توسعه گردشگری در نواحی شهری نقش مهمی در متنوع سازی اقتصاد جوامع محلی دارد و یکی از منابع اشتغال زایی و کسب درآمد و زمینه ساز توسعه پایدار اقتصاد شهری می باشد. توسعه و رشد صنعت گردشگری در گروی تأمین شرایطی است که با مهیا شدن آنها چرخه این صنعت خواهد چرخید. هدف اصلی این تحقیق شناسایی و تحلیل مشکلات توسعة صنعت گردشگری در شهر میانه اندام خوی از دیدگاه جامعه محلی با تأکید بر نقش مقبره شمس تبریزی در این زمینه می باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و جمع آوری داده ها از طریق مطالعات کتابخانه ای و مشاهدة میدانی (توزیع پرسش نامه) انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش 383 نفر از ساکنان محلی شهر خوی در سال1396 بود که برای تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری، به ترتیب از روش تعیین حجم نمونة کوکران و نمونه گیری تصادفی بهره گرفته شد. برای تحلیل و طبقه بندی داده های مستخرج از پرسشنامه و آزمون فرضیه اصلی از نرم افزار SPSS و آزمون پارامتری تک نمونه ای(One-sample t-test)استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که از دیدگاه جامعه محلی، شهرستان خوی با وجود مزار شمس از قابلیت ها و پتانسیل های لازم برای توسعه گردشگری و تبدیل شدن به یکی از مراکز گردشگری استان و کشور برخوردار است اما در این زمینه با یکسری چالش ها، موانع و مشکلاتی از قبیل شاخص های امکانات زیرساختی و زیر بنائی دولتی، بهداشت و کیفیت محیط، جاذبه های گردشگری و مدیریت شهری روبرو است که اثر و تأثیر این عوامل بر توسعه گردشگری و جذب گردشگر معنادار و مثبت بوده و نتایج حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نشان می دهد که عوامل مذکور جزء چالش های توسعه گردشگری تاریخی-فرهنگی از دیدگاه جامعه محلی شهر خوی می باشند و اقدامات کالبدی انجام شده در راستای توسعه گردشگری به ویژه از طریق شمس تبریزی مناسب، کافی و برنامه ریزی شده نبوده است.