Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    195-207
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1606
  • دانلود: 

    866
کلیدواژه: 
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (pdf) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1606

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 866 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    208-220
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    965
  • دانلود: 

    623
چکیده: 

مقدمه: پیوند کلیه به عنوان اولین روش انتخابی و موثرترین راه درمان جایگزین، برای بیماران مرحله نهایی بیماری کلیه به حساب می آید . دریافت پیوند اگرچه می تواند بهبود کیفیت زندگی را بدنبال داشته باشد، اما مددجویان را با چالش ها و نگرانی های جدیدی مواجه خواهد کرد. آنهابرای کنار آمدن با شرایط جدید ،ناگزیز از کاربرد راهبرد های مقابله ای خواهند بود .هدف این مطالعه بدست آوردن درک عمیق از راهبردهای مقابله ای بود که دریافت کنندگان پیوند کلیه برای کنارآمدن با این چالش ها مورد استفاده قرار می دهند.روش: 11 مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با توجه به هدف پژوهش انجام گرفت. دامنه سنی مشارکت کنندگان 57-18 سال و میانگین سنی آنان 37 سال بود. روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و تا اشباع داده ها و تا زمانی که دیگر کدها و طبقات جدیدی بدست نیامد ادامه یافت . تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گیری از روش تحلیل محتوای Graneheim و Lundman انجام گرفت.یافته ها: از تجزیه و تحلیل داده ها ده زیر طبقه حاصل گردید که در نهایت چهار درون مایه جای گرفتند که عبارت از معنویت مداری، توسعه خودمدیریتی و توانمندسازی، ارتقای اعمال خودانعکاسی و پذیرش واقعیت بودند.نتیجه گیری: نتایح مبین این بود که اگرچه برای استفاده از راهبردهای تطابق محدوده زمانی خاصی نمی توان قایل شد، اما به نظر میرسد در در هرمرحله فرآیند کنار آمدن با پیوند کلیه راهبرد/راهبردهای تطابق خاصی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل در صورتی که پرستار و اعضای خانواده بیمار با این فرایند آشنا باشند بهتر قادر خواهند بود دلیل رفتارهای دریافت کننده پیوند را درک نمایند؛ بنابراین پیشنهاد می شود فرایند تطابق و راهبردهای مقابله ای موثر در قالب برنامه های آموزشی مناسب تدارک و ارایه گردد. بدیهی است نتیجه این امر، عهده دار شدن نقش فعال تر اعضای خانواده و تیم مراقبت در حمایت دریافت کنندگان پیوند خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 965

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 623 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    221-233
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1689
  • دانلود: 

    576
چکیده: 

مقدمه: رفتار و عملکرد جنسی علاوه بر تاتیرپذیری از عوامل بیولوژیکی به رویکرد اجتماع در مسایل جنسی نیز بستگی دارد. پژوهش حاضر با هدف تبیین درک زنان متاهل ایرانی از ساختار اجتماعی حاکم بر امور جنسی انجام گرفت.روش: این پژوهش با رویکرد تفسیری تحقیق کیفی و به روش تحلیل محتوای قراردادی انجام شد. داده ها از طریق 17 مصاحبه فردی بدون ساختار و 14 روایت زندگی جنسی با نمونه گیری هدفمند از میان زنان متاهل مراجعه کننده به 5 مرکز بهداشتی-درمانی و یک کانون سلامت در شهر تهران و شیراز جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها مستمر و همزمان با جمع آوری داده ها و به صورت مقایسه ای مداوم انجام گرفت.یافته ها: در طی فرآیند تحلیل محتوا، مشارکت کنندگان دو طبقه نهایی شامل «محافظه کاری والدین در امور جنسی مرتبط با فرزند» و «سیستم های منفعل حمایتی جامعه» را تبیین کردند. درون مایه اصلی این پژوهش شامل «جامعه پذیری جنسی انفعالی» از طبقات مذکور بدست آمد.نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده نیاز به ایجاد هوشیاری اولیه در سطح متولیان سلامت نسبت به لزوم تغییر الگوی جامعه پذیری حاضر نسبت به مسائل جنسی می باشد. رویکرد محافظه کارانه و انفعالی نه تنها به معضلات این حوزه کمک نخواهد کرد بلکه با احتمال آسیب های بیشتر همراه خواهد بود. با درک مبانی کلی الگوی ساختارگرایی اجتماعی، آموزش جنسی در قالب برنامه های آموزشی مدون اختصاصی سنی و ارائه خدمات تخصصی جهت پاسخ به نیازهای سلامت جنسی از سوی سیستم بهداشتی-درمانی متناسب با ایدئولوژی اسلامی و هنجارهای عرفی و با رعایت اصول تربیتی-اخلاقی پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1689

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 576 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    234-247
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    4868
  • دانلود: 

    1760
چکیده: 

مقدمه : طلاق تغییر غیر قابل پیش بینی در وضع تاهل می باشد. این تغییر با پیامدهایی در وضعیت سلامت جسمی، روانی و موقعیت اجتماعی فرد همراه است. طلاق، پدیده پیچیده ای است که از دیدگاه های مختلف و در بسترهای متفاوت قابلیت مفهوم پردازی دارد. هدف این مطالعه، مفهوم پردازی طلاق از دیدگاه زنان مطلقه ایرانی است.روش: شرکت کنندگان به صورت نمونه گیری هدفمند و در ادامه توسط نمونه گیری نظری انتخاب شدند. پس از کسب رضایت آگاهانه از آنان، داده ها با استفاده از مصاحبه فردی به صورت نیمه ساختار یافته، حضور در عرصه و دست نوشته ها جمع آوری گردید. کلیه مصاحبه های ضبط شده روی کاغذ بازنویسی و مرور شد. سپس به روش تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و درون مایه ها استخراج گردید. معیارهای تاییدپذیری وانتقال پذیری جهت حمایت از صحت و استحکام داده ها لحاظ شد.یافته ها: پس از تجزیه و تحلیل نتایج، پدیده طلاق در این مطالعه در دو طیقه « مفهوم»، و« فرایند تجربه » معنا پردازی شد. هر یک از طبقات به زیر طبقاتی تقسیم بندی شدند .زیر طبقات شامل: لغوی عام ،لغوی خاص (تجربه شده)،درک متعارض: تجربه در مقابل باور و آسیب زا بود.نتیجه گیری: درک مفهوم طلاق برگرفته از باورهای جامعه است. طلاق بر سلامت تاثیر دارد.به عبارت دیگر، طلاق نه تنها یک مقوله اجتماعی – فرهنگی است بلکه یک تعیین کننده اجتماعی موثر بر سلامت نیز می باشد. بنابر این هر گونه برنامه ریزی بر ای ارتقا سلامت زنان مطلقه نیازمند کشف و تفسیر دیدگاه ها تجربه کنندگان پدیده پیچیده طلاق است. نتیجه آن که، مولفه هایی متعددی در معناسازی طلاق نقش دارند که این مولفه ها مشمول پیامد و تجارب درک شده ، ادراک، باورهای جمعی ، نمادسازی، و جنسیت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4868

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1760 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    248-260
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    747
  • دانلود: 

    659
چکیده: 

مقدمه : در سالهای اخیر بر اساس شواهد بسیار در جوامع متعدد، سازه جدیدی به نام «رشد پس از سانحه» توسط محققان روانشناسی مثبت مفهوم پردازی شده است. بنابر تئوری تعامل گرای سمبولیک، افراد جامعه بویژه اعضای خانواده نقش بسزایی در معنادهی به وقایع، کیفیت زندگی پس از سانحه و پیامد آن، تجربه رشد یا عدم رشد را در افراد دارند. از این رو هدف تحقیق حاضر رمزگشایی تجربیات معلولان موفق از ویژگی های مسبب (تسهیل گر) و یا مانع رشد در اطرافیان، به شیوه کیفی و عمیق بود.روش: مطالعه حاضر با مشارکت 12 نفر از معلولان ضایعه نخاعی موفق و رشد یافته در سطح ملی و بین المللی انجام شد. نمونه گیری در ابتدا به صورت هدفمند و در مراحل بعدی به صورت گلوله برفی ادامه پیدا کرد. روش اصلی جمع آوری اطلاعات، استفاده از مصاحبه های عمیق و باز بود. کلیه مصاحبه ها ضبط و بازنویسی شد. اطلاعات به دست آمده به شیوه تحلیل محتوای Grandheim مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: آنالیز مصاحبه ها در پاسخ به سوال اصلی پژوهش شامل 2 درون مایه اصلی اطرافیان متعالی و هوشمند با 3 زیرطبقه پذیرش و حمایت اولیه، تعامل با هم گروه ها و معلولان موفق و جاذبه و دافعه به موقع و نیز اطرافیان مانع رشد با 3 زیر طبقه ترحم و حمایت ناشیانه، سرگرم کردن به جای هدفمند بودن و نادیده انگاشتن بود.نتیجه گیری: نگرش ها و عملکردهای اطرافیان معلول، خواسته ها و ناخواسته ها دارای بار معنایی است و می تواند مسبب رشد و تسهیل گر آن و یا مانع رشد باشد. شناخت این عوامل بر اساس تجربیات معلولان می تواند زمینه ساز تغییرات ارزشمند و اثربخشی در نگرش ها و باورهای افراد باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 747

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 659 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    261-276
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1435
  • دانلود: 

    351
چکیده: 

مقدمه: شایستگی بالینی در آموزش پرستاری بهداشت روانی، پایه و اساسی برای توسعه شایستگی در کار عملی پرستاری می باشد.تعاریف مختلفی از شایستگی بالینی وجود دارد اما در حیطه پرستاری بهداشت روانی تعریف مشخصی دیده نمی شود. هدف از این مطالعه تبیین مفهوم و چگونگی دستیابی به شایستگی بالینی در دانشجویان پرستاری بهداشت روانی، بود.روش: در مطالعه کیفی حاضر با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته با 16 نفر (پنج دانشجوی کارشناسی پرستاری ترم آخر، دو دانشجوی کارشناسی ارشد با گرایش پرستاری بهداشت روانی، چهر نفر عضو هیات علمی روانپرستاری، سه سرپرستار و دو پرستار شاغل در بخش های روانپزشکی) انجام شد. در ضمن دو مصاحبه گروهی متمرکز با دانشجویان پرستاری نیز صورت گرفت. تمام مصاحبه ها ضبط شده و کلمه به کلمه پیاده گردید. داده ها از طریق تحلیل محتوای کیفی قراردادی، تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: در طول تجزیه و تحلیل داده ها، چهار مضمون اصلی پدیدار گشت که شامل:« آشنا شدن و آمادگی»،«مواجه شدن»،«ارتباط تنگاتنگ» و کسب شایستگی بودند.نتیجه گیری: دانشجوی پرستاری که در مقطع کارشناسی تحصیل می کند برای کسب شایستگی بالینی پرستار بهداشت روانی باید از مراحل مخصوصی عبور کند تا در نهایت توانایی کار در این حیطه را کسب نماید. در طی هر مرحله شاخص هایی وجود دارد که می تواند به دانشجو جهت کسب این شایستگی ها کمک نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1435

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 351 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    277-286
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    866
  • دانلود: 

    1237
چکیده: 

مقدمه: بارداری های ناخواسته، مانع رسیدن به شاخص های قابل قبول بهداشتی و تامین رفاه عمومی در جامعه می شود. هدف از این مطالعه تبیین دیدگاه های پرسنل بهداشتی درباره علل نیازهای برآورده نشده تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی- درمانی تهران و شاهرود در سال 1390 بود.روش: این مطالعه، یک بررسی کیفی از نوع تحلیل محتوا بود و نمونه ها شامل 27 نفر از پرسنل و سرپرستان بهداشتی بودند که بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف وارد مطالعه شدند. جمع آوری اطلاعات به روش مصاحبه فردی و بر اساس پرسش های نیمه ساختارمند مطرح شده توسط پژوهشگر صورت گرفت. صحبتهای افراد بر روی نوار کاست ضبط شده و سپس بر روی کاغذ پیاده شدند. از تحلیل محتوا، جهت تجزیه و تحلیل این بررسی استفاده شد. کلیه صحبتها چندبار خوانده شده و عناوین اصلی از آن استخراج و کدگذاری شد و هر عنوان به صورت یک طبقه اصلی و چند زیر طبقه آورده شد.یافته ها: مضامین استخراج شده از بیانات شرکت کنندگان، شامل عوامل سازمانی نظیر ادغام خدمات بهداشت خانواده با مامایی و عدم حفظ حریم خصوصی مددجو، فشار کاری و کاغذبازی های زیاد واحد مامایی که ممکن است موجب کاهش کیفیت خدمات تنظیم خانواده شوند. همچنین مشارکت مردان، محدودیت های زمانی و باورهای غلط و سلیقه ای عمل کردن ناظران مراکز بهداشتی از دیگر مضامین اشاره شده بودند. نتیجه گیری: نادیده گرفتن مسایل سازمانی و فرهنگ اجتماعی ممکن است موجب رواج بارداری ناخواسته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 866

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1237 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    287-296
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    6650
  • دانلود: 

    3558
چکیده: 

مقدمه: کیفیت مطالعات تحقیقی از جمله تحقیقات کیفی، موضوع مهمی برای کادر بالینی محققینی است که قصد استفاده از تحقیق به منظور استفاده از بهترین شواهد جهت ارایه مراقبت به بیمار را دارند. دستیابی به کیفیت در مطالعات کیفی از جمله گراندد تئوری اتفاقی نبوده و به دنبال رعایت مجموعه ای از شرایط حاصل می شود. این مطالعه، به منظور شناسایی معیارهای مهم در ارزیابی کیفیت مطالعات گراندد تئوری صورت گرفت.روش: پژوهش حاضر مطالعه ای مروری بود که به دنبال جستجوی منابع الکترونیکی عمومی و اختصاصی و مرور کتب مربوط به روش تحقیق کیفی انجام شد. مقاله حاضر نتیجه بررسی 10 کتاب و 11 مقاله مرتبط با موضوع مطالعه می باشد.یافته ها: رعایت اصول متدولولوژیک تحقیق از ارکان مهم در دستیابی به کیفیت در مطالعات گراندد تئوری است. توجه به فرایند سیار مطالعه،نمونه گیری تئورتیکال،حساسیت تئورتیکال،مقایسه مداوم ، اشباع تئورتیکال ، تناسب روش شناسی و روش ها و برقراری ارتباط میان تحقیق و بدنه دانش از جمله موارد مهم در دستیابی به کیفیت در مطالعات گراندد تئوری است.نتیجه گیری: موضوع کیفیت در مطالعات گراندد تئوری موضوع مهمی در تحقیقات کیفی است. محققان گراندد تئوری باید درک کاملی از روش های به کار گرفته در تحقیق داشته باشند و با رعایت پیش فرض های هستی شناسی و معرفت شناسی و الزامات این نوع مطالعات، در جهت ارتقا کیفیت مطالعات گراندد تئوری تلاش کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6650

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3558 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0