Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    9 (پیاپی 67)
  • صفحات: 

    52-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    274
  • دانلود: 

    150
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از جلوه های ادب غنایی در اشعار مجیرالدین بیلقانی هجویات اوست که در کنار هجویات استادش، خاقانی، از نظر مغفول مانده و چنانکه باید به آن پرداخته نشده است. ازاینرو پژوهش حاضر میکوشد ضمن حذف مضامین متناقض با مسایل اخلاقی، به معرفی هجو و ذکر دلایل مختلف وجود آن در دیوان مجیرالدین بیلقانی پرداخته و شگرد هنری و بلاغی او را در این زمینه بررسی نماید. روش مطالعه: روش این پژوهش توصیفی تحلیلی است و داده ها با استفاده از منابع کتابخانه ای جمع آوری شده است. محدوده و جامعه موردمطالعه، ابیات هجوآمیز دیوان مجیرالدین بیلقانی است که با تصحیح و تعلیق محمد آبادی توسط انتشارات موسسه تاریخ و فرهنگ ایران منتشر شده است. یافته ها: بررسیها نشان میدهد زبان مجیر در هجویات، زبانی عفیف و غالبا به دور از پرده دریهای مرسوم با الفاظ تابو است. هجویات او بیشتر متوجه رقیبان شعری و حاسدان است و در این میان، تشبیه مهمترین عنصر خیال آفرین و شاعرانه مجیر محسوب میشود. ذهن تصویرساز مجیر برای هجو دیگران، به آوردن یک تصویر اکتفا نکرده و تشبیهات او آمیخته به تصاویر دیگر و دربرگیرنده تناسبهای لفظی و معنوی گوناگون است. این آمیختگی بر ارزش ادبی هجویات وی افزوده و جنبه تخیلی آن را تقویت کرده است. همچنین، این امر از زشتی و کراهیتی که مختص سخن هجوگونه است، کاسته و بر ویژگی بلاغی سخن افزوده است. مجیر با تمثیلها و اسلوب معادله هایی که بر پایه منطق عقلی و هنری ساخته، کوشیده است با بیانی مستدل، ضمن برکشیدن مقام خود، دیگران را در جایگاهی فروتر نشاند. نتیجه گیری: مجیر در تشبیهات هجوآمیز خود بین عناصر به ظاهر بی ارتباط و دور از هم، پیوندی شاعرانه برقرار نموده و ذهن مخاطب را برای کشف ارتباط دو سوی تشبیه، به تکاپو انداخته است. از نظر معنایی نیز هجویات او بازنمود اوضاع اجتماعی مردم و اخلاق حاکم بر جامعه است. بنابراین هجویات مجیرالدین بیلقانی علاوه بر وجاهت هنری، از نظر معنایی درخور توجه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 274

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 150 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    9 (پیاپی 67)
  • صفحات: 

    1-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    161
  • دانلود: 

    423
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از شاعران پارسی گوی، که تاکنون ناشناخته مانده است، محمدحسین آشوب مازندرانی است. هدف اصلی این پژوهش آن است تا ضمن تامل در ویژگیهای کلیات آشوب، شگردهای بیانی و ادبی اثر بررسی گردد و در پایان به این سوال اصلی پژوهش «سبک ادبی و شیوه های خاص آشوب در چه مواردی خلاصه میشود؟ » پاسخ داده شود. روش مطالعه: پژوهش پیش رو، مطالعه ای نظری است که به شیوه پژوهش کتابخانه ای انجام شده است. محدوده و جامعه موردمطالعه، کلیات آشوب مازندرانی است. تنها نسخه خطی کلیات اشعار این شاعر، در کتابخانه «نور عثمانیه» استانبول ترکیه به شماره4180 نگهداری میشود که تاکنون تصحیح انتقادی نشده است. محتوای این دیوان شامل قصاید، قطعات، غزلیات و مثنویی به نام «اعجازالابیان» است. آشوب بیشتر عمر خود را در سرزمین هند گذرانیده و در همانجا نیز وفات یافته است (م1099ه. ق). یافته ها: زبان آشوب مستحکم است و واژه های شعریش تنگ و تنک نیست. در بحث وزن و قافیه، توانمندی او چشمگیر و در مواردی تحسین برانگیز است، اما در محور اندیشه و محتوا، نظیر فقر و زهد، حرفهایش کلیشه ای و تکراری است و در منقبت ایمه اطهار مطلب نوی ندارد و صرفا قصاید را با یک بیت مزین به نام ایمه میکند. نتیجه گیری: نتایج نهایی مترتب بر این تحقیق، شناسایی نسخه خطی منحصربفرد کلیات آشوب و واکاوی شیوه های بیان و خصوصیات سبکی و ادبی و زبانی این شاعر در سبک هندی است که تاکنون در تاریخ زبان و ادبیات فارسی عصر صفویه مغفول مانده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 161

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 423 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    9 (پیاپی 67)
  • صفحات: 

    21-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    504
  • دانلود: 

    719
چکیده: 

زمینه و هدف: داستانها و قصص که بخش اعظمی از آثار را تشکیل میدهند، در ساختار خود شیوه ها و علوم مختلف معنایی را خلق میکنند. از میان این علوم «روایت شناسی» نظریه ای است که با روش و اصول ساختاری، اجزای قصه را تا رسیدن به مقصود نویسنده سامان میدهد؛ ازاینرو ادبیات داستانی، بستری برای خلق شیوه های نوین ادبیات گسترده است. امین فقیری از نویسندگان طرازاول عرصه فرهنگ و ادب فارسی، با بکارگیری انواع شگردهایی روایی در رمان رقصندگان، موفق به خلق اثری شد که در برقرای ارتباط با مخاطب سودمند است. خواننده در مطالعه این داستانها با نویسنده همراه میگردد و استفاده از این شگردها بعنوان شاخصی از توانمندیهای نویسنده محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل چگونگی کاربرد انواع روایت براساس نظریه تکنیکهای روایت پردازی «ژرارژنت» نظریه پرداز فرانسوی است. روش مطالعه: این پژوهش با روش توصیفی، تحلیلی و با بررسی شماری از روایتهای رمان رقصندگان براساس چهار مبحث نظم، تداوم، بسامد و زمان، در چهارچوب نظریه روایت در زمان ژرار ژنت است. یافته ها: فقیری با استفاده از تکنیکهای هنری، روابط توالی زمان را درهم میریزد. زمان پریشی در رمان «رقصندگان» بصورت گذشته نگر است و با استفاده از شگردهای مکث توصیفی و ایجاد صحنه، باعث کند شدن روال زمان روایت و شتاب منفی آن گشته است. این الگوهای زمان پریشی روایت را پیچیده نموده است و این امر جذابیت و غنای رمان مذکور را بیشتر کرده است. نتیجه گیری: این نویسنده، در رمان «رقصندگان» به شیوه ریالیستی به بیان روایت میپردازد. واقع گرایی عنصر غالب کارهای اوست که جدای از عناصر داستانی نقش بسزایی در روند آثارش تا به امروز داشته است. در این داستان، راوی با دیدگاه سوم شخص دانای کل، با درهم ریختن زمان در روایت، خواننده را با روایتی از آدمها، مکانها و اتفاقها همراه میکند و رخدادها را به نمایش میگذارد. وی با استفاده از تکنیکهای هنری، روابط توالی داستان را درهم میریزد، به تاخیر می اندازد یا سرعت میبخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 504

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 719 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    9 (پیاپی 67)
  • صفحات: 

    37-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    183
  • دانلود: 

    469
چکیده: 

زمینه و هدف: کتاب آداب الحرب و الشجاعه تالیف منصوربن مبارکشاه معروف به «فخر مدبر»، از نویسندگان سده ششم و هفتم هجری است. متون نثر پارسی قرن ششم و هفتم هجری بیشتر بسمت نثر متکلفانه و مصنوع گرایش دارد اما نثر کتاب آداب الحرب و الشجاعه، ساده و بی پیرایه است؛ هرچند مانند بسیاری از کتابها در مقدمه و دیباچه کتاب، نثر اندکی ادیبانه است. روش مطالعه: در این مقاله، کتاب آداب الحرب و الشجاعه از نظر سبک شناسی، به روش اسنادی و کتابخانه ای بررسی میشود. یافته ها: در متن، جمله ها اغلب کوتاه است. ترتیب اجزای جمله رعایت شده است. جمله ها و واژگان مترادف کاربرد فراوانی دارند. از دیگر ویژگیهای سبکی این کتاب کاربرد همزمان دو حرف ربط «که تا»، استفاده از «واو عطف» برای پیوند جمله ها بجای نقطه، کاربرد حرف اضافه مرکب «از برای»، استفاده از قیدهای «فی الفور، الحال، فی الحال، آن حال»، عدم استفاده از حروف ربط و آوردن افعال بصورت صیغه فاعلی، استفاده از حرف پیشوند «ب» بر سر افعال بویژه فعل ماضی است. صور خیال همچون تشبیه، استعاره، کنایه و مجاز و نیز عناصر بدیعی، برخلاف آثار مولفان هم عصر فخر مدبر در آداب الحرب، کم کاربرد است که گاه نویسنده متناسب با متن، آنها را بکار برده است. از نظر فکری از مسایل اخلاقی و حکمی مانند: قطعی بودن مرگ، پند و اندرز، رعایت حزم و احتیاط، اغتنام فرصت، آرایش جنگی و شیوه های نبرد و ابزار و آلات جنگ، نیز ذکر اوصاف مستحسن پادشاهان، فرمانروایان، وزراء و فرماندهان سپاه سخن گفته است. نتیجه گیری: نثر آداب الحرب از جمله نثرهای علمی است و نویسنده آن گرایشی به اظهار فضل در عربی دانی و مغلق نویسی نداشته است. در متون تعلیمی شیوه ساده نویسی بهترین راه انتقال مطلب است که فخر مدبر کاملا به آن پایبند بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 183

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 469 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Saeedi Moghadam M. | PARSA S.A.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    9 (67)
  • صفحات: 

    53-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    77
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

BACKGROUND AND OBJECTIVES: One of the lyrical literary manifestations in Mojir al-Din Bilqani's poems is his satires. These satires, along with Khaghani's satires, have been forgotten and not studied. For this reason, the present study tries to eliminate immoral satires, introduce satire and mention the reasons for its existence in Mujir al-Din's poems, and identify his rhetorical technique. METHODOLOGY: The method of this research is descriptive-analytical and the data have been collected using library resources. The study area and society is a collection of poems by the divan of Mojir al-Din Bilqani, which has been published by the Institute of History and Culture of Iran with the correction and suspension of Mohammad Abadi. FINDINGS: The results of the research show that the language of Mujir's satires is chaste and often away from insults with taboo words. Her satires are mostly related to opponents and rivals and in this case, simile is the most important imaginative image and poetic element of Mujir. The mind of the illustrator Mujir al-Din is not content to bring one image and his similes are mixed with other images. Also, he has tried to show his superiority with allegorical expressions based on similes. This has reduced the ugliness of his satires and increased their rhetorical aspect. CONCLUSION: In his satirical similes, the poet has established a poetic connection between unrelated elements and has forced the audience's mind to try. Therefore, his satires have an artistic aspect. In terms of meaning, his satires reflect the social situation and morality that govern society. Therefore, the satires of Mujir al-Din Bilqani, in addition to their artistic aspect, are significant in terms of meaning.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 77

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    9 (پیاپی 67)
  • صفحات: 

    69-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    201
  • دانلود: 

    514
چکیده: 

زمینه و هدف: بینامتنیت یکی از تکنیکهایی است که میتواند به خلق رمانهای جدید بر پایه متون کهن کمک کند. مطالعات بینامتنی یکی از رویکردهای مهم در پژوهشهای ادبی معاصر است و طبق آن، هر متن ادبی، بازخوانش و زایشی از آثار ادبی پیشین یا معاصر است. مجید شفیعی، از نویسندگان برجسته حوزه کودک و نوجوان کشور و برنده چندین جایزه ادبی، از جمله کسانی است که به این قالب ادبی روی آورده است. رمان «کابوس ماهان»، نوشته مجید شفیعی، بر پایه بینامتنیت و در پی بکار گرفتن شیوه ای تازه در روایت و گریز از شیوه های سنتی است. روش مطالعه: پژوهش پیش رو، مطالعه ای نظری به شیوه کتابخانه ای است که محدوده و جامعه مورد مطالعه آن هفت پیکر نظامی و کابوس ماهان را در برمیگیرد. یافته ها: درونمایه ستم ستیزی و زیاده خواهی در دو داستان و استفاده نمادین از نور در مقابل ظلمت از مفاهیم مشترکی است که با آن روبرو هستیم و استفاده از رنگ و نور نیز با بسامد بالایی که دارد، وجوه بینامتنی را در اثر فوق قوت بخشیده است. نتیجه گیری: شفیعی از بینامتنیت صریح تعمدی و بینامتنیت ضمنی بر پایه هفت پیکر در این اثر خویش استفاده کرده است و از شگردهای داستان پردازی و مفاهیم مشترک نیز بهره برده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 201

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 514 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    9 (پیاپی 67)
  • صفحات: 

    87-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    456
  • دانلود: 

    653
چکیده: 

زمینه و هدف: شناخت ویژگیهای ادبی، انتقادی و سیاسی اشعار شاعرانی چون اخوان ثالث، شاملو و کسرایی همواره نزد محققان جایگاه برجسته ای داشته است، اما فهم این خصیصه ها در پرتو یک روش تحلیلی است که این امکان را برای محقق فراهم میسازد تا درکی جامع از نحوه بازنمایی اشعار اعتراضی این شاعران پیدا شود. باری در تحقیق حاضر تلاش بر این است تا با رویکردی تحلیلی، به مطالعه شیوه های شعر اعتراض در شعر شاعرانی چون اخوان ثالث، شاملو و کسرایی پرداخته شود. روش مطالعه: روش انجام این تحقیق بصورت توصیفی، اسنادی (کتابخانه ای) و براساس رویکردی تحلیلی است. یافته ها: مطالعه در شیوه های شعر اعتراض معاصر با تکیه بر شعر شاعرانی چون اخوان ثالث و شاملو و سیاوش کسرایی حاکی از وحدت نظام مفهومی و مضمونی اشعار این شاعران در مسیر برافراشتن ندای مردم است. در این میان اخوان ثالث، با ندایی یاس آلود از درازنای تاریخ و آیین زردشتی سخن میگوید. شاملو نظم مستقر اجتماعی را نمیپذیرد و در تلاش برای فهم یک نظام آرمانی، هدف گذاریهای سیاسی و اجتماعی است که کم کم به یک جهانبینی بسیط فلسفی و انقلابی منتهی میشود. کسرایی اما نه چون اخوان ناامید از تغییر است و نه چون شاملو دل به گزاره های فلسفی و اجتماعی خوش دارد، بلکه او شاعری متعهد و انقلابی به تمام معنا است. نتیجه گیری: در شعر اخوان بنمایه های اعتراضی، در قالب نوعی نگرش یاس آلود ظاهر میشود. اخوان گمان میکرد تنها راه نجات، پناه بردن به یک سلوک آیینی اصیل است. اما شاملو ذاتا شاعری ناسازگار با روحیه زمانه اش بود. شعر شاملو تمامی عناصر حیاتی جامعه را بر ساختی کج ومعوج از ساحتهای ایدیولوژیک حاکمیت سیاسی میدانست و ازاینرو، اعتراض در چنین جامعه ای را حرکتی مقدس بشمار می آورد. از آن سو، اگرچه کسرایی بلحاظ مکتبی و مرام اجتماعی به شاملو نزدیک بود، رویکرد تمثیلی و نمادین ابتدایی او و در آخر اشعار انقلابی و چریکی اش باعث شد حامی و مشوق یک انقلاب سوسیالیستی و مردمی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 456

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 653 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    9 (پیاپی 67)
  • صفحات: 

    105-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    348
  • دانلود: 

    701
چکیده: 

زمینه و هدف: ادبیات جهان پس از جنگ جهانی دوم در نقش ابزاری برای تبلیغات در خدمت بازسازی جوامع بحران زده قرار گرفت. توصیف نیروهایی که از درون مشغول ساختن جامعه هستند، جلوه های مبارزاتی زندگی مردم، توجه به مفهوم مدرن کار و همچنین تقدیس مردم گرایی، زمینه ساز تولد سبکی به نام ریالیسم سوسیالیستی شد. این سبک که دربرگیرنده نگاه سیاسی نویسندگان نیز بود، بسرعت مرزهای جغرافیایی را درنوردید. رمان بعنوان محملی مناسب که میتوانست حاوی مفاهیمی از این دست قرار گیرد و در عین حال تجلیگاه تعامل نزدیک جامعه با وقایع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد، مورد توجه بسیاری از نویسندگان اندیشه ورز آن دوران قرار گرفت. در ایران محمود دولت آبادی با رمان جای خالی سلوچ مولفه های معناداری از ریالیسم سوسیالیستی را ارایه داد. از این رو نگارندگان این مقاله با بررسی عوامل بیرون از متن، یعنی بافت موقعیت که ابعاد سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه را دربر میگیرد، به اثبات این ادعا در رمان جای خالی سلوچ میپردازد. روش مطالعه: این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. یافته ها: محتوای رمان واقعیتی برخاسته از بطن اجتماع است که به کمک صداقت نویسنده توانسته مسایل باورپذیر جامعه خود را بخوبی در خود انعکاس دهد. تصویری که از رفتارهای زشت و بی رحمانه دولت علیه زنان و کودکان بنمایش میگذارد، دیدگاه های انتقادی او را بخوبی مجسم میسازد و همین امر سبب میشود دولت آبادی در رمان «جای خالی سلوچ» منتقدی چپ گرا محسوب شود. نتیجه گیری: آنچه که به جنبه های ریالیستی این رمان شدت بخشیده است، توصیفات عینی، دقیق و منسجمی است که نویسنده از شرایط جامعه، تضادهای طبقاتی، نظام ارباب و رعیتی، خرده مالکان، تقسیم اراضی و به اصطلاح انقلاب سفید پهلوی در روستاهای ایران ارایه میدهد و البته این جزیی نگری مدیون سالهای متمادی حضور نویسنده در بطن زندگی مردم عادی است تا جایی که این رمان را میتوان گزارش واقعی از زندگی طبقه روستایی و مردم ایران در سالهای استبداد و استعمار پهلوی بحساب آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 348

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 701 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    9 (پیاپی 67)
  • صفحات: 

    121-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    318
  • دانلود: 

    577
چکیده: 

زمینه و هدف: در ادبیات تعلیمی فارسی، شیوه های خاص برخورد با مشکلات ازطریق تمثیل و حکایت و پند و اندرز به زبان شعر و نثر آورده شده است. موضوع و هدف این پژوهش تطبیق این راهکارها با یکی از نظریات روانشناسی مطرح عصر حاضر به نام تیوری مهارتهای مقابله ای است که توسط دو روانشناس آمریکایی، لازاروس و فولکمن در سال 1984 ارایه گردیده است و عمدتا بر دو محور مسیله مدار و هیجان مدار بنا شده است. روش مطالعه: روش پژوهش در این مقاله تحلیلی و توصیفی است و برای جمع آوری داده ها از منابع کتابخانه ای استفاده شده است. یافته ها: شیوه های مقابله با فشارهای روانی و مشکلات در آثار ادبی گلستان، بوستان، کلیله ودمنه و مثنوی معنوی تا حد بسیار زیادی با شیوه های مقابله ای براساس نظریه روانشناختی فالکمن و لازاروس قابل انطباق است. نتیجه گیری: حاصل پژوهش بیانگر آن است که در کتب ذکرشده شیوه مقابله مسیله مدار که مبتنی بر خردورزی و اقدام است، در مقایسه با شیوه هیجان مدار از بسامد بیشتری برخوردار است. در بوستان و گلستان سعدی، شیوه مقابله هیجان مدار بیش از شیوه مقابله مسیله مدار بچشم میخورد. در کلیله ودمنه بیش از همه با شیوه های مقابله ای مسیله مدار مثبت، موثر و کارآمد مواجه هستیم. در مثنوی نیز از شیوه مسیله مدار مثبت و از سبک مقابله ای هیجان مدار بشکل کمرنگ بهره گرفته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 318

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 577 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    9 (پیاپی 67)
  • صفحات: 

    141-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    275
  • دانلود: 

    536
چکیده: 

زمینه و هدف: «رسایل الاعجاز» یا «اعجاز خسروی»، اثر ارزشمند امیرخسرو دهلوی است که در اوایل قرن هشتم ه. ش در حوزه کتابت و انشا به نگارش درآمده است. با توجه به اینکه تاکنون در کشور ما تصحیح منقحی از این اثر صورت نگرفته است و نیز با توجه به اهمیت و جایگاه این اثر در حوزه آثار ادبی نثر مصنوع، و کم توجهی محققان به این اثر گرانبها، نویسندگان بر آن شدند مختصات سبکی اثر را بر مبنای سبک شناسی لایه ای مورد پژوهش قرار دهند. بدلیل گستردگی موضوع، در پژوهش حاضر، تحلیل سه سطح آوایی، بلاغی و ایدیولوژیک مطرح شده است. روش مطالعه: این پژوهش، به روش تحلیلی توصیفی صورت گرفته است. یافته ها: براساس یافته های این پژوهش، برجسته ترین مختصات سبکی اثر در سطح آوایی، کاربرد فراوان سجع و جناس، ترصیع و موازنه و اقسام تکرار است که زیبایی و هماهنگی کلام را ازلحاظ روابط آوایی افزون کرده است. بارزترین ویژگی سبکی اعجاز خسروی در حوزه بلاغی را میتوان رعایت تناسب و انسجام متنی نام برد. اقسام ایهام، اعم از ایهام تناسب، ایهام تضاد و ایهام ترجمه یا به تعبیر امیر خسرو، «ترجمه اللفظ» و ضمن اللفظ را در واقع میتوان از مصادیق انسجام واژگانی بحساب آورد. نتیجه گیری: مولف رسایل الاعجاز سبک نویسندگی منحصربفردی در این اثر از خویش بروز داده است که اساس آن بر رعایت تناسب و انسجام است. کاربرد مصادیق انسجام و پیوستگی مانند اقسام ایهام، همچنین، ابداع صنایع جدیدی در این حوزه، نظیر «ترجمه اللفظ» و «ضمن اللفظ» توسط امیرخسرو و وفورکاربرد آنها میتواند بیانگر اهمیت رعایت تناسب میان اجزای متن، برای وی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 275

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 536 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خلیلی الهام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    9 (پیاپی 67)
  • صفحات: 

    155-173
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    210
  • دانلود: 

    506
چکیده: 

زمینه و هدف: در بررسی و پژوهش یک متن ادبی، صحت و اصالت متن بیش از هر امری مهم و قابل تامل است. فروزانفر، مجتبی مینوی، شفیعی کدکنی و توفیق سبحانی پیش از این درباره تصحیح و اصالت نسخ خطی دیوان کبیر پژوهشهای ارزنده ای انجام داده اند. دیوان کبیر مصحح فروزانفر تاکنون ازلحاظ تصحیح قابل اعتمادتر از بقیه آثار بوده است؛ اما همانطورکه مینوی و شفیعی کدکنی اشاره کرده اند، دیوان کبیر مصحح فروزانفر ازلحاظ روش و نحوه تصحیح اشکالهایی دارد که تصحیح مجدد آن از بایسته های عرصه پژوهش است. روش مطالعه: مقاله به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شده است. یافته ها: نگارنده در حین تصحیح مجدد دیوان کبیر با غزلهای متعددی مواجه شد که ازلحاظ ساختار عمودی و تعداد بیت با غزلهای دیوانهای چاپی متفاوت بود؛ حتی در پاره ای از موارد تعداد معتنابهی بیت از دیوانهای چاپی؛ از جمله دیوان مصحح فروزانفر افتاده بود. این اشکال را نگارنده ناشی از غفلت مصحح از یک ویژگی سبکی غزلهای مولوی میداند. لذا در این پژوهش، با بررسی و تحلیل سبک شناسی آوایی، یک ویژگی سبکی منحصربفرد در تعداد قابل توجهی از غزلها معرفی شده است که نادیده گرفتن این مختصه سبکی، باعث دوپاره شدن و دور افتادن ابیات و در مواردی حذف شدن پاره ای از ابیات شده است. نتیجه گیری: ادعای نگارنده این است که تعدادی از غزلهای دیوان کبیر بدون توجه به سبک خاص آنها و نحوه کتابتشان در نسخ معتبر دوپاره شده اند و درهم تنیدگی معنایی و ساختاری آنها ازبین رفته است. بنابراین ابتدا این غزلها ازلحاظ نسخه شناسی بررسی شده اند و حاصل مطالعه نسخه شناسی این غزلها در مقاله ذیل عنوان اطلاعات نسخه شناسی ذکر شده است؛ سپس دو غزل در کنار هم آورده شده و نهایتا در بررسی سبک شناسی این غزلها، لایه آوایی و نسخه شناسی غزلها و تا حدی انسجام ابیات مورد مطالعه قرار گرفته است. سپس این نتیجه بدست آمده که با توجه به دلایل سبک شناسی، نسخه شناسی، ساختاری و معنایی، تفکیک این غزلها در دیوانهای چاپی موجود از غزلیات شمس کار نادرستی است و در کنار هم قرار گرفتن این ابیات به فهم بهتر شعر کمک شایانی میکند. علاوه براین ابیاتی از همین غزلها در حین تصحیح از دیوان مصحح استاد فروزانفر افتاده است که در این مقاله بدانها اشاره شده است، ابیاتی که اصالت آنها را نیز نسخ خطی معتبر تایید میکنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 210

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 506 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    9 (پیاپی 67)
  • صفحات: 

    175-194
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    135
  • دانلود: 

    476
چکیده: 

زمینه و هدف: جمالی اردستانی، شاعر و عارف مشهور قرن نهم در عصر تیموری است که بالغ بر بیست وهشت کتاب و رساله دارد و با وجود کوششهای انجام شده، تاکنون تعداد کمی از آثارش معرفی و تصحیح شده اند. یکی از این آثار، منظومه ای آمیخته به نثر، موسوم به «شرح الواصلین» است که تعدادی نسخه خطی از آن موجود است. ازاینرو هدف این مقاله، معرفی نسخه های خطی شرح الواصلین و بررسی ویژگیهای سبکی و محتوایی آن میباشد. در این پژوهش، جمالی اردستانی و نسخه های خطی شرح الواصلین معرفی شده اند و براساس نسخه قدیمتر، موسوم به «کلیات جمالی» که در سال 1229قمری کتابت شده و به شماره 5052 در کتابخانه ملی ملک نگهداری میشود، ویژگیهای سبکی و محتوایی آن نیز بررسی شده است. روش مطالعه: به این منظور پژوهشی به روش توصیفی و تحلیلی و با مطالعات کتابخانه ای انجام شده است که محدوده موردمطالعه، شرح الواصلین و نسخه های خطی آن است. یافته ها: در این اثر که تفسیری آمیخته از نظم و نثر میباشد؛ پیر جمالی آیات و احادیث و روایات دینی را با اعتقادات عرفانی خود تطبیق میدهد و در قالب حکایاتی مناسب، آنها را شرح و تفسیر و تاویل میکند. او در ضمن حکایات و تفسیرهای خود از نظر فکری غالبا به مهمترین مبانی و مقامات تصوف، یعنی فقر و فنای فی الله پرداخته و خود را فانی دانسته است و عشق به پیامبر اسلام و علی (ع) را با تکرار واژه حبیب، بارها بیان کرده است. نتیجه گیری: این اثر از نظر ویژگیهای زبانی و ادبی نیز اهمیت دارد. اگرچه عصر تیموری، عصر انحطاط نثر و نظم بوده، اما ویژگیهای سبک خراسانی و عروض سنتی را حفظ کرده است. بکار بردن ماضی استمراری با نشانه «همی» و استفاده از صورت پهلوی حروف اضافه، کاربرد برخی از واژه های کهن در کنار استفاده از برخی افعال با لهجه محلی و عامیانه و استفاده فراوان از کلمات و ترکیبات عربی، نشانه علاقه شاعر به تداوم استفاده از ویژگیهای سبک خراسانی در پیوند با ویژگیهای سبک عراقی است. گذشته از ارزش دینی و عرفانی این اثر، چون به اقتفای مثنوی مولانا پیش رفته و از وزن و لحن بیان مولانا استفاده نموده است، میتوان آن را بعنوان نمونه تقلید از مثنوی در عصر تیموری، نیز موردمطالعه بیشتر قرار داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 135

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 476 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    9 (پیاپی 67)
  • صفحات: 

    195-213
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    256
  • دانلود: 

    514
چکیده: 

زمینه و هدف: شاهنامه فردوسی بعنوان یک اثر حماسی طبیعی در میان سایر حماسه های جهان جایگاهی ممتاز را به خود اختصاص داده است. یکی از دلایل این امر، مضمون عالی و برجسته فلسفه، علل و نتایج مبارزه در آن است که از آغاز تا فرجام این اثر در هریک از داستانهایش به نوعی صحنه های مهیج، غم انگیز و برانگیزاننده احساسات می آفریند. از مبارزات مهم در این اثر سترگ، مبارزه علیه جمشید و ضحاک در داستانهای مربوط به آنهاست که در این مقاله به بررسی فلسفه، علل و نتایج آن پرداخته میشود. روش مطالعه: در پژوهش حاضر برای دستیابی بهتر و مفیدتر به اطلاعات، سعی شده است از روش کتابخانه ای استفاده شود. در این روش، پژوهشگر با مراجعه به منابع و مآخذ نوشتاری و کتابخانه ای، اعم از کتاب، مقاله و پایان نامه، اطلاعات و داده های موردنیاز را جمع آوری میکند. در مرحله بعدی، اطلاعات با روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته ها: فردوسی حکیم از مبارزات شخصیتهای حماسی شاهنامه اهدافی والاتر از صرف روایت تاریخ گذشتگان ایران داشته است؛ فلسفه اصلی مبارزه علیه جمشید، بیدادگری آیینی و در داستان ضحاک، بیدادگری سیاسی-اجتماعی و فرهنگی وی است. نتیجه گیری: داستان ضحاک با ابعاد ضد سیاسی – اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایرانیان همراه است که با سرنگونی این شاه بیدادگر و به تخت نشستن فریدون فرزانه دادگر، نتایجی همچون صلح و امنیت، سیاست داد و دهش، زدودن آیینهای غلط و نابجای ضحاک، ترویج فرهنگ عقلانیت به جای پذیرش خرافات، یگانگی ایدیولوژیک، آباد کردن و مبارزه با ویرانگری و جنگ، رشد اقتصادی، تحکیم پایه های اقتصادی ازطریق بکارگیری نیروهای کارآمد در زمینه کشاورزی، تقویت بنیه های دفاعی با استخدام نیروهای نظامی و جنگی مستعد را درپی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 256

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 514 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button