Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    397
  • دانلود: 

    162
چکیده: 

مقدمه: تجهیزات پزشکی، سهم عمده ای در آموزش دانشجویان دارد و با توجه به کمبود منابع باید خرید تجهیزات پزشکی، متناسب با نیازهای کاربران و با توجه به مولفه های اقتصادی و مدیریتی صورت گیرد. این پژوهش با هدف بررسی مقایسه ای خرید تجهیزات پزشکی در کشورهای منتخب صورت گرفت تا با استفاده از نتایج آن، ابعاد و مولفه های موثر در مدیریت خرید تجهیزات پزشکی استخراج گردد. روش کار: این پژوهش کاربردی به صورت توصیفی-تطبیقی (مقایسه ای) انجام شده و تفسیر اطلاعات، هم جواری اطلاعات و مقایسه اطلاعات صورت گرفته است. نمونه های این پژوهش، کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، آلمان، چین، هندوستان و ترکیه در زمینه مدیریت خرید تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شدند که از جنبه های مختلف مقایسه گردیدند و در مرحله بعد در پانل خبرگان مولفه های موثر بر مدیریت خرید تجهیزات پزشکی استخراج شد. نتایج: نتایج مطالعات تطبیقی حاکی از آن است که در کشورهای موردمطالعه، توجه به پیشرفت های علمی و فناوری پزشکی و منحصربه فرد بودن تجهیزات پزشکی از حیث تکنولوژی مورداستفاده، آموزش کاربران، قیمت، خدمات پس از فروش، قدرت چانه زنی و مذاکره در راستای انعقاد قراردادهای بهتر و لزوم رعایت قوانین و استانداردها، برخی از مولفه هایی هستند که با هم هم خوانی داشتند. نتیجه گیری: با توجه به کمبود منابع و نیازهای متنوع افراد جامعه، استفاده از مدیریت خرید تجهیزات پزشکی به صورت علمی، یک ضرورت در نظام سلامت است و در این راستا ابعاد و مولفه های موثر بر مدیریت خرید تجهیزات پزشکی استخراج می گردد که در طراحی الگوی مدیریت خرید تجهیزات پزشکی استفاده خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 397

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 162 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    15-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    180
  • دانلود: 

    58
چکیده: 

زمینه و هدف: بین المللی سازی آموزش پزشکی، یکی از وجوه مدل شش وجهی تعالی دانشگاه های علوم پزشکی کشور است که در اسناد بالادستی کشور به عنوان مسوولیت نظام آموزش عالی در توسعه ی روابط علمی در سطح جهان و منطقه با حفط اقتدار ملی در نظر گرفته شده است. روش بررسی: در مقاله حاضر با بهره مندی از نظر صاحبنظران و مسوولین بین المللی سازی آموزش پزشکی در کشور تلاش گردیده تا به ابعاد گوناگون این مهم در حوزه علوم پزشکی، با ذکر مضامین اصلی و ارایه پیشنهادهایی در مورد راهکارهای آینده آموزش پزشکی در سطح بین المللی در ایران پرداخته شود. یافته ها: عرضه گسترده ظرفیت های آموزش عالی علوم پزشکی کشور در سطح منطقه، جهان و توانمند سازی در سطوح ملی و فراملی، رصد همکاری های بین المللی در حوزه علوم پزشکی و توسعه شبکه تبادلات علمی کشور و برنامه های آموزشی مشترک با دانشگاه های معتبر جهان از محورهای اصلی بین المللی سازی آموزش پزشکی است. البته ایستایی بر برخی محورها مانع پویایی همه جانبه در مسیر درخشش بین المللی می گردد. هدف از بین المللی سازی تنها جذب دانشجوی خارجی و طرح های تحقیقاتی مشترک نیست. راهبری مجلات، انجمنهای علمی و موسسات بین المللی برون مرزی توسط فرهیختگان کشور و ایجاد شعب بین المللی از مصادیق درخشش بین المللی است که توجه نظام آموزشی کشور را می طلبد. نتیجه گیری: بدین ترتیب با ایده پردازی و خلاقیت، تربیت دانش آموختگانی با تبلور در عرصه های جهانی و فراهم آوردن زمینه مرجعیت علمی بین المللی می توان در راستای تحقق این رسالت گام برداشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 180

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 58 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    23-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    174
  • دانلود: 

    65
چکیده: 

زمینه و هدف: ازجمله مباحث علوم بشری که در قرآن کریم به آن توجه شده مباحث مرتبط با حوزه سلامت و دانش پزشکی است. هدف این مطالعه، بررسی امکان پذیری تدریس تفسیر موضوعی قرآن با رویکرد سلامت محور در دانشگاه های علوم پزشکی و ارایه چارچوب کلی برای تدوین سرفصل های این درس می باشد. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و با رویکرد ترکیبی کمی و کیفی در سال تحصیلی 99-98 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت، جامعه آماری 24نفر از مدرسان درس تفسیر موضوعی قرآن، کارشناسان حوزه معارف اسلامی و متخصصان حوزه سلامت و آشنا به مباحث حوزه معارف بودند. ابزار مطالعه، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید کارشناسان قرار گرفت. یافته ها: مشارکت کنندگان(100درصد) ارایه درس تفسیر موضوعی قرآن کریم با رویکرد سلامت محور را نه تنها امری ممکن بلکه مفید و ضروری دانستند. اکثر مشارکت کنندگان (75درصد) معتقد بودند سرفصل های درس قابلیت ارایه با این رویکرد را دارند. 100درصد مشارکت کنندگان، ارایه این رویکرد را درابعاد چهارگانه سلامت (معنوی، اجتماعی، روانی و جسمی) ممکن دانستند اما منابع موجود را برای تحقق این رویکرد کافی ندانستند. نتیجه گیری: ارایه درس تفسیر موضوعی قرآن کریم با رویکرد سلامت محور در ابعاد چهارگانه (معنوی، اجتماعی، روانی و جسمی) امری ممکن بلکه مفید و ضروری و منشا پویایی و کارآمدی این درس خواهد بود. سرفصلهای پیشنهادی سلامت محور نیز راهگشای مناسبی برای تحقق عینی این رویکرد خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 174

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 65 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    33-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    297
  • دانلود: 

    154
چکیده: 

زمینه و هدف: با گذشت 40 سال از پاندمی ایدز، انگ ناشی از این بیماری همچنان به عنوان یک چالش مهم برای دستیابی به هدف پایان دادن به ایدز به عنوان یک تهدید بهداشت عمومی و مانع عمده ای برای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی این بیماران محسوب می شود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود که به صورت مداخله ای در بازه زمانی اردیبهشت تا دی ماه سال 98 روی 54 بیماران مبتلا به اچ. آی. وی/ایدز مراجعه کننده به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری بیمارستان امام خمینی شهر تهران انجام شد. نمونه های مورد بررسی بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در سه گروه 18 نفری درمان مبتنی بر شفقت، درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و گروه کنترل قرار گرفتند. هر درمان به مدت 10 جلسه بطور هفتگی به دو گروه آزمایش ارایه شد و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. میزان انگ بیماران در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با مقیاس انگ برگر (Berger Scale Stigma) ارزیابی شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 23، آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون های تحلیل کوواریانس تک متغییری، بونفرونی و تحلیل واریانس یکطرفه) استفاده شد. یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که هر دو درمان مبتنی بر شفقت و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی روی انگ بیماران مبتلا به اچ. آی. وی/ ایدز موثر بود. مقایسه اثربخشی دو روش درمانی نشان داد که درمان مبتنی بر شفقت باعث کاهش بیشتری بر میزان انگ بیماران مبتلا به اچ. آی. وی/ ایدز شد. تغییرات ایجاد شده در پیگیری سه ماه پس از درمان نیز همچنان پایدار باقی ماند. نتیجه گیری: یافته های مذکور گویای سودمندی دو روش درمان مبتنی بر شفقت و درمان کاهش مبتنی بر استرس روی انگ بیماران مبتلا به اچ. آی. وی/ایدز بود. این یافته ها می تواند در طرح ریزی مداخلات پیشگیرانه جهت ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی بیماران مبتلا به اچ. آی. وی موثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 297

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 154 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    47-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    161
  • دانلود: 

    83
چکیده: 

زمینه و هدف: شرایط بحرانی پاندمی کووید 19 ضرورت ایجاد سریع سامانه آموزش مجازی را ایجاب نمود. آموزش مجازی، نظام آموزشی فعال و هوشمندی است که یکی از ابزارهای مورد استفاده آن اینترنت می باشد. لذا این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه اساتید دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران درباره سامانه آموزش مجازی و بکارگیری آن در پاندمی کووید 19 انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی-مقطعی و اساتید دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران جامعه این پژوهش بودند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته و با شاخص روایی محتوایی=0/91 و نسبت روایی محتوایی=0/71 و پایایی 0/84 با آلفای کرونباخ بود. معیارهای ورود به مطالعه تدریس در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و داشتن صفحه شخصی در سامانه بود. معیارهای خروج از مطالعه پر کردن ناقص پرسشنامه بود. ارزیابی داده ها با SPSS 24انجام شد. یافته ها: در کل 348 نفر از اساتید وارد سامانه آموزش مجازی شدند. اکثر افراد خانم(63/6%)، دارای مدرک تحصیلی دکتری تخصصی و در مرتبه استادیاری (47/7%) بودند. در تمام موارد اساتید نسبت به ویژگی های سامانه مجازی دیدگاه موافق داشتند. در حالیکه 36% معتقد بودند با استفاده از سامانه آموزش مجازی تعامل با دانشجو کمرنگ می شود. اکثر اساتید درباره فرایند اجرای آموزش مجازی در دانشگاه دیدگاه موافق داشتند. نتیجه گیری: اساتید دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران درباره سامانه آموزش مجازی و بکارگیری آن در دانشگاه دیدگاه مثبت داشتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 161

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 83 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    57-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    288
  • دانلود: 

    115
چکیده: 

تدوین برنامه های تحول در آموزش علوم پزشکی کشور و تجربه پیاده سازی و ارزیابی آنها نشان داد که بدون راهبردی مبتنی بر ارزش های بنیادینی که در مجموعه سیاست ها و برنامه های نظام علمی و آموزشی دیده شده اند، و ترجمان این ارزش ها در قالب برنامه های عملیاتی دستیابی به اهداف غایی برنامه ممکن نخواهد بود. الگوی شش وجهی تعالی دانشگاه ها با هدف تبیین این مسیر طراحی شد. در این مقاله بر آن هستیم که نشان دهیم دانشگاه ها و بویژه دانشگاه های حوزه علوم پزشکی برای دستیابی به تعالی، بایستی ارزش های بنیادین اخلاقی و معنوی را در سیاست ها، برنامه ها و عملیات خود نهادینه سازند و این ممکن نخواهد بود مگر آنکه به شکل دهی دانشگاه حکمت بنیان به عنوان هدف راهبردی خود نگاه کنند. نشان می دهیم که ارزش های اخلاقی و معنوی در کدام بخش الگو جای می گیرند و استدلال می کنیم که طراحی و پیاده سازی راهبردهایی که چتر ارزش های اخلاقی و معنوی را بر خردورزی، همگرایی، ماموریت گرایی، دستیابی به مرجعیت علمی و پاسخگویی اجتماعی بگستراند می تواند نظام آموزش علوم پزشکی را به سمت و سوی دانشگاه حکمت بنیان سوق داده و به اهداف غایی خود دست یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 288

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 115 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    66-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    277
  • دانلود: 

    86
چکیده: 

مقدمه: باتوجه به تصویب سند آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت ضروری است تا با استفاده از الگوهای همکاری حوزه های مختلف، الگوی همکاری بین بخشی برای اجرای این مصوبه تدوین گردد. بدین منظور مطالعه حاضر به بررسی ابعاد مختلف همکاری صنعت و دانشگاه در کشورهای منتخب، به عنوان نمونه ای از همکاری بین بخشی در آموزش عالی سلامت پرداخته است. روش پژوهش: برای انجام این پژوهش 7 اصطلاح کلیدی در پایگاه های علمی معتبر و همچنین پایگاه های اطلاعاتی معتبر در کشورهای منتخب جستجو شد. پس از بررسی مستند گردآوری و حذف مستندات غیرمرتبط، اسناد و گزارش های استخراج شده مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: در این مطالعه 4 کشور آمریکا، آلمان، انگلستان و استرالیا مورد بررسی قرار گرفت. شرایط کلی، نهادهای های متولی، ساختار آموزش پزشکی، میزان همکاری صنعت با دانشگاه در طرح های تحقیق و توسعه مورد بررسی قرار گرفت. یافته های این پژوهش رشد همکاری صنعت و دانشگاه را نشان میدهد. به طوری که بخش عمده سرمایه این طرح ها توسط بخش صنعت تامین می شود. نتیجه گیری: ایجاد همکاری های بلندمدت دانشگاه و صنعت، همکاری صنایع مختلف در کشور، تعریف پروژه های بین رشته ای، ارتباط بیشتر با جامعه و رصد نیازهای واقعی و ایجاد بسترهای قانونی برای امکان سرمایه گذاری بیشتر اشخاص و صنایع از اهم مواردی است که باید برای توسعه همکاری صنعت و دانشگاه در کشورهای در حال توسعه به آن توجه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 277

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 86 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    90-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    316
  • دانلود: 

    139
چکیده: 

زمینه و هدف: بازار داخلی محصولات دانش بنیان، نسبتاً کوچک است بنابراین شرکت های دانش بنیان برای رشد و توسعه باید وارد بازارهای بین المللی شوند. اما هنگام ورود، این شرکت ها با موانع و چالش هایی روبرو می شوند. هدف از این مطالعه شناسایی موانعی است که شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت هنگام ورود به بازارهای بین المللی با آن مواجه می شوند. روش بررسی: در این تحقیق از روش مطالعه مروری و پانل نخبگان استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 25 ) و آمار توصیفی و آزمون ناپارامتری کروسکال والیس استفاده شده است. یافته ها: یافته ها نشان داد که اصلی ترین موانع داخلی شامل عدم سرمایه گذاری در فعالیت های تحقیق و توسعه، عدم همکاری تحقیقاتی بین صنعت و دانشگاه و عدم حضور در نمایشگاه های بین المللی بود و موانع اصلی خارجی مربوط به عدم دسترسی به شبکه توزیع، حضور رقبای خارجی با برندهای مشهور و عدم آگاهی از قوانین و مقررات کشورهای خارجی بود. نتیجه گیری: این مطالعه توصیه هایی عملی را به مدیران شرکت های دانش بنیان که قصد ورود به بازارهای بین المللی را دارند ارائه می دهد از جمله: سرمایه گذاری در فعالیت های تحقیق و توسعه، همکاری تحقیقاتی بین صنعت و دانشگاه، حضور در نمایشگاه های معتبر داخلی و خارجی، دسترسی به کانال توزیع مناسب، شناسایی رقبای خارجی با برندهای مشهور و آگاهی از قوانین و مقررات کشورهای خارجی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 316

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 139 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button