متغیرهای (میزان استفاده، مدت استفاده و نوع استفاده از اینترنت) مطرح شده اند، یافته های تحقیق نشان داد، رابطه معناداری بین میزان استفاده از اینترنت و میزان روابط در سطح خانواده وجود ندارد اما این رابطه در سطح رابطه با دوستان و افراد جامعه معنادار است. همچنین بین مدت آشنایی و استفاده از اینترنت و میزان روابط در سطح خانواده رابطه وجود دارد و این رابطه در سطح دوستان و افراد جامعه وجود ندارد. همچنین مشخص شد درخصوص رابطه نوع استفاده از اینترنت و میزان روابط افراد، فعالیت های اجتماعی در اینترنت در میزان روابط اجتماعی افراد در هر سه سطح نقش ایفا کرده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3300

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1032 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نویسندگان: 

فلسفی سیدغلامرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    151-166
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3609
  • دانلود: 

    4682
چکیده: 

در عصر حاضر که انقلاب اطلاعات و ارتباطات مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و تحولاتی شگرف را در عرصه جهانی خلق کرده است، رسانه ها می توانند چون ابزاری مفید به انسان معاصر کمک کنند تا با استفاده از آخرین پدیده های علمی زندگی دلخواه، آرمانی و پربار داشته باشد؛ ضمن آن که اگر ابزار مزبور غلط و یا با سونیت به کار گرفته شود می تواند چون نیرویی ویران کننده و مصیبت بار عمل کند. برای این که بتوان در برابر رسانه های متکثر موجود مخاطبانی داشت که بتوانند در کنار بهره گیری آگاهانه و فعالانه از این رسانه ها خود را در برابر چالش ها و پیامدهای مخرب آن ها در زندگی محافظت کنند باید سوادی جدید ایجاد کرد که از آن با نام سواد رسانه ای یاد می شود. سواد رسانه ای علاوه بر توانایی ملحوظ در سواد سنتی که همان توان خواندن و نوشتن است، توانایی تحلیل و ارزشیابی پیام ها و قدرت انتقال اطلاعات به دیگران را در قالب های مختلف و با ابزارهای گوناگون در انسان پدید می آورد. هم چنین با توانمند کردن انسان برای درک شیوه کار رسانه ها و نحوه معنی سازی آن ها یعنی ماهیت و اهداف تولید پیام های رسانه ای و تاثیرات و تکنیک های رسانه های گوناگون او را از مصرف زدگی صرف خارج کرده و در برابر اثرات مخرب رسانه ها مقاوم می سازد.برای تبیین چنین موضوعی پژوهش مزبور در پی پاسخ به این سوال است که رویکرد به سواد رسانه ای در کشورهای توسعه یافته چگونه است؟ در این پژوهش از مطالعه تطبیقی بر پایه روش کتابخانه ای و اسنادی استفاده شده که با استفاده از منابع اطلاعاتی مکتوب، اسناد و مدارک معتبر شواهد علمی لازم برای پاسخ به پرسش پژوهش، جمع آوری و ارائه شده است. نگارنده در این پژوهش سعی دارد رویکرد کشورهای توسعه یافته ای هم چون انگلستان کانادا ژاپن و آمریکا جهت ارتقاء سواد رسانه ای در جوامع خود را بازنمایاند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3609

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4682 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 20
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    167-178
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    858
  • دانلود: 

    663
چکیده: 

دراین تحقیق در راستای شناخت نقش مولفه های فرهنگی در استقرار مدیریت دانایی در در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق-قیام دشت دیدگاه های اندیشمندان مختلف مطرح و بررسی شده و سپس ضمن بررسی نظرات کلیه کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق- قیام دشت، از دیدگاه های ارائه شده از سوی آنها، استفاده شده است. روش به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش را کلیه کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق- قیام دشت تشکیل می دهند که حدود 300 نفر می باشند. روش نمونه گیری در این تحقیق، هدفمند بود. روایی و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از دیدگاه خبرگان و نیز آزمون آلفای کرونباخ 82/ مورد سنجش قرار گرفته و تایید شدند. در مرحله بعد بر اساس مدل مفهومی پژوهش، سوالات و فرضیه های پژوهش، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق (کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق- قیام دشت) مورد پرسش قرار گرفت. در بخش آمارتوصیفی، توصیف داده ها در دو بخش متغیر های زمینه ای و متغیر های اصلی با استفاده از شاخص های فراوانی مطلق، فراوانی نسبی، میانگین، انحراف معیار و واریانس در جداول ارائه گردیده و در بخش استنباطی از آزمون کای اسکوئر استفاده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 858

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 663 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    179-200
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2031
  • دانلود: 

    3938
چکیده: 

پیشرفت فناوری در تولید، پردازش، انتشار و استفاده از اطلاعات سبب دگرگونی عمیق در روابط بین انسان ها و سازمان ها شده است. امروزه در جوامع پیشرفته سازمان ها با استراتژی استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در قلمرو اهداف خود در حرکت هستند. در این میان روابط عمومی در هر سازمان یکی از اساسی ترین و مهم ترین واحد سازمانی به منظور اطلاع رسانی و پل ارتباطی قوی مابین کارکنان سازمان و محیط بیرونی سازمان نقش ایفا می کنند. این واحد سازمانی می تواند رهرو تغییرات درسازمان باشد و با آموزش و ابزارهایی که در اختیار دارد آگاهی های لازم را برای تسریع روند تغییرات ارائه نماید. همچنین روابط عمومی با مهارت های لازم می تواند بر مدیریت عالی سازمان تاثیرگذار باشد به طوری که مدیریت در روند تغییرات همراه شود. اگر استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات را در یک تغییر بنیادی، موثر و مثبت بدانیم با این پذیرش روابط عمومی جلوه ای نوین می یابد که یکی از راههای ارائه این جلوه تغییر روابط عمومی از حالت سنتی به الکترونیک است. روابط عمومی الکترونیک با استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی با اطلاع رسانی های سریع و بهنگام و توجه به اصل مخاطب محوری می تواند فعالیت های خود را با سنجش برنامه های دقیق استوار کند. به طوری که با ارائه خدمات بهینه، شفاف سازی اطلاعات، حس اعتماد و تصویر ذهنی مطلوبی در ابعاد درون و برون سازمان از خود بر جای گذارد. هدف اساسی در این مقاله بررسی عوامل موثر بر توسعه روابط عمومی الکترونیک می باشد و همچنین سعی خواهیم کرد مفهوم، مزیتها، تنگناها و چالشهای فراروی روابط عمومی الکتروونیک را تا حد امکان تبیین و ارائه کنیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2031

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3938 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button