Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (مسلسل 72)
  • صفحات: 

    9-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    495
  • دانلود: 

    66
چکیده: 

زمینه و هدف: سل یک بیماری واگیردار و بزرگترین علت مرگ ناشی از بیماری های عفونی تک عاملی است. هدف از این پژوهش برآورد هزینه های اقتصادی این بیماری و عوامل موثر بر ابتلای آن در استان همدان بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی و تحلیلی بود که درمقطع زمانی24 ماهه در سال های1393 و 1394 انجام گرفت. جامعه مورد پژوهش بیماران مبتلا به سل شناسایی شده در سطح استان همدان در گروه های ریوی گسترده خلط مثبت و خارج ریوی استان همدان می باشد. استخراج داده های مورد نیاز از طریق بررسی پرونده بیماران مسلول در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و نیز بیماران بستری در بخش های عفونی صورت گرفت. همچنین با استفاده از مدل لاجیت و نرم افزار Stata15، عوامل اجتماعی و اقتصادی خانوارهایی که احتمال بیشتری در مواجه شدن با این بیماری دارند، مطالعه گردید. نتایج: در پژوهش انجام شده، مجموع 173 بیمار مسلول شناسایی شد که هزینه های مستقیم برآورد شده درمان بیماران مبلغ 8307 میلیون ریال بود. همچنین نتایج مدل لاجیت نشان داد که افراد ساکن شهر، بالای 65، کم سواد و افراد مبتلا به ویروس ایدز به ترتیب 22، 14، 18و 6 درصد احتمال مواجهه با بیماری سل بیشتری خواهند داشت. نتیجه گیری: هزینه تمام شده بیماری سل علاوه بر تخصیص مبلغ قابل توجهی از منابع بهداشتی و درمانی استان، هزینه های غیر مستقیم زیادی را نیز به خانوارها تحمیل می کند. تبعات اجتماعی و اقتصادی حاصل از این هزینه ها منجر به بسیاری از ناهنجاری ها مانند طرد شدن زنان مبتلا از خانواده یا ترک تحصیل فرزندان افراد مبتلا می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 495

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 66 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (مسلسل 72)
  • صفحات: 

    17-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    140
  • دانلود: 

    49
چکیده: 

زمینه و هدف: ارزشیابی و ارتقا کیفیت خدمات در بیمارستان ها که با سلامتی انسانها سروکار دارند، اهمیت زیادی دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و وزن دهی معیارهای سنجش کیفیت و رتبه بندی بیمارستان های مشهد انجام شده است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کاربردی است که به صورت مقطعی در زمستان سال 1396 انجام شد. در این مطالعه با بررسی ادبیات پژوهش، ابعاد کیفیت خدمات در بیمارستان شناسایی شد. سپس با استفاده از پرسشنامه مقایسه زوجی از گروه خبرگان (شامل 8 نفر( نظرخواهی به عمل آمد و ضرایب اهمیت هر یک از ابعاد از طریق فرایند تحلیل سلسله مراتبی در محیط فازی (FAHP) محاسبه شد. پرسشنامه ماتریس تصمیم به روش نمونه گیری دردسترس توسط نمونه 400 نفره از همراهان بیمار چهار بیمارستان تکمیل گردید. سپس با استفاده از روش GRA-TOPSIS بیمارستانها رتبه بندی شدند. روایی هر دو پرسشنامه توسط خبرگان تایید شد. نتایج: نتایج FAHP نشان می دهد بعد کیفیت دانش و مهارت پزشکی بیشترین ضریب اهمیت را دارد. همچنین با تحلیل داده ها با استفاده از GRA-TOPSIS بیمارستان سوم، رتبه چهارم را در ارایه خدمات بدست آورد. همچنین نتایج نشان می دهد که در بیمارستان سوم کیفیت دسترسی نیازمند بیشترین بهبود است. نتیجه گیری: روش GRA-TOPSIS علاوه بر رتبه بندی بیمارستان ها بر اساس معیارهای کیفیت خدمات قادر است نقاط ضعف هر بیمارستان در هر یک از معیارها مشخص نماید. در نتیجه اولویت های بهبود کیفیت خدمات در هر بیمارستان مشخص شد و بر اساس آن مدیر بیمارستان می تواند برای بهبود عملکرد در معیارهای که عملکرد پایینی نسبت به سایر بیمارستان ها کسب کرده است، تلاش نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 140

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 49 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (مسلسل 72)
  • صفحات: 

    27-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    348
  • دانلود: 

    110
چکیده: 

زمینه و هدف: مشارکت بخش دولتی و خصوصی در تاسیس و راه اندازی بیمارستان، استراتژی مناسبی برای ارایه خدمات با کیفیت سلامت به مردم با هزینه کم برای دولت است. با این وجود، چالش هایی در مسیر مشارکت بخش دولتی و خصوصی در تاسیس و راه اندازی بیمارستان های ایران وجود دارد. این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین چالش های تاسیس و تجهیز بیمارستان جامع زنان محب یاس انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه کیفی با منطق استقرایی و به صورت مورد پژوهی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی اسناد در سال 1397 انجام شد. تعداد 24 نفر از ذی نفعان کلیدی، مدیران و کارکنان مشارکت کننده در تاسیس و تجهیز بیمارستان جامع زنان محب یاس به صورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. از روش تحلیل موضوعی برای تحلیل داده های پژوهش استفاده شد. نتایج: چالش های مشارکت عمومی-خصوصی در ساخت و تجهیز بیمارستان جامع زنان محب یاس عبارت بودند از مدل نامناسب مشارکت عمومی-خصوصی، فراهم نبودن بستر مشارکت عمومی-خصوصی، اعتماد کم به بخش خصوصی، مشکلات تامین مالی پروژه ساخت بیمارستان، تخریب ساختمان نیمه ساخته بیمارستان، افزایش هزینه ساخت بیمارستان، ادغام و انتزاع دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران، مشکلات دریافت پروانه تاسیس بیمارستان، ادغام بیمارستان محب یاس با بیمارستان میرزا کوچک خان، تغییر کاربری بیمارستان و مشکلات تامین و مدیریت تجهیزات و کارکنان بیمارستان. نتیجه گیری: اگرچه مشارکت عمومی-خصوصی مزایایی برای نظام سلامت به دنبال دارد، ولیکن، به دلیل اهداف، انگیزه ها و سبک مدیریت متفاوت بخش دولتی و خصوصی با چالش های متعددی همراه است. نتایج این پژوهش اطلاعات ارزشمندی را در اختیار سیاستگذاران و مدیران ارشد نظام سلامت در مورد عوامل کلیدی موفقیت و موانع اجرایی مشارکت بخش دولتی و خصوصی در بخش سلامت ارایه می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 348

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 110 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (مسلسل 72)
  • صفحات: 

    41-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    115
  • دانلود: 

    510
چکیده: 

زمینه و هدف: برابری در دسترسی به خدمات مراقبت سلامت از جمله اهداف مهم نظام سلامت می باشد. در این مطالعه، توصیفی از وضعیت توزیع پزشکان متخصص گوش، گلو، بینی و جراحی سر و گردن استان ها و شهرستان های کشور ایران در سال 1396 انجام شده است. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی به منظور توصیف وضعیت توزیع پزشکان متخصص گوش، حلق و بینی و جراحی سر و گردن در استان ها و شهرستان های کشور در سال 1396 انجام شده است. داده های مورد نیاز از طریق وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز آمار ایران جمع آوری شد. به منظور تحلیل نتایج از شاخص ضریب جینی، منحنی لورنز، رگرسیون چندگانه و ترسیم نقشه های جغرافیایی به کمک نرم افزار R نسخه 0-6-3 استفاده شد. نتایج: استان تهران (2. 31) و هرمزگان (0. 39) به ترتیب بیشترین و کمترین سرانه پزشکان متخصص گوش، گلو بینی و جراحی سر و گردن به ازای 100 هزار نفر جمعیت در سال 1396 را به خود اختصاص داده اند. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که تفاوت قابل توجهی در دسترسی به پزشکان متخصص گوش، گلو، بینی و جراحی سر و گردن در مناطق مختلف کشور وجود داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 115

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 510 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (مسلسل 72)
  • صفحات: 

    53-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    710
  • دانلود: 

    314
چکیده: 

زمینه و هدف: ارزیابی عملکرد و ارزشیابی کیفیت خدمات ارایه شده موجب تحقق اهداف سازمانی و ارتقاء سطح توانایی کارکنان می شود. این مطالعه به منظور تدوین پرسشنامه جامع ارزیابی عملکرد اورژانس های بیمارستانی به انجام رسید. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مطالعات کاربردی است که در پنج مرحله شامل شناسایی استانداردها و شاخص های کلیدی ارزشیابی اورژانس ها؛ تهیه نسخه پیش نویس پرسشنامه؛ اجماع خبرگان و تهیه نسخه نهایی پرسشنامه؛ سازگاری درونی پرسشنامه و تکرارپذیری پرسشنامه انجام شد. جهت بررسی روایی، سازگاری درونی و تکرارپذیری پرسشنامه، به ترتیب از روش های روایی محتوایی، ضریب آلفای کرونباخ و باز آزمون استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار Excel و SPSS تجزیه وتحلیل گردید. نتایج: پرسشنامه نهایی با 105 سوال و در 8 حیطه؛ شامل مدیریت و رهبری (15)؛ منابع انسانی (22)؛ فضا و تسهیلات فیزیکی (18)؛ دارو و تجهیزات پزشکی (6)؛ دستورالعمل ها و خط مشی ها (17)؛ بیمار محوری (10)؛ ثبت مستندات در پرونده بیمار (5) و شاخص های زمانی در اورژانس (12) تدوین شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه نهایی پایا (89/0) و تکرارپذیر (98/0=ICC) می باشد. نتیجه گیری: پرسشنامه ارزیابی عملکرد اورژانس های بیمارستانی، ابزاری روا و پایا است و می تواند برای ارزیابی عملکرد اورژانس های بیمارستانی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 710

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 314 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (مسلسل 72)
  • صفحات: 

    61-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    221
  • دانلود: 

    93
چکیده: 

زمینه و هدف: در بین بخش های بیمارستان، تالار جراحی سهم قابل توجهی از هزینه و درآمد بیمارستان را به خود اختصاص می دهد. زمان بندی تالار جراحی در افزایش بهره وری اتاق های عمل اهمیت بسزایی دارد و پژوهش حاضر با هدف بهینه سازی زمان بندی تالار جراحی بر پایه مدل شبیه سازی پیشامد گسسته انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش به صورت مقطعی در تابستان 97 در تالار جراحی یکی از بیمارستان های شهر تهران انجام پذیرفت. با ورود افراد به تالار جراحی، اطلاعات آن ها اعم از علت و بیماری که موجب جراحی شده، نوع عمل جراحی (انتخابی یا اورژانسی)، مدت زمان حضور هر بیمار در تالار جراحی با جزییات زمانی ثبت گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با نرم افزار SPSS، و شبیه سازی سیستم درمانی با نرم افزار Arena انجام پذیرفت. نتایج: با تجزیه وتحلیل اطلاعات ورودی مربوط به 625 بیمار در طول سه ماه، بیش از 60 درصد مراجعین را آقایان تشکیل دادند. متوسط زمان انتظار افراد در تالار جراحی 35 دقیقه بود. اولین ورود افراد به تالار جراحی در مورد بیماران انتخابی، در ساعت 7: 10 صبح و آخرین ورود در ساعت 17: 00 بود. از هشت سناریو مطرح شده، دو سناریوی اصلاح نرخ ورود (توزیع ورود به بعدازظهر) و سناریوی ترکیبی (اصلاح صف به بعدازظهر و اضافه کردن بیمار بر) بیشترین کاهش زمان انتظار را به همراه داشت. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که تغییر توزیع ورود بیماران به ساعت هایی که بار ورودی کمتری دارد، می تواند مدت زمان انتظار بیماران را کاهش داده و بهره وری تالار جراحی را افزایش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 221

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 93 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (مسلسل 72)
  • صفحات: 

    71-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    158
  • دانلود: 

    86
چکیده: 

زمینه و هدف: تعارض بین کارکنان سلامت مشکلی مهم در واحدهای مراقبت بهداشتی در سراسر دنیاست. مطالعه حاضر با هدف شناسایی علل تعارض بین کارکنان پرستاری با سایر گروه های شغلی در بیمارستان انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر به صورت توصیفی– تحلیلی در سال 1397 انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. این پرسشنامه در دو قسمت مشخصات دموگرافیک و علل تعارض بین کارکنان پرستاری با سایر گروه های شغلی در مقیاس لیکرت 5 گزینه ای طراحی شد. پرسشنامه در اختیار 120 نفر از کارکنان پرستاری بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل که به صورت تصادفی متناسب انتخاب شده بودند، قرار گرفت. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار 15SPSS استفاده شد. نتایج: بیشترین میزان تعارض گزارش شده توسط پرستاران مربوط به تعارض با گروه مدیران (94/0± 17/4) و کمترین میزان با کارکنان اداری، مالی و پشتیبانی (13/1± 55/3) بود. مهم ترین علت ایجاد تعارض بین کارکنان پرستاری با گروه های مختلف به ترتیب عبارت بود از: تحمیل نقش های غیرتخصصی (مثل تکمیل مستندات پرونده ای پزشکان)؛ احساس نابرابری در حجم و فشار کاری؛ درک ناکافی از شرایط کاری حوزه پرستاری؛ اختلاف نامتعارف درآمد و مزایای دریافتی و عدم توزیع عادلانه نیروی انسانی. همچنین بین سطح تعارض با وضعیت تاهل، تجربه کاری و گروه سنی همبستگی معنادار آماری وجود داشت (p<0. 05). نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نقش تعدادی از عوامل ایجاد کننده تعارض بین کارکنان پرستاری با سایر گروه های شغلی را نشان داد. این یافته ها می تواند راهنمای عملی برای مدیران ارشد بیمارستان ها در جهت اخذ تصمیمات و راهکارهای کاربردی در راستای مدیریت تعارض های محیط کار باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 158

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 86 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (مسلسل 72)
  • صفحات: 

    81-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    272
  • دانلود: 

    108
چکیده: 

سابقه و هدف: دستگاه الکتروکوتر یک ابزار مهم در جراحی مدرن است. سوختگی ناشی از دستگاه الکتروکوتر یکی از عوارض شایع حین عمل جراحی است. مدیریت کیفیت یک استراتژی سازمانی برای ارتقای کیفیت و ایمنی خدمات است. هدف این مطالعه بررسی میزان تاثیر مدیریت کیفیت بر کاهش سوختگی ناشی از دستگاه الکتروکوتر بود. مواد و روش ها: این پژوهش با استفاده از روش اقدام پژوهی مشارکتی در بازده زمانی دوساله 1392 و 1393 در بخش اتاق عمل یکی از بیمارستان های شهر تهران انجام شد. تیم بهبود کیفیت بخش اعمال جراحی بیمارستان تشکیل و با استفاده از مدل مدیریت کیفیت استراتژیک، برنامه بهبود کیفیت فرایندهای کاری بخش تدوین، اجرا و ارزشیابی شد. میزان سوختگی ناشی از دستگاه الکتروکوتر قبل و بعد از اجرای مدیریت کیفیت سنجیده و با هم مقایسه شد. نتایج: میزان سوختگی ناشی از دستگاه الکتروکوتر در سال 1391 برابر با 4/0 درصد بود. خیس بودن بیمار به دلیل تعریق و شستشوی حین عمل، پوزیشن نادرست بیمار، سالم نبودن تشک های آنتی استاتیک و استفاده طولانی از دستگاه الکتروکوتر از مهم ترین علل ایجاد سوختگی ناشی از دستگاه کوتر بود. تیم بهبود کیفیت یک برنامه عملیاتی برای رفع مشکلات مذکور تدوین و اجرا کرد. میزان سوختگی ناشی از دستگاه الکتروکوتر با اجرای مدیریت کیفیت به 21/0 درصد در سال 1392و 02/0 درصد در سال 1393 کاهش یافت. اجرای مدیریت کیفیت منجر به کاهش 95 درصدی میزان سوختگی ناشی از دستگاه کوتر در یک بازه زمانی دو ساله شد. نتیجه گیری: استراتژی مدیریت کیفیت منجر به کاهش سوختگی ناشی از الکتروکوتر و افزایش ایمنی بیمار می شود. اجرای صحیح اصول مدیریت کیفیت نظیر بیمارمحوری، فرایند گرایی و کار تیمی منجر به ارتقای کیفیت و ایمنی خدمات بیمارستان ها می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 272

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 108 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button