Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2849
  • دانلود: 

    1255
چکیده: 

مقدمه: عفونت بیمارستانی در بخش های مراقبت ویژه نوزادان از معضلات بهداشتی قرن حاضر است. عدم رعایت رفتار مرتبط با کنترل این عفونت ها توسط پرستاران، یک مشکل رفتاری بهداشتی محسوب می شود. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با مراقبت های کنترل عفونت بیمارستانی بر اساس سازه های «الگوی اعتقاد بهداشتی» در پرستاران بخش و مراقبت ویژه نوزادان انجام شده است.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع آزمون الگو می باشد که بر روی 103 نفر از پرستاران شاغل در بخش نوزادان و مراقبت ویژه نوزادان با انتخاب روش تمام شماری انجام شده است. ابزارهای گردآوری داده ها، 4 پرسشنامه «پرسشنامه ویژگیهای جمعیت شناختی»، «پرسشنامه اندازه گیری سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی»، (بر اساس الگو پژوهشگر ساخته)، «پرسشنامه خودکارآمدی عمومی» (General Self-Efficacy) و «پرسشنامه خود گزارشی عملکرد کنترل عفونت پرستاران» ( (Nurses' Infection Control Self-report Questionnaire و اپایش (Performance) بوده است. روایی پرسشنامه ها به روش روایی محتوا و پایایی آنها از طریق بررسی همسانی درونی و روش باز آزمایی مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 19 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میزان شدت (86 درصد) و حساسیت (87 درصد) درک شده از عفونت بیمارستانی در بین پرستاران در سطح خوب ارزیابی شد. بیشترین موانع درک شده (66 درصد) نداشتن دانش، مهارت و زمان کافی در بیمارستان بود. بیشترین منافع درک شده (88 درصد) مربوط به منافع مربوط به سلامتی خود پرستار و خانواده اش و بهبودی بیمار بود. خودکارآمدی بیشتر نمونه های پژوهش (54.4 درصد) و عملکرد پرستاران در زمینه کنترل عفونت بیمارستانی، (60.1 درصد) ضعیف ارزیابی شد. شدت درک شده (70 درصد) عامل اثرگذار بر احتمال انجام رفتار مناسب در خصوص کنترل عفونت بیمارستانی، از جانب پرستاران بود.نتیجه گیری: بیشترین متغیر تاثیرگذار بر رفتار کنترل عفونت، شدت درک شده بود که این متغیر، دارای یک جزء شناختی قوی وابسته به دانش فرد می باشد. پیشنهاد می شود، آموزش در راستای ایجاد شدت درک شده به وسیله بیان عواقب جدی منفی و نشان دادن اهمیت آن برای پرستاران انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2849

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1255 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    12-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1694
  • دانلود: 

    696
چکیده: 

مقدمه: امروزه در جهان و ایران روند کشیدن قلیان در جوانان رو به افزایش است و اجرای مداخلات برنامه ریزی شده در کاهش کشیدن قلیان ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر «الگوی بزنف» بر رفتار قلیان کشیدن دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1393 انجام شد.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه ای مداخله ای و نیمه تجربی است. 80 دانشجوی پسر و دختر ساکن خوابگاه به طور تصادفی چند مرحله ای به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. داده ها با پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه پژوهشگر ساخته «مقیاس قصد رفتار قلیان کشیدن»» Water Pipe Behavioral Intention Scale که بر اساس سازه های «الگوی بزنف» BASNEF Model طراحی شده بود جمع آوری شد. روایی صوری و محتوا پرسشنامه و پایایی آن با روش آزمون و باز آزمون r=0.99 تایید شد. مداخله آموزشی 2 ماه و به صورت دو جلسه بحث گروهی، یک جلسه یادآور، لوح فشرده و پیامک آموزشی بود. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام گرفت.یافته ها: میانگین نمره نگرش (p=0.66)، هنجار انتزاعی (p=0.103) و قصد رفتاری (p=0.13) در هر دو گروه قبل از مداخله تفاوت معنی داری نداشت. اما نتایج بعد از آموزش، تفاوت معنی داری را در میانگین نمره نگرش، هنجار انتزاعی و قصد رفتاری نشان داد (p<0.001). عوامل قادرکننده در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی داری را نشان نداد.نتیجه گیری: تاثیر مداخله آموزشی بر اساس «الگوی بزنف» بر قصد رفتار قلیان کشیدن در دانشجویان معنی دار بود. همچنین مداخلات آموزشی می تواند بر روی نگرش، هنجارهای انتزاعی و قصد رفتاری افراد تاثیرگذار باشد. لذا پیشنهاد می شود برنامه ها و مداخلات آموزشی در جهت تغییر رفتارهای پر خطر بر اساس نظریه ها و الگوهای آموزش بهداشت انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1694

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 696 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    23-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1096
  • دانلود: 

    563
چکیده: 

مقدمه: نردبان شغلی ساختار رتبه بندی است که امکان ارتقای شغلی را برای پرستاران در بالین فراهم می سازد. هدف این مطالعه تعیین برآیند اجرای برنامه نردبان شغلی در پرستاری است.مواد و روش ها: در این مطالعه مروری نظام مند، کلیه مقالات چاپ شده که در طول سال های (2014-1994) در زمینه برنامه نردبان شغلی در پرستاری انجام شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی Medline، Elsevier، Proquest، Google scholar، PubMed، Ovid، Science Direct،Nursing consult جستجوی مقالات با کلید واژه های نردبان بالینی، نردیان شغلی، پرستاری (Clinical Ladder, career ladder, nursing) انجام شد. به منظور جمع آوری داده ها از «فرم استخراج داده ها» “Data Extraction Form” که بر اساس هدف پژوهش طراحی شده بود استفاده گردید. نتیجه این جستجو دستیابی به 40 مقاله مرتبط با موضوع بود. 17 مقاله به علت دارا نبودن معیارهای ورود از مطالعه حذف و نهایتا 23 مقاله مطالعه وارد مطالعه شدند.یافته ها: در پی اجرای برنامه نردبان شغلی در محیط های بالینی، افزایش ماندگاری پرستاران با تجربه، کاهش ترک خدمت، افزایش رضایت شغلی، کاهش هزینه های ناشی از جایگزین نمودن نیروی انسانی جدید و بهبود جو یادگیری، ایجاد می گردد.نتیجه گیری: شواهد بیانگر حمایت از مزیت ها و منافع کاربرد نردبان شغلی در پرستاری است. اکثر نتایج این مقالات صرفا به یک یا دو پیامد به مانند رضایت شغلی و تمایل به ماندگاری پرستاران در محیط بالینی اشاره داشتند. پیشنهاد می شود با انجام پژوهش های بیشتر، برآیندهای اجرای این برنامه مورد شناسایی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1096

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 563 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    34-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1917
  • دانلود: 

    860
چکیده: 

مقدمه: مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر از سخت ترین و چالش برانگیزترین نوع مراقبت است و منجر به کاهش کیفیت زندگی مراقبین می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مراقبت معنوی بر کیفیت زندگی مراقبین خانگی سالمندان مبتلا به آلزایمر انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش از نوع نیمه تجربی سه گروهی هست. تعداد 100 نفر از مراقبین به روش در دسترس و با توجه به معیارهای ورود انتخاب شده و از طریق بلوک بندی تصادفی به سه گروه مداخله، شاهد1و شاهد2 تقسیم شدند. داده ها قبل و بعد از مداخله از طریق پرسشنامه جمعیت شناختی و مقیاس کیفیت زندگی مراقبین”Caregiver Quality of Life Scale” جمع آوری گردید. روایی محتوایی و صوری با نظر 12 نفر از اساتید صاحب نظر، بررسی و تایید شد و پایایی با روش آزمون مجدد و به فاصله 15 روز 0.78 به دست آمد. برای گروه مداخله مراقبت معنوی گروهی در 5 جلسه ی هفتگی 45 تا 60 دقیقه ای اجرا شد. گروه شاهد 1 بدون مداخله خاصی، فقط در جلسات گروهی شرکت کردند. برای گروه شاهد 2 هیچ مداخله ای صورت نگرفت. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام گرفت.یافته ها: نتایج سه گروه مداخله، شاهد1و شاهد 2 نشان داد که در گروه مداخله میانگین کیفیت زندگی مراقبین در پس آزمون (3.59±69.83) به طور معناداری بیشتر از پیش آزمون (11.13±41.33) بود (p<0.001). تحلیل کوواریانس به طور معناداری تغییر کیفیت زندگی را ناشی از مداخله را نشان داد.نتیجه گیری: مراقبت معنوی می تواند باعث بهبود کیفیت زندگی مراقبین خانگی سالمندان مبتلا به آلزایمر شود. لذا کاربرد آن برای مراقبین بیماران مبتلا به آلزایمر پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1917

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 860 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    43-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1738
  • دانلود: 

    886
چکیده: 

مقدمه: بهبود و توسعه شاخص های مدیریت در بخش بهداشت و درمان بسیار با اهمیت است. بهبود سکوت سازمانی و مدیریت دانش می تواند در عملکرد بیمارستان ها به نحو شایسته ای موثر واقع گردد. این مطالعه با هدف تعیین همبستگی بین سکوت سازمانی و مدیریت دانش در بیمارستان فیروزگر تهران انجام شد.مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است که در بیمارستان فیروزگر انجام شد. این مطالعه بر روی 169 نفر از کارکنان پرستاری، اداری و مالی بیمارستان فیروزگر تهران، بصورت تصادفی- طبقه ای، انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه «ماریا وکولا و بوراداس دیمیتریس» “Dimitris Buratas Maria Vakula” برای سکوت سازمانی و همچنین، پرسشنامه «ژوزف حداد» “Joseph Haddad” برای مدیریت دانش استفاده شد. روایی محتوا با نظر خواهی از 5 نفر از کارکنان جامعه مورد نظر، تایید شد. پایایی پرسشنامه سکوت سازمانی با محاسبه ضریب الفای کرونباخ 0.83 و مدیریت دانش با ضریب الفای کرونباخ 0.92 مورد تایید قرار گرفت. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج همبستگی مثبت و معنی داری را بین سکوت سازمانی و چهار مولفه مدیریت دانش نشان داد (p<0.001) بعلاوه، میانگین نمره ثبت دانش برابر 22.11، خلق دانش برابر 22.49، استقرار دانش برابر 16.57، تسهیم دانش برابر 14.55 و سکوت سازمانی با میانگین 27.24 و مدیریت دانش با میانگین 75.72 بدست آمد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج همبستگی مثبت و معنی دار بین سکوت سازمانی و مدیریت دانش، برگزاری دوره های آموزشی برای ارتقا توان تصمیم گیری کارکنان در مشکلات سازمان پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1738

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 886 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    51-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1611
  • دانلود: 

    682
چکیده: 

مقدمه: کنترل اضطراب بازیکنان طی مسابقات یکی از عوامل موفقیت تیم می باشد. لذا هدف این مطالعه تعیین تاثیر تمرین بازخورد زیستی تغییر ضربان قلب و آرام سازی عضلانی بر اضطراب حالتی- رقابتی بود.مواد و روش ها: این پژوهش با روش نیمه تجربی و طرح پیش آزمون- پس آزمون و با نمونه گیری در دسترس انجام شد. در این مطالعه 18 بازیکن فوتبال دانشگاهی با دامنه سنی (19-26) سال مشارکت داشتند. آزمودنی ها در سه گروه بازخورد زیستی تغییر ضربان قلب، آرام سازی و ترکیبی از این دو روش تمرینی به صورت تصادفی تقسیم شدند (هر گروه 6 نفر). قبل و بعد از مداخله، «سیاهه اضطراب حالتی رقابتی-2» “Competitive State Anxiety Inventory-2” توسط آزمودنی ها تکمیل شد و داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نشان داده شد که در همه گروه ها اضطراب شناختی، اعتماد به نفس کاهش معنی دار و اضطراب جسمانی افزایش معنی داری داشته است. همچنین بین دو گروه آرام سازی و ترکیبی تفاوت معنی داری وجود داشت. اما بین گروه ها در اضطراب شناختی و جسمانی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: هر سه روش تمرینی موجب کاهش اضطراب شناختی، اعتماد به نفس و افزایش اضطراب جسمانی شد. پیشنهاد می شود پژوهشی با مدت زمان و جلسات تمرینی بیشتر از 7 جلسه انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1611

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 682 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    60-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2173
  • دانلود: 

    845
چکیده: 

مقدمه: بهزیستی روان شناختی تحت تاثیر متغیرهای زیادی قرار می گیرد که این متغیرها با توجه به محیطی که فرد در آن قرار دارد متنوع می باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین بررسی رابطه بهزیستی روان شناختی با نگرش دینی، عزت نفس و سرسختی روان شناختی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دولتی شهرکرد انجام شد.مواد و روش ها: در پژوهش توصیفی- همبستگی حاضر جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه دولتی و آزاد اسلامی شهرستان شهرکرد (مرکز استان چهارمحال و بختیاری) در سال تحصیلی 94-1393 هست. نمونه ها به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد (206 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و 169 نفر از دانشگاه دولتی). چهار پرسشنامه روا و پایا شامل «سیاهه عزت نفس کوپر اسمیت» “Cooper Smith’s Self-esteem Inventory”، )فرم 58 سوالی)، «سیاهه سرسختی روان شناختی اهواز»”Ahvaz Hardiness Inventory” ، «سیاهه بهزیستی روان شناختی ریف» Ahvaz Hardiness Inventory و «مقیاس نگرش سنج مذهبی» Religious Attitude Scaleجهت گردآوری داده ها استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS 22 و AMOS 18 استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین تمامی متغیرهای مورد بررسی (نگرش دینی، عزت نفس، سرسختی روان شناختی و بهزیستی روان شناختی) رابطه مثبت و معناداری به دست آمد به طوری که حدود 56 درصد از تغییرات سرسختی روان شناختی توسط دو متغیر نگرش دینی و عزت نفس و حدود 69 درصد از تغییرات بهزیستی روان شناختی توسط سرسختی روان شناختی تبیین شد. مدل مورد بررسی دارای برازش مناسبی بود (CFI=0.956, RMSEA=0.05) نتیجه گیری: نگرش دینی به عنوانی متغیری اساسی تعیین کننده عزت نفس و سرسختی روان شناختی بوده و از آن طریق مبنایی برای بهبود بهزیستی روان شناختی است. لذا برگزاری برنامه های مداخله ای مرتبط با بهبود سرسختی روان شناختی و بهزیستی روان شناختی، توجه به عزت نفس و نگرش دینی ضروری هست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2173

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 845 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
نویسندگان: 

محمودی اعظم | علوی موسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    70-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1141
  • دانلود: 

    704
چکیده: 

مقدمه: دیابت بیماری است که بیماران را در ابعاد مختلف جسمی، روانی و اجتماعی متاثر می سازد. کنترل مطلوب بیماری یکی از اهداف مهم مداخلات مراقبتی درمانی است که نیاز به کاوش بیشتری دارد. هدف این مطالعه توصیف تجارب بیماران مبتلابه دیابت و تیم سلامت از کنترل دیابت است.مواد و روش ها: مطالعه کیفی حاضر با بهره گیری از روش تحلیل محتوای قراردادی انجام شد. مشارکت کنندگان شامل 12 بیمار دیابتی، 3 پرستار و 4 پزشک بودند که به روش مبتنی بر هدف از پنج بیمارستان دولتی و غیردولتی منتخب اصفهان وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختارمند جمع آوری و به روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند.یافته ها: یافته های مطالعه شامل دو طبقه اصلی ضعف در مواجهه با بیماری و تسلط بر بیماری و شش طبقه فرعی شامل ترس از ابتلا به عوارض وخیم و لاعلاج، برداشت های عاطفی منفی و اغراق آمیز، تنش ماندگار، اجبار در رعایت محدودیت ها، احاطه بر واکنش های منفی روانی، درونی کردن مضامین آموزشی می باشد.نتیجه گیری: برخی از بیماران ضمن از دست دادن اعتماد به نفس، مغلوب بیماری شده و کنترل خود را بر اوضاع از دست داده اند. تجربه مطلوب هنگامی اتفاق افتاده است که بیماران توانسته اند ضمن رعایت رژیم های درمانی، پذیرش سبک مناسب زندگی و اتخاذ رفتار های مرتبط با سلامت، بر شرایط بیماری احاطه پیدا کرده و به سمت سازگاری با وضعیت موجود حرکت نمایند. پیشنهاد می گردد این بیماران تا دستیابی به کنترل مطلوب بر شرایط بیماری توسط تیم سلامت و اعضای جامعه حمایت گردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1141

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 704 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button